خبرهای کلیکسب و کار برتر

نکات کلیدی اخذ جواز ساختمان

آیا تاکنون به فکر ساخت ساختمان بوده‌اید و یا در این زمینه اقدامی کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما بله است؛ پس احتمالا می‌دانید که اخذ جواز ساختمان یکی از چالش‌برانگیزترین و سخت‌ترین قسمت‌های ساخت ساختمان است. پروانه یا همان جواز ساختمان، سندی معتبر است که برای شروع ساخت هر نوع پروژه ساختمانی به آن نیاز خواهید داشت. برای دریافت این مجوز باید ابتدا درخواستی به شهرداری ارسال کرده و بعد از طی کردن مراحل اداری و در صورت تایید موفق به کسب این جواز خواهید شد.

 

اخذ این جواز نشان دهنده این است که ساختمان شما با رعایت تمام نکات و استانداردهای ایمنی، شرایط زیست محیطی و بر طبق قوانین ساخته می‌شود. بدون داشتن جواز ساختمان اجازه شروع و پیش بردن پروژه به شما داده نخواهد شد؛ اما با در اختیار داشتن آن، می‌توانید با اطمینان کامل پروژه خود را شروع کرده و کار خود را به پایان برسانید.

 

همان طور که مشاهده کردید برای ساخت هر نوع پروژه ساختمانی، چاره‌ای جز اخذ جواز ساختمان نخواهید داشت. برای آشنایی با مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات اخذ جواز ساختمان و بهترین راه اخذ این مجوز، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

مراحل اخذ جواز ساختمان

گفتیم که برای اخذ جواز ساخت لازم است مالک یا نماینده حقوقی مالک یک درخواست برای اخد این مجوز به شهرداری ارسال کند. بعد از ارسال، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از طی کردن مراحل اداری اجازه صدور این جواز داده خواهد شد. در ادامه مراحل اخذ جواز ساختمان را مطرح خواهیم کرد، آشنایی با این مراحل به شما کمک می‌کند تا کار خود را با دقت بالاتری انجام داده و در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسید.

 

تکمیل پرونده جواز در دفاتر خدمات الکترونیک در منطقه ساخت و ساز

تشکیل پرونده اولین مرحله برای دریافت جواز ساختمان است. در این مرحله شما به عنوان مالک ساختمان و یا وکیل فرد مالک به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و درخواست دریافت جواز ساختمان را ثبت خواهید کرد. اصل و کپی سند یا اسناد ملک، کارت شناسایی، حضور تمام مالکین و یا یک فرد وکیل از طرف مالکین و برگه تسویه حساب عوارض نوسازی از جمله مدارکی هستند که در این مرحله به آن نیاز خواهید داشت.

 

بازدید از ملک توسط کارشناس

بعد از تشکیل و تکمیل پروند باید درخواست بازدید از ملک بدهید. در این مرحله از اخذ جواز ساختمان مواردی همچون بنای موجود، ابعاد ملک، عرض خیابان و موقعیت مجاورین بنا مورد بازدید و گزارش قرار خواهد گرفت.

 

صادرشدن دستور نقشه توسط گزارش مامور شهرداری

بعد از این که بازدید از ملک انجام شد، دستور نقشه طی یک اتوماسیون اداری برای مالک از طرف شهرداری صادر خواهد شد. در این نقشه مواردی مانند ابعاد باقی مانده ملک بعد از انجام تغییرات و تصحیحات مورد نظر شهرداری، تعداد طبقات و سطح مورد اشغال هر کدام، مساحت ساختمان بعد از اصلاح و مواردی از این قبیل قرار خواهد گرفت.

 

طراحی دقیق تمامی نقشه‌ها توسط مهندسین مشاور

در این مرحله طراحی نقشه بر اساس دستور نقشه آغاز خواهد شد. به یاد داشته باشید که این مرحله اصلی‌ترین بخش در روند دریافت جواز ساختمان محسوب می‌شود.

 

پرداخت عوارض و دریافت جواز

بعد از نهایی شدن نقشه معماری، مالک باید هزینه عوارض تعیین شده را به اداره مالیات پرداخت کند. تراکم موجود، متراژ ساختمان و تعداد طبقات از جمله عواملی هستند که در هر منطقه میزان عوارض را تعیین می‌کنند.

 

تهیه کردن مدارک پیش نویس

در این مرحله مالک باید به دفاتر خدماتی مراجعه کرده و فرم درخواستی خود را تحت عنوان تعیین ناظر تکمیل کند. در صورتی که ساختمان مورد نظر بیش از 5 طبقه باشد، گزارش آزمایش مکانیک خاک و هم زمان با تهیه نقشه برق، مکانیک و سازه تهیه شده و باید از سازمان نظام مهندسی تایید شود.

 

صدور جواز ساختمان یا تخریب و نوسازی

بعد از انجام مراحل بالا و طی کردن مدت زمان قابل توجهی، شما موفق به دریافت جواز ساختمان و پروانه ساخت خواهید شد.

درست است که آشنایی با مراحل اخذ جواز ساختمان به شما این امکان را می‌دهد تا دقیقا از کارهایی که باید انجام شوند اطلاع داشته باشید، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که انجام این مراحل توسط خود شما بسیار زمان‌بر خواهد بود و ممکن است بعد از صرف زمان و هزینه بسیار به نتیجه مطلوب خود نرسید و موفق به کسب جواز ساختمان نشوید. از همین رو بهترین راه برای اخذ جواز ساختمان استفاده از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های متخصص در این زمینه است.

 

نکات مهم و کلیدی در اخذ جواز ساختمان

در ادامه مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات در ارتباط با اخذ جواز ساختمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

 

اگر تجربه‌ای در حوزه ساخت‌وساز ندارید و قرار است برای اولین بار وارد این حوزه شوید، حتما ابتدا قوانین و مقررات مربوط به ساخت‌وساز را مطالعه کرده و با تمام قوانین شهرداری و سازمان‌های مربوطه آشنایی داشته باشید.

به یاد داشته باشید که برای دریافت جواز ساختمان باید مدارکی همچون طرح تفصیلی، محاسبات سازه، گزارش فنی و سایر مدارک مربوط به پروژه خود را به همراه درخواست خود به مراجع مربوط ارائه کنید.

توجه داشته باشید که برای اخذ جواز ساختمان باید هزینه‌های مربوط به ارائه مدارک، هزینه پروانه ساخت، نظارت، مشاوره و سایر هزینه‌های مربوط به پروژه ساختمانی را پرداخت کنید.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، اخذ جواز ساختمان زمان‌بر است و لازم است بعد از ارسال مدارک و درخواست خود صبر کنید تا درخواست شما توسط مراجع مربوطه تصویب شود.

درست است که رعایت این نکات کمک زیادی به شما خواهد کرد تا مسیر درست‌تری برای اخذ جواز ساختمان در پیش گرفته و اشتباهات کمتری در این مسیر داشته باشید اما ذکر این نکته الزامی است که انجام تمامی این کارها برای یک فرد، آن هم اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید، بسیار زمان‌برتر خواهد بود و ممکن است حتی بیش از یک سال به طول انجامد.

 

یکی از بهترین راه‌ها برای اخد جواز ساختمان استفاده از خدمات شرکت‌های فعال در این زمینه است. برخی از شرکت‌ها در زمینه اخذ جواز و پروانه برای ساخت، تخریب و بازسازی ساختمان فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با در اختیار داشتن تیم متخصص و فعال در این زمینه به عنوان وکیل قانونی شما پیگیر کارهای اخذ جواز ساختمان برای شما خواهند بود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این افراد، تجربه زیادی در این زمینه دارند و طی کردن مراحل اخذ جواز ساختمان برای آن‌ها راحت‌تر از شما خواهد بود.

 

منبع: https://khaneh-memar.com/profile/5383-2/

دکمه بازگشت به بالا