خبرهای کلیکسب و کار برتر

هر هکتار چقدر بادام زمینی می دهد

روش کاشت بادام زمینی به‌صورت جوی و پشته است. برای کاشتن بادام زمینی ابتدا پشته‌هایی هم اندازه ذرت ایجاد می‌کنیم و سپس بادام زمینی را می‌کاریم. حتی اگر به‌صورت قطره‌ای هم بادام زمینی را آبیاری کنید. لازم است بادام زمینی روی پشته‌هایی قرار گیرد. چرا که آب نباید به‌صورت مستقیم روی بادام زمینی جمع شود چرا که بوته را خراب می‌کند. همچنین بادام زمینی موقع گل‌دهی نیاز به خاک‌دهی دارد. به همین خاطر بادام زمینی باید به‌صورت جوی و پشته کشت شود.

آشنایی با گیاه بادام زمینی!

بادام زمینی گیاهی یکساله است و دوره رشد 120 روزه دارد بادام زمینی کشت بهاره دارد. همزمان با محصولاتی نظیر پنبه و چغندر و ذرت کشت می‌شود. مزرعه‌ای که در آن بادام زمینی می‌کاریم نباید آب و خاک شور داشته باشد و بهترین یافت خاک برای رشد بادام زمینی، خاک لومی شنی است. همچنین دمای مطلوب برای رشد این گیاه دمای بین 22 تا 45 درجه است.

مراحل کشت بادام زمینی

در فصل بهار و از یک ماه مانده به کشت فرآیند آماده‌سازی زمین شروع می‌شود و با توجه آزمایش خاکی که داریم بستر کشت را با کودهای مختلف برای کشت بادام زمینی آماده می‌کنیم. شخم بهاره با دیسک شروع می‌شود. برخلاف شخم اولیه دو بار پشت سرهم دیسک می‌زنیم تا لایه‌های زمین که برگرداندیم را تبدیل به کلوخه کنیم.

بعد از دیسک نوبت روتیواتور هست اگر مزرعه شما سنگ نداشته باشد با روتیواتور می‌توانید کلوخه‌ها را خرد کرده و تبدیل به خاک کنید. بعد از کلوخ شکنی باید لولر بکشیم تا چاله‌های زمین پُر شود و شیب زمین برای آبیاری تنظیم شود. بعضی از کشاورزان بعد از تنظیم شیب زمین کودهای قبل کشت را به خاک اضافه می‌کنند ولی بهتر است این کودها را موقع تنظیم ردیف به خاک اضافه کنیم.

کودهای بستر کشت بادام زمینی

باتوجه به آزمایش خاک از کود مرغی و دی آمونیوم فسفات و کودهای آلی برای کشت بادام زمینی استفاده می‌شود. کود مرغی پلیت به مقدار 300 کیلو در هکتار، کود دی آمونیوم فسفات 100 کیلو در هکتار و کودهای آلی هم به مقدار 200 کیلو در هکتار مصرف می‌شوند. البته مقدار دقیق این کودها به آزمایش خاک شما بستگی دارد.
نکته: از گوگرد معدنی هم به مقدار 500 کیلو در هکتار برای اصلاح خاک‌های آهکی و قلیایی در فصل پاییز و موقع شخم اولیه استفاده می‌شود.

بعد از تنظیم شیب زمین با لولر کودهای مرغی و دی آمونیوم فسفات رو به زمین اضافه می‌کنیم و بعد از آن ردیف‌ها را با دستگاه فاروئر ایجاد می‌کنیم. و بعد بذرها را با دستگاه ذرت‌کار می‌کاریم. در هر هکتار زمین 100 کیلو بذر بادام زمینی مصرف می‌شود و بذرها با فاصله 13 سانتی از هم کشت می‌شوند فاصله پشته‌ها هم بین 50 تا 75 سانتی‌متر تنظیم می‌شوند.

برای این که از کشت بادام زمینی بیشترین محصول را داشته باشیم باید بذر بادام زمینی سازگار با منطقه خودمان را انتخاب کنیم. بذر بادام زمینی دو گونه‌ی ایستاده و رونده دارد. گونه رونده فضای بیشتری را اشغال می‌کند و برای کشت توصیه نمی‌شود. گونه ایستاده هم ارقام مختلفی دارد: رقم nc2 ,nc7, والنسیا، فلوری اسپانیش، شولامیت، ویرجینیا، ایمپرود 306، ایمپرود 308، شولامیت و … وجود دارد. که بین این ارقام رقم ویرجینیا محبوبیت زیادی بین کشاورزان سراسر دنیا دارد.

بعضی از این ارقام بادام زمینی در مناطق سردسیر و برخی در مناطق گرمسیر بهتر جواب می‌دهند. همچنین سلامت بذر درانتخاب بذرعامل مهمی است. یکی از عوامل تهدید کننده بذر بادام زمینی قارچ است. متأسفانه اکثر بذرهایی که در ایران وجود دارند آلوده به قارچ هستند و بعد از کشت این قارچ‌ها رشد کرده و گیاه را خشک می‌کنند.

روش‌های آبیاری بادام زمینی

بادام زمینی را به هر سه روش غرقابی و بارانی و قطره‌ای می‌توان آب داد. روش غرقابی آب زیادی را هدر می‌دهد ولی در کشت‌های زیاد که امکان تیپ‌بندی و تجهیز نوار قطره‌ای یا بارانی در مزارع وجود ندارد کشاورزان ناچارند‌ به روش غرقابی آبیاری کنند. بهترین روش آبیاری بادام زمینی روش قطره‌ای و استفاده از نوارتیپ است. خوبی این روش این است که می‌توان کودهای مختلف را به آب تزریق کرد. و زمان‌بندی آبیاری را به شکلی تنظیم کرد که همه جای مزرعه به یک میزان و به اندازه کافی آبیاری شود.

روش بارانی هم بزرگترین نکته مثبتش این است که زمین‌های شیب‌دار را به راحتی می‌شود به روش بارانی آب داد‌.

کاشت بادام زمینی به روش نمه‌کاری

بادام زمینی از خانواده حبوبات است و دوره رشدی مشابه لوبیا را طی می‌کند. بعضی از کشاورزان می‌خواهند بادام زمینی را مانند لوبیا به‌صورت نمه کاری کشت کنند یعنی ابتدا زمین را خیس کنند و بعد بادام زمینی را با دستگاه ردیف‌کار تیلری یا با دست کشت کنند. در این روش ابتدا چند روزی بادام زمینی را خیس می‌کنند و وقتی بادام زمینی جوانه زد اقدام به کشت می‌کنند. اما این کشت ایرادهای جدی دارد.

1_ وقتی بادام زمینی خیس می‌شود و در معرض هوا قرار می‌گیرد در بیشتر مواقع قارچ می‌گیرد و حتی اگر در روزهای اول هم رشد کند بعد از کشت قطعاً بوته‌های بادام زمینی قارچی شده و از بین می‌روند.

2_ موقعی که بذر جوانه زده شده را می‌کاریم امکان شکستن جوانه بذر زیاد است.

نگهداری از مزرعه بادام زمینی

برای این که کشت خوب و پُر محصولی داشته باشیم کافیست رطوبت خاک بادام زمینی را تأمین کنیم و درمواقعی که رطوبت خاک کم شد آبیاری انجام دهیم. بعد از گل‌دهی گیاه بادام زمینی نیاز به خاک‌دهی دارد تا نیام بادام زمینی در خاک نفوذ کند برای بادام زمینی بعد از کشت از اوره و کودهای پتاسیم‌دار استفاده می‌کنیم تا محصول درشت و خوشمزه‌ای داشته باشیم. برای افزایش روغن بادام زمینی گوگرد مایع توصیه می‌شود.

برداشت و فروش بادام زمینی مغان هوم

قطعاً شیرین‌ترین مرحله کشاورزی مرحله برداشت و فروش محصول است. حدودا 120 روز بعد از کاشت بذر بادام زمینی رسیده شده و آماده برداشت می‌شود. هر هکتار زمین 5 تا 7 تن غلاف خشک بادام زمینی می‌دهد که قیمت بادام زمینی سر زمین در سال 1401 کیلویی 50 هزار تومان بود. تصویر بالا عملیات برداشت بادام زمینی در پارس‌آباد مُغان است. ساده‌ترین راه فروش بادام زمینی خام فروشی این محصول است. خرید نهال را می توانید به صورت قسطی خریداری کنید. خام فروشی فقط یک حسن دارد آن هم این است که زودتر پول کشاورز نقد می‌شود. ولی آن دسته از کشاورزانی که در فصل سرما یعنی پاییز و زمستان بی‌کار باشند می‌توانند با فرآوری و فروش مستقیم محصول به بازار درآمد بادام زمینی را به‌صورت قابل توجهی افزایش دهند. مثلاً می‌توانند دستگاه غلاف‌شکن و برشته کن بادام زمینی بگیرند و با مغز کردن و برشته کردن بادام زمینی مغز بوداده بادام زمینی را به آجیل فروشی‌ها بفروشند.

از مغزهای شکسته و به اصطلاح لپه بادام زمینی هم برای کره‌گیری استفاده می‌کنند و کره بادام زمینی ارگانیک تولید کنند. با توجه به استقبال زیاد هموطنانمان در سال‌های اخیر همواره افزایشی بوده است.

از مغزهای ریز بادام زمینی برای روغن‌گیری استفاده می‌شود و حتی ضایعات و پوست بادام زمینی هم برای مصرف گاو و گوسفند به گاوداری‌ها و دامداری‌ها فروخته می‌شود. علاوه‌بر این‌ها بادام زمینی برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. همچنین علوفه بادام زمینی هم به علت داشتن چربی زیاد برای تولید شیرهای پرچرب و مقوی همواره مورد توجه دامداران است.

*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهده‌ی سفشاید برای شمایی که تازه می خواهید بادام زمینی بکارید یکی از سوال های مهم این باشد که هر هکتار زمین، چقدر بادام زمینی می دهد؟ درآمد کشت بادام زمینی چقدر است؟ سوال دیگر شما احتمالا در مورد  است. در این مطلب می خواهم جواب همه سوالات شما را به طور کامل و با مثال عددی بدهم.

فصل کاشت بادام زمینی |فیلم کاشت بادام زمینی

حالا هر هکتار چقدر محصول بادام زمینی می دهد؟

هر هکتار زمین به طور میانگین بین 4 تا 7 تن بادام زمینی می دهد. این که زمین شما چقدر بیشتر محصول دهد بستگی به چند چیز دارد: جنس خاک، نوع بذری که استفاده می کنید، آبیاری و کودهایی که باید برای رشد گیاه به آن بدهید. بادام زمینی برای رشد خود نیاز به چندین کود نسبتا ارزان ولی در عین حال خیلی مهم و حیاتی دارد. متاسفانه خیلی ها در تهیه این کودها سهل انگاری می کنند و آن طور که باید نتیجه نمی گیرند.

بیایید درآمد حاصل از برداشت بادام زمینی در سال 1399 و 1400 را بررسی کنیم:

درآمد کاشت بادام زمینی در سال 1399

اول از همه به شما بگویم که برداشت بادام زمینی به صورت غلاف های دوتایی است و اغلب هم کشاورزان در همان حالت خام و به صورت یکجا می فروشند. و این کمترین قیمتی هست که شما می توانید بادام زمینی خود را بدهید. چرا که اگر کمی صبر کنید می توانید آن را فرآوری کنید و حتی درآمد آن می تواند 2 برابر خام فروشی باشد.

اما قیمت بادام زمینی در سال 1399: در سال 99 بادام زمینی بر اساس درشتی و مرغوب بودن کیلویی 18 تا 22 هزار معامله می شد. فرض کنید شما کیلویی 20 هزار می فروختید و یک هکتار شما 5 تن بادام زمینی می داد، هر هکتار به طور میانگین 100 میلیون تومان بادام زمینی می داد.

درآمد کاشت بادام زمینی در سال 1400

اما در سال 1400 اتفاق جالب افزایش امیدوار کننده قیمت بادام زمینی(البته برای کشاورزان )بود. در سال 1400 قیمت بادام زمینی 75 درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشت و کیلویی 33 تا 40 تومان معامله شد.

اگر برای سال 1400 هم یک حساب سر انگشتی بکنید، اگر شما از هر هکتار 5 تن برداشت می کردید و بادام زمینی را هم کیلویی 35 هزار تومان می فروختید، از هر هکتار به طور میانگین 175 میلیون برداشت می کردید. حالا این عدد وقتی خوشگل می شود که شما در سال 1400 به جای 1 هکتار، 5 هکتار بادام زمینی می کاشتید. و در این صورت می توانستید درآمد میلیاردی تجربه کنید.?

تاکید می کنم این قیمت فقط قیمت بادام زمینی خام با غلاف بود. قیمت بادام زمینی برشته و بوداده بیشتر است. البته این که بیشتر کشاورزان بادام زمینی را خام و به طور عمده می فروشند بی علت نیست! فراوری و همچنین فروش بادام زمینی بوداده سخت است و زمان و انرژی بیشتری می خواهد و به همین علت بیشتر کشاورزان ترجیح می دهند بادام زمینی خود را نقد و یکجا بفروشند. اگر شما کمی با صبر و تلاش عمل کنید مطمئنا درآمد بیشتری خواهید داشت.

پیش بینی درآمد بادام زمینی در سال 1401

پیش بینی قیمت ها در ایران کمی مشکل است ولی خودتان می دانید که به علت افزایش سالیانه قیمت ها صد در صد قیمت بادام زمینی در سال 1401 افزایش خواهد داشت. ولی اینکه چند درصد افزایش قیمت داشته باشد رو هم من با توجه به رشد قیمت در چند سال اخیر تخمین می زنم. شاید بازه قیمت چند هزار تومان با قیمت پیشنهادی من فرق کند ولی چیزی که هست، خیلی تفاوت قیم نخواهیم داشت.

با توجه به تجربه 10 ساله من از کاشت و فروش بادام زمینی در سال 1401 قیمت بادام زمینی غلافدار خام چیزی بین 48 تا 60 هزار تومان خواهد بود.

میگی چرا؟ چون با این که در سال 1400 بیش از 100 هزار تن تولید بادام زمینی داشتیم، ولی بازم این مقدار بادام زمینی مورد نیاز را تامین نکرد و از کشورهای مختلف چندین تن بادام زمینی وارد کشور شد.

آپدیت 9 آبان 1401

الان که دارم این متن رو می نویسم از یک معامله 75 تنی بادام زمینی برگشتم امشب بادام زمینی خام غلافدار را عمده کیلویی 45 معامله کردیم. هنوز به عدد پیش بینی بالا نرسیدیم ولی توجه داشته باشید الان هنوز آبان هستیم یعنی هنوز بادام زمینی داره برداشت میشه! با این افزایش قیمتی که بادام زمینی اینروزا داره تجربه می کنه قیمت بادام زمینی تا عید ۱۴۰۲ بیشتر از ۶۰ هزار تومان میشه البته همین الانش هم معامله های خرد کیلویی ۶۰ تومان هست و معامله های درشت ۴۵ هزارتومان هست با این حساب اگر امسال بادام زمینی می کاشتید با فرض برداشت ۵ تن در هکتار شما ۲۲۵ میلیون تومان درآمد داشتید چیزی که یکسال پیش من توی پیج اینستاگرام حرفش رو زدم ولی خیلیا دیدن و فقط تماشاگر بودند! ویدیو هم همین پایین میزارم!

هزینه های کاشتن بادام زمینی

شما برای کاشتن بادام زمینی به غیر از آب و زمین باید هزینه بذر و کود و سم بدین هزینه بذر برای هر هکتار حدود ۱۱٫۸۰۰ تومان میشه هزینه سم و کود حدود ۸٫۵۰۰ میلیون تومان و هزینه های دیگر هم مربوط به برداشت هست که هکتاری ۵ میلیون برای برداشت با دستگاه یا کارگر خرج می کنید این عدد ها روی هم حدودا ۲۶ میلیون میشه حتی ۴ میلیون هم هزینه های پیش بینی نشده دیگر را بگذاریم می شود ۳۰ میلیون که الان هر محصولی بخواهید بکارید این هزینه ها را دارد شما ذرت با چغندر یا سیب زمینی هم بکارید بیشتر از این خرج داره هزینه بذر سیب زمینی از کل هزینه های بادام زمینی بیشتره!

زمستان ۱۴۰۱ بحران کمبود بادام زمینی!

امروز ۲۲ دی ۱۴۰۱ هست شهری که من در آن هستم(پارس آباد مغان) بزرگترین تولید کننده بادام زمینی کشور هست دومین شهر هم آستانه اشرفیه گیلان هست در هر دو شهر موجودی بادام زمینی اینقدر کم شده که قیمت بادام زمینی خام غلاف دار در کمتر از سه ماه به ۷۲ هزار تومان رسیده است. اونایی که انبار کردند تقریبا به اندازه سود دو سال کشت تو این دو ماه درآمدشون زیاد شد! یعنی اگه یکی ۱۰ تن بادام زمینی انبار کرده بود. به جای ۴۲۰ میلیون الان ۷۲۰ میلیون تومان میفروشه! اینجوری پیش بره تا عید رکوردهای عجیب غریب دیگه ای هم میزنه!

آپدیت قیمت بادام زمینی بهمن ۱۴۰۱

این دفعه با دلیل و سند و مدرک برگشتم! آقا قیمت بادام زمینی خام و غلافدار امروز ۱۰۰ هزار تومان رو رد کرده! چیزی که تابستان واقعا پیش بینی نمی شد! از وقتی مشخص شد تولید بادام زمینی کشور کم است، به یک باره قیمت بادام زمینی هیجانی شد و الان هم همینجوری بالا و بالاتر می رود! حتما قیمت بادام زمینی رو دنبال کنید این بازی در ادامه جالب تر میشه?

امروز که با شما صحبت می کنم ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ هستیم و حدودا ۳۶ روز یا حدودا ۵ هفته به عید مانده است. قیمت بادام زمینی خام با غلاف کیلویی ۱۰۰ هزار تومان را هم رد کرده است و مغز آجیلی کیلویی ۲۰۸ هزار تومان شده است!

از قیمت دو فروشگاه معتبر اسکرین شات گرفتم و با تاریخ به شما نشان میدهم با سرچ قیمت بادام زمینی هم می توانید از صحت صحبت های بنده مطمئن شوید!

چگونه کاشتن بادام زمینی را یاد بگیریم؟

برای این که کاشتن بادام زمینی را یاد بگیرید کافیست به صفحه بروید و قدم به قدم کاشت، داشت،‌ برداشت و فروش محصول را یاد بگیرید.

اگر هم ابزار تغییر آی پی تان وصل است می توانید از طریق کشت بادام زمینی رو با آرمین پیش ببرید و یاد بگیرید.

چطور تناژ بادام زمینی را افزایش دهیم؟

در افزایش تناژ بادام زمینی عوامل زیادی نقش دارند: از مهم ترین عوامل می توان به خاک مرغوب، آبیاری اصولی، کود دهی متناسب با نیاز گیاه و البته انتخاب و درجه یک اشاره کرد. یکبار دیگر این عواملی که گفتم را ببینید. خاک شما اگر سفت باشد ریشه گیاه بادام زمینی نمی تواند به خوبی حرکت کند. اگر کمتر یا بیشتر از نیاز بادام زمینی بهش آب و کود بدید روی تناژ دهی بادام زمینی تاثیر منفی میزارید.

یا اگر بذر بادام زمینی که انتخاب می کنید بذر خوب نباشه از همون اول می بازید! چرا که به خوبی رشد نمی کند یا همه بذرها به خوبی درنمیان و زحمات چند ماهه تان به باد می رود.

ولی مهم ترین عامل افزایش تناژ بادام زمینی کشت با تناژ بالا است.

مزیت های کشت بادام زمینی

یکی از مزیت های کاشت بادام زمینی که می تواند خیلی برای شما شیرین باشد زمان کمی است که برای کشت این محصول لازم است. بادام زمینی نهایتا 4 ماهه محصول می دهد و شما می توانید بقیه سال را برای انجام کارهای دیگر خود اختصاص دهید یا حتی محصول دیگری بکارید.

خوبی دیگری که کاشت بادام زمینی دارد و خیلی از کشاورزان را خاطر جمع می کند، قابلیت نگهداری و انبارکردن این محصول است اگر به هر دلیلی بادام زمینی بازار هم نداشته باشد شما می توانبد بادام زمینی را تا ذو سال نگهداری کنید و بعدا که قیمت اوکی بود بفروشید اما احتکار نکنید درسته افزایش قیمت به نفع من و شماست اما پول درآوردن به هر قیمتی خوب نیست!مردم هم گناه دارند!

 

دکمه بازگشت به بالا