خبرهای کلیکسب و کار برتر

نظرسنجی پیامکی چیست و چگونه انجام شود ؟

در این مقاله می خواهیم بدانیم چرا نیاز به خرید پنل پیامکی داریم؟ نظرسنجی پیامکی چیست و چه کاربردی دارد. همچنین از مزایای آن نیز برایتان خواهیم گفت. اما پیامک انبوه چیست؟

سیستم نظرسنجی پیامکی |متن نظر سنجی از مشتریان

نظر سنجی پیامکی چیست و چگونه انجام می شود؟

شاید تاکنون نام نظرسنجی پیامکی را شنیده باشید. این مفهوم ( SMS Polling ) به معنای دریافت بازخورد از مشتریان و جامعه هدف می باشد. در واقع این موضوع به بازاریابی دیجیتال مربوط شده و کسب و کار ها برای اینکه بتوانند در جهت مناسبی که مشتریان هدف انتظار دارند حرکت کنند، آن را برگزار می کنند. بنابراین می توان انتظار داشت که این نظرسنجی که از طریق پیامک برگزار می شود، می تواند تاثیر مهم و با ارزشی روی کسب و کار یک شرکت داشته باشد.

برای ایجاد رابطه با مشتریان خود، بدان معنی است که فرصتی به آنها می دهید که تصمیم بگیرند که از همراهی کسب و کار شما چقدر راضی هستند، این یک نظرسنجی است و با انواع اس ام اس های ویژه ای که برای مشتریان خود ارسال می کنید تفاوت دارد.ارسال پیامک های نظر سنجی از آن جهت برای شرکت ها اهمیت دارد که با ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و اطلاات لازم برای بهبود کسب و کار خود را بدست آورند.برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مزایای ارسال پیامک سنجی مقاله ما در این رابطه با عنوان را مطالعه نمایید.

در این مقاله می خواهیم بیشتر راجع به نظرسنجی پیامکی بدانیم و اطلاعات مفیدی از آن کسب کنیم. همچنین می خواهیم بدانیم این فرآیند دارای چه مزایایی می باشد و از چند دسته برخوردار است. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات پیرامون این موضوع می باشید و دوست دارید درباره ی آن، اطلاعات بیشتری را کسب کنید، توصیه می کنیم همراه ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به موارد مفیدی از این نظر، دست یابید.

نظرسنجی پیامکی چیست؟

نظرسنجی پیامکی، نوعی از نظرسنجی یا سوال پرسی می باشد که معمولا کسب و کار ها، شرکت ها یا سازمان ها از مشتریان هدف خود می پرسند. مشتریانی که دریافت کننده این پیامک ها می باشند، اغلب برای پاسخ به این سوال، باید از یک عدد یا حرف کوتاه استفاده کنند. ممکن است این سوال در رابطه با ارائه خدمات، محصولات جدید و یا کیفیت فروش محصول ارائه شود.

همچنین معمولا در این متن پیامک، عنوان می شود که مشتریان به چه صورتی می توانند پاسخ آن را ارسال کنند. این دسته از افراد می توانند به راحتی این اس ام اس ها را دریافت و به همان شماره، پاسخ را ارسال کنند. این موضوع باعث می شود تعامل بین فروشنده و مشتری برقرار شود و همین موضوع باعث افزایش آمار ها مانند فروش، بازدید و … از فروشگاه یا کسب و کار می شود.

نظرسنجی چه کاربردی دارد؟

از گذشته تاکنون افراد مختلفی اعم از حقیقی یا حقوقی برای دریافت بازخورد ها و رونق یک فعالیت، اقدام به برگزاری نظرسنجی می کنند. در واقع در نظرسنجی، نظر شخصی هر فرد دریافت می شود و می توان با تجمیع آن، به یک موضوع مهم و قابل تامل رسید. به عنوان مثال فرض کنید یک فروشگاه، سطح خدمات جدید خود را به معرض نظرسنجی می گذارد.

در چنین حالتی اگر نظر اکثر افراد مبنی بر عدم کیفیت مناسب این خدمات باشد، فروشگاه می تواند خدمات جدید خود را اصلاح یا حذف کند. معمولا نظرسنجی ها در هر زمینه ای کارا و مفید می باشند و افراد و سازمان ها می توانند با تکیه بر آن، به اقدامات مفیدی در راستای کسب و کار خود برسند. طی بررسی های انجام شده، مشخص شده است که نظرسنجی ها تا 70 درصد می توانند تفکرات موجود در جامعه هدف را نشانه بگیرند و همین موضوع باعث می شود یک کسب و کار به دنبال راه اندازی نظرسنجی باشد.

نکات مهم نظرسنجی

اغلب مخاطبان شما تمایلی برای پاسخ دادن به پرسشنامه های طولانی ندارند.به همین دلیل لازم است اطمینان داشته باشید که سوالات خود را درست وکوتاه را مطرح می کنید. سولات خود را روشن و واضح مطرح کنید که مخاطبتان برای پاسخدهی به سوال شما سرگردان نشود. اگر جواب سوال شما فقط بله یا خیر است سوالتان را دقیقا برای جوابدهی همین دو کلمه مطرح کنید.

از طرفی طراحی سوالاتی که خیلی طولانی است، به این معنی است که مشتریان شما به اندازه کافی کوتاه و ساده به آنها پاسخ نمی دهند، وشما اطلاعات درست را دریافت نخواهید کرد. نظرسنجی پیامکی به دلیل اینکه به شما اطلاعات کافی برای تجزیه و تحلیل و بهبود کسب و کار شما می دهند، ممکن است دشوار باشد. سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود دشوار است و به همین دلیل ما بعضی از نمونه سوالات را برای شما فراهم کرده ایم که می توانید از آنها برای نظرسنجی های پیامکی در خود استفاده کنید.

انواع نظرسنجی پیامکی

پیامک نظرسنجی با جواب باز

اینگونه سوالات در نظرسنجی های پیامکی برای دست یابی به آنچه که مشتریان شما واقعا می اندیشند بهترین گزینه است. برای طرح این سوالات شما می توانید با خیال راحت از کلمه چرا استفاده کنید ودلیل انتخاب مشتریان را سوال کنید و کاربر می تواند بدون محدودیت به آن پاسخ دهد.

  • کدامیک از سرویس های ما برای شما لذت بخش تر است ؟
  • چرا شما در آخرین رویداد ما شرکت کردید؟
  • اگراز شما بخواهیم تغییری در ساختار خدمات ما ایجاد کنید، چه خواهید کرد ؟
  • چرا ما را از میان رقبا انتخاب کرده اید ؟
  • آیا سوال، نظر و انتقادی در ارتباط با نحوه ارئه خدمات شرکت ما دارید؟
  • مزایا: پاسخ دهندگان می توانند در جواب سوالات شما مسائل و دغدغه های اصلی خود را بیان کنند
  • معایب: تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از اینگونه نظرسنجی هایی که پاسخ باز و بدون محدودیت دارند دشوار است، از طرفی ممکن است برای پاسخ دهندگان وقت گیر باشد و تمایلی به جواب دادن به سوالات شما را نداشته باشند.

پیامک نظرسنجی با جواب بله یا خیر

پاسخدهی به سوالات بله یا خیر برای مخاطبان بسیار آسان است و از طرفی تجزیه و تحلیل جواب ها نیز برای شما نیز به سادگی امکان پذیر است.
برای مثال اگر می خواهید بدانید که مشتریانتان دوباره از خدمات شما استفاده می کنند ، شما را به یک دوستان دیگر خود توصیه می کنند ویا فقط بپرسید از خدمات شما راضی هستند یا خیرمی توانید از این قبیل سوالات در متن پیامک خود استفاده کنید.

آیا ما شرکت ما توانسته است به موقع به شما خدمات ارائه دهد؟
آیا فرایند خرید از شرکت ما ساده بود ؟
آیا شرکت ما را برای بار دوم انتخاب می کنید؟
آیا شرکت ما را به دوستان خود معرفی می کنید؟

مزایا: پاسخدهی و تجزیه و تحلیل پاسخ های این قبیل سوال ها راحت و ساده ، در این شیوه پاسخگویی شما جواب مبهم و پیچیده نخواهید داشت.

  • معایب: پاسخ ها نسبی است. کیفیت پاسخ کوتاه بله و خیرمخاطبانتان چندان مشخص نیست. برای مثال زمانی که شما در پاسخ سوال رضایت از خدمات پاسخ بله دریافت می کنید، نمی توان گفت مشتری شما 100 در صد رضایت داشته است یا 70 درصد رضایتمند بوده است.

پیامک نظرسنجی با جواب چند گزینه ای

اگر شما نیاز به اطلاعاتی بیشتر از یک بله یا خیر داشته باشید، می توانید با ارائه گزینه های دیگری دست مخاطبانتان را برای پاسخگویی باز گذاشته و به کیفیت نظرات آنها نزدیک تر شوید . این پیامک های نظرسنجی نیز تقریبا به سادگی نمونه قبلی است. سوالات چند گزینه ایی به مخاطبان شما اجازه می دهد به راحتی سوالات شما را تجزیه و تحلیل کند.و شما نیز برای بررسی کیفیت نظرسنجی دچار ابهام نخواهید شد.

کدامیک از گزینه های زیر بهترین توصیف ماست؟

  • حرفه ای
  • سرگرم کننده
  • قابل اطمینان
  • غیر قابل اعتماد
  • کم هزینه
  • گران قیمت

چند بار از نرم افزار ما برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنید ؟
چقدر با این بیانیه موافق هستید : شرکت ما شما را به عنوان یک مشتری ارزشمند می داند…

  • به شدت موافقم
  • موافقم
  • نظری ندارم
  • مخالفم
  • کاملا مخالفم

چه زمانی از روز به طور عمده از وب سایت ما استفاده می کنید؟
کدامیک از خدمات ما برایتان جذاب بوده است؟

  • پنل تبلیغاتی
  • پنل تجاری
  • پنل سازمانی
  • همه خدمات
  • هیچکدام
  • مزایا: پاسخدهی این قبیل سوالات آسان و تجزیه و تحلیل این سوالات آسان است.
  • معایب: ممکن است گزینه های پیشنهادی شما گزینه انتخابی مخاطب شما نباشد.

پیامک نظرسنجی با جواب مقیاس بندی شده

سوالاتی که میزان کیفیت را می سنجد هم برای طراح و هم برای پاسخ دهنده بسیار عالی است. پاسخ دهندگان برای جواب دهی طیف گسترده ای از انتخاب ها را در اختیار خواهند داشت و کسب و کار ها نیز به راحتی می تواند نتایج نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که مقیاس را در این قبیل سوالات به خوبی توضیح داده اید ، سوالی که مخاطب برای پاسخدهی آن مجبور باشد از حدس و گمان استفاده کند سوالی بی معنی خواهد بود و بنابراین با درک متفاوت و شاید بی ربطی به سوال شما پاسخ می دهد. به همین دلیل تجزیه و تحلیل شما پایه و اساس درستی نخواهد داشت.

از 0 تا 5 ، به نظافت اتاق محل اقامتتان چه امتیازی می دهید؟

  • 1 = بسیار کثیف
  • 5 = بسیار تمیز

از 0 تا 10 چقدر احتمال دارد که ما را به یک دوست یا همکار معرفی کنیم؟

  • 0 = احتمال بسیار کم و هرگز
  • 10 = احتمال بسیار زیاد

در مقیاس 0 (ضعیف) تا 10 (عالی)، به محصولات ما چه نمره ای می دهید؟

با استفاده از مقیاس 1 (بسیار آهسته) تا 10 (فوق العاده سریع) سرعت پشتیبانی نرم افزار ما را چگونه می بینید؟

در مقیاس 1 تا 5، به چه میزان از سفارش خود راضی هستید؟

  • کاملا ناراضی
  • کاملا رضایت بخش
  • مزایا: پاسخدهی آسان برای مخاطبان، سادگی تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه پاسخ ها برای طراحان سوالات
  • معایب: معنای پاسخ را می توان به سختی سنجید (یک نفر که 7 را می بیند، به این معنی است که محصول را دوست داشته است، اما برای افراد دیگر می تواند به این معنا باشد که چندان دوست نداشته است)

زمانی که می خواهید سوالات نظرسنجی خود را طرح کنید، بهتر است سوالات با پاسخ باز (آزاد ) و بسته و محدود را با هم بکارگیرید. دراین صورت شما می توانید همه خواسته های خود را در سوالات متفاوت خود مطرح کنید و به مشتریان خود نیزاجازه می دهید که جواب واقعی به سوالات شما بدهند و شما راحت ترمی توانید آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و برای بهبود خدمات خود از آنها استفاده کنید.
ما امیدواریم که این نمونه سوالات نظرسنجی به شما کمک کند و به یاد داشته باشید که پس از پایان نظرسنجی با یک پیامک از اینکه مشتریانتان با صرف وقت به سوالات شما پاسخ داده اند تشکر کنید

مزایای نظرسنجی پیامکی

برای اینکه بتوانیم از نظرسنجی پیامکی به بهترین شیوه استفاده نماییم، نیاز است بدانیم که این فرآیند دارای چه مزایایی می باشد. نخستین ویژگی این پروسه، این است که هزینه ی نه چندان زیادی روی دست کسب و کار می گذارد. در واقع هزینه های پیامک آنچنان زیاد نمی باشند که کسب و کار ها در این زمینه دچار مشکل شوند.

دومین ویژگی این نظرسنجی، دسترسی با سهولت بالا می باشد. هر شخصی می تواند از این مزیت استفاده کند و از ویژگی های آن لذت ببرد. سومین ویژگی، دریافت پاسخ در کوتاه ترین زمان می باشد. مردم به سرعت این پیامک ها را خوانده و در صورت لزوم، به آن ها پاسخ می دهند. مورد چهارم، ارزش بالا و کاهش خطا می باشد. در واقع با یک جمع بندی کامل، می توان نقاط قوت و ضعف را به خوبی شناسایی کرد و کسب و کار را اصلاح کرد.

یکی از مواردی که مشتریان با ارائه ی آن مشکل دارند، این است که نمی توانند در صورت داشتن تجربه ای نامناسب، آن را با افراد به صورت مستقیم بیان کنند. نظرسنجی پیامکی این موضوع را برطرف کرده است و افراد می توانند به صورت غیرمستقیم، نظر خود را عنوان کنند. آخرین مورد از ویژگی های این روش از بازاریابی، دسترسی به تعداد زیادی از مشتریان و جامعه هدف می باشد. شاید با روش های دیگری نتوان چنین جامعه ای را دریافت کرد.

شیوه و مراحل برگزاری نظرسنجی پیامکی

برای اینکه بتوانید نظرسنجی پیامکی را اجرا کنید، نیاز دارید از 3 مرحله ی آسان عبور کنید. در نخستین گام، نیاز دارید یک سامانه ی پیامکی انتخاب نمایید. در مرحله ی دوم، نیاز دارید مخاطبین خود را که شماره های آن ها موجود است را به سامانه معرفی نمایید. در انتها نیز نیاز است متن پیامک و نظرسنجی مورد نظر خود را بررسی و آن را درون سامانه تعریف نمایید.

پس از انجام این 3 مرحله، می توانید پیامک های انبوهی به مخاطبین خود ارسال و پس از آن مشغول دریافت بازخورد ها باشید. لازم به ذکر است که دریافت این بازخورد ها، به 2 طریق قابل انجام است. نخست از طریق ارسال پیامک از جانب مشتری به شماره خط و دومین روش، هدایت مشتری به سایتی که از طریق لینک ارائه شده است.

دکمه بازگشت به بالا