اقتصادیکسب و کار برتر

خرید دبی سنج و آنچه باید بدانید

دبی سنج و انواع آن

فلومتر یا دبی سنج یکی از مهم ترین تجهیزات صنعتی و ابزار دقیق است. وسیله‌ای که با آن مقدار جریان یا دبی را اندازه گیری می‌کنند. جریان در فرآیندها یکی از مهم‌ترین پارامترها است. به همین دلیل این تجهیز بسیار پراستفاده و مهم محسوب می‌شود. ما نیز مطلبی در این زمینه تهیه کردیم تا در آن همه چیز در مورد این تجهیز را توضیح دهیم. اگر در مورد این تجهیز اطلاعات کافی ندارید. انواع آن را نمی‌شناسید. نیاز به اطلاعات کافی قبل از خرید دارد. و حتی اگر از قیمت آن اطلاعی ندارید، نگران نباشید. با مطالعه این محتوا پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کنید.

تماس با شرکت گذرگاه
ادرس: تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد ۱۰۲
تلفن: ۰۲۱۸۸۸۲۰۰۸۹
همراه1: 09353234729
همراه2: 09122039983
همراه3: 09123505979

انواع فلومتر |انواع فلومتر صنعتی

دبی سنج چیست؟

جریان سنج وسیله‌ای برای اندازه گیری جریان انواع سیالات است. به این تجهیز فلومتر نیز گفته می‌شود. با عبارات دیگری مثل شاخص جریان، سیال سنج، جریان سنج و… نیز شناخته می‌شوند. این تجهیز در انواع مختلفی ساخته و تولید شده است. با توجه به شرایط موجود از هر کدام استفاده می‌شود. به صورت کلی این تجهیز در دو حالت زیر جای می‌گیرد:

  • یا در مسیر جریان در لوله قرار می‌گیرد.
  • و یا از لوله منشعب می‌شوند.

اساس اندازه گیری دبی در این وسیله سرعت سیال است. در ادامه طریقه محاسبه و کارکرد آن را توضیح می‌دهیم.

انواع دبی سنج

این تجهیز به صورت کلی در نوع جرمی و حجمی وجود دارد.

نوع حجمی

دلیل این نام این است که تجهیز حجم سیال عبوری از یک مکان خاص و در یک بازه زمانی مشخص را اندازه گیری می‌کند. این نوع، دبی حجمی مایعات و گازها را به کاربر ارائه می‌دهد. که این خروجی به صورت آنالوگ، دیجیتال و یا پالس لحظه‌ای انجام می‌شود. به صورت کلی دبی حجمی از طریق ضرب بین سطح مقطع لوله و سرعت سیال به دست می‌آید. پس در واقع دبی یا فلو به سرعت سیال، ویسکوزیته، دانسیته و اصطکاک بستگی دارد. برخی از مدل‌های حجمی به صورت زیر است:

  • التراسونیک ، التراسونیک پرتابل
  • مغناطیسی
  • روتامتر
  • گردابی
  • توربینی
  • جابجایی مثبت
  • دیفرانسیل
  • ونتوری

نوع جرمی

این نوع دبی سنج، میزان جریان جرم سیال را در واحد زمان در یک لوله را محاسبه می‌کند. در کل دو مدل از این تجهیز وجود دارد:

    کوریولیس Coriolis : از دقیق‌ترین انواع این تجهیز است. در برخی از کاربردها که دقت اهمیت زیادی در محاسبه پیدا می‌کند از این نوع استفاده می‌شود.

    حرارتی Thermal : از این نوع معمولا برای اندازه گیری جریان گازها با ظرفیت گرمایی مشخص استفاده می‌شود. در صنایع شیمیایی و پالایش کاربرد زیادی دارد. در واقع فلومتر گاز نام دارند.

دبی سنج ها چقدر دقیق هستند؟

فلومترهای با دقت فوق العاده بالا، مانند فلومترهای Coriolis، معمولاً گرانتر از سایر دبی سنج ها هستند. یک فلومتر با دقت 5 درصد که هزینه آن به طور قابل توجهی کمتر از فلومتر دیگر با 0.2 درصد است، ممکن است نتایج مناسبی را برای اجرای صحیح فرآیند شما و هزینه بسیار کمتر ارائه دهد. دقت در مقابل محدودیت های بودجه و درک دقیق نیازهای سیستم و برنامه شما گاهی ممکن است گیج کننده باشد.

تفاوت بین مقادیر دقت، وضوح و تکرارپذیری در فلومتر

هنگامی که صحبت از دقیق بودن نتایج ابزاردقیق می‌شود، اصطلاحات زیادی وجود دارد که به جای یکدیگر و به اشتباه مطرح می‌شوند. برخی از آنها دقت، تکرارپذیری و وضوح هستند. بیایید هر کدام را با جزئیات ببینیم و معنای منحصر به فرد هر اصطلاح را روشن کنیم.

دقت فلومتر چیست؟

دقت رایج ترین اصطلاح در صنعت ابزار دقیق و اندازه‌گیری است و گاهی اوقات به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت یعنی مقدار اندازه گیری شده‌ای که، به مقدار واقعی فرایند نزدیک باشد. معمولاً دقت بصورت یک مقدار درصدی در بالا یا پایین نمایشگر تجهیز نشان داده می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید که فلومتر مغناطیسی شما نتیجه 1GPM را با دقت 10% نشان می‌دهد. به دلیل انحراف ذاتی، مقدار دقیق جریان در فلومتر به احتمال زیاد دقیقاً 1GPM نیست. به احتمال زیاد، نرخ جریان واقعی چیزی بین 0.9GPM و 1.1GPM است. این یعنی دقت!

تکرارپذیری فلومتر چیست؟

تکرارپذیری یعنی نتایج همه اندازه‌گیری ها نزدیک به هم باشد و پس از اندازه گیری هیچ تغییری در شرایط همه نتایج ایجاد نشود. اما یک تجهیز ابزار دقیق بسیار تکرارپذیر لزوماً به معنای دقت بالای آن نیست.

رزولوشن فلومتر چیست؟

وضوح یا رزولوشن حداقل مقداری است که می‌توانیم با یک وسیله اندازه گیری، تشخیص دهیم. تصور کنید که فرآیندی دارید که نیاز به دانستن تا دهم PSI برای عملکرد صحیح را دارد. اگر ابزاری را نصب کنید که فقط می‌تواند با نزدیک‌ترین وضوح مقدار 1 PSI به شما خوانش بدهد، آن‌وقت آن ابزار وضوح کافی را برای شما ارائه نمی‌کند تا بتوانید دقیقاً بدانید که خواندن واقعی چیست.

چگونه دقت یک فلومتر را اندازه گیری کنیم؟

هنگامی که یک فلومتر خریداری می‌کنید، معمولاً دقت دستگاه بر روی پلاک و کاتالوگ محصول نوشته شده است. برای اینکه مطمئن باشید تجهیز مطابق با مشخصات کارخانه ای کار می‌کند، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید.

  • برای تأیید صحت تجهیز آن را به آزمایشگاه کالیبراسیون ارسال کنید.
  • از دبی متری با دقت قابل توجهی بهتر از آنچه دارید استفاده کنید و سپس خوانش های دبی متر بسیار دقیق تر را نسب به دبی سنج خریداری شده مقایسه کنید. البته فلومترهای اولتراسونیک گیره دار برای این کاربرد ایده آل هستند زیرا آنها به سادگی به خط لوله بسته می‌شوند و نیاز به خاموش کردن سیستم یا برش لوله ها وجود ندارد.

کلاس دقتی فلومتر

دقت فلومتر را می‌توان به روش‌های مختلفی بیان کرد و گاهی اوقات نحوه بیان کلاس دقت یک ابزار به منطقه جغرافیایی که در آن تولید شده و در آنجا مرسوم است طبقه‌بندی می‌شود.

دقت مقیاس پذیری برای فلومترها

کلاس های دقت VDE/VDI تنها راه برای بیان دقت فلومتر نیستند. همانطور که می‌دانید، “درصد مقیاس کامل” یا به اختصار %FS، روشی است که اغلب برای بیان دقت بسیاری از دبی سنج ها استفاده می شود.

علایم و اختصارات فلومتر

  • درصد مقیاس کامل %FS
  • درصد نرخ جریان %R یا RD
  • دهانه کالیبره شده %CS
  • حد بالای محدوده %URL
  • درصد ارزش اندازه گیری شده %MV

کدام فلومتر دقیق تر است؟

دقیق ترین دبی سنج ها دبی سنج جرمی کوریولیس هست. با این حال، اینها برای همه کاربرد ها مناسب نیستند زیرا بسیار گران و معمولاً بزرگ هستند. کوریولیس ها برای موارد استفاده سطح پایین، بیش از حد کامل هستند. فلومترهای مغناطیسی، اولتراسونیک و جابجایی مثبت معمولاً دقت بالاتری نسبت به فلومترهای پروانه‌ای و توربینی دارند. با این حال، برای نیازهای کاربردی دقیق شما، یک فلومتر پره ای ساده ممکن است دقت کافی با صرفه جویی در هزینه را ارائه دهد.

فلومترهای مغناطیسی و اولتراسونیک عموماً گرانتر از جریان سنج‌های مکانیکی هستند، اما بسیاری از ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که دبی سنج های مکانیکی ندارند. فناوری آنها حاوی قطعات متحرکی نیست که دچار سایش یا فرسایش شوند و تعمیر و نگهداری آنها کمتر و طول عمر این تجهیزات بیشتر است.

قیمت دبی سنج

همانطور که می‌دانید هزینه این تجهیز بستگی به برند، جنس و عوامل دیگری دارد. در سایت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان بخش محصولات، انواع مختلف این وسیله وجود دارد. اطلاعات هر کدام را در اختیار شما قرار دادیم.  شما می‌توانید پس از مشخص شدن نوع تجهیز با کارشناسان از طریق شماره‌های موجود در بخش تماس با ما ارتباط برقرار کنید. قیمت و جزییات هر کدام را به شما خواهند گفت. همچنین تجارب کسب شده طی سال‌ها فعالیت را در اختیار شما قرار می‌دهند.

خرید دبی سنج

برای خرید این تجهیز ابتدا باید نوع کاربرد خود را مشخص کنید. همانطور که توضیح دادیم هر کدام از انواع این وسیله برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید بهترین مدل و تجهیز مناسب کار شما کدام است.

    نوع سیال چیست؟

    در شرایط مورد نظر کمترین و بیشترین سرعت سیال چقدر است؟

    ویسکوزیته سیال چقدر است؟

    دمای سیال چقدر است؟

    آیا سیال با جنس دستگاه سازگاری دارد؟

    افت فشار در چه حدی قابل قبول است؟

    بیشترین فشار ایجاد شده چقدر است؟

    آیا شرایط خطرناک برای دستگاه وجود دارد؟

    سیگنال خروجی چه نوعی باشد؟

و بسیاری از سوالات دیگر که می‌توانند به شما در انتخاب دستگاه مناسب کمک کنند.

سفارش دبی سنج

تیم گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان علاوه بر محصولات موجود در سایت شرایطی را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید محصول مورد نظر خود را سفارش بدهید. به این صورت که وارد بخش ثبت سفارش می‌شوید. توضیحات محصول مورد نظر وارد و برای ما ارسال می‌کنید.

دکمه بازگشت به بالا