خبرهای کلیکسب و کار برتر

پیشگیری از خرابی کولر گازی

با وارد شدن به فصل گرما و گرم شدن هوا به خصوص در ظهر، استفاده مردم از کولر گازی با افزایش قابل توجهی مواجه شده و شاید تنها به مدت چند ساعت در روز خاموش شود. به این ترتیب، خراب شدن کولر حتی برای چند ساعت می تواند بسیار آزار دهنده باشد. حال سؤال اصلی این است که چطور می توانیم از خراب شدن کولر گازی خود جلوگیری کنیم. اقداماتی که برای مراقبت و نگهداری، جلوگیری از خراب شدن و نحوه صحیح استفاده کولر گازی باید انجام دهیم و نکاتی که باید به آن توجه داشت همگی در این مقاله شرح داده شده است و می تواند در کارکرد هر چه بهتر کولر به شما یاری برساند.

کولر گازی

کولر گازی، در واقع گاز را به کمک انرژی الکتریکی تبخیر کرده و سپس گاز بخار شده را مجدد به کمک فرآیند تقطیر به حالت سابق باز می گرداند و به این ترتیب گرما را از محیطی که دمای کمتری دارد گرفته و به محیطی می دهد که از دمای بیشتری برخوردار است. از عوامل بسیارر مهم و پر اهمیت که در حین خریداری کولر گازی باید به آن توجه کنید، داشتن اطلاعات دقیق و کافی از مشخصات فنی و قیمت دستگاه های مختلف می باشد اما تنها مسئله مهم خرید دستگاه نیست. در واقع بخش مهمی از راه کار های جلوگیری از به نگهداری و مراقبت از آن باز می گردد. به عبارت دیگر، شما برای یک بار دستگاه را خریداری می کنید و در صورتی که به خوبی از آن مراقب کنید، خواهید توانست برای سال های طولانی از کولر خود استفاده کنید؛ بدون این که دچار مشکل و خرابی شود.

نکات و راه کار های متعددی وجود دارد که همگی قادر هستند نیاز شما را به تعمیر و سرویس کردن مکرر کولر گازی کاهش دهند. بنابراین، هر چه اطاعات بیشتر و کامل تری درباره اسپلیت کولر داشته باشید، استفاده کردن از آن ساده تر خواهد شد. از همین رو، خوب است در این زمینه سعی کنید اطلاعاتی کسب شود. جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر تعمیر کولر گازی در تهران و همچنین اعزام نیرو در رابطه با سرویس و تعمیر کولر آبی در مناطق شمالی و شمال شرقی تهران میتوانی با  در ارتباط باشید

۱. نحوه صحیح استفاده از کولر گازی

در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک می باشند، بهترین گزینه استفاده از کولر های آبی است که موجب ایجاد رطوبت می گردد اما در مناطقی که دارای آب و هوای مربوط می باشند، به طور معمول پیشنهاد می شود به جای کولر های آبی، از کولر های گازی استفاده شود. این کولر ها، بر خلاف کولر های آبی موجب دم کردن محیط و افزایش رطوبت نمی شوند و کاملا با چنین آب و هوایی سازگاری دارند.

علاوه بر این مناطق، برخی از افراد از کولر های گازی در مناطق خشک و نیمه خشک نیز استفاده می کنند که مانعی نداشته و مشکلی ایجاد نمی کنند. موتور به کار رفته در بعضی از کولر ها، برای استفاده در اقلیم خاصی طراحی و ساخته شده است و به همین علت باید در همان شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال کولر های گازی که برای مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب استفاده می شوند به طور معمول دارای کمپرسور پیستونی تروپیکال می باشند.

۲. خاموش کردن کولر

یکی از ساده ترین راه کار هایی که می تواند ضمن کاهش مصرف برق و افزایش بازدهی کولر، از خرابی آن نیز جلوگیری نماید استراحت دادن به دستگاه است. برای مثال، زمان هایی که در خانه نیستید می توانید کولر را برای مدتی خاموش کنید. طبیعی است که با فعالیت زیاد و طولانی مدت، هر دستگاهی می تواند با مشکل مواجه شود. در این صورت برای زمان کوتاهی به موتور دستگاه استراحت داده می شود. بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند مادامی که در خانه حضور ندارند، باید کولر را روشن بگذارند و تا هنگام بازگشت هوای خانه خنک شده باشد. نکته قابل توجه این است که با این کار، اگرچه هوای خانه را خنک نگاه می دارید، اما فشار زیادی به موتور کولر خود وارد می کنید که می تواند به آن آسیب وارد کند.

شاید جالب باشد بدانید که راه مفید تر و بی دردسر تری نیز برای خنک نگه داشتن خانه وجود دارد. زمانی که از خانه بیرون می روید، تمامی درب و پنجره ها را بسته و پرده ها را بکشید. در این صورت، نور خورشید نمی توانید مستقیم به داخل خانه بتابد و هوای اتاق تا چندین ساعت پس از خاموش کردن کولر قادر است خنک باقی بماند.

آموزش تعمیر کولر گازی |آیا فن کولر گازی باید همیشه روشن باشد

۳. نگهداری از کولر گازی

بسیاری از افراد عادت دارند که هنگام خواب نیز در تمام طول شب کولر را روشن بگذارند. اگر از این دسته افراد هستید و چنین کاری را انجام می دهید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که نباید درجه آن را روی دمای بسیار کم تنظیم نمایید. با سرد کردن بیش از اندازه اتاق، نه تنها احتمال بیمار شدن خودتان افزایش می یابد، بلکه احتمال آسیب دیدن دستگاه نیز وجود دارد. در چنین شرایطی نباید دما از دمای اتاق که به صورت عادی معادل ۲۵ درجه است پایین تر بیاید. چنین دمایی، نه گرم است و نه سرد و فشار زیادی روی کولر گازی نمی گذارد. به این ترتیب، هم دمای محیط خنک باقی می ماند و هم کولر از آسیب حفظ می شود.

۴. نصب اسپلیت در محل مناسب

به طور کلی، اصلی ترین و اساسی ترین عاملی که موحب گرم شدن خانه می شود، نور خورشید است. در واقع، گرمای آفتاب، از طریق پنجره، شیشه، سقف و دیوار ها به داخل اتاق وارد می شود. این گرما، در اصل یک گرمای تحمیلی می باشد. شما با کشیدن پرده ها و بستن پنجره ها از تابش آفتاب به طور مستقیم و در نتیجه ورود این گرما به داخل خانه جلوگیری می کنید و این امر تأثیر چشمگیری در خنک شدن فضا و افزایش کارایی کولر می گذارد. علاوه بر این اقدامات ساده، عایثق کاری دیوار ها، استفاده از شیشه های رفلکس و نصب سایبان نیز می توانند از ورود گرمای تحمیلی به داخل اتاق ممانعت کند.

در صورتی که چنین کاری را انجام ندهید و همه پنجره ها را به صورت کامل باز بگذارید، آن گاه بخشی از توان کولر گازی صرف خنک کردن هوای گرمی می شود که از بیرون به داخل خانه می آید. چنین کاری نه تنها بازدهی کل دستگاه را تا حدود زیادی کاهش می دهد و فضا را به خوبی خنک نمی کند، بلکه باعث ایجاد فشار مضاعف بر روی کولر شده و احتمال سوختن موتور آن افزایش می یابد.

۵. تمیز کردن کندانسور بیرونی کولر

پس از این که فصل گرما به پایان رسیده و پاییز سر می رسد، این احتمال به وجود می آید که برگ ها و سایر گرد و غبار ها به داخل دستگاه تهویه کولر گازی وارد شده و چندین مشکل ایجاد کنند:

اولین مشکل مسدود شدن جریان هوا توسط اجتماع و گرفتگی برگ ها است. این مسئله می تواند کارایی کولر را تا حد زیادی کاهش داده و فشار روی موتور را افزایش دهد. افزون بر این، هزینه برق مصرفی شما می تواند به طرز چشمگیری با افزایش رو به رو شود.

این برگ ها در خود مقداری رطوبت دارند. هنگامی که این برگ ها به داخل کولر وارد شوند، رطوبت آن ها سبب زنگ زدن قطعات فلزی دستگاه می شود. چنین مسئله ای قادر است کارایی کولر را به کل مختل کند.

بعضی از برگ ها که فاسد شده اند و گاز های اسیدی تولید می کنند، با ورود خود به داخل تهویه کولر گازی، می توانند قطعات فلزی نظیر لوله های انتقال دهنده گاز مبرد که از فلز مس ساخته می شوند را دچار خوردگی کند. بنابراین، لوله ها سوراخ می شوند و منفذ های کوچکی ایجاد می شوند که به نشت گاز مبرد منجر می شود.

به این ترتیب، به هیچ عنوان نمی خواهید با چنین مشکلاتی مواجه شوید و به همین دلیل باید از انباشته شدن و اجتماع برگ ها و سایر مواد در داخل کولر گازی خود جلوگیری کنید. تمیز کردن کولر و خارج کردن برگ ها از داخل آن می تواند تا مقدار بسیار زیادی عمر دستگاهتان را افزایش دهد.

سخن آخر

حال که در فصل گرما قرار داریم و استفاده از کولر ها چند برابر افزایش یافته است، بیش از هر زمان دیگری نگران خراب شدن دستگاه هستیم. کار نکردن کولر حتی برای چند ساعت، در این هوای گرم می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. به همین دلیل، رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد بسیار مهم است. با رعایت این موارد، نه تنها عمر دستگاه بیشتر می شود، بلکه کارایی آن نیز افزایش می یابد و موجب کاهش هزینه های برق ساختمانتان می گردد.

دکمه بازگشت به بالا