خبرهای کلیکسب و کار برتر

نحوه پیوند زدن درخت توت

همه شما با درخت توت آشنایی دارید . درختی که بیش از 300 سال عمر میکند و دارای خواص شگفت انگیز ضد سرطانی و امراض قلبی است . امروز قصد داریم روش پیوند درخت توت را به شما آموزش بدهیم .

انواع روش پیوند زدن توت |پیوند اسکنه ای درخت توت

به نقل از پالیز نهال میاندوآب، در پیوند درخت توت شما باید نکات زیادی رو رعایت کنید . نوع چاقو یا کاتر مورد استفاده ، نحوه برش ، نحوه بستن و روش نگهداری ، از نکاتی هستند که در پیوند درخت توت باید رعایت کنید .

توت ها نه تنها دارای طعم بسیار عالی می‌باشند، بلکه حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که شگفتی می‌آفرینند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می‌شوند.

توت همچنین دارای فیبر بالا و قند پایینی است، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی‌شوند.

بهترین طریقه‌ی مصرف توت به صورت طبیعی و خام است، چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن، منجر به آسیب آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌شود.

کاشت درخت توت را در نواحی مختلف جهان می توان انجام داد. چون این درخت در آب و هواهای مختلف رشد می کند. رشد قدی آن می تواند به ۲۵ متر برسد. در ادامه برای آگاهی از قیمت نهال گردو کلیک کنید.

انواع محصول توت

بعضی از درختان توت گل می دهند اما این گل ها به ثمر نمی نشینند ، که زینتی هستند .

توت دارای برگ های بزرگ و قلبی شکل می باشد که معمولاً میوه های آن در ماه تیر و خرداد تا شهریور می رسند.

از این میوه های خوشمزه می توان مربای توت تهیه کرد. میوه دادن درخت از سن ۴ یا ۵ سالگی به بعد آغاز می شود.

از چوب توت در شمال کشور برای گاوآهن محلی(مال بند برای گاجمه) برنج کاری استفاده می شود.

برای بسته بندی و پیوند از پوست شاخه های جوان مصرف می شود.

در ویدئو آموزشی که برای شما تهیه کرده ایم ، روش پیوند درخت توت ، به طور کامل برای شما نمایش داده میشود .

ضد عفونی کردن محل پیوند و نتیجه نهایی ، ابزارهای مورد استفاده ، نیز جزوه نکاتی هستند که در ویدئو آموزش پیوند درخت توت به شما گفته میشودیکی از مهمترین پارامترها برای پیوند زدن درخت، برقراری شرایط محیطی و فیزیولوژیکی مناسب گیاه می‌باشد. بسیاری از باغبانان و کشاورزان برای اهداف گوناگون این عمل را در بین درختان میوه انجام می‌دهند. زمان پیوند موقعی است که گیاه در دوره فعالیت خود باشد، یعنی شیره نباتی در جریان باشد. از نظر علمی در هر موقع از سال به استثنای موقعی که گیاه در دوره استراحت به سر می‌برد و شیره نباتی راکد گردیده، می‌توان عمل پیوند را انجام داد.

فصل پیوند:

این نظریه در عمل به اشکالاتی برمی‌خورد که عملا زمان پیوند زدن را محدود می‌کند:

1- مقدار زیاد شیره نباتی مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یکدیگر می‌شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی مایع مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آن‌ها با یکدیگر می‌شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی خفه می‌گردد.

2- حرارت زیاد باعث تبخیر فوق‌العاده پیوندک شده و قبل از آنکه سلول‌های طبقه مولده یکی شوند و شیره نباتی کافی به پیوندک برسد، گرما پیوندک را خشک نموده از بین می‌برد.

3- سرمای زمستان و یخبندان و به طور کلی حرارت کمتر از 10 درجه در هوای اطراف پیوندک نیز مانع فعالیت سلول‌های نامبرده گردیده، جوش خوردن پیوند را غیرممکن می‌سازد.

بنابر آنچه گفته شد عملاً در دو فصل بطور حتم می توان گیاهان را پیوند کرد. یکی در فصل بهار پس از بیدار شدن پایه و قبل از آنکه شدت جریان شیره نباتی زیاد شود و یا آنکه سرمای اول بهار مانع فعالیت سلول‌های قسمت هوایی گیاه گردد و دیگری در اواخر تابستان و یا اوایل پائیز (بنا بر نوع درخت که جریان شیره نباتی تا اندازه ای کند شده و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است)

پیوند در فصل تابستان توصیه نمی‌شود و علت آن هم گرمای بیش از حد هواست که به درخت و ریشه آن فشار وارد می‌کند. بدیهی است که هر گاه ممکن شود با وسایل مناسبی از اثر سوء گرمای تابستان جلوگیری به عمل آید و یا آنکه گرمای هوای محل اجازه دهد می‌توان در فصل نامبرده نیز عمل پیوند را انجام داده و زمان پیوند را تعیین کرد.

نکته مهمی که در هنگام پیوند زدن پایه‌ها باید بدان توجه نمود این است که، چه در اواخر خرداد و چه در شهریور ماه پایه‌ها باید به خوبی و به سهولت پوست بدهند؛ یعنی به راحتی بتوان پوست آنها را از پایه جدا کرد، بهترین آزمایش برای آمادگی پایه‌ها و انجام عمل پیوند، آزمون پوست دادن پایه‌ها می‌باشد. برای این کار، با چاقو چند شیار در تعدادی از پایه‌ها ایجاد می‌کنیم، چنانچه بعد از شیار زدن، پوست به راحتی از پایه جدا شود، زمان پیوند درخت فرا رسیده است در غیر این صورت باید پایه‌ها را با دادن آب و کود وادار به رشد و نمو سریع نمود تا قابل پیوند شوند.

معمولاً در غالب نهالستان‌ها پیوند پاییزه (پیوند خواب) رایج است، چون اولاً اکثر پایه‌ها برای اواخر تابستان آماده پیوند می‌شوند، ثانیاً چون در پیوند بهاره در طول تابستان شاخه‌های حاصل از رشد جوانه پیوندک، به اندازه کافی قوی نشده و مواد غذایی کافی ذخیره نمی‌کنند. لذا در زمستان دچار سرمازدگی می‌شوند، (البته برخی از پایه‌ها مانند خرمالو اجباراً در بهار پیوند می‌شوند)
در پیوندهای بهاره، بر اساس زمان پیوند درخت، ابتدا خرمالو (فروردین) و در پیوندهای خواب ابتدا انواع گلابی و سپس گیلاس، زرد آلو، هلو، شلیل، بادام و سیب پیوند می‌شوند تا عمل پیوند به راحتی انجام شود.

پیوند درخت را می‌توان به یکی از کارهای آسان طبقه بندی کرد، اما اگر همین کار آسان را اشتباه انجام دهید، باعث مرگ درخت خود می‌شوید.

مشخصات پایه خوب در پیوند زنی

1- پایه باید دارای رشد خوبی باشد.
2- پایه باید مقاوم به املاح آب و خاک و خشکی باشد.
3- پایه باید به آفات مقاوم باشد.
4- پایه باید با پیوندک سازگاری داشته باشد.
5- پایه باید دارای ساقه صاف و بافت قوی باشد.

نشانه‌های ناسازگاری پیوند در درختان

1- جوش نخوردن پیوندهای انجام گرفته
2- زرد شدن برگ‌ها
3- خشک شدن گیاه هنگام نهالی
4- تفاوت رشد پایه و پیوندک
5- رشد بیشتر از محل
6- جدا شدن آشکار پایه و پیوندک

مزایای پیوند زدن درختان

گیاهی را که دارای ریشه‌های ضعیفی هستند را با استفاده از پیوند می‌توان دارای ریشه قوی کرد.
با پیوند زدن می‌توان گیاهانی مثل بادام، سیب، گردو که با روش‌های دیگر نمی‌توان تکثیرشان کرد، گروه‌هایی تولید کرد.
با عمل پیوند فرم‌های ویژه ای از رشد را به دست می‌آوریم.
با پیوند می‌توان چند رنگ گل یا چند نوع میوه را بر روی یک پایه ایجاد نمود.
با انجام عمل پیوند می‌توان شاخه ای را که میوه می‌دهد بر روی پایه ای دیگر قرار داده و از آن میوه به دست آورد.

راههای مراقبت از نهال‌های پیوندی

  • پس از انجام پیوند تا قبل از خزان طبیعی نهال‌ها آنها را مرتب آبیاری کنید.
  • از درختان در مقابل سرما با پوشش‌های سبک محافظت کنید.
  • در مقابل آفتاب برای درختان سایبان دایمی ایجاد کنید.
  • از قیم، برای جلوگیری از شکستن پیوندک استفاده نمایید.
  • قسمتی از پایه که بالاتر از پیوندک قرار گرفته است، در پیوندهای جانبی قطع شود.
  • بالای پیوند را بعد از موفقیت در پیوند جوانه قطع کنید.
  • جوانه‌هایی که در زیر پیوندک شروع به رشد کرده اند را، حذف نمایید.
  • پاجوش‌ها را حذف کنید.

.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا