کاتالوگ عمودی بهتر است یا افقی

اصلی ترین فرق بروشور و کاتالوگ در این است که کاتالوگ حاوی تمامی محصولات و خدمات عرضه شده از طرف یک مجموعه است ولی در بروشور اطلاعات خاصی، برجسته شده و برخی از محصولات و خدمات منتخب معرفی می‌شوند. کاتالوگ کتابچه­ ای از اقلام با جزئیات توصیفی کامل از هرکدام است در صورتی که بروشور تک برگه‌ای چند لتی حاوی مطالب توصیفی و تبلیغاتی است که در اصل برای معرفی شرکت، محصول یا خدمات خاص به کار می‌رود. بروشورها در مورد مزایای پیشنهادی خاصی به مشتریان احتمالی اطلاع رسانی می‌کنند

 

هدف نهایی چاپ کاتالوگ مانند هر ابزار تبلیغاتی دیگری بالا بردن فروش و سود کمپانی می باشد. کاتالوگ برای رسیدن به این هدف با معرفی کالا و خدمات کار خود را آغاز می نماید. این ابزار مانند یک راهنما در اختیار عموم قرار می گیرد. مخاطب با مشاهده و مطالعه آن پی به خواص و ویژگی های محصولات شما می برد و در صورت صلاحدید آن را انتخاب می نماید. کاتالوگ با آگاه سازی مخطبین آنان را به مشتریان شما تبدیل می نماید. کاتالوگ ابزاری پیچیده نمی باشد اما لازم است طراحی آن ظریف و محتاطانه انجام گیرد تا شما را در رسیدن به هدفتان یاری نماید یکی از موارد مهم استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ در اصفهان انتخاب نوع کاغذ است. برای این که چاپ شما دقیق و حرفه‌ای باشد باید متناسب با نوع طرح و هدف خود از چاپ کاتالوگ کاغذ مناسب را انتخاب کنید و یا از روکش‌های مناسب استفاده کنید.

راهنمای انتخاب سایز کاتالوگ

به طور کلی، کاتالوگ‌ها لیستی سازمان یافته هستند که با هدفی مشخص و به صورت یکپارچه برای شرکت‌ها یا صاحبین مشاغل طراحی و تولید می‌شوند. در واقع تصویر هر آنچه را که از یک مجموعه تولیدی می‌خواهید، به همراه اطلاعات مختصر و مفیدی مربوط به آن کالا در کاتالوگ‌ها یافت می‌شود

در طراحی این کتابچه‌های تبلیغاتی ابعاد استاندارد کاتالوگ و همچنین نحوه طراحی آن‌ها از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است. در کنار این‌ها نکات مهم دیگری از جمله رزولوشن تصاویر، استاندارد بودن قالب، واقعی بودن تصویر نمونه کار، فونت نوشتاری، پاراگراف‌بندی، رنگ‌بندی و حتی تناوب دوره چاپ و ارائه آن نیز بسیار با اهمیت است

در انتخاب سایز کاتالوگ به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

ابعاد استاندارد کاتالوگ را ثابت فرض کنید

تعداد صفحات طراحی شده را به خاطر داشته باشید

مواردی مانند جنس کاغذ چاپی، تیراژ و همچنین سلیقه افراد را باید در نظر بگیرید

در سفارش طراحی کاتالوگ اولین موردی که باید به آن توجه کرد انتخاب قطع کاتالوگ است. قطع کاتالوگ عبارت است از اندازه طول و عرض هر صفحه از کاتالوگ که به طور کلی در ابعاد آن تاثیرگذار است. اندازه صفحه در نوع طراحی به‌کاررفته در آن تأثیر دارد. قطع کاتالوگ می‌تواند بسته به نیاز و سلیقه فرد به دو صورت عمودی یا افقی باشد

معمولاً از کاتالوگ‌های قطع افقی برای معرفی مبلمان، لوازم منزل و یا دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند که این هم بخاطر داشتن عکس‌هایی در ابعاد بزرگتر و افقی است. از قطع عمودی بیشتربرای پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و گالری‌های هنری بکار می‌گیرند

استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ

کاتالوگ یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی است، به شرطی که استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ رعایت شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان بهترین ابزار تبلیغاتی به جهت اطلاع رسانی و نمایش محصول دانست.  کاتالوگ از آن محصولات تبلیغاتی است که مشتریان همواره علاقه زیادی به داشتن آن دارند. زیرا  با اطلاعات کاملی که از طریق کاتالوگ به دست می‌آورند به صورت دقیق با محصولات  آشنا می‌شوند.

کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی چه تفاوتی دارند؟

بیشتر فرآیندهای طراحی کاتالوگ چاپی و طراحی کاتالوگ دیجیتال مشابه یکدیگر می باشند اما یکسری تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند که در ادامه عنوان می کنیم:

-در طراحی کاتالوگ چاپی ابعاد کاتالوگ و صفحات کاتالوگ باید متناسب با استانداردهای کاغذ تنظیم گردد و همچنین در طراحی کاتالوگ میزان پرتی کار باید مشخص گردد. اما در طراحی کاتالوگ دیجیتال ابعاد کاتالوگ باید متناسب با صفحه نمایش مانیتور و گوشی موبایل تنظیم شود.
-طراحی کاتالوگ دیجیتال در دو نسخه عمودی و افقی انجام می شود. نسخه های افقی مناسب برای مانیتور و نسخه عمودی مناسب برای گوشی های هوشمند می باشد.
-در طراحی کاتالوگ چاپی به این دلیل که بصورت کتابچه‌ای چاپ می شود؛ صفحات باید مضربی از 4 یا 8 باشد تا در چاپ کاتالوگ با کمترین میزان پرتی کار مواجه شوید. یعنی حتماً شماره آخرین صفحه کاتالوگ باید زوج باشد.
اما در طراحی کاتالوگ دیجیتال چنین محدودیت هایی وجود ندارد و تعداد صفحات داخلی کاتالوگ به میزان دلخواه می تواند کم و زیاد شوند

مراحل طراحی و چاپ کاتالوگ

در ادامه، مراحل طراحی کاتالوگ را به اختصار ذکر می کنیم:

  • تعیین هدف و مخاطب کاتالوگ
  • تعیین رنگ ها و تهیه تصاویر و اطلاعات نوشتاری مورد نیاز برای طراحی کاتالوگ
  • تعیین تیراژ و ابعاد کاتالوگ مورد نیاز و به تبع آن تعیین نوع چاپ (افست یا دیجیتال)
  • انتخاب جنس کاغذ، روکش جلد، نوع صحافی و خدمات پس از چاپ مناسب

با تعیین نمودن موارد بالا شما می بایست اقدام به طراحی کاتالوگ نمایید، پس از پایان این کار، فایل را به چاپخانه مورد نظر خود تحویل دهید. آن ها پس از دریافت فایل شما ویژگی های فنی آن را بررسی می کنند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، اقدام به چاپ کاتالوگ می نمایند. پس از چاپ، مراحل روکش کردن، صحافی و برش کاتالوگ انجام می شود.

تعداد صفحات مناسب تر

همانطور که پیش تر گفته شد در تولید کاتالوگ های چاپی تعداد صفحات همواره مضربی از اعداد ۴ یا ۸ باید در نظر گرفته می شود. این مسئله به خودی خود محدودیت های بسیاری را در ایجاد کاتالوگ های چاپی ایجاد می کند.اما در روش دیجیتال روال کار به شیوه ای دیگری است و محدودیتی در انتخاب تعداد صفحات کاتالوگ های دیجیتال وجود ندارد

هدف چاپ کاتالوگ

هدف نهایی چاپ کاتالوگ مانند هر ابزار تبلیغاتی دیگری بالا بردن فروش و سود کمپانی می باشد. کاتالوگ برای رسیدن به این هدف با معرفی کالا و خدمات کار خود را آغاز می نماید. این ابزار مانند یک راهنما در اختیار عموم قرار می گیرد. مخاطب با مشاهده و مطالعه آن پی به خواص و ویژگی های محصولات شما می برد و در صورت صلاحدید آن را انتخاب می نماید. کاتالوگ با آگاه سازی مخطبین آنان را به مشتریان شما تبدیل می نماید. کاتالوگ ابزاری پیچیده نمی باشد اما لازم است طراحی آن ظریف و محتاطانه انجام گیرد تا شما را در رسیدن به هدفتان یاری نماید

دکمه بازگشت به بالا