خبرهای کلیکسب و کار برتر

شتاب خودرو و عوامل موثر در آن

شتاب خودرو ی ماشین‌تان کم شده است و گاز نمی‌خورد؟ حس می‌کنید شتاب اولیه خودرو یتان مانند روزهای اول نیست و دنبال علّت کاهش شتاب خودرو هستید؟ افت توان خودرو مساله‌ایی است که احتمال وقوع آن در بلند مدّت وجود دارد و دلیل آن نیز به و موتورهای درون سوز باز می‌گردد که اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری شود و به موقع آن‌ها را تعویض کرد کمتر به آن دچار خواهید شد. در این مقاله از مجلّه اینترنتی ماشین نو می‌خواهیم راه های افزایش شتاب خودرو را به شما بگوییم و از پر شتاب‌ترین خودرهای دنیا به طور خلاصه صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می خوانید:

شتاب خودرو یعنی چی؟ چرا همه دنبال عوامل موثر در شتاب خودرو هستند؟ مدّت زمانی که ماشین از حالت صفر کیلومتر به صد کیلومتر درساعت برسد را شتاب اولیه خودرو می‌گویند. پس هرچه این میزان پایین‌تر باشد، شتاب بالاتر و رانندگی لذّت بخش‌تر خواهد بود.

این مسئله هیچوقت قدیمی یا تکراری نمی‌شود؛ همه رانندگان به دنبال شتاب سریع هستند. اینکه چطوری بتوانید به این شرایط برسید و فارغ از سرعت بالای ماشین بتوانید از کاربردی‌ترین و قابل استفاده‌ترین جنبه عملکردی خودرو استفاده کنید و رانندگی لذّت بخش‌تری را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما باشید.

راه های افزایش شتاب خودرو

اگر خودروی شما به یک موتور درون‌سوز مجهز باشد برای حرکت به چهار عامل سوخت، هوا، فشرده‌سازی و جرقه‌زنی نیاز دارد. در نتیجه، هر یک از این موارد که دچار نقص و اختلال شود بر عملکرد موثر پیشرانه خودرو و در ادامه بر راندمان موتور و شتاب شما تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو میتوان علت کاهش شتاب خودرو را به راحتی حدس زد:

تاثیر شمع در شتاب خودرو

شمع خودرو نیز به مرور زمان در اثر آلودگی‌های سوخت و حرارت بالای ناشی از احتراق کارایی خود را از دست می‌دهد و نیازمند تعویض یا بازبینی خواهد بود.

شمع‌های معیوب می توانند علّت کاهش شتاب خودرو شوند چرا که خرابی شمع موتور خودرو موجب می‌شود تا جرقه کافی برای احتراق کامل مخلوط سوخت و هوا ایجاد نشود و احتراق خفیف‌تری تولید شود. احتراق ناقص موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد و این امر باعث می‌شود با فشردن پدال گاز موتور نتواند پاسخ مناسبی بدهد و برای افزایش سرعت تلاش کند.

در اکثر اوقات با تعویض شمع موتورهای فرسوده متوجّه افزایش شتاب خودرو خواهید شد. در واقع اساساً ماشین خود را به اوج عملکرد خود باز می‌گردانید.

ارتقاء سیستم اگزوز و افزایش قدرت

هرچه موتور هوای بیشتری مصرف کند قدرت بیشتری تولیدی خواهد شد و خوب است بدانید که یکی از راه‌های افزایش شتاب خودرو افزایش قدرت است. در حقیقت افزایش میزان ورودی هوا یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش انرژی پیشرانه است. اکثر جوانان اگزوز خودروی خود را به دلیل ظاهر بهتر و صدای بالاتر ارتقاء می‌دهند. امّا تعویض سیستم‌های اگزوز عملکردی فراتر از این مسائل دارد. اگزوزهای سفارشی چه تنفس موتور خودروی شما چه توربو باشد چه طبیعی، نیروی بیشتری را با خروج هوای اضافه تولید می‌کنند. متخصص‌های بسیاری وجود دارند که عمل را انجام می‌دهند بهتر است قبل از انجام این عمل خوب تحقیق کنید.

نسبت دنده در گیربکس

یکی از راه‌های افزایش شتاب خودرو تعویض چرخ دنده‌ها و پینیون در می‌باشد. این دنده‌ها نسبت مشخصی دارند و نسبت چرخش پینیون دیفرانسیل به محور چرخ‌های خودرو را نشان می‌دهند که با با یکبار چرخش محور چرخ میل متحرک در خودروهای دیفرانسیل جلو و میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب چندبار می‌چرخد.

به دنده‌های اعداد پایین، دنده بلند گفته می‌شود و به دنده‌های با اعداد بالا دنده کوتاه گفته می‌شود. دنده‌های بلندتر باعث کاهش مصرف سوخت شده و شتاب خودرو را کاهش داده امّا تغییر آن‌ها به دنده‌های کوتاه شتاب را بهبوده بخشیده گرچه مصرف سوخت افزایش پیدا خواهد کرد.

انجام این کار مقداری گران به نظر می‌رسد به خصوص در خودروهای 4WD چرا که دیفرانسیل جلو و عقب هر دو نیاز به تعویض خواهند داشت.

کلاچ را بررسی کنید

چرا گفته می‌شود کلاچ را بررسی کنید و آن را تعویض کنید؟ در این مسئله نظرات مختلفی وجود دارد ولی از آنجایی که ارتقاء کلاچ می‌تواند باعث تولید بالاتر نسبت تنظیمات کارخانه شود می‌توان گفت برای پیشرانه‌هایی که اسب‌بخار بالایی دارند می‌توان از کلاچ‌های چند صفحه‌ای استفاده کرد تا گشتاور افزایش پیدا کند.

ارتقاء سیستم تعلیق

سیستم تعلیق همان سیستم فنربندی خودرو است که از قطعات بسیاری تشکیل شده است؛ یکی از وظایف آن ارتقاء عملکرد چرخ‌ها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک‌ها با سطح جاده می‌شود. به همین دلیل وقتی حرف از عوامل موثر در شتاب خودرو زده می‌شود نقش مهمی را در آن بر عهده می‌گیرد. سیستم تعلیق یک عنصر اساسی در عملکرد شتاب می‌باشد.

کاهش وزن خودرو

نسبت قدرت به وزن یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در شتاب خودرو می‌باشد. هرچه وزن ماشین کمتر باشد شتاب بالاتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است تا جایی که می‌توانید خودروی خود را به طور عاقلانه و استاندارد سبک کنید. مانند تعویض صندلی‌ها، تعویض رینگ‌ها، استفاده از شیشه‌های پلی کربنات و باتری‌های سبک

بروزرسانی ECU

تغییر و ارتقای واحد کنترل موتور برای افزایش شتاب خودرو عامل موثری می‌باشد که در خودروهایی که دارای پیشرانه مدرن در صورتی که دارای پورت‌های مدیریت خارجی هستند امکان‌پذیر می‌باشد. به طور معمول واحد کنترل موتور یا همان برای به حداکثر رساندن بهره‌وری سوخت و ارائه آلاینده‌های پاک‌تر توسط سازندگان، تنظیم و نصب می‌شوند که می‌توان تنظیمات آن را تغییر داد تا عملکرد آن افزایش پیدا کند. با این روش ورودی و پارامترهای اگزوز تغییر خواهد کرد و در نتیجه عملکرد شتاب خودرو بیشتر خواهد شد. این روش بوسیله استفاده از ماژول جایگزین پلاگین یا بروز رسانی نرم افزار تخصصی از طریق درگاه انجام خواهد شد.

آج لاستیک و تاثیر آن در افزایش شتاب خودرو

آج لاستیک به بخشی از تایر گفته می‌شود که با سطح زمین در ارتباط می‌باشد. این قسمت از به مرور زمان دچار فرسودگی و چسبندگی آن با سطح زمین شده؛ در واقع به طور مستقیم حداکثر شتاب ماشین شما به میزان چسبندگی تایر بستگی دارد. اگر با لاستیک‌های فرسوده رانندگی کنید شتاب اولیه را از دست خواهید داد. بنابراین با تعویض لاستیک‌های قدیمی می‌توانید اطمینان پیدا کنید که یک تا دو درصد شتاب خودروی‌تان افزایش پیدا خواهد کرد.

بهبود آیرودینامیک خودرو

شیشه‌های جمع شده و برداشتن هرگونه لوازم جانبی غیر ضروری به بهبود آیرودینامیک خودروی شما کمک خواهد کرد. اگر میزان هوایی که در زیر خودروی شما جریان پیدا می‌کند به حداقل برسد شتاب اولیه خودرو بازگردانده خواهد شد.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

همان‌طور که راه های افزایش شتاب خودرو را برایتان شرح دادیم میخواهیم شما را با عواملی که باعث کاهش شتاب می‌شود آشنا کنیم تا حدالامکان با رعایت آن‌ها از افت شتاب خودروی خود جلوگیری کنید.

شل شدن سیم گاز

سیم گاز خودرو به طور مستقیم به دریچه ورود هوا موتور متصل است. در نتیجه هرچه بیشتر گاز دهید طبیعتاً هوای بیشتری هم وارد سیلندرها خواهد شد. امّا شل شدن سیم گاز موجب می‌شود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی نیز به داخل سیلندرها راه نیابد. پس در نبود هوای کافی طبیعی است که احتراق موتور نیز قدرت قبل را نداشته باشد.

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا شاید جزء ساده‌ترین قطعات خودرو باشد که از گذشته تاکنون ساختار آن تغییر چندانی به خود ندیده است. این قطعه قرار است که با تصفیه هوای ورودی به موتور، احتراق یکنواختی را ایجاد کند؛ امّا به مرور زمان، ذرات گرد و غبار منافذ آن را پر می‌کنند و موتور برای تنفس هوای مورد نیاز خود تلاش بیشتری می‌کند. بنابراین، اگر فیلتر هوا تمیز نباشد موتور نمیتواند فس بکشد و در نتیجه خودروی شما شتاب خوبی نخواهد داشت.

خرابی انژکتور خودرو

به هم خوردن ترکیب مناسب سوخت و هوا در درون سیلندر یکی از عوامل کاهش شتاب خودرو است. به دلیل آلودگی‌های موجود در سوخت خودرو، دهانه انژکتور به مرور زمان دچار کثیفی یا گرفتگی می‌شود و سوخت کافی به داخل سیلندرها تزریق نمی‌شود. در نتیجه مخلوطی نامتوازن به داخل موتور پاشیده می‌شود که احتراق آن قدرت سابق را نخواهد داشت.

همچنین اگر انژکتورهای سوخت مسدود شده باشند یا نشتی داشته باشند باعث می‌شود ماشین برای رسیدن به دور بالا دچار مشکل شود و به تبع احتراق ناقص و حتی افزایش بوی سوخت را به همراه خواهد داشت.

خوردگی رینگ پیستون ها

برای یک احتراق مناسب نیاز به حفظ تراکم در بالای پیستون ها داریم که این وظیفه بر عهده رینگ پیستون هاست. اگر این رینگ‌ها دچار فرسایش یا خوردگی شوند ترکیب سوخت و هوا پیش از تراکم از راه منافذی که به پایین سیلندر راه دارند خارج می‌شوند. در نتیجه از میزان سوخت و هوای بالای پیستون کم شده و انفجار ناشی از آن قدرت کمتری خواهد داشت. واضح است که این فرآیند منجر به کاهش شتاب خودرو می شود.

متاسفانه خرابی رینگ پیستون هزینه زیادی به دارندگان خودرو تحمیل می‌کند چرا که برای تعمیر آن باید موتور به طور کامل باز شود. بنابراین به منظور جلوگیری از خرابی این قطعه توصیه می‌کنیم از یک مناسب استفاده کرده و به موقع آن را تعویض نمایید.

خرابی سوپاپ های موتور

وجود آثار آلودگی و ذرّات اضافه یا خوردگی بر روی سوپاپ ها نیز می‌تواند در مرحله تراکم مخلوط سوخت و هوا موجب از دست رفتن بخشی از آن شود. در این حالت سوپاپ ها به خوبی سر جای خود (خروجی و ورودی سیلندرها) قرار نمی‌گیرند و با بالا آمدن پیستون‌ها به منظور ایجاد تراکم قسمتی از ترکیب سوخت و هوا به یکی از مجراهای مکش یا تخلیه رانده می‌شود. در نتیجه قدرت انفجار نیز کاهش می‌یابد که موجب افت توان موتور و کاهش شتاب خودرو می‌شود.

علت کاهش شتاب خودرو در سر بالایی

یکی دیگر از عوامل دخیل در تغییر ترکیب سوخت و هوا، است. این قطعه اگرچه عمری طولانی دارد امّا به مرور فرسوده می‌شود و نمی‌تواند با قدرت کافی، سوخت مورد نیاز موتور خودرو را تامین کند. خرابی پمپ بنزین خودرو معمولاً در هنگامی که موتور دور بالایی دارد بیشتر خود را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر در سربالایی ها شتاب خودرو شما به میزان قابل ملاحظه ای کم می شود یکی از دلایل آن می تواند پمپ بنزین باشد.

تاثیر باتری در شتاب خودرو

خیلی از افراد خیال می‌کنند باتری در شتاب اولیه خودرو تاثیر گذار است امّا این یک برداشت اشتباه است و عملاً باتری در شتاب خودرو هیچ تاثیری ندارد چرا که باتری خودرو تنها برای روشن شدن پیشرانه استفاده می‌شود و تنها تاثیر آن را می‌توان بر روی دینام و لوازم یدکی برقی دید.

پر شتاب ترین خودروهای دنیا

ماشین‌های پر شتاب همیشه طرافداران زیادی داشتند امّا برای ایرانیان می‌تواند همانند رویایی شیرین باشد که دستیابی به آن‌ها محال به نظر می‌رسد. در این قسمت 5 ماشین که لقب پر شتاب ترین خودروی جهان را به خود اختصاص دادند به شما معرفی می‌کنیم.

باتیستا پینین فارینا

باتیستا پینین فارینا یک خودروی تمام اسپرت برقی است که در ژنو 2019 از آن رونمایی شد. این ماشین که لقب پر شتاب ترین خودروی جهان را به خود اختصاص داده است دارای چهار پیشرانه مجزا است که هر کدام روی یک چرخ قرار گرفته‌اند به همراه یک باتری T شکل که یک سوم وزن خودرو را بر عهده دارد؛ بدون اغراق رانندگی متفاوتی را به ارمغان خواهد آورد.

حداکثر قدرت ایجاد شده در باتیستا پینین فارینا 1900 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 2360 نیوتن‌متر است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 1.8 ثانیه می‌باشد.

کونیگزگ جمرا

یک خودروی قدرتمند سوئدی که به راحتی چهار سرنشین بالغ را در خودی جای می‌دهد و بدون هیچ نگرانی فضای کافی برای چمدان‌ها خواهد داشت. ابر خودروی برقی که ازسه پیشرانه برقی که یکی برای هر چرخ عقب و یکی به میل لنگ نیرو می‌گیرد و در عرض 1.9 ثانیه به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. کونیگزگ جمرا ا یک پیشرانه 2 لیتری سه سیلندری بهره‌مند است که قادر به تولید 1700 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 3499 نیوتن‌متر است. کونیگزگ جمرا لقب پر شتاب ترین خودروی جهان را مدیون یک جفت توربو شارژ است.

ریماک نورا

ریماک نورا به عنوان سریع‌ترین خودروی برقی جهان شناخته می‌شود که دارای چهار موتور که همه‌ی آن‌ها می‌توانند معادل 1914 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 2359 نیوتن‌متر تولید کنند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو 1.97 ثانیه می‌باشد.

بوگاتی بولاید

بوگاتی بولاید افراطی‌ترین مدل می‌باشد که توسط مارک لوکس فرانسوی طراحی معرفی شد و با مدل Bolide شناخته شد. این خودرو بر اساس پلتفرم شیرون ساخته شده و از یک موتور توربو شارژ چهارگانه 8 لیتری 16 سیلندره بهره‌مند است که قادر به ایجاد حداکثر قدرت 1825 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 1850 نیوتن‌متر خواهد بود. 2.17 ثانیه طول می‌کشد تا بولاید از صفر کیلومتر به 100 کیلومتر برسد.

خودروی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت +300

خودرویی بی رقیب از بوگاتی؛ بوگاتی شیرون اسپرت 300 + رکورد سرعت را می‌شکند و به 489 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. موتور کواد توربو شارژ 8 در این مقاله قصد داریم به دلایل کاهش شتاب خودرو بپردازیم. و به سوال های متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد. چه عواملی در افت شتاب ماشین موثر هستند؟ علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی؟ چرا ماشین گاز میخوره ولی شتاب نداره؟علت تنبل شدن ماشین چیست؟

و خبر خوب کیان باتری این است که راه های افزایش شتاب خودرو را نیز به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 عوامل موثر در شتاب خودرو

عوامل موثر در شتاب خودرو

خودرویی که تنظیم موتور شده است و پمپ بنزین آن نیز درست عمل می‌کند، می‌بایست بلافاصله بعد از فشردن پدال گاز با افزایش شتاب رو به رو شود. اخلال در انجام این پروسه نشان دهنده آن است که وسیله نقلیه کند است. یا به کندی افزایش سرعت می دهد که این مسئله می تواند به خصوص در تقاطعات و روی رمپ ها خطرناک باشد.

ماشین‌های مدرن، امروزه دارای یک سیستم بسیار پیچیده هستند که سوخت را تحویل موتور ماشین می دهند. سپس گازهای خروجی را از اگزوز خارج می کنند که نقص در هر کدام از بخش های این سیستم می تواند منجر به کاهش سرعت خودرو شود.

در اکثر موارد، مشکل را می توان در سیستم سوخت رسانی عیب یابی کرد. توجه داشته باشید وسیله نقلیه ای که در افزایش سرعت با مشکل روربه رو است، باید فورا به تعمیرگاه برده شده و تعمیر شود زیرا ممکن است برای سرنشینان خودرو حادثه آفرین باشد.

تاثیر عملکرد موتور بر روی شتاب ماشین

تاثیر عملکرد موتور بر روی شتاب ماشین

خودرو ها برای حرکت و افزایش سرعت نیازمند سوزاندن بیشتر سوخت توسط موتور می باشند. موتورهای درونسوز در حالت کلی به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌بندی می‌شوند. هر سیکل یا چرخه در موتور چهار زمانه دارای 4 مرحله است:

  • مکش: در این مرحله ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌گردد. ترکیب مناسب سوخت و هوا یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود عمکرد موتور بوده و در صورت عدم رعایت این نسبت، راندمان موتور کاهش خواهد یافت.
  • تراکم: در این مرحله پیستون از نقطه انتهایی (Bottom Dead Center) به سمت بالا حرکت کرده و باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا می‌گردد.
  • انفجار: جرقه شمع چون کبریتی در خرمن باعث احتراق و انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و در نتیجه پیستون دوباره به سمت نقطه انتهایی برگردانده می‌شود.
  • تخلیه: در نهایت گاز و دود حاصل از احتراق باید تخلیه گردد که در این مرحله، سوپاپ تخلیه دود باز شده و دود و گازهای تولیدی خارج می‌شوند.

مراحل چهارگانه فوق از آن جهت در این مقاله گنجانده شده است که اختلال در هر یک از این مراحل بی‌شک باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد و یکی از جاهایی که این کاهش اثر خود را نشان می‌دهد شتاب خودرو می‌باشد. حال در ادامه به بررسی جزیی دلایل کاهش شتاب خودرو می‌پردازیم.

علت کم شدن شتاب خودرو

دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایلی که می تواند در هنگام رانندگی تجربه خوبی را به راننده القا کند، شتاب بالای خودرو است. در نقطه مقابل، هنگامی که شتاب خودرو کاهش بیابد، تجربه رانندگی می تواند برای راننده بسیار زجرآور و خسته کننده شود.

اصلی ترین دلیلی که باعث کاهش تدریجی شتاب خودرو می شود، مستهلک و فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف است. اما اینکه مستهلک شدن چه قطعاتی از خودرو باعث این کاهش شتاب شده اند، بحثی است که در ادامه به صورت یک به یک به آن خواهیم پرداخت.

۱کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر کثیف علت کم شدن شتاب خودرو

فیلتر هوا، یکی از قطعاتی است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار می گیرد و وظیفه اش، پاک کردن هوای ورودی به موتور از ذرات گرد و غبار است. این فیلتر اگر به نوعی کثیف شود و یا مجرای تنفسی آن مسدود شود، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد، چراکه میزان هوای ورودی به موتور کاهش یافته و موتور به راحتی نمی تواند برای انجام عمل احتراق اکسیژن را با سوخت ترکیب کند.

۲وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز

اگزوز خراب دلیل کم شدن شتاب ماشین

همانطور که هوای ورودی به خودرو نقش موثری در میزان شتاب خودرو دارد، هوای خروجی از آن نیز نقش بسزایی در این عامل دارد. اگر به هر دلیل مسیر خروجی هوای خودرو که همان اگزوز می باشد، دچار مشکل شده باشد، شتاب خودرو کاهش یافته و در نتیجه خودرو نمی تواند عملکرد کافی را داشته باشد.

برای رفع این مشکل باید مسیر لوله های اگزوز را به خوبی چک نمود و کاتالیست اگزوز را نیز از لحاظ کثیفی، مورد بازدید قرار داد. ایجاد شکستگی، زنگ زدگی و سایر موارد نیز در مخزن یا لوله های اگزوز نیز می تواند دلیلی بر کاهش شتاب خودرو باشد.

(لازم به ذکر است که برخی از رانندگان برای افزایش شتاب خودروی خود، کاتالیست خودرو را به طور کلی از مسیر اگزوز خارج می کنند که باعث می شود تا دود خروجی از اتومبیل با غلظت آلایندگی بیشتری به هوای بیرون بپیوندد.)

۳کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

از دیگر عواملی که می تواند باعث تنبلی خودرو شود، عدم عملکرد صحیح سیستم پاشش سوخت خودرو یا انژکتور می باشد. در صورتی که سوزن های انژکتور خودرو کثیف شده باشند، دیگر توانایی پاشش سوخت با شدت را نداشته و در نتیجه در عمل احتراق خودرو، مشکلاتی به وجود می آورند که باعث ریپ زدن خودرو و کارکردن نامنظم آن می شود.

این موضوع هنگامی محسوس تر می شود که ما بخواهیم با فشردن پدال گاز، سوخت بیشتری به سیلندرها وارد کنیم و شتاب بیشتری به خودرو بدهیم.

۴شمع و وایر معیوب

دلایل کم آوردن ماشین

شمع و وایر خودرو از دیگر قطعاتی هستند که مستقیما به احتراق خودرو مربوط می شوند و در صورتی که در آن ها مشکلی بوجود آید، خودرو از تنظیم خارج و به درستی کار نخواهد کرد. شمع ها عامل جرقه زنی و ایجاد احتراق هستند. در صورتی که یکی از شمع ها به علت کثیفی و یا خوردگی، دیگر جرقه زنی قبل را نداشته باشد، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد.

۵شل شدن سیم گاز

علت تنبل شدن ماشین

سیم گاز خودرو به طور مستقیم به دریچه ورود هوا موتور متصل است. در نتیجه هر بیشتر گاز دهید طبیعتا هوای بیشتری هم وارد سیلندرها خواهد شد. اما شل شدن سیم گاز موجب می شود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی نیز به داخل سیلندرها راه نیابد. پس در نبود هوای کافی طبیعی است که احتراق موتور نیز قدرت قبل را نداشته باشد.

۶استپر معیوب خودرو

استپر معیوب علت کم شدن شتاب مااشین

یکی از وظایف استپر خودرو، تنظیم هوای مصرفی سیلندرهاست. اگر این قطعه به هر دلیلی دچار اشکال شده باشد، قطعا در شتاب گیری خودرو مشکلاتی را خواهیم داشت. چرا که هوای مورد نیاز سیلندرها تامین نشده و عملیات احتراق به خوبی صورت نخواهد گرفت.

۷ایجاد اشکال در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن معیوب علت افت شتاب ماشین

سنسور اکسیژن یکی دیگر از قطعات خودرو محسوب می شود که روی تنظیم مصرف سوخت نقش بسزایی دارد. اگر به هر دلیلی این سنسور دچار اشکال شود، در تنظیم میزان اکسیژن و مصرف سوخت خودرو مشکل پیش آمده و در نتیجه شتاب اولیه خودرو از دست می رود.

۸عدم تنظیم صحیح تسمه تایم

نامیزان بودن تسمه تایم علت افت شتاب خودرو

اگر تسمه تایم خودرو به درستی تنظیم نشود و یا از تنظیم اصلی خود خارج شود، در نتیجه در تنظیم بالا و پایین رفتن سوپاپ ها مشکل ایجاد شده و خودرو احتراق مناسبی نخواهد داشت. در نتیجه اگر به تازگی با تنظیم مجدد این قطعه، متوجه شده اید که خودروی شما به درستی کار نمی کند، حتما به یک متخصص مراجعه و از او بخواهید که یک بار دیگر تسمه تایم خودروی شما را تنظیم نماید.

مقاله پیشنهادی:

۹استفاده از روغن موتور نامناسب

وظیفه اصلی روغن موتور در خودرو، خنک نگاه داشتن قطعات خودرو و روان شدن حرکت آن هاست. اگر روغن موتور مصرفی خودروی شما دارای کیفیت لازم نباشد، در نتیجه هنگام عمل احتراق، قبل از این که شمع ها اقدام به جرقه زنی کنند، گرمای زیاد سیلندر، باعث ایجاد احتراق خواهد شد و در نتیجه کارکرد خودرو با اشکال مواجه خواهد گردید.

۱۰استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد

لاستیک و رینگ غیر استاندارد دلیل کاهش شتاب ماشین

استفاده از لاستیک های بزرگتر از میزان استاندارد خودرو، خود می تواند یکی از عوامل کاهش شتاب خودرو باشد. اصولا هر خودرو برای سایز لاستیک مناسب خودش طراحی شده است و تغییر این سایز یا نوع لاستیک و رینگ سبب ایجاد اشکال در عملکرد خودرو می شود که ممکن است باعث کاهش شتاب خودرو نیز گردد. اصولا لاستیک بزرگتر و پهن تر، اصطکاک بیشتری را با زمین ایجاد می کند.

۱۱فرسودگی رینگ و پیستون

رینگ و پیستون فرسوده باعث می شود تا محفظه احتراق خودرو کثیف شود و در نتیجه عمل احتراق که عامل اصلی شتابگیری و افزایش سرعت خودرو است، با مشکل مواجه شود. اگر مدت های مدیدی است که رینگ و پیستون خودروی خود را چک نکرده اید، پس از اطمینان از درستی تمامی عوامل بالا، اگر همچنان از مشکل کاهش شتاب خودرو رنج می برید پیشنهاد می کنیم حتما رینگ و پیستون خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

۱۲پمپ بنزین خراب

پمپ بنزین خراب علت کم آوردن ماشین در سر بالایی

اگر خودری شما پمپ بنزین فرسوده و یا خراب داشته باشد، در نتیجه در عمل سوخت رسانی به خودرو با مشکل مواجه می شود که این موضوع سبب می شود در هنگامی که سیلندر به سوخت بیشتر جهت بالا بردن شتاب خودرو نیاز دارد، نتواند به خوبی تامین شود و در نتیجه خودرو شتاب لازمه را نداشته باشد.

علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی چیست؟

علت کاهش شتاب خودرو در سر بالایی

ضعیف یا خراب بودن پمپ‌بنزین

یکی از عواملی که باعث می‌شود ماشین به خصوص در سربالایی گاز نخورد، ضعیف یا خراب بودن پمپ ماشین است. همچنین کثیف بودن صافی بنزین نیز یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین به حساب می‌آید. در این حالت بهتر است صافی بنزین خود را چک کنید و از سالم بودن و یا تمیز بودن آن مطمئن شوید.

خراب شدن فیلتر هوا

علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

یکی از قطعات تأثیرگذار در عملکرد خودرو بدون شک فیلتر هوا است. فیلتر هوا در واقع به نوعی بر روی جریان ورودی به موتور ماشین تأثیرگذار است. اگر با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه شدید حتماً فیلتر هوای موتور خودرو را بررسی کنید.

نامرغوب بودن و یا تمام شدن روغن موتور

روغن موتور یکی از مواد مورد نیاز در خودرو است که تأثیر زیادی بر روی عملکرد خودرو دارد. روغن موتور مورد استفاده در هر خودرو از نوع خاصی است به همین دلیل باید در انتخاب نوع روغن موتور برای خودرو دقت کرد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که روغن موتور پس از طی مسافت مشخص باید تعویض شود و این مسافت به نوع روغن و نیز خودرو شما بستگی دارد. عدم تعویض به موقع روغن خودرو و همچنین استفاده از روغن موتور نامناسب برای خودرو باعث گاز نخوردن ماشین و به خصوص در سربالایی‌ها می‌شود.

کثیف شدن انژکتور خودرو

کثیف شدن انژکتور خودرو علت گاز نخوردن خودرو

تمیز بودن انژکتور یکی از عوامل مؤثر در عملکرد خودرو است که شست و شوی آن بر عهده تعمیرکار متخصص است. در صورت افت عملکرد خودرو، این مورد را با تعمیرکار معتمد خود مطرح کنید. هرچه انژکتور خودرو تمیزتر باشد گاز خوردن ماشین متعادل‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

خرابی سنسور گاز

خرابی سنسور گاز دلیل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی

یکی از عواملی که باعث گاز نخوردن ماشین می‌شود، خرابی سنسور گاز خودرو است. اگر با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه شدید بهتر است حتماً سنسور گاز خودرو را نیز بررسی کنید.

معیوب بودن دیسک و صفحه

دیسک صفحه عیوب علت تنبل شدن خودرو در سر بالایی

دیسک و صفحه خودرو نیز مانند تمامی قطعات و لوازم خودرو دارای طول عمر مشخصی است. تمام شدن دیسک و صفحه خودرو می‌تواند یکی از عوامل مهم در گاز نخوردن خودرو باشد. هنگامی که ما مشکلی مثل گاز نخوردن خودرو در سربالای مواجه شدید، حتماً دیسک و صفحه خودرو را بررسی کنید و از اگر تمام شده است، آن را تعویض کنید.

مقاله پیشنهادی:

میزان کمپرس سیلندر

علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

اگر خودرو شما در سربالایی با مشکل گاز نخوردن مواجه است بهتر است کمپرس سیلندر خودرو خود را بررسی کنید. در واقع کمپرس سیلندر یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد سوپاپ‌ها و رینگ‌ها است.

خرابی استپر موتور

خراب بودن استپر موتور خودرو نیز یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین است. اگر استپر موتور خراب دچار نقص باشد و یا شمع‌ها و کوئل وایر شمع هم خراب باشد، گاز خوردن ماشین دچار مشکل خواهد شد.

نقص در ECU

نقص در ECU موتور می‌تواند یکی از علل گاز نخوردن ماشین محسوب شود ، خرابی سنسورهای پدال کلاچ، نقص در هیدرولیک فرمان، ایراد در سنسور موقعیت میل سوپاپ و کیلومتر در ماشین‌هایی با  ECU زیمنس اشاره کرد.

استفاده از بنزین سوپر در بسیاری از خودروها موجب بهبود عملکرد می‌شود هرچند که اکتان بنزین پیشنهادی کارخانه را هم باید مدنظر قرار دهید. در خودروهای گران قیمت، استفاده از بنزین سوپر اهمیت بالایی دارد چراکه مرغوبیت بنزین موجود در ایران مورد بحث است.

به علاوه برای بالا بردن کیفیت بنزین، می‌توانید از اکتان‌ بوستر استفاده کنید. البته استفاده از اکتان بوستر هم دقت خاصی را می‌طلبد چراکه نمونه‌های نامرغوب در ایران با قیمت پایین در دسترس است.

چرا ماشین گاز میخوره ولی شتاب نداره؟

هرگاه که پدال گاز را فشار می دهید، سرعت موتور کم می شود. برای زیاد کردن سرعت باید خیلی کم پدال گاز را فشرد. قدرت کلی خودرو کم شده است. این مشکل به مرور زمان بدتر میشود. مشکلات احتمالی عبارتند از:

  1. فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
  2. فیلتر بنزین ممکن است که گل گرفته باشد.
  3. پمپ بنزین ممکن است که فرسوده باشد.
  4. زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.
  5. آب ممکن است در بنزین مخلوط شده باشد.
  6. مبدل کاتالیتیک ممکن است وصل شده باشد.

راه های افزایش شتاب خودرو

ویدئوی زیر 10 روش ساده و ارزان قیمت افزایش شتاب خودرو را نشان می دهد، تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

توان خودرو و به دنبال آن میزان شتاب خودرو از جمله مهمترین ویژگی ها و پارامترهای یک شخص برای خرید اقساطی پژو 207 اتومات است. قبل از خرید خودرو می توان با خواندن کاتالوگ خودرو، مشخصات فنی و ظاهری خودرو را بررسی نمود که به دنبال آن می توان شتاب خودرو را هم فهمید. اما خیلی از افراد به خصوص جوانان در پی فهمیدن عوامل افزایش شتاب خودرو خود هستند تا با انجام آنها شتاب خودرو خود را افزایش دهند. دلایل زیادی هم دارند مثلا شرکت در مسابقات خودرو که به درگ معروفند و خیلی ها هم بدون دلیل در پی افزایش شتاب خودرو خود می باشند. در ادامه قصد داریم تا ساده ترین عوامل افزایش شتاب خودرو را بررسی نماییم.

عوامل افزایش شتاب خودرو

راه های افزایش شتاب خودرو

پس از استفاده از خودرو برای مدتی متوجه کم شدن توان و شتاب خودرو خود خواهید شد. یکی از دلایل این مشکل فرسوده شدن وسایل و قطعات خودرو می باشد. خودروسازان، خودروها را برای استفاده روزمره و طولانی مدت می شازند و پس از استفاده از خودرو برای مدت زیادی، توان خودرو کاهش می یابد و به دنبال آن شتاب ماشین هم کم می شود. اما با آشنایی با عوامل افزایش شتاب خودرو و با چند ترفند ساده می توان شتاب خودرو را تقویت نمود.

تقویت ECU

عوامل موثر در شتاب ماشین

EUC موجود در خودروهای صفر به دلیل حداکثر بهره وری در میزان مصرف سوخت و کمترین تولید آلایندگی، معمولی هستند. اما EUC خودرو را می توان طوری تنظیم نمود که بیشترین عملکرد را داشته باشد. برای این کار باید تراشه ECU خودرو را بروز کرد.

با استفاده از دیاگ و یا یک ماژول تعویضی می توان این کار را انجام داد. از دستگاهی به نام دیاگ پرتابل هم در بعضی اوقات می توان استفاده نمود. استفاده از این دیاگ پرتابل بیشتر در موتورهای مدرن امکان پذیر می باشد.

کنترل کننده دریچه گاز

تغییر در کارایی و عملکرد خودروها به این دلیل است که در وسایل نقلیه پیشرفت ثابتی در حال انجام می باشد. کامپیوترهای خودروهای مدرن دریچه های گاز یک خودرو را کنترل می کنند و این در حالی است که در قدیم این کار به شکل سنتی و مکانیکی انجام می شد. در خودروهای جدید و مدرن با فشردن پدال گاز، موقعیت پدال گاز به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود.

به همین دلیل زمان ارسال این دستور به موتور خودرو کاهش یافته و شتاب خودروها بیشتر شده است. این فرایند باعث می شود تا برخی از فرایندهای کنند کننده حذف شوند. در عین حال این سیستم کاملا ایمن طراحی شده و در پی بروز مشکل، به سرعت تشخیص داده می شود. این فرایند به میزان زیادی شتاب، سرعت و زمان پاسخ دهی را کنترل می کند.

افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها

افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها

چرخ دنده های موجود در موتور خودروها به دو شکل کوتاه و بلند می باشند. اگر کمی با مسائل مکانیک آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که خودروهایی که دارای چرخ دنده بزرگ هستند سرعت بیشتر و شتاب کمتری دارند و مصرف سوخت پایینی دارند. و خودروهای دارای چرخ دنده های کوچکتر، دارای شتاب بسیار بیشتری می باشند و مصرف بیشتری هم دارند.

به همین دلیل برای افزایش شتاب خودرو خود می توانید چرخ دنده های بزرگ خودرو را با چرخ دنده های کوچک تعویض نمایید. این کار البته باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شده و این کار را نمی توان در خانه انجام داد و برای ان باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. پس یکی دیگر از عوامل افزایش شتاب خودرو ، تعویض چرخ دنده ها می باشد.

تغییر آج و اصطکاک لاستیک ها

برخی از کارشناسان و متخصصین خودرو قادرند با تغییر ( افزایش ) آج و اصطکاک لاستیک خودرو، شتاب خودرو را افزایش دهند. زیرا شتاب خودرو همواره با میزان اصطکاک و چسبندگی تایرها رابطه مستقیم دارد. پس زمانی که تایر خودرو فرسوده می شود، قطعا شتاب خودرو هم کاهش می یابد.

البته میزان افزایش آج و اصطکاک خودرو با توجه به محاسبه ی نیروی لازم جهت به حرکت در آوردن خودرو محاسبه می شود. که با تقسیم نیرو بر وزن تایر و برخی محاسبات دیگر انجام می شود. در ادامه پارامترهایی مانند سرعت و حرارت بر عملکرد تایرها تاثیر می گذارد. پس همواره تعویض تایر های قدیمی و فرسوده بر افزایش شتاب خودرو تاثیر مستقیم می گذارد.

 تاثیر وزن به شتاب خودرو

تاثیر وزن به شتاب خودرو

خوب مشخص است که اجسام سبک سریعتر از اجسام سنگین به حرکت در می آیند به مانند آدم ها که چاق ها کند تر از لاغرها می باشند. پس یکی از عوامل افزایش شتاب خودرو کاهش وزن خودرو می باشد. مثلا برخی از افراد برای این منظور، ترمز های فابریک خودرو را با ترمزهای روتور دوتایی تعویض می نمایند که جدا از وزن کمتر، عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. البته برای کاهش وزن خودرو باید از یک متخصص کمک گرفت که متناسب با مدل و توان خودرو، وزن را کاهش دهید.

بهبود وضعیت آیرودینامیک

تاثیر طراحی خودرو در میزان شتاب آن

نحوه طراحی بدنه یک خودرو قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش شتاب خودرو می باشد. به همین دلیل اگر خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت را نگاه کنید می بینید طراحی عجیبی دارند. این طراحی صرفا برای زیبایی خودرو نیست بلکه یک خودرو اسپرت که شتاب و سرعتش شاید مهم ترین پارامتر هایش باشد، به این شکل طراحی می شود.

طراحی آیرودینامیک خودرو هم به همین دلیل است که شتاب خودرو بالا برود. این بخش از طراحی خودرو آنقدر مهم است که به عنوان یک رشته تحصیلی در مقاطع تکمیلی تدریس می شود.

از این رو می دانیم که ما نمی توانیم طراحی و شکل ظاهری خودرو را تغییر دهیم اما با حذف کردن برخی موارد مانند باربندها می توان شتاب خودرو را افزایش داد. یکی دیگر از این عوامل هم کم کردن ارتفاع خودرو می باشد که در این صورت به دلیل عبور مقدار بسیار کمتری هوا از زیر خودرو، سرعت و شتاب خودرو افزایش می یابد. با تغییر در فنرهای خودرو می توانید ارتفاع خودروتان را کم کنید و شتاب خودرو را افزایش دهید.

سخن پایانی

علل کاهش شتاب خودرو

هر کدام از مشکلات بالا، به خودی خود می تواند باعث کاهش شتاب خودرو و در نتیجه تنبل شدن ماشین شود. همان طور که در موارد بالا خوانده‌اید، عمل احتراق و هوارسانی تأثیر مستقیمی بر میزان شتاب خودرو دارد؛ بنابراین بروز مشکل در تمام قطعاتی که مربوط به عمل احتراق، سوخت‌رسانی و هوارسانی به خودرو می‌شوند، موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

پیشنهاد ما این است که در صورت کاهش یافتن شتاب خودرو حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و در صورت نداشتن دانش در این زمینه به قطعات خودرو دست نزنید. معاینه فنی مداوم می‌تواند از بروز مشکلات در این زمینه جلوگیری کند. لطفا اگر در این زمینه تجربه ای دارید برای خوانندگان کیان باتری بنویسید.

لیتری 16 سیلندره باعث ایجاد حداکثر قدرت 1600 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 1600 نیوتن‌متر خواهد شد.2.3 ثانیه طول خواهد کشید تا شتاب صفر تا صد آن اتفاق بیافتد.

 

دکمه بازگشت به بالا