خبرهای کلیکسب و کار برتر

مقایسه خودروهای دو شرکت سایپا و ایران خودرو

ایران‌خودرو و سایپا دو کمپانی خودروساز و اصلی کشور هستند که اکثرا تولید و فروش داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. این دو کمپانی، سالهاست که از حمایت دولتی بهره می‌برند و شاید اگر این حمایت‌ها نبود تا الان دچار آشفتگی‌های بسیار زیاد شده بودند، ولی با حمایت‌های صورت گرفته، هر بار به نوعی خاص از سیلاب نا آرامی‌ها جان سالم به در برده‌اند. شمار خودروهای تولیدی این دو کمپانی بسیار بالاست و در قسمت خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار کم و بیش اکثر گزینه‌ها به این ۲ کمپانی ختم می‌شوند.

وضعیت فعلی خودروسازی ایران بطور کلی اسفناک است چرا که این قسمت از صنعت کشور به ۳ دسته تقسیم می‌شود که حاوی خودروهای تولیدی قدیمی مانند پژو و پراید است و قسمت دوم هم خودروهای مونتاژی جدیدتر هستند که بیشتر آنها محصولات کشور چین بوده اما دسته سوم خودروهای وارداتی گران قیمت بوده که هر کسی توانایی خرید آنها را ندارد.
ایران‌خودرو و سایپا در بخش اول تماماً سوار بر بازار هستند و خودروهای تولیدی آنها بخش دوم را هم در بر می‌گیرند.

ایران خودرو سالهاست محصولات قدیمی پژو مانند ۲۰۶، ۴۰۵ و پارس را بر روی خط تولید دارد و تنها در این سالها تغییرات بسیار کمی در بخش داخلی آنها اعمال کرده است. کیفیت این خودروها شایستهٔ شرایط امروزی که علم تولید خودرو پیشرفت داشته، نیست و این کمپانی نتوانسته خود را با وضعیت روز دنیا وفق دهد. ولی خودروهای قدیمی این شرکت در حال حاضر باز هم خواهان زیادی دارند چون که آنها این خودروها را در میان گزینه‌های بد و بدتر، انتخاب بد می‌دانند.
بتازگی پس از تولید دنا، خلاقیت این کمپانی ایرانی انبساط یافته و تصاویری از تولید ۲۰۷ کراس منتشر شده که در صورت درست بودن این مسئله، یک فاجعه دیگر به بازار خودرو کشورمان تحمیل می‌شود.

سایپا سالهاست با تولید پراید بازار خودروهای ارزان ایران را حمایت کرده که بسیاری، این خودرو ها را ماشین مرگ می‌دانند و ارائه آنها را یک ظلم در حق مردم تلقی می‌کنند. تصاویر مربوط به تصادف این خودروها نشان می‌دهند ضعف ایمنی بدنه زیادی دارند. در طول سالها عرضه پراید، سایپا ابتکار خود را بکار گرفته و با انجام تغییرات ظاهری، مدل‌های گوناگون این خودرو را حتی در کلاس وانت‌ها هم روانه بازار نموده که هیچ اثری از رفع عیب پلت فرم پراید دیده نمی‌شود و همچنان این قاتلان خیابانی در شهر و جاده عبور و مرور می‌کنند.

تیبا، ساینا و کوئیک را می‌توان بهانه سایپا برای افزایش قیمت دانست و در واقع این محصولات همان پراید با رخ جدید هستند.
اما با این توضیحات کدام خودروساز ایرانی عملکرد کلی بهتری دارد؟ سایپا زیرمجموعه‌های زیادی دارد و ما در این مطلب تنها کارخانه سایپا را در نظر گرفته‌ایم. ایران خودرو هم وضعیت چندان بهتری نسبت به سایپا ندارد اما کاملاً قابل مشاهده است که مردم نسبت به خرید خودروهای این برند راغب‌ترند. خودروهای این کمپانی اگرچه آش دهان سوزی نیستند اما از زاویهٔ ایمنی، بدنه محکم‌تری دارند و از لحاظ موتور هم بهتر هستند.
نباید این موضوع را نادیده بگیریم که خودروسازی کشور چندان وضعیت خوبی ندارد و انتخاب کمپانی برتر، رقابت میان گزینه‌های بسیار ضعیف و ضعیف تر است که ما در اینجا با دو خودروساز بسیار ناتوان روبرو هستیم که تا سیاست‌های مدیریتی خود را تغییر ندهند، روش تلاش آنها به همین گونه باقی خواهد ماند.

در لیست زیر هم میزان رضایت خریداران از خدمات پس از فروش کمپانی‌ها را مشاهده می‌کنید که ایران‌خودرو با ۷۱۸ امتیاز در صف ششم قرار دارد و سایپا با ۶۷۰ امتیاز، رده یازدهم را به خود اختصاص داده است.

هدف از تحریر این نوشته بررسی وضعیت و مقایسه ۲ کمپانی ایران‌خودرو و سایپا برپایه شواهد و سرچشمه‌های مختلف بود تا مردم بدانند کدام یک از این شرکت‌ها اوضاع بهتری دارند و ما به هیچ‌عنوان قصد تبلیغ و تخریب هیچکدام از این کمپانی‌ها را نداریم و تمام تلاش ما این است با گفتن واقعیت و انتقادات سازنده، در بهتر شدن اوضاع صنعت خودروسازی ایرانمان نقش داشته باشیم.

اگر در فکر خرید ماشین ایرانی هستید، این مقاله برای شما است. بازار خودرو ایران یک بازار انحصاری است. اگرچه در سال‌های اخیر خودروسازان چینی هم حضوری فعال در بازار خودرو ایران داشته‌اند. اما هنوز هم خرید خودرو تنها به دو نام ختم می‌شود؛ ایران خودرو و سایپا. غول‌هایی که بازار خودرو ایران را قبضه کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه این دو شرکت بپردازیم و سعی میکنیم با بررسی فاکتورهای مختلف به سوال «ماشین های ایران خودرو بهتر است یا سایپا» پاسخ بدهیم.

مقایسه‌ای که تکلیفش روشن است!

زمانی که از انحصار در بازار خودرو صحبت می‌کنیم، عملاً مفهوم رقابت معنایی ندارد. در حقیقت تکلیف مقایسه ما کاملاً روشن است. ایران خودرو و سایپا مزیت یا برتری فوق‌العاده‌ای نسبت به دیگری ندارد. هر دو خودروساز سال‌هاست که یکه‌تاز بازار ایران هستند و سعی کرده‌اند با انواع طرح‌های یا فروش نقدی با شرایط مختلف رضایت مشتریان را جلب کنند. اما با وجود همین انحصار هم می‌توان درباره قیمت، خدمات پس از فروش، طراحی خودرو، ایمنی و در نهایت مشتری مدار این دو شرکت نگاهی کلی داشت.

طراحی خودرو؛ ماشین های ایران خودرو بهتر است یا سایپا؟

در طراحی خارجی و داخلی خودروهای ایران خودرو و سایپا تقریباً شرایط برابر است. شاید بزرگترین خلاقیت هر دو شرکت در سال‌ها اخیر دنای ایران خودرو و برلیانس سایپا است. در حقیقت تا چند سال پیش هر دو کمپانی به تولید محصولات همیشگی خود مثل پژو و پراید مشغول بودند. اما همکاری با شرکای خارجی باعث شده که مهندسان هر دو شرکت کمی بیشتر به طراحی خودروها توجه کنند. اما هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

ایمنی؛ شرایط برابر بین ایران خودرو و سایپا

خدمات پس از فروش؛ هیچ تفاوتی نیست!

خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا تفاوت خاصی ندارد. تعداد نمایندگی‌های هر دو شرکت برابر است. از طرف دیگر جنس خدمات ارائه‌شده مثل تعمیرات خودرو در محل هم تفاوت چندانی ندارد. البته با توجه به انحصارگری این دو غول خودروساز، نباید انتظار خدمات خاصی را داشت.

مشتری مداری ایران خودرو یا سایپا؟

اگر همه فاکتورهای بالا را در نظر بگیریم، مشتری مداری تعریف خاصی نخواهد داشت. به عبارت بهتر در هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا میزان مشتری مداری برابر است.

به جای انتخاب شرکت، اتومبیل مناسب انتخاب کنید

انتخاب اتومبیل بر اساس شرکت، حداقل در بازار ایران کار چندان هوشمندانه‌ای به نظر نمی‌رسد. چراکه هر دو خودروساز بزرگ کشور در یک سطح قرار دارند. از طرف دیگر عدم رقابت و حضوری جدی شرکت‌های خودروسازی خارجی، تلاش برای بهتر بودن و رقابت در بین خودروسازان را از بین برده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با توجه به بودجه، میزان مصرف سوخت، امکانات و ایمنی و استهلاک نسبت به خرید خودرو اقدام کنید.

بودجه خود را مشخص کنید

قیمت خودروها در ایران خودرو و سایپا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. به همین دلیل اولین گام برای خرید خودرو، انتخاب بودجه است. در یکسال اخیر قیمت خودرو افزایش چشم‌گیری داشته و بایستی بودجه مناسبی را برای انتخاب خودرو  کنار بگذارید. استفاده از طرح‌های فروش اقساطی در شرایط فعلی یک انتخاب به صرفه است. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه ، با شرایط خرید اقساطی خودرو بیشتر آشنا شوید. در صفحه هم می‌توانید شرایط خرید از دومین غول خودروسازی کشور را مشاهده کنید.

میزان مصرف سوخت؛ مدیریت درست هزینه‌ها

متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست. در این شرایط اقتصادی، مدیریت درست هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید خودرو حتماً به میزان مصرف سوخت دقت کنید. خودروهایی مثل پژو 206 و کوییک که مصرفی نزدیک به 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت دارند، انتخاب‌‌هایی مناسب برای کاهش هزینه‌ها و مدیریت مصرف سوخت هستند.

امکانات و ایمنی؛ انتخاب های زیادی نیست

در بحث امکانات و ایمنی، خودروهای داخلی امکانات زیادی در اختیار شما نمی‌گذارند. در حقیقت اینجا هم بودجه و هزینه شما است که میزان امکانات و ایمنی موجود در خودروها را تعیین می‌کند.

استهلاک؛ خودرو یک سرمایه است!

در ایران، خودرو یک کالای سرمایه‌‌ای به حساب می‌آید. هرچقدر استهلاک یک ماشین کمتر و طول عمر آن بیشتر باشد، هزینه کمتری بر روی دست شما می‌گذارد.  در مواقع لزوم و نیاز به فروش خودرو، اتومبیل شما می‌تواند به سرعت به یک دارایی نقد تبدیل شود.

سپندخودرو؛ بهترین نمایشگاه ماشین در تهران می باشد اگر قصد خرید اقساطی خودرو از دو شرکت سایپا یا ایران خودرو را دارید، پیشنهاد ما خرید از سپندخودرو است. شرکت سپندخودرو آریا، امکان خرید بدون پیش پرداخت و با اقساط طولانی مدت خودرو را فراهم کرده است. در سپندخودرو شما امکان خرید تمامی خودروهای داخلی را دارید. تحویل خودروخودروهای ایرانی دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده اند. از مونتاژ قطعات آمریکایی و همکاری با شرکت های ژاپنی و  فرانسوی  آغاز به کار کرده اند. امروزه با وجود تحریم ها به طور مستقل با کاستی های زیاد و به کار گیری قطعات ایرانی و چینی همچنان توسط دو شرکت ملی و سایپا تولید می شوند. این دو رقیب در ایران نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند.  در زیر خودرو های تولید شده توسط دو شرکت ایران خودرو و سمند را با یکدیگر مقایسه می کنیم .

مقایسه خودروهای ایران خودرو

شرکت ایران خودرو، مورد اعتماد ایرانی ها است. خودروهای تولید شده این شرکت شکیل ، جا دار، مقاوم می باشند و البته قیمت بالاتری از رقیب خود یعنی سایپا دارند.

بیایید ابتدا در مورد خودرو سمند صحبت کنیم. که بر روی پلت فرم پژو 405 ساخته شده است. که در اصل از اواخر دهه شصت ساخته شده است. این خودرو به مرور تکامل پیدا کرده است و جایگاه امروزی خود را حفظ کرده است.

ضمناً سمند هنوز با گذشت چند سال از تولید  همچنان پر متقاضی است. نوع پیشرفته تر و مدرن تر آن خودرو دنا است، که بر روی همان پایه فنی ساخته و  تولید می شود. علاوه بر این، این تولید کننده خودرو رانا را با تغییراتی در خودرو 206 نیز در خط تولید خود قرار داده است. خودرو ایرانی تارا نیز بی شباهت به خودرو رانا نیست.

واقعیت این است که  تارا یک تنوع در موضوع خودرو های ارزان قیمت پژو 301 و سیتروئن سی الیزه است. تولید آن از اوایل  دهه نود آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. اما  ازنظر فنی، تارا چیز خاصی نیست. دیفرانسیل جلو، مک فرسون جلو، پرتو عقب، 1.6 لیتری 113 اسب بخار، دنده غیر اتوماتیک  از ویژگی های این خودرو است که در یک جدول اگر ویژگی های فنی دیگر خودرو های ایران خودرو رو مرور کنیم،تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.

ثبت نام ایران خودرو |سایپا ثبت نام کنم یا ایران خودرو

بررسی خودروهای سایپا

دومین خودروساز برجسته ایران نیز همانند آیان خودرو ارتباط نزدیکی با فرانسه دارد. سایپا در سال 1965 برای مونتاژ سیتروئن ها تحت لیسانس راه اندازی شد. اگرچه رنو، نیسان، اوپل و بسیاری دیگر از جمله حتی کادیلاک در دهه های بعد در آنجا تولید شدند. اکنون طیف محصولات این شرکت شامل برلیانس و همچنین چندین مدل مستقل است.

پر حاشیه ترین ، ارزانترین خودرو ای آنی توسط برند تولید می شود ، این خود و پراید است که ابتدا با حمایت خودروسازان کره ای تحت عنوان خودرو درون شهری تولید شد ، با آغاز تحریم ها خودروسازان سایپا به طور مستقل این خودرو را تولید کردند. پراید با تمام حواشی که دارد به دلیل قیمت پایین توسط اقشار کم در آمد بسیار استقبال می شود.

جدیدترین آنها خودرو های شاهین و آریا هستند که بر روی پلت فرم اصلاح شده B ساخته شده اند که توسط تویوتا استفاده می شد. بنابراین نزدیک‌ترین خودرو نزدیک به این مدل از  خودرو ایرانی‌ها تویوتا یاریس است، اگرچه هیچ شباهتی آشکار چه در طراحی و چه در طراحی داخلی وجود ندارد ولی ایده یا چهارچوب اولیه یکی است.

مدل دیگری که سایپا در چند سال اخیر روانه بازار کرده است، سايپا ساينا ساب کامپکت نام دارد ، که اساساً محصول بازسازی عميق مدل تیبا  (ساخته شده بر روی “ترولی” قدیمی کیا پراید) البته با تغییرات زیادی است. موتوراین خودرو  به هر حال، در سایپا نیز تحت مجوز کره ای ساخته شده است،  ساینا دارای موتور قدیمی  1.5 لیتری با ظرفیت 88 اسب بخار است. یعنی چیزی شبیه لادا گرانتا داریم، فقط ساخت ایران است.

مقایسه خودروهای دو شرکت سایپا و ایران خودرو

سایپا و ایران خودرو به دلیل تحریم های وارد شده در کشور روزهای خوبی را سپری نمی کنند. ایران خودرو همچنان با تعصب بر روی خودروهای قدیمی پژو و اندک تغییری در بدنه و کابین ماشین خودروها را با نام های مختلف روانه بازار می کند، از طرفی سایپا که بیشتر با کره ای ها همکاری کرده است ،همچنان پایه تولیدات خود را پراید قرار داده است. با اندکی تغییر در بدنه و حجیم کردن آن را به نامهای ساینا، تیبا، کوییک و … روانه بازار کرده است. در صورتی که از لحاظ فنی نمی توان تفاوت زیادی بین این خودروها قایل شد .

جایگاه خودروسازی در ایران

جایگاه خودروسازی در ایران

صنعت خودرو‌سازی ایران با قدمت بیش از 50 ساله خود، تا کنون شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است.  صنعت خودروسازی به دلیل ارتباط گسترده با زنجیره‌ی بالادستی و پایین‌دستی خود داشته است. و همینطور جایگاه ارزشمندی که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد. از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می‌شود. همچنین نیز باید گفت که صنعت خودرو‌سازی در ایران با داشتن سهم ۱۸درصدی از ارزش افزوده کل صنعت و سهم حدود ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، نقش پر رنگ خود را در اقتصاد ملی نیز ایفا می‌کند.

زنجیره تامین صنعت خودرو در ایران

درواقع باید گفت، صنعت خودروسازی در کشورمان، جایگاه بسیار پررنگی در شبکه تولید داشته و سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی را از آن خود کرده است. همچنین زنجیره تامین صنعت خودرو یکی از پیچیده ترین زنجیره های تامین به شمار میرود. نقش به سزایی در اشتغالزایی، رشد و رونق ارتباطات، تجارت و بوجود آمدن همکاری بین سازمان ها دارد.

سرمایه گذاری در صنعت خودرو سازی ایران

درحال‌حاضر صنعت کشور با وجود سهم اشتغالزایی و درآمدزایی خود، پس از صنعت نفت و بانکداری در جایگاه سوم ایستاده است. از دلایل اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده بالای صنعت خودروسازی این است که در فرآیند ساخت خودرو، 3 عامل کلیدی طراحی، مدیریت و اقتصاد دست به دست هم می‌دهند و همچنین تکنولوژی و رشته‌های صنعتی بسیاری از جمله پلاستیک، فلزی، شیمیایی، عایق، پارچه، شیشه، متالوژی، الکترومکانیک، برق و… درگیر می‌شوند. این عوامل صنعت خودروسازی را به لحاظ ضریب همبستگی پسین در رتبه دوم قرار میدهد.

مقایسه آمار تولید و فروش ایران‌ خودرو و سایپا

​مقایسه و بررسی آمار تولید و فروش ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر ۵۸۲ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. که ۲۹ هزار و ۶۰۵ دستگاه آن تجاری نشده و در آمار خودروهای احتمالا ناقص ثبت شده است. که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار دستگاه متعلق به ایران‌خودرو، بیش از ۱۶ هزار دستگاه متعلق به سایپا و ۲۵۰ دستگاه سهم پارس‌خودرو است.

مقایسه تولیدات ایران خودرو و سایپا در بهار 1401

تولید ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۲۰۳ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو) رشد ۱۱.۲ درصدی نشان می‌دهد.

افت ۷.۸ تولیدات سایپا:

در این مدت گروه سایپا موفق به تولید ۷۵ هزار و ۳۰۴ دستگاه خودرو شد. که شامل ۵۹ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ و‌ ۶‌هزار و ۲۰۱ دستگاه شاهین و ۹‌هزار دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) بود. بنابراین این میزان تولید از سوی سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال کاهش ۷.۷۹ درصدی نشان می‌دهد.

رشد ۱۰.۶ درصدی تولیدات پارس‌خودرو:

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان خردادماه همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید ۲۷ هزار و ۲۳۷ دستگاه خودرو شامل ۱۴‌هزار و ۳۵۸ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۹۴ دستگاه کوئیک اس، ۱۱‌هزار و ۹۵۷ دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای، ۴۲۷ دستگاه کوئیک اتومات پلاس و ۳۰۱ دستگاه در گروه ساینا شدند. همچنین تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود. اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

کلام پایانی

مقایسه خودروهای ایرانی میان خودروهای ایران خودرو و سایپا را می توان در قیمت آنها دانست. در صورتی که از لحاظ کیفیت تفاوت سر انگشتی این خودروها با هم دارند. خودروهای تولید شده توسط برند سایپا با امکانات کمتر قیمت پایین تری از شرکت ایران خودرو دارند.

در سپندخودرو به صورت فوری و یک روزه است.

در مقوله خرید در داخل کشور به دلیل دولتی و تورمی بودن اقتصاد ایران، گزینه‌های زیادی پیشروی مصرف‌کنندگان نیست. از طرفی تولید خودرو به‌صورت انحصاری در اختیار دولت است و از طرف دیگر به‌خاطر پایین‌بودن ارزش پول ملی، امکان خرید خودروهای خارجی کم است. به همین دلیل عمده گزینه‌های در دسترس مصرف‌کنندگان محدود به دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و است. با این توضیحات ما در این مقاله از مجله خودرو بانک به مقایسه ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا خواهیم پرداخت. اگر شما نیز جزو آن دسته از مصرف‌کنندگان هستید که توان خرید خودروهای خارجی را ندارید و ناچارید سراغ خودروهای داخلی بروید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید با بررسی مشخصات ساپیا و مقایسه با گزینه‌های دیگر تصمیم بگیرید.

محصولات ایران‌خودرو یا سایپا

برای اینکه بتوانید بین ماشین‌های ایران‌خودرو و سایپا دست به انتخاب بزنید، لازم است که محصولات این شرکت خودروسازی داخلی را از لحاظ طراحی، ایمنی، خدمات پس از فروش، قیمت، میزان مصرف سوخت، امکانات و ایمنی و استهلاک مورد مقایسه قرار دهید. ما برای تسهیل این امر در ادامه این مقاله هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

ساپیا بخریم یا ایران خودرو

مقایسه طراحی ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

طراحی‌های خودروهای ایران‌خودرو و سایپا فرق چندانی باهم ندارند و خودروهای هر دو شرکت خودروسازی از سطح طراحی پایینی برخوردار هستند. در سال‌های گذشته شرکت خودروسازی ایران‌خودرو مدام درگیر بازطراحی خانواده پژو بوده و شرکت خودروسازی سایپا درگیر بازطراحی خودروی پراید بود. نهایتاً بتوان گفت که اوج نوآوری شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در طراحی، خودروی و اوج نوآوری شرکت خودروسازی سایپا خودروی برلیانس است. به طور خلاصه باید گفت که در حوزه طراحی هر دو شرکت در سطح آماتور هستند.

مقایسه ایمنی ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

اگر بخواهیم درمورد ایمنی ماشین‌های تولید دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا یک جمله بگوییم، باید گفت که خودروهای تولیدی هر دو ایمنی کافی را ندارند. هرچند که هر دو شرکت خودروسازی با افزودن ایربگ، کیسه و هوا و ترمزهای و تقویت بدنه خودروهای خود در تلاش هستند که ایمنی خودروهایشان را بالا ببرند. ماشین یکی از خودروهای تازه تولید است؛ به‌نظرتان ایمنی این خودرو چگونه خواهد بود؟

مقایسه خدمات پس از فروش ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

هر دو شرکت خودروسازی تعداد نمایندگی و مراکز خدمات پس از فروش برابری دارند و خدماتی که هر دو شرکت خودروساز ارائه می‌دهند تفاوت چندانی با هم ندارد. وجود انحصار تولید برای این دو شرکت خودروساز باعث شده که رقابتی در بازار ارائه خدمات پس از فروش وجود داشته باشد و نهایتاً مشتری‌مداری، میزان خدمات و کیفیت این خدمات پایین باشد.

مقایسه قیمت ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

باتوجه‌به اینکه هر دو شرکت خودروسازی دولتی هستند و شرایط بازار برای هر دو خودروساز برابر و انحصاری است، عملاً قیمت ماشین‌های تولیدی هر دو شرکت خودروسازی همسان بوده و صرفاً بر اساس آپشن‌های ظاهری اختلاف قیمت جزئی بین این محصولات وجود دارد. با درنظرداشتن دولتی و انحصاری بودن تولید خودرو در ایران باید گفت که شما صرفاً باید بودجه خرید محصولات این دو شرکت را تأمین کنید و با ثبت‌نام در طرح‌های فروش این شرکت‌ها در صورت برنده‌شدن در قرعه‌کشی، خودروی مدنظر خود را تهیه کنید.

مقایسه میزان مصرف سوخت ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

باتوجه‌به شرایط اقتصادی ضعیف کشور و بالابودن تورم، پس از خریدن خودرو از یکی از این شرکت‌ها، بحث هزینه‌های مصرفی خودرو همچون هزینه سوخت، بسیار مهم است. شما باید در انتخاب خودرو دقت کنید که کدام یک از خودروهای تولیدی این شرکت‌های خودروسازی مصرف سوخت کمتری دارد؟ در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، خودروی پژو ۲۰۶ و در شرکت خودروسازی سایپا نیز خودروی را می‌توان کم‌مصرف‌تر از سایر محصولات تولید این دو شرکت دانست که هر دو میزان مصرف سوختشان ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مقایسه امکانات ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

باتوجه‌به اینکه امکانات و آپشن‌های رفاهی ماشین‌های تولیدشده توسط شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و شرکت خودروسازی سایپا بسیار محدود است و عموماً این امکانات و آپشن‌ها ضعیف و ظاهری هستند در عمل میزان بودجه شماست که میزان امکانات و آپشن‌های خودرو را تعیین می‌کند. مشخصات که از خودروهای جدید این برند است می‌تواند داور خوبی برای این مورد باشد.

مقایسه استهلاک ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا

استهلاک خودروهای تولید شده توسط شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا پایین است و به همین دلیل است که میزان خودروی فرسوده در ایران زیاد است. این امر موجب شده است که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود و این‌گونه است که هرچه سن خودرو بالا می‌رود، قیمت آن افت می‌کند.

کدام ماشین داخلی بهتر است

چگونه از بین تولیدات ایران‌خودرو و سایپا انتخاب کنیم؟

انحصاری و دولتی بودن صنعت خودروسازی در ایران موجب شده است که حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان خودرو محدود باشد و این محدودیت بین دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است. این موضع باعث شده است که مصرف‌کنندگان نیاز به مقایسه ماشین‌های ایران‌خودرو با سایپا داشته باشند. ما در این مقاله مؤلفه‌هایی همچون طراحی، ایمنی، خدمات پس از فروش، قیمت و… را لحاظ کرده و محصولات این دو شرکت خودروسازی را مقایسه کردیم. امیدواریم نهایت بهره را از این مقاله برده باشید و پاسخ کاملی برای سوال پیدا کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا