سلامت و دانشکسب و کار برتر

معرفی انواع کرم مرطوب کننده براساس نوع پوست

همه چیز درباره‌ کرم مرطوب کننده و انواع آن (بر اساس نوع پوست)

پوست یکی از عناصر اصلی زیبایی انسان‌ها است و از همین رو داشتن پوستی زیبا، شاداب و صاف یکی از آرزوهایی است که بیشتر افراد به دنبال آن هستند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و معرفی انواع کرم مرطوب کننده پوست بپردازیم که در داشتن پوستی زیباتر و شاداب‌تر به شما کمک می‌کنند.

اگر می‌خواهید پوست‌ صورت و دست‌تان بهتر به نظر برسد و همیشه شاداب و انعطاف‌پذیر باشد، باید خوب از آن‌ها مراقبت کنید. در یک روز سرد زمستانی پوست‌ها حسابی خشک و مرده می‌شوند؛ برعکس در یک روز گرم یا پر کار، عرق و اشعه‌ی مستقیم نور خورشید رطوبت پوست صورت را کاهش داده و آن را خشک می‌کند. از همین رو همیشه و دائما باید از پوست بدن به خصوص پوست دست و صورت محافظت کرد چرا که با مراقبت از پوست نه تنها آن را سالم‌تر و زیباتر نگه می‌دارید بلکه از خشک شدن و چروک‌شدن آن هم جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه همیشه جوان به نظر می‌رسید.

این روزها به لطف کشف فرمولاسیون‌های جدید، محصولات خوب و بیشماری در زمینه‌ی محافظت و مراقبت از پوست تولید و به بازار عرضه شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از این محصولات، پوستی شاداب و سلامت داشته باشید. اما متأسفانه می‌بینیم که در برخی مواقع به کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی پوست اهمیت زیادی داده نمی‌شود. برخی افراد با این تفکر که کرم‌های مرطوب‌کننده تأثیر خاصی ندارد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، برخی دیگر از اینکه کرم را روی پوست بدن خود استعمال کنند خوششان نمی‌آید و در نتیجه ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند.

این در حالی است که کرم‌های مرطوب کننده محصولاتی عالی و جادویی هستند که افراد با هر نوع پوستی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. کرم‌های مرطوب‌کننده علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست، همانند عایق عمل کرده و نقش حفاظتی هم برای پوست دارد و علاوه بر آن باعث می‌شود مواد مغذی بیشتری به سطح پوست برسد.

انواع کرم مرطوب کننده ایرانی |بهترین آبرسان پوست فرانسوی

فواید کرم‌های مرطوب کننده

بل از اینکه به معرفی محصولات مرطوب‌کننده پوست بپردازیم، باید ابتدا به شناخت کافی از این محصولات و نوع عملکرد آن‌ها بپردازیم. به صورت کلی هر نوع کرم، لوسیون و یا روغنی که خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی داشته باشد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده نامیده می‌شود. کرم مرطوب کننده حالت روغنی ندارد و تقریبا همانند لوسیون سبک است و استفاده از آن باعث می‌شود تا در نهایت پوستی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید.

شاید اولین کاربردی که بعد از شنیدن نام کرم‌های مرطوب کننده به ذهن‌تان برسد این باشد که از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند ولی باید این نکته را یادآور شویم که تاثیرات کرم‌های مرطوب کننده بسیار زیاد هستند و فقط به یک یا دو مورد محدود نمی‌شوند. در بسیاری از مواقع می‌بینیم که افراد با پوست چرب هم از مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. به صورت کلی خواص مرطوب‌کننده‌ها بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. جلوگیری از خشکی پوست

استفاده‌ی منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده باعث می‌شود که همیشه سطح رطوبت پوستتان مناسب باشد و در نتیجه خشکی و پوسته پوسته شدن به سراغ‌تان نیاید. با خشک شدن پوست، سلول‌های رویی از بین می‌روند و پوسته پوسته می‌شوند که حالت نازیبایی هم دارد. این موضوع به خصوص برای خانم‌ها یک معضل عذاب‌آور به حساب می‌آید چرا که خانم‌ها معمولا حساسیت بسیار بیشتری روی پوست دست و صورت خود دارند و زیبایی برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خشکی‌های طولانی مدت ممکن است در نهایت باعث ایجاد لک، تغییر رنگ یا حتی در مواردی سبب ایجاد زخم شوند. بنابراین خیلی مهم است که از مرطوب‌کننده استفاده کنیم تا در نهایت با مشکل خشکی پوست مواجه نشویم.

۲. جوان‌سازی پوست

یکی دیگر از فواید استفاده از کرم‌های مرطوب کننده خاصیت جوان‌سازی آن‌هاست. با افزایش سن به خاطر دلایل متعددی کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند که در نهایت باعث ایجاد چین و چروک و خشکی روی پوست می‌شود و شادابی جوانی از بین می‌رود. از همین رو کرم‌های نرم کننده می‌توانند نقش مهمی را در تامین رطوبت از دست رفته و شاداب کردن پوست داشته باشند چراکه رطوبت کافی از چین‌ و چروک زیاد جلوگیری می‌کند و پوست حالت سر زنده‌تری به خود می‌گیرد. اگر به صورت منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی باکیفیت استفاده کنید، روند پیر شدن پوست را هم به تعویق خواهید انداخت.

۳. جلوگیری از ایجاد جوش

سومین فایده‌ی استفاده از کرم‌های مرطوب کننده این است که تا حد زیادی از بروز و ایجاد آکنه و جوش جلوگیری می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد اما باید بدانید که جوش و آکنه در اثر ایجاد چربی تولید می‌شوند. وقتی که پوست رطوبت کافی نداشته باشد غدد چربی پوست برای جبران کمبود رطوبت چربی ایجاد می‌کنند که این چربی در نهایت باعث ایجاد جوش می‌شود. بنابراین اگر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید، سطح رطوبت پوست همیشه تامین خواهد بود و در نتیجه خیلی کمتر یا در برخی موارد اصلا خبری از جوش یا آکنه نخواهد بود. بدین ترتیب پوست ظاهر بسیار زیباتری به خود می‌گیرد.

۴. محافظت از پوست‌های حساس

برخی از افراد پوست‌های بسیار حساسی دارند و از همین رو  اگزما، التهاب، قرمزی یا لک‌های خارش‌دار را تجربه می‌کنند. برای این دست از افراد، استفاده از کرم‌های مرطوب‌ کننده‌ی التیام بخش به شدت توصیه می‌شود چرا که تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند و نقش حفاظتی برای این نوع پوست‌ها دارد.

انواع مرطوب کننده پوست کدام است؟

تنوع مرطوب کننده‌ها در داروخانه ها و فروشگاه‌ها آنقدر زیاد است که به شما حق می‌دهیم به هنگام انتخاب کمی گیج شوید. باید بدانید که انتخاب مرطوب کننده بر اساس نوع پوست و با در نظر گرفتن مشکلات پوستی باید صورت گیرد. به عنوان بخشی از روتین پوستی یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست که در انتخاب آن کاملا آگاهانه باید اقدام کنید، کرم مرطوب کننده است. قیمت کرم مرطوب کننده اصل به ترکیبات، نوع و برند آن بستگی دارد. آیا انواع مرطوب کننده پوست را می‌شناسید؟ می‌دانید چگونه باید آبرسان مناسب برای خود انتخاب کنید؟

مرطوب کننده چیست؟

معمولا در قالب کرم یا لوسیون می‌توانید از مرطوب کننده استفاده نمایید. مرطوب کننده محصولی است که با هدف رفع خشکی پوست فرموله و به بازار عرضه می‌شود. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده زمانی است که تازه پوست خود را شسته‌‎اید و هنوز کمی نم‌دار است. مرطوب کننده‌های دست و صورت اغلب به طور جداگانه تولید می‌شوند. اما بسیاری از محصولات آبرسان نیز وجود دارند که هم برای صورت و هم برای دست و بدن قابل استفاده هستند.

فرق مرطوب کننده با لوسیون چیست؟

پیش از آنکه انواع مرطوب کننده پوست را برایتان شرح دهیم، بهتر است با تفاوت مرطوب کننده و لوسیون آشنا شوید. از چندین نقطه نظر این دو محصول با هم متفاوت هستند:

  • کاربرد: مرطوب کننده بیشتر برای صورت است در حالی که لوسیون اغلب برای رطوبت رسانی به بدن فرموله می‌شود.
  • غلظت: مرطوب کننده‌ها نسبت به لوسیون‌ها غلظت بیشتری دارند. لوسیون‌ها محتوای آب بالایی داشته و فورا جذب می‌شوند.
  • ترکیبات: در لوسیون‌ها معمولا از ترکیباتی استفاده می‌شود که روغنی بوده و قادر به آبرسانی به قسمت‌های ضخیم پوست در بدن باشند. در حالی که در مرطوب کننده‌ها غالبا از ترکیبات ضدپیری و ضد آکنه استفاده می‌شود. مالیدن لوسیون به پوست صورت ممکن است مشکلات پوستی را بیشتر کرده و حتی سبب مسدود شدن منافذ پوست شود.

انواع مرطوب کننده پوست از نظر نوع ترکیبات

موادی که در مرطوب کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • نرم کننده‌ها: روغن‌ها و اسیدهای چربی هستند که بافت و ظاهر پوست را بهبود بخشیده و با برطرف کردن مشکلات پوستی سبب نرم تر شدن پوست می‌شوند. سرامیدها، کره کاکائو، شی باتر، کلاژن، دایمتیکون، روغن‌های معدنی و روغن جوجوبا از جمله Emollient ها هستند. نرم کننده‌هایی همچون کلاژن تاثیر ضد پیری دارند در حالی که نرم کننده‌های دیگری همچون سرامیدها به بهبود مشکلاتی نظیر اگزما کمک می‌کنند.
  • جاذب‌‎های رطوبت: ترکیباتی همچون هیالورونیک اسید، گلیسیرین، لاکتیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و اوره هستند که به رطوبت رسانی به پوست کمک می‌کنند. این ترکیبات با جذب رطوبت از هوا و رساندن آن به خارجی‌ترین لایه پوست در ترمیم و بازسازی پوست نقش دارند.
  • مسدود کننده‌ها: ترکیبات روغنی مثل سیلیکون، موم عسل و وازلین هستند که همچون سدی محافظ در پوست عمل کرده و از خروج رطوبت از پوست جلوگیری می‌کنند.
دکمه بازگشت به بالا