اقتصادیکسب و کار برتر

برای ساخت هر متر مربع سوله چقدر هزینه باید کرد

قیمت سوله جهت اطلاع اهمیت بسیاری برای افرادی دارد که در انواع زمینه‌های صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند. این اهمیت از آن جهت مورد توجه قرار میگیرد که قیمت ساخت سوله از همان ابتدای قبل از شروع کار بر هزینه‌های نهایی تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

به طور کلی طبق نرخ نامه‌های موجود می‌توان بازه قیمت هر متر مربع سوله را از 387 هزار تومان تا 1 میلیون و 247 هزار تومان، بسته به شرایط و متریال مورد استفاده پیش بینی کرد.

عوامل تاثیر گذار در محاسبه قیمت سوله

از عوامل تاثیر گذار در محاسبه قیمت سوله می‌توان به وزن، وجود دفترچه محاسباتی، اتصالات سازه، رنگ آمیزی سوله، محل احداث سوله، متراژ و مساحت سازه، کاربرد، مصالح و متریال مورد استفاده برای ساخت، تیر ریزی سقف و هزینه نصب سازه اشاره کرد. در ادامه به شرح 6 مورد مهم و تاثیر گذار در هزینه ساخت سوله خواهیم پرداخت.

وزن سوله

تفاوت بسیار زیاده که در این بازه گفته شده از قیمت سوله قرار دارد؛ بیشتر از همه با وزن هر متر مربع از این سازه ارتباط خواهد داشت. لازم به ذکر است که وزن سوله ارتباط زیادی به متریال و مصالح انتخاب شده برای ساخت سازه دارد.

محل احداث سوله

فاصله ی محل احداث سوله از کارخانه سازنده آن، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت نهایی خواهد گذاشت. چرا که هر چه کارخانه از محل نهایی احداث دورتر باشد، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح از کارخانه به آن مکان نیز به تبع بیشتر خواهد شد. عامل دیگری که در محل احداث سوله بر قیمت تاثیرگذار است جنس و تراکم خاک آن می‌باشد.

در صورتی که خاک و زمین مکان مورد نظر، تراکم مورد نیاز را نداشته و سست باشد؛ نیاز به مقاوم سازی خاک احساس و در نتیجه موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. در صورتی که قصد ساخت سوله ای با ابعاد بسیار بزرگ را در نظر دارید حتما در هنگام ساخت از جهت مقاوم سازی دیواره‌های آن در برابر آب و هوای محل احداث از نظر باد و باران و رطوبت اطمینان کامل حاصل کنید.

متراژ و مساحت سوله

هر چه مساحت و متراژ سوله درخواستی بیشتر باشد، به تبع آن مصالح بیشتری برای ساخت ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پی آن هزینه ساخت سوله نیز افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال هزینه ساخت سوله 5000 متری قطعا با سوله 500 یا 1000 متری تفاوت خواهد داشت.

 مصالح و متریال انتخابی

در این مورد دقت داشته باشید که با توجه به کاربردی که سازه برای آن طراحی و ساخته می‌شود و  همانطور که گفته شد محل احداث سوله باید متریال مناسب را برای ساخت سازه انتخاب کرد. هزینه‌های لازم جهت خرید مصالح و ساخت سوله، با توجه به مواد  خواسته شده به میزان قابل توجهی بر قیمت سوله سازی نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که هزینه ساخت هر متر مربع سوله تحت تاثیر نوسانات قیمت آهن و فولاد می‌باشد. این دو ماده که نقش بسیار مهمی در ساخت سازه بر عهده دارند، که با افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت ساخت سوله در سال ۹۹ شده‌اند.

 کاربرد سوله

یکی از موارد مهمی که سایر عوامل موثر بر استعلام‌ قیمت سوله را تحت تاثیر قرار خواهد داد، کاربرد سوله و هدف سازنده از ساخت آن می‌باشد. سازنده سوله با توجه به کاربردی که سازه خود را به منظور آن می‌سازد؛ ابعاد، محل احداث و متریال آن را انتخاب می‌کند و به تبع آن باعث افزایش یا کاهش قیمت انواع سوله خواهد بود.

فراموش نکنید که ساختن سوله بدون مشخص کردن هدف و کاربرد آن، ممکن است پشیمانی بزرگی را در کنار هزینه بازسازی و تعمیرات برای سازنده آن به دنبال داشته باشد؛ چرا که برای ساخت سوله‌ای در جهت داشتن بیشترین بازده، لازم است از موادی استفاده شود که متناسب با کاربرد نهایی آن باشد.

طراحی سوله

در صورتی که نقشه از پیش طراحی شده برای ساخت سوله در دسترس سازنده نباشد، فرد لازم است هزینه طراحی آن را نیز متقبل شود. همانطور که در عامل موثر قبل گفته شد بر اساس کاربردی که سازنده از سازی خود انتظار دارد لازم است نوع طراحی مشخص شود و در آن مرحله فرد می‌تواند بر اساس هدف خود از ساخت سوله، برآورد صحیحی از قیمت طراحی سوله به دست آورد.

یکی از انواع سوله‌های سبک سوله خرپایی می‌باشد؛ که به دلیل استفاده کمتر از آهن در ساخت این سازه، وزن کمتری نسبت به سایر سوله‌ها دارد. سقف این مدل سوله ها به صورت شیبدار طراحی شده و یازه به صورت پیش ساخته به محل احداث منتقل و آن جا نصب می‌شود و در نهایت سوله فوق سبک لوله‌ای شکل را حاصل می کنند.

از دیگر مزایای ساخت سوله ارزان قیمت، نصب سریع، مقاومت بالا و جابجایی آن در صورت لزوم می باشد، که موجب محبوبیت بالای این ساز شده است.

یکی از دلایل پایین بودن قیمت سوله سبک به دلیل کاهش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل مواد از کارخانه تا محل احداث می‌باشد. جهت محاسبه‌ی قیمت این سازه لازم است نوع فونداسیون، ابعاد و دهانه سوله علاوه بر سایر موارد گفته شده مورد بررسی قرار گیرد.

در “خدمت از ما” به بهترین متخصصین ساخت سوله و کانکس در شهر خود دسترسی دارید.

همانطور که گفته شد عوامل متعددی بر قیمت ساخت سوله تاثیر گذار هستند؛ که مهم‌تر از همه آنها هدف و کاربرد سازنده از ساخت آن می‌باشد و همینطور این عامل می‌تواند سایر عوامل را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر با خواندن مطالب بالا پاسخ سوالات خود را در رابطه با قیمت سوله دریافت نکرده اید؛ بازار آنلاین “خدمت از ما” برای شما فرصتی را فراهم کرده است که می توانید همین لحظه با ثبت درخواست خود در وب سایت یا اپلیکیشن آن، جهت محاسبه آنلاین هزینه ساخت سوله اقدام کنید.

شما این امکان را دارید که به رایگان از سازندگان آن قیمت‌های پیشنهادی را بگیرید و پس ادر زمان ساخت و ساز اطلاع دقیق از هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر شما قبل از ساخت، هزینه دقیق را محاسبه کنید، در برنامه ریزی موفق‌تر خواهید بود. در این مطلب ما قصد داریم شما را با هزینه‌هایی که در ساخت سوله موثر هستند، آشنا کنیم.

این هزینه‌ها با توجه به سال و حتی ماهی که شما برای ساخت و خرید مصالح اقدام می‌کنید، متفاوت خواهند بود. این مطلب کاربردی با توجه به وضعیت فعلی بازار در سال 1402 به روز رسانی شده تا شما بتوانید از آخرین اطلاعات مربوط به این زمینه استفاده کنید.

به طورکلی می‌توان گفت که هزینه ساخت سوله در سال 1402 به ازای هر متر مربع از 450 هزار تومان شروع می‌شود و این رقم تا متری 1 میلیون و 247 هزار تومان و بیشتر نیز بسته به شرایط و مواد مورداستفاده می‌رسد. البته توجه داشته باشید این ارقام حدودی هستند و احتمال کم یا زیاد شدن در زمان محاسبه دقیق وجود دارد.

پارامتر های تاثیرگذار بر هزینه هر متر مربع سوله

اگر بخواهیم چند عامل که در قیمت ساخت سوله بسیار تاثیرگذارند را نام ببریم، به چهار مورد مهم می‌رسیم. به طور میانگین قیمت‌ها تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرند و این پارامترها در افزایش یا کاهش هزینه‌ها موثر بوده و می‌توان آن‌ها را این گونه دسته‌بندی نمود:

محل احداث سوله در هزینه تمام شده تاثیر دارد و هرچه محل احداث از کارخانه سازنده دورتر باشد هزینه حمل و نقل آن نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر آن باید به خاک محل نیز توجه نمایید که جنس و میزان تراکم خاک در چه حدی است. این موضوع می‌تواند برای شما افزایش هزینه در پی داشته باشد. اگر سوله بر روی یک زمین سست قرار بگیرد، باید ابتدا خاک را مقاوم‌سازی کرد و این مورد نیز بر هزینه‌ها اضافه می‌شود.

از سوی دیگر نوع آب و هوایی که سوله در آن احداث می‌شود نیز موثر است. میزان بارش برف و باران، شدت وزش باد، رطوبت هوا و… در مقاومت سوله و قیمت آن تاثیرگذارند. اگر سوله دارای دیواره‌های بزرگ و وسیع باشد حتما باید در برابر وزش باد آن را مقاوم سازند.

محاسبه هزینه ساخت سوله

مساحت نیز در افزایش و کاهش تاثیرگذار است و هر چقدر که مساحت سوله بیشتر باشد هزینه آن نیز بیشتر است. برای مثال هزینه ساخت سوله 500 متری نسبت به هزینه ساخت سوله 200 متری بیشتر بوده و لازم است محاسبات متنوعی را برای هریک انجام دهیم.

نوع کاربری سوله در قیمت آن موثر است.

این قسمت بسته به تصمیم کارفرما دارد که چه پوششی را برای سقف، دیوار و… انتخاب کند و بخواهد سازه سوله‌اش از چه موادی تشکیل شود. بنابراین هزینه این مرحله به انتخابی بستگی دارد.

1

در برآورد هزینه سوله چگونه عمل می کنند؟

برای آن که برآورد درستی داشته باشیم باید چند مقیاس را مدنظر قرار دهیم. اول آن که محل احداث سوله چگونه است؟ قابلیت ایستادن جرثقیل را دارد؟ دوم نقشه سازه طراحی شده است؟ اگر نقشه سازه طراحی نشده باید هزینه نقشه را نیز در نظر داشته باشیم. سوم نوع طراحی سوله است که در هزینه‌ها تاثیرگذار خواهد بود. نکته مهمی که در طراحی یک سوله باید توجه داشته باشید نوع کاربری آن است. باید از همان ابتدا هدف خود را از این سازه بدانید و مشخص کنید.

علت تاکید زیاد بر تعیین کاربری و هدف استفاده از آن به این خاطر است که نوع موادی که در سوله به کار خواهد رفت نیز مشخص می شود. اما اگر یک سوله را کاملا به صورت اقتصادی بسازید که هدف و کاربری آن کاملا مشخص نشده باشد در ادامه پروژه کاملا پشیمان خواهید شد و در سال‌های آینده نیز مدام باید هزینه تعمیرات دهید و از سویی نیز ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شوید.

چهارم نوسانات قیمت فولاد و آهن که در برآورد کلی بسیار نقش مهمی دارد. ارزش پول کشور طی 15 ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است و با اوج گرفتن قیمت ارز، مواد اولیه بسیار گران شده‌اند. در این برهه حساس اقتصادی مهم است که شما در چه شرایط و زمانی تصمیم به ساخت سوله می‌گیرید چراکه در هزینه شما بسیار تاثیرگذار است.

در سال جدید با توجه به تغییراتی که در وضعیت اقتصادی کشور مشاهده شد، مواد اولیه‌ای که برای ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند، به میزان قابل توجهی رشد قیمت را مشاهده کرده‌اند. از جمله مصالحی که باید در زمان محاسبه قیمت مورد بررسی قرار دهید می‌توان به ، پشم سنگ، پشم شیشه، فوم سقفی و غیره اشاره کرد. البته توجه کنید که استعلام قیمت برای مواد اولیه به نوع سوله شما نیز بستگی دارد.

در صورتی که بخواهید سقف سوله خود را از ورق گالوانیزه بسازید باید بدانید چه نوع ورقی برای سوله شما مناسب است. به طور مثال ورق گالوانیزه 50 با توری و پشم شیشه و با هزینه نصب کمتری نسبت به ورق گالوانیزه 60 به همراه توری با دارد. استفاده از ورق رنگی نیز از دیگر ورق‌ها گران‌تر می‌شود. البته علاوه بر نوع مواد اولیه استفاده شده، متراژ نیز در محاسبه قیمت تاثیرگذار است. برای مثال اگر شما یک سوله 400 متری با ورق گالوانیزه 60، توری و پشم شیشه بسازید؛ هزینه نسبت به یک سوله با همین ویژگی اما متراژ 300 متر بیشتر خواهد بود.

سایر اقلامی که برای ساخت یک متر مربع در سوله به آن‌ها نیاز است شامل رنگ، پیچ، مهره، سیم جوش و … است. همان‌طور که می‌دانید قیمت‌ها مدام در حال تغییر است شما باید در زمان ساخت سوله میانگین هزینه برای موارد زیر را نیز محاسبه کنید:

  • سیم جوش به ازای هر کیلوگرم
  • قیمت رنگ استاندارد مخصوص سوله
  • و مهره
  • اجرت کارگر نیز برای تمامی موارد باید محاسبه شود (با توجه به آخرین قوانین اداره کار).

علاوه بر این موارد هزینه حمل و نقل، هزینه آب و برق و… را نیز باید در برآوردها محاسبه نمود.

به طورکلی می‌توان گفت که هزینه ساخت سوله 1000 متری و سایر متراژها در سال 1402 به ازای هر متر مربع از 450 هزار تومان شروع می‌شود و این رقم تا متری 1 میلیون و 247 هزار تومان و بیشتر نیز می‌رسد. البته توجه داشته باشید این ارقام حدودی هستند و احتمال کم یا زیاد شدن در زمان محاسبه دقیق وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا