اقتصادیکسب و کار برتر

چگونه مانند یک مدیر هج فاند معامله کنیم؟

سرمایه گذاری در به مهارت‌های خاصی نیازمند است و با گسترش علاقه مردم روز به روز به تعداد راه‌های جدید برای معامله در این بازار افزوده می‌گردد. اگر اخبار دنیای اقتصاد و امورد مالی را دنبال کرده باشید حتما نام صندوق‌های پوشش ریسک یا هج فاند را شنیده‌اید. در تعریفی ساده می‌توان گفت شرکت‌های زیادی وجود دارند که افراد می‌توانند سرمایه خود را برای کسب سود و مدیریت بهتر در اختیار آن‌ها قرار دهند . نوعی از این شرکت‌ها است که در ازای ارائه سود مطلوب، ریسک بالایی نیز دارد و تلاش می‌کنند تا با استراتژی‌های مختلف به بازدهی بالایی دست پیدا کنند. عمدتا افرادی که دارایی زیادی دارند و یا تحمل ضرر آن‌ها زیاد است از این صندوق برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. برای درک بهتر این مفهوم و آشنایی بیشتر با آن این مطالب از وبلاگ کیف پول من را به بررسی دقیق مفهوم Hedge Fund اختصاص داده‌ایم. اگر به سرمایه گذاری در دنیای ارزها علاقه مند هستید.

آشنایی با هج فاند یا صندوق پوشش ریسک

Hedge Fund نوعی سرمایه گذاری و مشارکت محدود است که سرمایه گذاران یا شرکت‌هایی که تحمل ریسک‌هایی بالاتر از حد میانگین را دارند، دارایی‌های خود را با استراتژی‌های متنوع در این صندوق‌ها سرمایه گذار قیمتی می‌کنند. این صندوق‌ها را افراد حرفه‌ای اداره می‌کنند و نوعی شرکت‌های خصوصی هستند.  هج فاندها تلاش می‌کنند تا با کاهش تنوع سرمایه گذاری‌ها، ریسک خود را پایین بیاورند و مستقل از شرایط کلی بازار باشند. در حالت کلی می‌توان گفت هدف این صندوق‌ها، سرمایه گذاری در دارایی‌های پر ریسک است؛ چراکه در این حالت سود احتمالی افزایش پیدا می‌کند و سرمایه گذاران می‌توانند چندین برابر سرمایه اولیه خود را به دست بیاورند.

انواع هج فاند بر اساس استراتژی های معاملاتی

روش‌های گوناگونی برای کسب سود از طریق این صندوق‌ها وجود دارد که در ادامه به معرفی 4 استراتژی محبوب می‌پردازیم: معاملات آتی صندوق‌های پوش ریسک باعث افزایش جریان نقدینگی در دنیای کریپتو می‌شوند و معاملات آتی اختیار معامله و سوآپ را در بر می‌گیرند. اکثر سرمایه گذاران با کاهش قیمت‌ها خرید و با افزایش قیمت‌ها ارزهای خود را می‌فروشند. معاملات آتی این امکان را می‌دهد تا خرید و فروش دارایی در تاریخی مشخص و در یک قیمت معین انجام شود که با این کار سود به دست آمده به حداکثر می‌رسد. معاملات آتی باعث می‌شوند تا پوزیشن سرمایه گذار تا تاریخی معین حفظ شود و با این کار سودی که قرار است کسب شود، افزایش پیدا می‌کند.

فروش استقراضی این استراتژی پیش بینی می‌کند که قیمت دارایی مدنظر کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین به جای خرید، دارایی را قرض می‌گیرد تا بفروشد و سپس با قیمت کمتر، دارایی را دوباره خریده و علاوه بر گرداخت قرض از اختلاف قیمت فعلی سود کسب می‌کند. معاملات آپشن با این استراتژی تریدرها می‌توانند دارایی اصلی خود را با قیمتی خاص از یک تاریخ معین خریداری نمایندیا بفروشند؛ اما اجباری برای این کار وجود ندارد. لازم به ذکر است که از این معاملات برای محدود کردن ضرر در بازار نزولی استفاده می‌شود. قرارداد دائمی قراردادهای دائمی باعث می‌شوند سرمایه گذاران ارزش یک دارایی پایه را بدون تعیین تاریخ خریداری کرده یا به فروش برسانند. این قراردادهابه دلیل بهتر از بازار، قدرت خرید بیشتری در مقایسه با معاملات اسپات ارائه می‌کنند.

ویژگی های هج فاند

درسا است که صندوق‌های پوشش ریسک نوعی صندوق‌های سرمایه گذاری هستند اما ویژگی‌های خاصی در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری سنتی دارند که عبارت است از: تنها برای سرمایه گذاران خاص و واجد شرایط هر سرمایه گذاری نمی‌تواند عضو این صندوق‌ها شود و این صندوق‌ها اجازه دارند تنها از سرمایه گذاران واجد شرایط و دارا بودن استانداردهای زیر پول دریافت نمایند. به عنوان مثال:

  •  سرمایه گذاران باید بیش از 200 هزار دلار طی دو سال گذشته درآمد داشته باشند و تضمین کنند که این سطح از درآمد را در آینده حفظ می‌نمایند. لازم به ذکر است که این رقم برای افراد متاهل به 300 هزار دلار افزایش پیدا می‌کند.
    •    ارزش دارایی خالص سرمایه گذاران بدون احتساب ارزش خانه و محل اقامت باید 1 میلیون دلار باشد.
    •    سرمایه گذار باید به نحوی به صندوق وابسته باشد. این وابستگی می‌تواند مدیر اجرایی، شریک، متصدی و یا فرد واجد شرایط دیگر را شامل شود.

هدف از اعمال این شرایط این است که سرمایه گذارانی وارد صندوق‌های پوشش ریسک شوند که توانایی مقابله با ریسک‌های بالا را داشته باشند و صندوق‌ها را مدیریت نمایند. به این ترتیب کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، سرمایه گذارانی که توانایی کنترل مدیریت خطرات احتمالی را دارند واجد شرایط تشخیص داده می‌شود. لازم به ذکر است که سرمایه گذاران نهادی 65 درصد از دارایی سرمایه گذاری شده را در این صندوق‌ها تشکیل می‌دهند.

امکان سرمایه گذاری گسترده یکی از ویژگی‌های شاخص صندوق‌های پوششی این است که می‌توانند در هر چیزی مانند، سهام، زمین، املاک و مستغلات، ارز، فروش استقراضی، قراردادهای آتی و غیره سرمایه گذاری نمایند. ابزارهای مالی به مدیران این صندوق‌ها اجازه می‌دهد حتی زمانی که بازار سهام در رکود قرار دارد، سودآوری داشته باشند. صندوق‌های پوشش ریسکی اغلب از معاملات مارجین و وجوه قرض گرفته شده برای افزایش سود خود استفاده می‌نمایند. کارمزد 2 درصدی این صندوق‌های پوششی ضریب هزینه و کارمزد عملکرد را در کنار هم دریافت می‌کنند که این ساختار به عنوان دو و بیست مشهور است. در حقیقت کارمزد 2 درصد از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد و سهم از سود، 20 درصد از سود معاملات در صندوق را شامل می‌شود.

البته همین کارمزد 2 درصدی نیز مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است؛ به دلیل اینکه این شرکت‌ها فارغ از کسب سود یا ضرر این کارمزد را دریافت می‌نمایند. به این ترتیب حتی اگر 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده باشند، بدئن انجام کاری 20 میلیون دلار کارمزد دریافت می‌کنند. عدم وجود نظارت گسترده درحالی که نهادهای ناظر بر بازار سرمایه در کشورهای مختلف نظارت گسترده‌ای بر روی فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری اعمال می‌کنند، درب‌های صندوق‌های پوششی بر روی هرگونه بازرسی دولتی و یا هر سازمان ناظر بر بازار بسته است. البته این بدان معنا نیست که نهادهای نظارتی اجازه کلاهبردای به این صندوق‌ها را بدهند.

عملکرد هج فاند در ارز دیجیتال

مزایا صندوق پوشش ریسک صندوق‌های پوششی نسب به صندوق‌های سرمایه گذاری سنتی مزایای ارزشمندی دارند:

  •  بازدهی را افزایش می‌دهند
    •    استراتژی‌های سرمایه گذاری می‌تواند بازدهی مثبتی در بازارهای سهام و اوراق قرضه در حال کاهش یا افزایش به وجود بیاورد
    •    امکان دسترسی به برخی از با استعدادترین مدیران سرمایه گذاری در جهان را به وجود می‌آورد
    •    امکان استفاده از انواع سبک‌های سرمایه گذاری و سفارشی کردن دقیق استراتژی سرمایه گذاری را به ارمغان می‌آورد

معایب صندوق پوشش ریسک همکاری با شرکت‌های صندوق پوشش ریسک مشکلات خاص خود را دارد که به برخی از این معایب اشاره می‌کنیم:

  •  کارمزد این صندوق‌ها بسیار زیاد است
    •    تنها سرمایه گذاران و افراد ثروتمند می‌توانند از هج فاند استفاده نمایند
    •    ضرر و زیاد در هج فاند می‌تواند رقم بسیار بزرگی باشد
    •    وجوه افراد برای مدتی طولانی قفل می‌شود و برای استراتژی کوتاه مدت مناسب نیست
    •    نیاز به رصد کردن بازار دارد
    •    میزان سود احتمالی را محدود می‌کند
    •    صندوق‌های پوشش ریسک رمزارزها نسب به هج فاندهای دیگر ریسک بیشتری دارند
    •    این صندوق‌ها نقدینگی کمتری در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک استاندارد دارند

خطرات هج فاند

هیچ تضمینی برای بدون ریسک بودن این روش نیست و بهترین راه در نظر گرفتن و بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب صندوق‌های پوششی برای هر دارایی به‌صورت جداگانه است. سرمایه گذاران برای استفاده از این روش باید بازار را به‌صورت مداوم رصد کرده و اخبار را دنبال نمایند. همچنین چارت‌های قیمتی را تحلیل کرده و پروژه را از تظر و تحلیل کنند. هج فاند؛ استراتژی پوشش ریسک هج فاندها سود مطلوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند اما مانند هر روش سرمایه گذاری دیگری ریسک‌های مخصوص به خود را دارند. هر سرمایه گذاری نمی‌تواند عضو این صندوق‌های پوششی شود و باید واجد برخی از شرایط این شرکت‌ها باشد. در صندوق‌های پوشش ریسک از استراتژی‌های گوناگونی برای کسب سود استفاده می‌شود که هر یک از این استراتژی‌ها قواعد مخصوص به خود را دارند. این صندوق‌ها سعی می‌کنند تا علاوه بر حفظ دارایی‌ها، سود سرمایه گذاران را نیز افزایش دهند و در بازارها سرمایه گذاری نمایند.

تفاوت‌های مشهودی میان این صندوق‌ها با صندوق‌های سرمایه گذاری سنتی در شرایط سرمایه گذاری، ریسک‌ها، راهبردها، و نظارت نهادهای سرمایه گذاری به چشم می‌خورد. در یک ژورنال معاملاتی تمام معاملات انجام شده به طور متوالی و سیستماتیک برنامه ریزی میشد . می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا در کارشناسان باتجبا گسترش علاقه مردم به سرمایه‌گذاری و گسترش بازار ، روز به روز راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری ارائه شده است. با توجه به پر ریسک بودن این بازار، دانستن استراتژی‌هایی که باعث ریسک کمتر و سود بیشتر شود بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود. هج کردن یکی از روش‌های پوشش ریسک است که در این نوشتار با هج فاند و استراتژی‌های آن آشنا می‌شوید.

هج کردن یا Hedging چیست؟

Hedging در لغت به معنای پوشش دادن و مصونیت بخشیدن و عبارت Hedge Fund در اصطلاح به معنای صندوق پوشش ریسک است. نوعی سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را با استراتژی‎‌های متنوع سرمایه‌گذرای و سود به دست می‌آورند. به بیان ساده، Hedge Fundها نوعی شرکت خصوصی هستند که ثرتمندان پول خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و آن شرکت‌ها با کمک متخصصان همه تلاش خود را می‌کنند که سود بیشتری کسب کنند. صندوق پوشش ریسک، ساختاری است که توسط مدیران مالی یا مشاوران خبره در این زمینه ایجاد و سعی می‌شود با تنوع سازی سبد معامله، ریسک سرمایه‌گذای را پایین آورند. این شرکت‌ها، سعی می‌کنند با بررسی و تحقیق، موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را پیدا کنند. دانلود ماهنامه بهمن ماه دامیننس برافراشته شدن پرچم بیت کوین در وال استریت

گفتار پایانی

صندوق‌های پوشش ریسک، با به کار گیری Hedging ، سعی بر حفظ دارایی و حداکثر کردن سود می‌کنند که البته این روش ویژه شرکت‌ها نیست و افراد حقیقی نیز می‌توانند در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. اگر شما هم از مفهوم Hedging در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کردید مشتاقانه منتظر شنیدن تجربیات شما هستیم. با ما نظرات و تجربه‌هایتان را به اشتراک بگذارید. صندوق‌های پوشش ریسک، به دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند. گاهی اواقات، این تقسیم بندی بر اساس نوع استراتژی و گاهی بر اساس نوع دارایی‌های موجود در صندوق طبقه‌بندی می‌شوند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا