اقتصادیکسب و کار برتر

آجر انگلیسی چیست؟

آجر انگلیسی چیست و از چه موادی ساخته شده است؟

کافی است تا نگاهی به معماری بناهای انگلستان بی اندازید تا متوجه کاربرد آجر لعابدار انگلیسی در جای‌جای ساختمان‌های خوش چهره این کشور شوید.به نحوی که در فضای مه آلود و ابری شهرهایی چون بیرمنگام، می‌توان به وفور ساختمان‌هایی را با نقش آجرهای قرمز، اخرایی، قهوه‌ای و مشکی مشاهده کرد.اما همان طور که حدس زده می‌شد، استفاده از سفال 10*20  سمیرم تنها محدود به انگلستان نشده و چیزی در حدود 80-90 سال پیش راه خود را به کشور ما یعنی ایران و به خصوص در آبادان باز کردند.مانند بسیاری دیگر از آجرهای نو ظهور و با کیفیت موجود در بازار، آجر انگلیسی نیز بر پایه خاک نسوز ساخته شده که یکی از مرغوب‌ترین خاک‌های مورد استفاده در تولید آجر است.

ساختمان |سمیرم

رنگ بندی آن نیز به علت طبیعی بودن رنگ خاک نسوز عمدتاً شامل رنگ‌های طیف قرمز چون قرمز جگری و قرمز تیره تا مشکی بوده که نسبت به میزان شکل می‌گیرد.به این ترتیب همان طور که از مواد اولیه و طبیعی بودن این محصول انتظار می‌رود، بیشتر کاربرد آجر انگلیسی جای خود را در مصارفی مانند نمای ساختمان‌ها باز کرده است.چرا که طیف رنگی مذکور زیبایی و یکنواختی مناسبی را با انواع ساختمان‌های ویلایی، آپارتمان‌ها و کف‌پوش‌ها داشته و از همین روی به محبوبیت بسیاری رسیده است.
البته رنگ بندی تنها دلیل محبوبیت آجر سمیرم نیست.در واقع این محصول از حجم بالایی اکسید آهن به عنوان نوعی کانی و فلز برخوردار شده که به واسطه آن دارای وزن بیشتر و مقاومت فشاری بالاتری شده است.

کاربرد آجر انگلیسی در ساختمان سازی و نما

همان طور که اشاره کردیم آجر انگلیسی عمدتاً طیف رنگ‌های سرخ را در بر گرفته که حضور آن‌ها در کنار هم گرمی و حس نوستالژی بناهای قدیمی را در ذهن تداعی می‌کند. به شکلی که می‌توان ابتدایی‌ترین کاربرد آجر انگلیسی را مربوط به نما سازی خارجی بناهای شهری دانست. به نحوی که تفاوتی نمی‌کند ساختمان شما یک ملک مدرن یا یک سازه سنتی است، این نوع از آجر توانایی ایجاد ترکیبی زیبا از حس ناب معماری چشم نواز را خواهد داشت.از سوی دیگر این رنگ‌های گرم آتشین با قرار گرفتن در کنار فضاهای سرسبز زیبایی دو چندان به بنا می‌بخشند. به همین جهت علاوه بر مناطق کویری جنوبی، در مناطق خوش آب و هوا و سبز شمال کشور نیز توانایی ایجاد طرح مورد نظر علاقه‌مندان به نمایی گرم و خاص را دارد.

در حقیقت آجر سمیرم مانند سایر در دمایی بسیار بالا پخته می‌شود که مقاومت آن را به عنوان یک پوشش حرفه‌ای در نمای ساختمان تضمین می‌کند.چنانچه علاقه‌مند به ایجاد فضایی خاص در دکوراسیون داخلی کافه، رستوران، هتل و.. هستید، فراموش نکنید که کاربرد آجر انگلیسی در فضای داخلی بنا نیز قابل توجه است. بنابراین می‌توان به کمک رنگ قرمز این محصول بافتی سنتی و قدیمی را در چیدمان دیوارهای داخلی ساختمان به همراه آورد.

همچنین در اطراف شومینه، و فر که دمای محیط بالاست، آجر نسوز انگلیسی مناسب ترین گزینه موجود برای ایجاد زیبایی ظاهری و طول عمر بالای بناست. لازم به ذکر است که آجر انگلیسی در ابعادی متنوع به تولید می‌رسد که همین امر آن را برای مصارفی چون کف پوش باغ، ویلا و پیاده‌روها مناسب کرده است.حتی اگر خواهان راه اندازی یک کوره و تنور حرفه‌ای باشید نیز این آجر نسوز فوق‌العاده کاربردهای بی‌شماری را به نمایش خواهد گذاشت.

مزایای استفاده از آجر سمیرم

  • مقاومت بالا: صرف نظر از کاربرد آجر انگلیسی، یکی از مهم‌ترین مزایای این مقاومت بالای آن در مقابل عوامل فرساینده محیطی است.
    این مزیت موجب استحکام کافی بنا در برابر فشار یا یخ زدگی و همچنین عدم تغییر شکل آجر در طولانی مدت خواهد شد.
  • غیر قابل اشتعال: همان طور که از نام آجر نسوز مشخص است، این محصولات در مقابل آتش و اشتعال مقاوم بوده و به این ترتیب خطر آتش سوزی بنا را به حداقل می‌رسانند.
  • زیبایی ظاهری: کافی است تا نگاهی به بناهای ساخته شده با آجر سمیرم بی‌اندازید تا متوجه زیبایی فوق‌العاده آن در نمای ساختمان شوید.
    این محصولات از رنگی طبیعی بهره‌مند بوده و به این ترتیب دچار مشکلاتی چون رنگ پریدگی و آسیب نخواهند شد.
  • ترکیب آسان: به دلیل همخوانی مناسب بافت، ساختار و رنگ بندی آجر انگلیسی با سایر مصالح ساختمانی می‌توان به راحتی آن را در کنار و آجرهای دیگر به کار برد.
  • عایق بودن: شاید بتوان این مزیت را کاربرد آجر انگلیسی نیز دانست چرا که به واسطه آن در فصل گرما، کمترین میزان حرارت را به داخل ساختمان وارد می‌کند.
    همچنین در فصل سرما با عبور سخت هوا، به کندی سرد شده و به این ترتیب در حفظ گرمای داخلی ساختمان مفید است.
  • دوست دار محیط زیست: یکی از مزایای مهم آجر سمیرم مربوط به قابلیت بازیافت آن است که پس از تخریب یا بازسازی بنا، امکان استفاده مجدد را فراهم می‌کند.

مقرون به صرفه: با وجود کیفیت فوق‌العاده این محصول، همچنان می‌توان آن را جز دسته آجرهای اقتصادی بازار به شمار آورد. بنابراین چنانچه اقدام به خرید آجر انگلیسی عمده از مراکز فروش و تولیدکنندگان اصلی کنید، صرفه جویی بسیاریتفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی یکی از موضوعات مهمی است که اگر قصد ساخت و ساز و یا بازسازی ساختمان دارید باید به آن توجه ویژه کنید. آجر شاموتی و آجر انگلیسی شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند اما در این مطلب قصد داریم که فرق آجر شاموتی و آجر انگلیسی را باهم بررسی کنیم. اگر شما قصد دارید در مورد تفاوت این دو آجر بیشتر بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آجر شاموتی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی با شما صحبت کنیم بهتر است که با تعریف هر کدام از این آجرها به صورت کامل آشنا شوید. به این موضوع توجه کنید که به این دلیل نامگذاری شده است که از کلمه شاموت که یک کلمه آلمانی است برگرفته شده است. آجر شاموتی از خاک رس، پلاستیک، خاک نسوز کائولن و…  تولید شده است. یکی از ویژگی‌های این نوع آجر این است که آن را در سایز و رنگ‌های زیادی تولید می‌کنند.

معمولاً آجر شاموتی را برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند. البته در بخشی‌هایی از قسمت‌های درونی ساختمان مثل شومینه، آشپزخانه و… هم استفاده می‌شود. آجر شاموتی یک آجر نسوز است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت و دمای بالا دارد اما به این معنی نیست که در مقابل آتش مقاومت زیادی دارد. معمولاً آجرهای شاموتی را بر اساس رنگ، سایز و ابعاد آن دسته بندی می‌کنند. این آجرها مزایا و فواید بسیار زیادی دارند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

کاربرد آجر شاموتی

آجر شاموتی به لحاظ زیبایی یکی از آجرهای بسیار پرطرفدار است و افراد زیادی تمایل دارند که نمای بیرونی ساختمان خودشان را با استفاده از این آجر بپوشانند. البته آجر شاموتی کاربردهای دیگری هم دارد. علاوه بر استفاده از این آجر به عنوان یک مناسب می‌توان از آجر شاموتی در داخل ساختمان نیز استفاده کرد. البته بیشتر از آجر شاموتی برای ساخت شومینه، باربیکیو و… استفاده می‌شود.

البته هیچ محدودیتی در استفاده از این آجر شامورتی در قسمت درونی ساختمان نیست و بسیاری از افراد تمایل دارند که از این آجر برای دیوارهای آشپزخانه، دیوار تلویزیون و… هم استفاده کنند. اما از دیگر کاربردهای آجر شاموتی می توان به استفاده در صنعت ریخته گری، فولاد، صنعت ذوب آهن، کوره ذوب فلزات، کوره پخت کیک، کوره سیمان، استفاده در صنعت شیشه، کوره ذوب فلز و… اشاره کرد.

مزایای آجر شاموتی

آجر شاموتی آجری است که ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد از مهمترین مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بالای این آجرها در مقابل حرارت اشاره کرد. به همین دلیل است که این آجر در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرد. به صورت کلی آجر شاموتی آجر بسیار مقاوم و با استحکام بسیار زیادی است زیرا از کانی‌ها و پوکه‌هایی تولید شده که آن‌ها نیز استقامت و دوام بسیار زیادی دارند. همانطور که می‌دانید برای استفاده از آجر در ساختمان‌ها استحکام و مقاومت می‌تواند یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی باشد.

همچنین آجرهای شاموتی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همین دلیل می‌توانند بیشتر سلیقه‌ها و علایق را از خود راضی نگه دارند. همچنین این آجرها می‌توانند مثل یک عایق سرما و گرما  عمل کنند به همین دلیل است که در نمای بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

آجر انگلیسی چیست؟

آجرهای انگلیسی یکی دیگر از انواع آجرهای بسیار پرکاربرد در نما و داخل ساختمان‌ها هستند که معمولا رنگ آن‌ها به رنگ قرمز است. از متداول‌ترین رنگ‌های این آجر می‌توان به قرمز، جگری، قرمز پر رنگ و رنگ مشکی اشاره کرد.استفاده از این آجرهای انگلیسی در ایران به حدود ۷۰ _۸۰ سال پیش برمی‌گردد. زمانی که این آجرها مستقیماً از کشور انگلستان وارد ایران می‌شد. با رواج این آجرها کم‌کم افراد زیادی به این آجرهای قرمز رنگ انگلیسی علاقه پیدا کردند و این آجرها توانست طرفداران زیادی را در ایران پیدا کنند.

معمولا از این آجرها در گذشته برای ساخت خانه‌های ویلایی، کافی شاپ‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه در نمای بیرونی و درونی ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار زیاد این آجرها در شهرهای شمالی ایران است. وزن آجر انگلیسی در مقابل با دیگر آجرها بسیار بیشتر است که به متریال تولید شده آجرها برمی‌گردد. در ادامه کاربردها و مزایای آجر انگلیسی را با هم بررسی می‌کنیم. اگر قصد دارید که در مورد کاربرد و مزایای آجر انگلیسی بیشتر بدانید حتما مطالعه کنید.

کاربرد آجر انگلیسی

آجر انگلیسی یکی از آجرهای بسیار پرکاربرد و رایج و معمول در ساختمان‌سازی است. از این آجر در نمای بیرونی ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده می‌شود. استفاده از آجر انگلیسی در نمای ساختمان باعث می‌شود که زیبای بصری ساختمان چند برابر شود. نسوز بودن و مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و گرما از ویژگی‌های مهم این آجر است. از دیگر کاربردهای این آجر می‌توان به استفاده از آن در محوطه‌سازی و استفاده در تراس، حیاط و… نیز اشاره کرد. در بسیاری از موارد هم از این آجرها در ساخت انواع شومینه و باربیکیو نیز استفاده می‌شود.

مزایای آجر انگلیسی

آجرهای انگلیسی نیز مثل هر نوع آجر دیگری مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث شده استفاده از آن در بین مردم بسیار رایج و متداول باشد. همانطور که می‌دانید آجرهای انگلیسی دارای زیبایی بسیار زیادی هستند به همین دلیل است که در دکوراسیون داخلی منازل بسیار استفاده می‌شوند. علاوه بر زیبایی این آجرها، انعطاف پذیری بسیار بالایی هم دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلف از ساختمان استفاده کرد.

عدم تغبیر ظاهری آن‌ها باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در طولانی مدت استفاده کرد. استحکام بسیار زیاد این آجرها در مقابل حرارت و گرمای زیاد باعث شده که این آجرها را در دست آجرهای نسوز قرار بدهند. امکان بازیافت مجدد این آجرها و قیمت مناسب آن‌ها باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند از آجرهای انگلیسی هم در نما و هم در قسمت‌های داخلی ساختمان خود استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا