سلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا قهوه برای زخم معده مضر است؟

قهوه به عنوان نوشیدنی به حدی در دنیا محبوب است که میزان مصرف آن در برخی کشورها در درجه دوم پس از آب نیز قرار می‌گیرد. (1)علاوه بر کمک به شما برای احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر، کافئین موجود در قهوه ممکن است روحیه، عملکرد مغز و عملکرد فیزیکی بدن را نیز بهبود بخشد. همچنین ممکن است باعث کاهش وزن شود و در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی بدن را محافظت کند. (2, 3)بسیاری از مردم صبح‌ها از نوشیدن قهوه لذت می‌برند. با این حال، برخی ادعا می‌کنند که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند.در این مقاله درباره نوشیدن قهوه با معده خالی بحث خواهیم نمود.

Is coffee harmful for stomach ulcers?

آیا باعث بروز مشکلات گوارشی می شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تلخی موجود در قهوه ممکن است تولید اسید در معده را تحریک کند. (4, 5)به همین دلیل بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می‌کند و علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را افزایش داده و باعث سوزش سر دل، حالت تهوع، رفلکس اسید و سوء هاضمه می‌شود.برخی معتقدند نوشیدن یک فنجان قهوه بخصوص با معده خالی مضر است زیرا هیچ ماده غذایی دیگری برای جلوگیری از آسیب زدن اسید در معده شما وجود ندارد.

با این وجود، محققان نتوانسته‌اند ارتباط قاطعی بین قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کنند، صرف‌نظر از اینکه شما آن را با معده خالی بنوشید. (6)در حالی که بخش کمی از مردم نسبت به قهوه بسیار حساس هستند و دائما سوزش معده، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می‌کنند، دفعات و شدت این علائم بدون توجه به اینکه آنها آن را با معده خالی یا با غذا بنوشند ثابت می‌ماند. (7)با این وجود، توجه به نحوه عملکرد بدن شما نیز مهم است. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی دچار مشکلات گوارشی شده‌اید اما در هنگام نوشیدن آن با یک وعده غذایی مشکلی برایتان پیش نمی‌آید، در هنگام نوشیدن قهوه، این را در نظر بگیرید.

آیا سطح هورمون استرس را بالا می برد؟

یکی دیگر از بحث‌های موجود در نوشیدن قهوه با معده خالی، بالا رفتن سطح هورمون استرس (کورتیزول) است.کورتیزول، توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشار و قند خون کمک می‌کند. با این وجود، سطح بیش از حد معمول می‌تواند مشکلات سلامتی از جمله پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را ایجاد کند. (8)سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بالا بوده و در طی روز کاهش می‌یابد و در مراحل اولیه خواب دوباره به اوج خود می‌رسد.

 

(9)جالب است بدانید که، قهوه محرک در تولید کورتیزول است. بنابراین، برخی افراد مدعی هستند که نوشیدن قهوه به عنوان اولین چیزی که در صبح می‌خورید، هنگامی که سطح کورتیزول در صبح زیاد است، می‌تواند خطرناک باشد.با این حال، تولید کورتیزول در مصرف کنندگان قهوه که به طور مرتب آن را می‌نوشند بسیار پایین است و برخی از مطالعات نشان دهنده عدم افزایش کورتیزول در آنان است. بعلاوه، شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن قهوه با معده پر باعث کاهش آن می‌شود.

(9,10)ناگفته نماند، حتی اگر از علاقه‌مندان به مصرف مداوم قهوه نباشید نیز به نظر میرسد افزایش سطح کورتیزول در بدن شما موقت است.شواهد کمی وجود بر باور اینکه این افرایش موقتی سطح کورتیزول در بدن، در طولانی مدت دارای عوارض هستند، وجود دارد. (9)در کل، تأثیرات منفی سطوح بالای این هورمون به احتمال زیاد ناشی از یک اختلال سلامتی مانند سندرم کوشینگ (Cushing’s syndrome) نسبت به مصرف قهوه شما است.

عوارض جانبی احتمالی دیگر

قهوه ممکن است بدون توجه به اینکه با معده خالی نوشیده شود، عوارض جانبی منفی هم داشته باشد.به عنوان مثال، کافئین می تواند اعتیاد‌آور باشد، و وضعیت ژنتیکی برخی افراد نیز ممکن است باعث شود که به به آن حساس باشند. (11,12)به همین دلیل است که مصرف منظم قهوه می‌تواند وضعیت مغز شما را از نظر شیمیایی تغییر دهد و به تولید تدریجی کافئین نیاز دارد که تأثیرات مشابه داشته باشد. (13)نوشیدن مقادیر بیش از حد قهوه ممکن است منجر به اضطراب، بی‌قراری، تپش قلب و بالا رفتن استرس نیز بشود.

حتی ممکن است منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا در بعضی از افراد نیز بشود. (11, 14, 15)به همین دلیل، اکثر متخصصان بر این موافق هستند که شما باید مقدار کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم در روز معادل 4 تا 5 فنجان قهوه (0.95 تا 1.12 لیتر) متعادل نمایید. (16,17)از آنجا که اثرات آن در بزرگسالان می تواند تا 7 ساعت دوام داشته باشد، قهوه نیز ممکن است خواب شما را مختل کند، به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید.

(1)در آخر، کافئین به راحتی می تواند از مادر به فرزند منتقل شود و اثرات آن در زنان باردار و نوزادان آنها می تواند تا 16 ساعت بیشتر از حد معمول طول بکشد. از این رو، به زنان باردار پیشنهاد می‌شود که میزان مصرف قهوه خود را به 1 تا 2 فنجان (240-480 میلی لیتر) در روز محدود کنند. (1,18)به خاطر داشته باشید که به نظر نمی‌رسد نوشیدن قهوه با معده خالی بر افزایش این اثرات تأثیر گذار باشد.

سخن آخر

بسیاری از مردم صبح‌ها بعد از خواب، از نوشیدن قهوه پیش از هر چیزی لذت میبرند.با وجود باور‌های مرسوم، شواهد علمی اندکی مبنی بر نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است، وجود دارد. در عوض، احتمالاً تأثیرات یکسانی بر بدن شما صرف نظر از نحوه نوشیدن آن دارد.به طور کلی، اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی، مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید، به جای آن سعی کنید آن را با غذا نوش جان کنید. اگر متوجه بهبود وضعیت خود شدید، بهتر است روال خود را بر این اساس تنظیم نمایید.

قهوه ترک ساز کاراجا

قهوه ساز کاراجا، شما می توانید در مهمانی های خود با استفاده از  قهوه ترک و فوم ساز برقی کاراجا نوشیدنی های داغ و خوشمزه گوناگونی از قبیل قهوه ترک و شیر قهوه آماده و با آن از مهمانان خود پذیرایی نمایید.

کاراجا مدل Hatir Hups به گونه ای طراحی و ساخته شده تا شما بتوانید به راحتی و سریع یک نوشیدنی گرم برای خود آماده نمایید که این یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی می باشد که صبح های علاقه به این دارند که روز خود را با یک نوشیدنی گرم آغاز کنند ولی به دلیل نداشتن زمان کافی، قادر به انجام این کار نیستند.

برای تهیه قهوه می توانید از آب و یا شیر استفاده نمایید. کافیست برای تهیه قهوه ترک به ازای یک فنجان قهوه، یک پیمانه قهوه (در صورتی که می خواهید قهوه خود را به همراه شیر تهیه نمایید، یک پیمانه قهوه و نصف فنجان شیر و نصف فنجان آب) را درون مخزن قهوه ترک ساز برقی بریزید و هم بزنید و سپس مخزن را بسته و با رعایت نکات ایمنی، دستگاه را روشن نمایید تا قهوه شما آماده شود.

قهوه ساز کاراجا ۵ کاره

قهوه ترک ساز پنج کاره karaca مدل Hatir Barista تمامی محدودیت هایی که یک باریستای خانگی دارد را از پیش روی شما برخواهد داشت. با قهوه ترک ساز برقی پنج کاره کاراجا مدل هاتیر باریستا می توانید از قهوه ترک برای درست کردن نوشیدنی های خوشمزه مانند کاپوچینو تهیه استفاده نمایید.

همچنین این قهوه ترک ساز برقی امکان تهیه انواع نوشیدنی های حاوی شیر با امکان گرم کردن شیر را نیز برای شما فراهم می نماید. این قهوه ساز برقی پنج کاره محصولی است از برند کاراجا که در کشور ترکیه تولید شده است. دستگاهی عالی و باکیفیت که در فروشگاه قهوه ملو مدل های مختلفی از این قهوه ساز های برقی موجود میباشد.

دکمه بازگشت به بالا