اقتصادیکسب و کار برتر

اوراکل‌های متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

ظهور ارزهای دیجیتال باعث شد تا فقط در عرض یک دهه، تغییرات و تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد و سیستم پرداخت جهانی  رخ دهد و مفاهیم متعدد و بسیاری، در میان مردم بسط و گسترش پیدا بکنند. مفاهیمی که به ارزهای دیجیتال کمک می‌کرد تا بدون نظارت و دخالت نهادهای متمرکز، به فعالیت خود ادامه دهد و رویکردی غیرمتمرکز داشته باشد. در این زمینه، دانشی که به یاری ارزهای دیجیتال می‌شتابد و زمینه‌ساز آغاز دوران غیرمتمرکز آن می‌شود، فناوری بلاک‌چین می‌باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما کاربران با این پدیده، به معرفی آن بپردازیم و بدانیم فناوری بلاک‌ چین چیست؟

اقتصاد |خودپسندی

فناوری بلاک‌چین

فناوری بلاک‌چین از آن دسته فناوری‌هایی است که تغییر و تحول عظیمی در صنعت ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. این دانش با برخورداری از ویژگی‌های منحصربه فرد و شگفت‌انگیز، به عنوان زیرساخت اصلی ارزهای دیجیتال معرفی می‌شود. این فناوری با غیرمتمرکزسازی داده‌ها و اطلاعات کاربران، به مولفه حفظ حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارد و به واسطه غیرقابل تغییر بودن و عدم امکان برای دستکاری و حذف داده‌ها و اطلاعات، امنیت اطلاعات موجود در شبکه را حفظ می‌کند.

بلاک‌چین، یکی از انواع دفترکل توزیع شده است که کنترل آن، به دست هیچ نهاد و یا سازمان خاصی نیست و هیچ شخصی، نمی‌تواند در این نوع شبکات، اعمال قدرت کند و با خودپسندی تمام، تصمیماتی را بر روی شبکه اعمال کند. شبکه‌های بلاک‌چینی به واسطه عملکرد غیرمتمرکزی که دارند، برای اعمال تغییرات و اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها، از مکانیزم‌های اجماع مختلفی بهره می‌برند تا همه‌ی اعضای شبکه به طور مساوی، در ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری‌های آن سهیم  باشند. این دانش، با شفاف‌سازی تمامی اطلاعات و سابقه تراکنش‌ها به کاربران این اطمینان را می‌دهد که تمامی تراکنش‌های ثبت شده بر روی شبکه، واقعی هستند که این امر، اعتماد و امنیت در شبکه را افزایش می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که بلاک‌چین برای برخورداری از این مزایا، خود از مفاهیم بسیاری بهره می‌گیرد که یکی از آنها اوراکل‌ها هستند.

در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم و بدانیم اوراکل چیست؟

معرفی اوراکل

اگر بخواهیم به معرفی منابع اطلاعاتی بلاک‌چین بپردازیم، می‌توانیم این منابع را به دو دسته آنچین یا درون زنجیره‌ای و آفچین یا بیرون زنجیره‌ای تقسیم کنیم. در این زمینه، اوراکل‌ها به عنوان یک منبع اطلاعاتی آفچین، امکان برقراری ارتباط بین بلاک‌چین و منابع خارجی را فراهم می‌آورند و مانند یک پل ارتباطی، بین بلاک‌چین و دنیای خارج از آن عمل می‌کنند. این کار، باعث می‌شود تا تعامل و همکاری بین بلاک‌چین و سیستم‌های متمرکز تقویت شود و کاربردهای جدیدی برای آن در دنیای واقعی، ظاهر گردد.

اکنون که با مفهوم اوراکل آشنا شدیم، در این قسمت از مقاله قصد داریم به معرفی انواع آن بپردازیم.

انواع اوراکل

اوراکل‌های ورودی و خروجی

اوراکل‌های ورودی، اطلاعات را از منابع خارجی دریافت و به بلاک‌چین، منتقل می‌کنند، در مقابل اوراکل‌های خروجی، نتایج قراردادهای هوشمند را به دنیای خارج از بلاک‌چین ارسال می‌کنند.

اوراکل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

اوراکل‌های نرم‌افزاری،با استفاده از منابع آنلاین، داده‌ها را به بلاک‌چین منتقل می‌کند اما اوراکل‌های سخت‌افزاری به جای انجام این کار، از دستگاه‌های فیزیکی مثل سنسورها و اسکنرها برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند.

اوراکل‌های میان‌زنجیره‌ای

اوراکل‌های میان‌زنجیره‌ای، قابلیت این را دارند که به تعامل و همکاری با سایر بلاک‌چین‌ها بپردازند  و به خواندن و ثبت داده و دارایی بین بلاک‌چین‌های مختلف مشغول شوند.

اوراکل‌های متمرکز و غیرمتمرکز

اوراکل‌های متمرکز عملکردی مشابه صرافی‌های متمرکز دارد و برای جمع‌آوری اطلاعات، به یک نهاد واحد وابسته است و می‌تواند در صورت مشکل‌دار بودن، عملکرد قرارداد هوشمند را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که اوراکل‌های غیرمتمرکز با افزایش تعداد منابع و همچنین برگزاری یک فرآیند اجماع برای تایید اطلاعات، باعث افزایش امنیت قراردادهای هوشمند می‌شود.

اوراکل‌های اختصاصی

این نوع اوراکل‌ها، برای یک قرارداد هوشمند خاص طراحی شده‌اند، بنابراین اگر چند قرارداد هوشمند متفاوت داشته باشیم، به نسبت تعداد آنها، نیازمند اوراکل‌های اختصاصی هستیم.

اوراکل‌های انسانی

افرادی که در یک حوزه خاص، صلاحیت و مهارت خاصی داشته باشند، می‌توانند نقش اوراکل را برای قراردادهای هوشمند بازی کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی اوراکل و انواع آن بپردازیم. نکته قابل توجه در مورد سیستم کلی ارزهای دیجیتال این است که تا حد امکان از نهادهای متمرکز، برای انجام هرگونه فعالیت در آن‌ها دوری کنیم. چرا که نهادهای متمرکز در تمامی بخش‌ها از جمله اوراکل‌ها گرفته تا صرافی‌ها، عملکرد غیرقابل اطمینان و سستی را دارند که بر پایه‌ی اعتماد بر روی یک نفر یا نهاد خاص تاکید دارد و به همین علت، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به کاربران و قراردادهای هوشمند وارد آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بلاک‌پست به نشانی blockpost.ir  مراجعه فرمایید.‎

دکمه بازگشت به بالا