جامعهکسب و کار برتر

بلاگری چیست و به چه کسی بلاگر اینستاگرام گفته می‌شود؟

آیا می‌دانستید که اغلب بلاگرها جز افراد خوش‌سلیقه دنیا هستند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند؟ زمانی که وارد پیج بلاگر لایف استایل محبوب خود می‌شوید، زیباترین دکور یا پرده و چشم‌گیرترین منزل را می‌بینید! زمانی که به استوری بلاگر مد و لباس و یا لایف استایل سر می‌زنید، احساس می‌کنید بهترین مدل‌های لباس پیش چشمان شما قرار گرفته است! حتی وقتی عکس‌های خوراکی‌ها را در صفحه او باز می‌کنید، بهترین مزه‌ها را تصور کرده و به دنبال همان غذاها خواهید بود!

ایده برای بلاگر شدن |بلاگر های معروف ایرانی

شاید با این جمله شوکه شوید، اما حقیقت این است که بلاگر Blogger در شخصیت شما نفوذ کرده و انتخاب او در سلیقه شما تاثیر گذاشته است! شاید اکنون از پذیرش این حرف شدیدا امتناع کنید، اما صرف زمان برای مطالعه این مقاله ارزش قانع شدن را دارد. در ادامه ضمن ارائه تعاریف دقیق، راه‌کارهایی را جهت تبدیل شدن به یک بلاگر موفق در اختیارتان قرار می دهیم.

بلاگر کیست؟ 

قبل از هرچیز باید بدانیم بلاگر دقیقا چیست و یا به چه معناست. کلمه‌ی بلاگ یک کلمه انگلیسی و خلاصه شده از کلمه وبلاگ است. بلاگر در لغت به معنای وبلاگ‌نویس است. یعنی کسی که وبلاگ نویسی می‌کند. اما در طول زمان معنای بلاگر دست‌خوش تغییراتی شده است که باعث می‌شود این عبارت را با معنای دیگری بشناسیم.

امروزه این واژه در میان کاربران اینترنت مفهومی فراتر از یک وبلاگ‌نویس ساده را به ذهن می‌رساند. در حقیقت بلاگر به کسی گفته می‌شود که با کسب شهرت و معروفیت در حرفه‌ خود صاحب نظر باشد و بتواند بر دیگران که او را دنبال می‌کنند، تاثیر بگذارد. در واقع چنین شخصی که یک تربیون در اختیار دارد، از دیدگاه خودش و بر اساس تجربه‌ها، نظریات و سلیقه شخصی خویش در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر می‌کند و نظرات او مورد قبول مردم است.

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از بلاگر ارائه کنیم، باید بگوییم بلاگر کسی است که برای تعداد زیادی از افراد در حوزه‌ای خاص یا حتی یک زمینه عمومی الگو باشد. الگو بودن بهترین واژه‌ای است که می‌توان در تعریف یک بلاگر به کار برد. یعنی مخاطبانی که وب‌سایت یا صفحه متعلق به فرد بلاگر در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، یوتیوپ و را دنبال می‌کنند، لباسی را خریداری خواهند کرد که مورد توجه بلاگر باشد، به مکانی سفر می‌کنند که بلاگر از رفتن به آن‌جا راضی بوده باشد، غذایی سفارش می‌دهند که به مذاق بلاگر خوش آمده باشد! چیزی را دوست دارند که بلاگر دوست داشته است!

صف مورچه‌ها در بالا رفتن از درخت را به یاد بیاورید! شاید مثال خوشایندی نباشد، اما بلاگر همان مورچه‌ی اول و رهبر است و آن صف طویل مورچه‌ها، تعداد کثیر مخاطبینی که تحت‌ تاثیر بلاگر قرار دارند!

بنابراین بلاگر فرد تاثیرگذاری است که با انتشار مطلب، عکس، صوت و ویدیو در فضای‌مجازی فعالیت می‌کند و نظراتش برای درصد قابل توجهی از مردم اهمیت دارد.

ایده برای بلاگر شدن |بلاگر های معروف ایرانی

معنی بلاگر در اینستاگرام چیست؟

بلاگری در اینستاگرام تفاوت زیادی با بلاگرهای وبلاگ نویس ندارد. تنها با این تفاوت که در اینستاگرام، بیش از آن که بر محتوای متنی متمرکز باشیم، تصویر و ویدیو روش عالی برای پرزنت کردن خواهد بود و باید در مسیری تا حدودی سخت‌تر و متفاوت‌تر پیش برود. با این حساب اگر بپرسید که منظور از بلاگر چیست، نشان دادن بلاگرهای اینستاگرامی یک روش عالی برای شناسایی نوع فعالیت این افراد خواهد بود.

چند نکته برای تبدیل شدن به یک بلاگر حرفه‌ای 

اگر می‌خواهید به یک بلاگر حرفه‌ای تبدیل شوید، حتما این نکات را در نظر داشته باشید:

  • سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرید!

در جریان ارتباط همواره فرستنده پیامی را از طریق رسانه به گیرنده ارسال می‌کند. اگر پیام به درستی ارسال شود، گیرنده از فرستنده بازخورد دریافت خواهد کرد. انتشار مطلوب تجربیات و باورها، نیازمند مهارت، اطلاعات کافی و توانایی ایجاد پیام رسانه‌ای است.

محتوایی قدرتمند و نافذ است که از اصول علمی پیروی کند. بنابراین یادگیری علمی ایجاد پیام و استفاده از رسانه برای دریافت بازخوردهای مدنظرتان ضروری است. برخی از این مهارت‌ها می‌تواند: مهارت نویسندگی، هشتگ گذاری، دسته بندی مطالب، توانایی تجزیه و تحلیل مطالب موجود در فضای مجازی باشد.

  • به نرم افزارها تسلط پیدا کنید و بروز باشید!

برای اینکه بتوانید در شبکه مجازی، حضور پررنگ و موفق داشته باشید، باید زیر و بم برنامه‌های کاربردی را بشناسید. هر یک از این نرم‌افزارها امکاناتی برای بهتر دیده شدن شما دارند. پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از آن‌ها را آموزش ببینید.

مانند ادیت و تغییر رنگ و نور تصویر در اینستاگرام. البته بسیاری از بلاگرها از نرم‌افزارهای جانبی برای حضور زیباتر و موثرتر در صفحات اینستاگرام استفاده می‌کنند. تسلط داشتن به جوانب دیگر از جمله قفل و امنیت صفحه، نحوه آپلود و دانلود تصاویر، استفاده از شکلک‌های مرتبط و ضروری است.

  • کیفیت محتوا را جدی بگیرید!

وقتی از انتشار پی در پی پست صحبت می‌کنیم، منظور این نیست که هر چیزی دم دستتان بود را به  اشتراک بگذارید! بلکه محتوای شما از هر نوعی که باشد (متن، عکس، صوت، ویدیو و)  باید در بالاترین سطح کیفی ممکن تهیه شود. چرا که مخاطب هرگز وقت، انرژی و نگاهش را خرج محتوای بی‌کیفیت نخواهدکرد! به عنوان مثال برای انتشار عکس در اینستاگرام تصور شما این باشد که برای معتبرترین انجمن عکاسی دنیا فعالیت می‌کنید! اصول عکاسی از جمله نور، زاویه دوربین، ژست و را رعایت کنید. کیفیت لنز دوربین، لوکیشن، گریم و هر چیزی که در تصویر شما وجود دارد را جدی بگیرید.

ایده برای بلاگر شدن |بلاگر های معروف ایرانی

فراموش نکنید که بلاگرها برای داشتن عکاس ماهر، یافتن لوکیشن خاص و ساختن بک گراند تاثیرگذار، هزینه می‌کنند. شاید فرض کنید داشتن لوکیشن زیبا و مناسب برای یک بلاگر مد و لباس بی‌اهمیت و بی‌ربط باشد! اما باید بگویم شما کاملا در اشتباهید! چرا که یک پس زمینه مناسب می‌تواند باعث جذب یا دفع پیام شما توسط مخاطب شود!

  • از برترین‌ها بیاموزید تا رقیب آن‌ها شوید!

برترین بلاگرهای فعال در حوزه کاری خود را دنبال کنید. مسائلی که امروز برای شما دغدغه و مشکل است، برای آن‌ها حکم خاطره را دارد. می‌توانید از تجربه‌هایشان استفاده کنید. حتی اگر نمی‌توانید با ایشان ارتباط برقرار کنید، دنبال کردن و مشاهده پست‌هایشان، خواندن نوشتارها و تماشای عکس‌ها و دقت در سبک محتواها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

حداقل اینکه متوجه خواهید شد سلیقه کاربران و مخاطبان با چه سبک‌هایی سازگاری دارد. بنابراین می‌توانید به جای آزمون و خطا، روش‌های امتحان شده‌ای را به کار ببرید که احتمال موفقیت شما را افزایش دهد.

  •  با طرفداران و دنبال کنندگان صفحه‌تان در ارتباط باشید!

بدون شک مخاطب مهم‌ترین تکیه‌گاه شماست! همیشه دور از دسترس و دست نیافتنی بودن، ملاک جذابیت نیست! گاهی با پاسخ دادن به نظرات و پیام‌های مخاطبان صمیمیت و دوستی متقابل را به ایشان نشان دهید. صحبت کردن و ارسال پیام به کاربران نشان دهنده تواضع شما است و این به جذابیت شما می‌افزاید.

برای اینکه خاص باشید می‌توانید برنامه‌ای ترتیب دهید و طی یک قرار ملاقات دسته جمعی مخاطبانتان را از نزدیک ببینید یا در پست‌های خاصی به سوالاتی که در مورد شما و زندگی شخصی‌تان دارند با خوش‌رویی پاسخ دهید. به هر حال بهتر است مخاطبان احساس کنند شما دوست آن‌ها هستید. این احساس موجب دلگرمی آنان می‌شود و برای افراد خوشایند است.

  • با نظرات منفی درست برخورد کنید!

همیشه عده‌ای هستند که آیه یاس بخوانند و ساز مخالف بنوازند. ممکن است به طور خصوصی برایتان پیام‌های توهین‌آمیز ارسال کنند یا در صفحه شخصی‌تان نظرات منفی ثبت نمایند. هرگز عصبانیت‌تان را از حضور این گونه اشخاص بروز ندهید. صرف انرژی برای پاسخ دادن و مقابله به مثل با نظرات منفی هم شما و هم مخاطبان را خسته کرده و اثر مخرب دارد. باید بپذیرید که وجود مخالفان برای بلاگر حرفه‌ای اجتناب ناپذیر است.

به علاوه مورد انتقاد قرار گرفتن نشانه خوبی برای زندگی حرفه‌ای شما است. به قول شاعر که می‌گوید: اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی! منتقدین خود بخشی از مخاطبان شما هستند.

سوم اینکه انتقادها می‌توانند به رشد و تکامل شما کمک کنند. پس بهتر است به جای پرخاش و بروز رفتارهای غیر حرفه‌ای، سعی کنید نقدهای سازنده و مفید را استخراج و استفاده کنید.

اعتماد مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه شماست! حتی اگر کسب درآمد برای شما بزرگ‌ترین انگیزه باشد. باز هم نباید نظری که در مورد یک محصول یا پدیده ارائه می‌کنید، خلاف حقیقت باشد. نظرات یک جانبه و تعریف و تمجید از محصول به درخواست بازرگانان اینترنتی و فروشندگان و از جذابیت شما کاسته و اعتماد مخاطبان را نسبت به شما خدشه‌دار می‌کند. بنابراین همواره در تلاش باشید پاسخ شایسته‌ای به اعتماد مردم بدهید.

  • از ابزار مناسب و حرفه‌ای استفاده کنید

به طور مثال شما نیاز به محیط مناسبی دارید که عکس و فیلم‌ها را در آن تهیه کرده و حتما برای صحبت کردن از میکروفن و نورپردازی متناسب بهره ببرید. در غیر این صورت تهیه تصاویر و ویدیوهای بی‌کیفیت به‌هیچ‌‎‌وجه کارآمد نبوده و بدتر وضعیت کار شما را زیر سوال خواهد برد. به طور نمونه شما به دوربین، سه پایه، میکروفن، رینگ لایت و نیاز خواهید داشت.

بلاگر اینستاگرام کیست؟

پس از اینکه با مفهوم بلاگری آشنا شدید، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که بلاگر اینستاگرام کیست؟ و چه تفاوتی با سایر بلاگرها دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بلاگری در اینستاگرام امروزه به یکی از آرزوهای بسیاری از جوانان تبدیل شده است. به گونه‌ای که افراد زیادی برای تبدیل شدن به یک بلاگر در اینستاگرام تلاش می‌کنند.
به طور کلی می‌توان گفت بلاگر اینستاگرام کسی است که پلتفرم اینستاگرام را برای انتشار محتواهای تولید خود انتخاب کرده است و در این زمینه فعالیت جدی دارد و اکثرا دارای فالوربالا هستند. در واقع می‌توان گفت تفاوت بلاگری در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم انتخابی برای انتشار محتوا است.

به عنوان مثال بلاگر تیک تاک، تیک تاک را برای انتشار محتواهای خود انتخاب کرده است و فردی که به عنوان بلاگر یوتیوب شناخته می‌شود در این شبکه اجتماعی فعالیت دارد.
اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین و در عین حال معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان است که به دلیل دسترسی آسان طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این اپلیکیشن پرطرفدار استفاده می‌کنند و محتواهای خود را از این طریق منتشر می‌کنند.
برای فعالیت در این شبکه تنها کافی است به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشید و اپلیکیشن مخصوص اینستاگرام را نصب کنید. آنگاه به راحتی می‌توانید در این شبکه اجتماعی محتوا منتشر کنید و از محتواهای منتشر شده دیگران لذت ببرید.

سخن پایانی 

در این مقاله در رابطه با بلاگری صحبت کردیم و اطلاعات مفیدی را در درباره این شغل ارائه دادیم. اگر شما نیز دوست دارید به یکی از بلاگرهای معروف چند سال آینده تبدیل شوید، می‌توانید از همین حالا شروع کنید. محتواهایی یونیک و کاربر پسند تولید کنید و به شهرت دست یابید. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید معروف شوید باید محتواهای خلاقانه و ناب بسازید و در این راه صبور باشید. در غیر این صورت شغل بلاگری مناسب شما نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا