خبرهای کلیکسب و کار برتر

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

به آجر تراش خورده آجر آبساب می‌گویند. آب ساب نمودن آجر وقتی است که زبری و خشنی تیشه داری آجر را با خیساندن آن در آب و سپس ساب زدن از بین می‌برند. در ادامه این مقاله به موضوع آبساب کردن آجر بیشتر خواهیم پرداخت و در مورد ساب زنی آجر نما نیز مطالبی بیان خواهیم کرد.

برای آب ساب نمودن آجر، آجرها را داخل آب فرو برده و پس از خیس خوردن و ، آن‌ها را از داخل آب درآورده و به یکدیگر می‌سابیم تا آجر صاف شده و نمایی صیقلی داشته باشد. روش دیگر انجام این کار آن است که سمباده‌ای را خیس کرده و با سمباده روی سطح آجر خیس خورده می‌کشیم تا سطح آجر صاف و یکدست شود.

آجرها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربردی دارد. بهتر است از تنها برای همان کاری که تولید شده است استفاده کرد. کاربرد آب ساب نمودن آجر برای مواقعی است که می‌خواهیم از آجری که برای نما نیست، در نما استفاده کنیم. برای مثال آجر فشاری مخصوص نما نیست. پس وقتی می‌خواهیم از آجر فشاری در نما استفاده کنیم، باید سطح آن را صاف و یکدست کنیم. برای این کار از آب ساب نمودن آجر استفاده می‌کنیم تا سطح آن صاف و صیقلی شود.

آجر آبساب در متره و برآورد

اگر در نمای ساختمان از آجر آبساب استفاده کنیم، در محاسبات متره و برآورد باید این موضوع لحاظ شود. برای این کار از ردیف 110806 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه استفاده می‌کنیم که مربوط به اضافه بهای ردیف‌های نماچینی بابت آبساب نمودن آجر است.

ساب زنی آجر چیست؟

آب ساب نمودن آجر و ساب زنی آجر دو اصطلاح شبیه به هم هستند که تنها تفاوت ظریفی با هم دارند. آبساب نمودن آجر را پیش از آجر کاری انجام می‌دهند و ساب زنی آجر را بعدها  پس از این که نماکاری انجام شده است، برای تمیز کردن آجر نما سفید انجام می‌دهند.

برای ساب زنی یا تمیز کردن نمای آجر تنها لازم است که سالی یک بار این کار را انجام بدهید. این کار را با آب خالی و بدون ساب زنی هم می‌توان انجام داد و کافی است که با یک شیلنگ، آب را به روی نما بپاشید تا گرد و غبار آن گرفته شود.

اگر به ساختمان شما نور کافی نمی‌خورد و احتمال رشد کرد کپک و خزه در دیواره‌های آن وجود دارد بهتر است برای تمیز کردن آن در آب کمی محلول ضدعفونی کننده بریزید و با ساب زنی آجر را تمیز کنید. البته دقت کنید که برای ساب زنی نباید از برس‌هاس سیمی استفاده کنید.

استفاده از برس سیمی برای ساب زنی آجر می‌تواند باعث تغییر رنگ و زنگ زدن آن‌ها شود. هم‌چنین پیش از استفاده از محلول آب و مایع ضدعفونی کننده، می‌بایست ابتدا دیوار را به خوبی خیس کنید تا دیوارها محلول را به خود جذب نکنند و سفیدک نزنند.

نحوه ساب زنی آجر

ساب زنی آجر را می‌توان به دو نحو انجام داد. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه واترجت است و دیگری سندبلاست.

دستگاه واترجت

واترجت همان دستگاهی است که در کارواش‌ها آن را به وفور دیده‌ایم. دستگاه واتر جت در صنایع مختلف استفاده می‌شود و فشار خروج آب از آن می‌تواند آنقدر بالا باشد که از آن‌ها برای برش نیز استفاده می‌کنند. اما از همان نوع واترجتی که در کارواش‌ها استفاده می‌شود برای تمیز کردن نمای ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد.

سندبلاست

سندبلاست یکی از روش‌های ساب پاشی است که از آن برای تمیزکاری سطوح استفاده می‌شود. در ساب پاشی مواد ساینده‌ی فلزی یا غیرفلزی با سرعت و فشار بالا به سطحی که قرار است تمیز شود برخورد می‌کنند و آلودگی‌های سطح آن را از بین می‌برند.

اصفهان |ساختمان

جمع بندی

گاهی اوقات آجری که در نما استفاده می‌شود آجر مخصوص نما نیست؛ در این صورت برای زیباتر کردن نمای آجر آن را آبساب می‌‌کنند. برای آب ساب نمودن آجر ابتدا آن را در آب می‌خیسانند و سپس با آجری دیگری یا با سمباده روی این آجر خیس می‌کشند و لایه نازکی از سطح آن را پرداخت می‌کنند تا یکدست و صیقلی شود.

برای زیباتر شدن نمای کار شده با این آجرها می‌توان در انتهای اجرای نما آجرها را کرد. برای بندکشی پودرهای آماده‌ای وجود دارد که با ترکیب این ، ملات آن به دست می‌آید. با کشیدن این ملات در میان درزهای میان آجرها، آن‌ها را بندکشی می‌کنند.

اصطلاح دیگری به نام ساب زنی آجر وجود دارد که به معنای تمیز کردن نمای آجری است  برای این کار یا از آب خالی استفاده می‌کنند یا بعد از خیس کردن آجرهای نما، با برسی روی آن می‌کشند تا آلودگی‌های روی آجرها پاک شوند.

به این نوشته امتیاز دهید ! مهر 29, 1401//در , /توسط

آجرهای خوب یکی از مهمترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. در اشکال مستطیلی و دارای ابعاد استاندارد موجود است. آجر از مواد طبیعی (خشت) ساخته می شود و از سال ها قبل در ساخت و ساز استفاده می شود. بنایی آجری یک هنر عالی در ساخت و ساز است که در آن آجرها به طور سیستماتیک از نظر اتصال، اتصال و تکمیل چیده می شوند. در بنایی آجرها با کمک ملات (سیمان + ماسه + آب) به یکدیگر چسبانده می شوند. استحکام بنایی آجر عمدتاً به کیفیت آجر و نوع ملات بستگی دارد.

قبل از استفاده، آجرها را در آب خیس کنید. از آنجایی که آجر در مقادیر زیاد استفاده می شود، این کار آسانی نیست. بنابراین، می خواهیم بدانیم روش صحیح خیساندن آجرها در آب چیست – چه مدت باید خیس شوند و چگونه می توان زمان خیساندن انواع آجرهایی را که ممکن است از انواع مختلف زمین ساخته شوند تعیین کرد؟

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید که به اندازه کافی آب به تمام عمق آجر نفوذ کند. دوره خیساندن به طور کلی حداقل شش ساعت است. دوره خیساندن را می توان با یک آزمایش میدانی ساده در محل تعیین کرد.

آجرها را برای دوره های مختلف در آب خیس می کنند و سپس می شکنند تا میزان نفوذ آب را پیدا کنند. حداقل دوره ای که مربوط به خیساندن کامل است، یک دوره مجاز خواهد بود. اگر آجرها برای مدت زمان مورد نیاز در آبی که مرتباً تعویض می‌شود خیس شوند، نمک‌های محلول در می‌شوند و گل‌دهی بعدی کاهش می‌یابد. خیس شدن آجرها به حذف کثیفی، ماسه و گرد و غبار از آنها کمک می‌کند.

خیس کردن آجر چیست؟

وقتی جسمی با غوطه ور کردن آن در مایع کاملاً خیس می شود به آن خیساندن می گویند. خیس کردن کامل آجر یعنی اشباع شدن با غوطه وری در آب به آن خیس کردن آجر می گویند.

چرا آجرها را باید در آب خیس کرد؟

الف) وقتی آجر در آب خیس شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آجر ذاتاً متخلخل است و از این رو تمایل به جذب آب یا رطوبت دارد. تخلخل، قابلیت رهاسازی و جذب رطوبت است و از خواص مهم و مفید آجر است.

  • هنگامی که آجر در آب خیس می شود، آجر آب را جذب می کند و هوا آزاد می کند به طوری که وقتی در بنایی استفاده می شود و روی ملات مرطوب قرار می گیرد، دیگر آبی از ملات مرطوب جذب نمی کند. اما اگر خشک باشد یعنی در آب خیس نشود شروع به جذب آب از ملات می کند. بنابراین به دلیل از دست رفتن آب از ملات، هیدراتاسیون سیمان صورت نمی گیرد و ملات استحکام نمی یابد. بنابراین، در ایجاد پیوند قوی بین آجر و ملات شکست خواهد خورد. در نهایت باعث ضعیف شدن چسبندگی دیوار بنایی می شود.
  • خیساندن همچنین به از بین بردن کثیفی، گرد و غبار، ماسه و به ویژه هر نوع نمک محلول دیگری که باعث شکوفه می شود کمک می کند.
  • اگر آجرها به مدت لازم در آب خیسانده شوند، نمک محلول در آجرها شسته می‌شود و متعاقباً از شکوفایی آن کاسته می‌شود.

خیساندن معمولا مکیدن آب از ملات مرطوب توسط آجر را کاهش می دهد، در غیر این صورت ملات به زودی خشک می شود و قبل از رسیدن به هر گونه استحکامی خرد می شود.

(ب) اگر آجرها در آب خیس نشوند چه اتفاقی می افتد؟

  • آجرها از مواد طبیعی (خاک رس) ساخته می شوند و سپس برای دستیابی به استحکام در دمای بالا سوزانده می شوند. زمانی که از آجر در ساختمان سازی استفاده می شود، خشک است و زمانی که آجر در آب خیس نمی شود، آب زیادی را از ملات سیمان جذب می کند. بنابراین نسبت آب به ملات کاهش می‌یابد در نتیجه ملات ضعیف می‌شود و ملات به دلیل کمبود آب کافی برای هیدراتاسیون سیمان در ملات، نمی‌تواند بین آجرها پیوند ایجاد کند (هیدراتاسیون سیمان یک فرآیند شیمیایی بین سیمان است. ذرات و آب، و این فرآیند زمانی شروع می شود که آب به سیمان اضافه می شود که مقدار مشخصی گرما تولید می کند).
  • همچنین بر نسبت آب سیمان ملات و محتوای آب مورد نیاز برای ساخت ملات قابل کار برای تأثیر می گذارد. نسبت سیمان آب نیز برای استحکام و چسبندگی ملات مهم است. وقتی نسبت آب سیمان بهینه نباشد ملات ضعیف می شود و قابل کار نمی ماند. در نهایت باعث ضعیف شدن بنایی و کاهش استحکام بنایی می شود.

به دلایل فوق، لازم است آجرها را قبل از چیدن در آب خیس کنید.

آجر قبل از استفاده چقدر باید در آب خیس شود؟

آجرها مصالح ساختمانی متخلخل هستند، بنابراین زمان خیساندن آجرها به تخلخل آنها بستگی دارد. هنگامی که آجرها بسیار متخلخل هستند، به سرعت خیس می شوند و در مقایسه با آجرهای کمتر متخلخل به خیساندن کمتری نیاز دارند. مدت خیساندن آجر به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

خیس کردن آجر با پاشیدن آب یک روش رایج است. اما این روش ممکن است نتیجه ای نداشته باشد. لازم است آجرها کاملاً از آب اشباع شوند. آجرها را باید آنقدر خیس کنید که حتی یک قطره آب را جذب نکند.

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید تا آب در تمام عمق آجرها نفوذ کند. معمولاً توصیه می شود آجرها را حداقل 12 ساعت خیس کنید. خیساندن آجرها باید تا پایان حباب هوا ادامه یابد.

جذب آب مجاز برای همه آجرهای رسی 12 تا 20 درصد وزن آن است. به خاطر داشته باشید: پس از خیساندن آجرها در آب، آجرهای خوب در هنگام خشک شدن، رسوبات نمک سفید را نشان نمی دهند.

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

بهترین راه برای انجام این کار استفاده از درام برای خیساندن آجر است. آجرها را داخل درام یا مخزن قرار دهید و آن را کاملاً با آب پر کنید و اجازه دهید خیساندن اتفاق بیفتد.

روش جایگزین دوم این است که آجرها را می‌توان به اندازه کافی در پشته‌ها با پاشیدن زیاد آب تمیز روی آجرها در فواصل زمانی معین برای مدتی نه کمتر از شش تا هشت ساعت خیس کرد.

در ساختمان های چند طبقه نمی توان در طبقه همکف آجر را در آب خیس کرد و به طبقات دیگر برد. از این رو ترتیبات لازم را برای مخزن ذخیره موقت آب در هر طبقه انجام دهید.

هر روز آن مقدار آجر را در یک مخزن آب قرار دهید که برای روز بعد لازم است. روز بعد آنها را حداقل یک ساعت قبل از شروع کار بنایی از آب خارج کنید تا آب اضافی از آجرها خارج شود.

آجرهای خیس شده را باید در مکانی تمیز قرار دهید که دوباره با خاک، خاک و غیره تماس نداشته باشند. به یاد داشته باشید:

  • آجرهای خیس شده باید از قبل از مخزن آب خارج شوند تا پوست آجر در زمان گذاشتن واقعی خشک بماند.
  • آجرها نباید در زمان استفاده خیلی مرطوب باشند، زیرا احتمال لغزش روی بستر ملات وجود دارد. همچنین در صورت خیس بودن آجرها، چسبندگی مناسب آجرها به ملات امکان پذیر نخواهد بود.

اینها دلایل مهم خیساندن آجر در آب قبل از استفاده در ساختمان هستند. این مهم ترین روشی است که قبل از ساختن هر خانه خود انجام دهید.

قبل انتخاب انواع و انواع با کارشناسان شهر آجر با شماره تماس بگیرخیساندن انجیر خشک در آب یا شیر یکی از روش‌های مصرف این ماده غذایی است. استفاده از آب یا شیر به عنوان مایع خیس کننده انجیر باعث ایجاد ترکیبی می‌شود که برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد خواهد داشت.

ستاره | سرویس آشپزی یکی از تنقلات سرشار از ارزش غذایی است که می‌تواند به عنوان میان وعده‌ای سالم و مغذی مورد استفاده قرار گیرد. در مطلب جداگانه شما را با روش در خانه آشنا کرده‌ایم. اگر در فصلی هستید که انجیر تازه در بازار موجود نیست، می‌توانید با خیساندن انجیر خشک در آب یا شیر معجون دلچسبی تهیه کنید و از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون گلودرد استفاده کنید. پس برای آشنایی با روش خیساندن انجیر خشک در آب و شیر با ما همراه باشید.

۱. خیساندن انجیر خشک در آب

خیساندن انجیر خشک در آب یا شیر و مصرف آن یکی از موثرترین خوراک‌ها در است. از مخلوط انجیر و عسل به نسبت مساوی می‌توان معجونی درست کرد که در موثر بسیار واقع می‌شود

روش خیساندن انجیر در آب

  • ابتدا انجیر‌های خشک را از وسط باز کنید تا مطمئن شوید سالم هستند، سپس آن‌ها را یکی یکی با آب سرد بشویید تا ذرات گرد و غبار از روی آن‌ها پاک شده و کاملا تمیز شوند.
  • انجیر‌های خشک را در ظرفی شیشه‌ای یا چینی مانند لیوان بریزید و به ازای ۶-۵ عدد انجیر، یک لیوان آب ولرم به آن اضافه کنید.
  • ظرف حاوی انجیر را به مدت یک الی دو روز در یخچال قرار دهید تا انجیر‌ها نرم شوند.
  • پس از این مدت می‌توانید، آب انجیر را جدا کرده و به عنوان یک نوشیدنی گوارا مصرف کنید یا مخلوط انجیر و آب آن را در مخلوط کن میکس کرده و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید.

۲. خیساندن انجیر خشک در شیر

خیساندن انجیر خشک در شیر و مصرف آن به درمان آنژین، و ورم مخاط دهان کمک می‌کند. مخلوط شیر بز و انجیر سیاه نیز معجونی است که در درمان آرتروز و درد مفاصل موثر است و در طب سنتی از آن به عنوان دارو یاد می‌شود؛ در واقع این مخلوط با دفع سموم بدن به کاهش درد کمک می‌کند.

روش خیساندن در شیر

  • انجیر‌ها را از وسط باز کنید و پس از اطمینان از سالم بودن آنها، با آب سرد بشویید تا کاملا تمیز شوند.
  • انجیر‌ها را در ظرف درداری بریزید و به ازای ۶-۵ عدد انجیر یک لیوان شیر به ان اضافه کنید.
  • درب ظرف را بسته و یکی دو روز در یخچال نگهداری کنید تا انجیر‌ها نرم شوند.
  • در صورت تمایل می‌توانید مخلوط انجیر و شیر را در مخلوط کن میکس کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنید.
  • شیرینی این معجون را می‌توانید براساس ذائقه خود با کم و زیاد کردن مقدار انجیر تنظیم کنید.

خواص آب انجیر

  • آب انجیر برای تقویت سیستم گوارشی، تنفسی و کبد مفید است.
  • برای رفع کم خونی مفید بوده و مصرف آن به افرادی که دارای فقر آهن هستند توصیه می‌شود.
  • برای تقویت کلیه و مثانه مفید است و را درمان می‌کند.
  • آب انجیر خنک کننده بدن است و برای رفع تب و درمان سرماخوردگی موثر است.
  • این نوشیدنی التهاب روده و دستگاه گوارش را کاهش داده و به درمان زخم معده کمک می‌کند.

احتیاط در مصرف آب انجیر

  • افرادی که کبد ضعیفی دارند، باید از خوردن آب انجیر پرهیز کنند.
  • مصرف زیاد آب انجیر و زیاده روی در خوردن آن باعث نفخ و اسهال می‌شود.
  • انجیر طبیعت گرمی دارد و زیاده روی در مصرف آن در افراد گرم مزاج باعث افزایش غلظت خون می‌شود.

خواص عمومی انجیر

انجیر در یونان باستان یک میوه مقدس بود و از آن به عنوان دارویی برای تقویت نیروی جنسی استفاده می‌کردند. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و برای سلامت بدن مفید واقع می‌شود. فیبر‌های موجود در انجیر از نوع حلال و غیر حلال هستند و میزان آن از فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات دیگر بیشتر است. این میوه را می‌توان به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی که فاقد سدیم و کلسترول است، مورد استفاده قرار داد.

انجیر را می‌توان خشک کرد و از خواص بی نظیر آن در همه فصول سال برخوردار شد. انجیر خشک منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. این ماده غذایی سرشار از کلسیم است و مصرف آن به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین با افزایش سطح هموگلوبین می‌تواند آهن خون را افزایش داده و در درمان کم خونی و فقر آهن موثر باشد.

آیا روش یا ترفند دیگری برای خیساندن انجیر خشک می‌دانید؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.

ید و با آزنجاب کردن آجر یکی از مهمترین اقداماتی است که پیش از استفاده از هر نوع آجر در پروژه های مختلف عمرانی باید صورت بگیرد. در واقع با  زنجاب کردن آجر از میزان خشکی آجر کاشته و قدرت چسبندگی ملات را به آن افزایش می دهند. همین موضوع باعث افزایش قدرت استحکام آجر در طولانی مدت می شود. علاوه بر اینکه  می توان یکی از مهمترین علل  استحکام و ماندگاری سازه های آجری را طی سالیان متمادی همین موضوع دانست.

? مطالعه بیشتر: ?

زنجاب کردن آجر به چه معناست؟

زنجاب کردن آجر در واقع به معنای آب زیادی است که به خورد آجر می رود، است. در این روش آجری که از کوره خارج می شود کاملا خشک است. از همین رو اگر به طور مستقیم برای سازه های مختلف استفاده شود به دلیل خشک بودن نمی تواند چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد. به همین خاطر غالبا آجر را یک ساعت پیش از استفاده در آب می‌گذارند تا با جذب آب توان استحکام و چسبندگی ملات به آن افزایش پیدا کند. علاوه براینکه اشباع از آب می شود و آب ملات را جذب نمی کند.

زنجاب کردن آنچنان در استحکام سازه های آجری موثر است. طی سالیان طولانی حتی در زمان تخریب یک سازه به راحتی نمی توان با ابزار و لوازم عادی اقدام به تخریب آن کرد.

البته در نظر داشته باشید که زنجاب کردن برای آجرهای با کیفیت می تواند بیشترین کارایی را به همراه داشته باشد. از همین رو در صورت نیاز به خرید آجر لازم است اقدام به خرید انواع آجر از شرکت های معتبر و دارای اصالت کیفیت کنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر با برند تجاری از جمله شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده انواع آجر است.  شما می توانید برای خرید ، آجر سوراخدار، لفتون، رسی و.. از طریق آن اقدام کنید.

همچنین شما می توانید جهت استعلام و ثبت سفارش خود با کارشناسان شرکت تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق وب سایت اصفهان آجر و تماس با شماره ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ از قیمت روز آجر مطلع شوید.

? مطالعه بیشتر:  ?

چرا آجرها باید زنجاب شوند؟

زنجاب کردن آجر یکی از مهمترین عواملی ست که برای افزایش کیفیت آجر و نیز استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی سازه ای با بهترین کیفیت و متریال می سازید لازم است روش استفاده از ان را نیز بدانید.

بهترین آجرهای با کیفیت نیز نیازمند  زنجاب کردن برای افزایش توان و استحکام آن است. آجرها دارای بافت توخالی و متخلخل هستند که پس از طی کردن فرایند پخت آب خود را به طور کامل از دست داده و خشک و شکننده می شود. از همین رو  پیش از استفاده از آجر آن را به مدت حداقل یک ساعت تا ۴۵ دقیقه در آب به خوبی می خیسانند تا بدون جذب آب ملات، به افزایش استحکام سازه کمک کند.

نفوذ آب ناشی  زنجاب کردن آجر کمک می کند تا هوای موجود در ذرات آجر از آن خارج و آب جایگزین آن شود و رطوبت کافی برای جذب و چسبندگی را داشته باشد.

نکته مهم دیگری که  زنجاب کردن آجر به همراه دارد خارج شدن نمک موجود در آجر و متعاقبا  عدم شوره زدن آجر پس از گذشت چند سال است.

اگر آجرها زنجاب نشوند چه اتفاقی می افتد؟

شاید برای شما این سوال مطرح شود که اگر فرایند زنجاب کردن در آجر طی نشود، چه اتفاقی می افتد؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت خشکی آجر به دلیل فرایند پخت آن در دمای بالا باعث جذب آب ملات و کاهش تاثیر چسبندگی ملات می شود. در نتیجه ملات به کار رفته نمی تواند استحکام و مقاومت مورد نظر را برآورده کند در نتیجه آجرها به خوبی روی دیگر چسبیده نمی شوند.

دیوار یا سازه مورد نظر دیگر استحکام لازم را نخواهد داشت. علاوه بر اینکه به دلیل عدم زنجاب شدن و خروج نمک اجر، به مرور آجر شوره می زند و از زیبایی ظاهری آن به ویژه در نمای ساختمان می کاهد.

روش صحیح زنجاب کردن آجر

روش صحیح  زنجاب کردن آجر به این صورت است که اول باید نوع آجر و میزان تخلخل آن مشخص شود. آجرهایی که تخلخل بالایی دارند به سرعت آب به آن نفوذ می کند بنابراین میزان ماندگاری آن در آب باید کم شود. اینکه صرفا با آب پاشی اقدام به خیس کردن آجرها کنید نیز روش درستی نیست. از همین رو با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و میزان تخلخل آجر برای خیساندن آن در آب تصمیم بگیرید.

برخی آجرها ممکن است با یک ساعت خیساندن در آب به طور کامل زنجاب شود، اما غالب آجرها چیزی حدود ۱۲ ساعت زمان برای زنجاب شدن نیاز دارند. در مواردی نیز می توان از روش پاشش آب طی ۶ تا ۸ ساعت برای زنجاب کردن استفاده کرد.

یکی از مشخصه های آجر زنجاب شده عدم وجود رسوب های سفید نمک در آن است که پس از خشک شدن هیچ اثری از خود به جا نمی گذارد.

? مطالعه بیشتر:  ?

برای زنجاب کردن آجر چقدر باید آن را در آب خیس کرد؟

نمی توان زمان دقیقی برای میزان زنجاب کردن بیان کرد. زنجاب کردن در همه آجرها یکسان نیست و به عواملی مانند میزان تخلخل آجر، اقلیم آب و هوا بستگی دارد.

اما به طور کلی می توان از دو روش پاشش آب در بازه زمانی ۶ تا ۸ ساعت یا خیساندن ۱۲ ساعت آجر در آب استفاده کرد.

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

برای خیساندن آجر در آب با همان زنجاب کردن بهترین راهکار قرار دادن آجرها در یک مخزن و اضافه کردن آب در مخزن به مدت ۱۲ ساعت است. در این شرایط همه آجرها به خوبی در آب قرار می گیرند  و به طور کامل زنجاب می شود. در این شرایط همه نمک موجود در آجر به طور کامل از آن خارج می شود و پس از خشک شدن آجرها هیچ اثری از رسوب نمک در آن ها دیده نمی شود. از همین رو بهترین روش زنجاب کردن را می توان همین روش دانست.

گرچه روش های دیگری نیز وجود دارد. اما به طور قطع نمی تواند این میزان اثربخشی را داشته باشد.

گاهی کامل انتخاب کنید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا