خبرهای کلیکسب و کار برتر

راهنمای انتخاب فن، جت فن و هواکش صنعتی

راهنمای بررسی و انتخاب انواع برج خنک کننده

به طور کلی برج خنک کننده یا کولینگ تاور (Cooling Tower) عمل خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع آب خنک، فرآیندهای صنعتی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف (براساس روش انتقال حرارت با انتقال جرم) را بر عهده دارد. در برج‌های خنک کننده مدار باز، ریزش آب روی پکینگ‌ها یا المان‌های واسط (مانند تخته‌ها) باعث پخش شدن آب روی سطوح آنها، افزایش سطوح مرطوب، کاهش سرعت جریان آب و ایجاد فرصت و زمان مناسب برای تبادل حرارت بین جریان آب ورودی از بالای برج خنک کننده و هوای عبوری از داخل برج و نتیجتاً موجب کاهش دمای آب در تشتک برج خنک کننده می‌شود.

روش انتخاب فن برای سیستم تهویهصنعتی،،تهویهسوله،تهویهکارگاه،، تهویه دامداری و غیره معمولا متاسفانه به صورت سنتی است که باعث می شود هزینه های ناشی از سعی و خطا افزایش پیدا کند و زمان انجام پروژه طولانی شود.

هواکش و فن صنعتی مناسب برای تهویه

در روش سنتی و غیر اصولی انتخاب هواکش و فن، با استفاده از اطلاعات تجربی و به صورت غیر مستند، فن یا هواکش برای تخلیه آلودگی، دود، و مواد شیمیایی از محیط انتخاب می شود. تقریبا در تمام مواردی که بدون طراحی و محاسبات، سیستم تهویه نصب و راه اندازی می شود، پس از مدتی به دلیل ظرفیت پایین و تخلیه نکردن آلودگی از محیط، نیاز به خرید و نصب فن های جدید ایجاد خواهد شد.

در واقع هزینه ای که صاحب کارگاه، سوله، گلخانه، پارکینگ یا کارخانه برای طراحی تهویه انجام نمیدهد، پس از مدت کوتاهی و به میزان خیلی بیشتر باید صرف خرید یا تعویض فن و هواکش هایی کند که بدون محاسبه و طراحی انتخاب شده اند.

به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم که برای اجرای سیستم تهویه در گل خانه صنعتی، پارکینگ های طبقاتی و زیر زمینی، تهویه سوله، تهویه کارخانه و موارد اینچنینی ابتدا از یک مشاور متخصص برای طراحی و انتخاب فن و هواکش ها کمک بگیرید تا مجبور به تعویض یا اضافه کردن فن نشوید.

بعضی مزیت های طراحی سیستم تهویه و بهره گیری از کمک مشاور عبارت است از :

– کاهش مصرفهمانطور که قبلا گفته شد و به این دلیل که درکارخانجاتومحیطهای صنعتی بزرگ مانند سوله ها و کارگاه های بزرگ،  سالمبودنهوایمحیطتاثیر بسیار مهمی در سلامت کارکنان و کارگران آن محیط دارد، نباید این موضوع را نادیده گرفت پس به همین دلیل باید سلامت کارگران و کارکنان این محیط های صنعتی را با کمک این هواکش های صنعتی تامین کرد. با توجه به این که نوع فعالیت و میزان آلاینده ها در محیط های صنعتی بسیار آلوده می باشد الزاما برای ایمن سازی محیطوتهویههواورفعآلایندههایینظیر: دود،بخار، گازهای مضر از هواکشصنعتی طبقاستانداردهایمحیطیاستفادهمیشود.

با توجه به این که تهویه سازی و پاک سازی هوای محیط های صنعتی به دو روش صورت می‌گیرد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  طبیعی (مانند باز کردن درها و پنجره های این محیط های صنعتی) که امری سخت می باشد
  • بصورت مکانیکی (با استفاده از یک دمنده یا به نوعی همین )

دلیل استفاده از هواکش های صنعتی در محیط های صنعتی:

  • ایجاد هوای سالم در داخل و بیرون ازاینمحیطهایصنعتیوسولههایبزرگ
  • کاهش خطرات احتمالی مانند خطر آتش سوزی سوله و محیطهای صنعتی و انفجار ناشی از ایجاد دود و گاز های مضر که در محیط پخش می شوند
  • حفظ دمای مطلوب در محیط‌های صنعتی و سوله های بزرگ و کوچک
  • حذف و یا رقیق کردن آلاینده های موجود در هوا

در هواکشصنعتی،تهویههاازبخشهایزیرساختهشدهاند:

  1. ورودی هوا: اولین قسمت یک هواکش صنعتی که برای انتقال هوای بیرون و هوای داخل می باشد
  2. دستگاه تمیز کننده هوا
  3. فن: برای مکش و ورود هوای بیرون و بیردن کردن هوای آلوده از محیط داخل

انواع روش های تهویه :

  1. تهویه رقیق : برای محیط های صنعتی که میزان آلاینده ها خیلی خطرناک نیستند و محیط های صنعتی کوچک از این نوع هواکش های صنعتی استفاده می شود. قابلذکراست کهبااستفادهازاینتهویه نمیتوانیدمیزانآلودگیرا کامل از بین برد فقط میتوان غلظت آن محیط را کم کرد با توجه به اینکه وجود آلاینده ها روی تنفس افراد تاثیر بسیار بدی دارد این روش برای رفع و کنترل مواد شیمیایی خطرناک مناسب نمی باشد
  2. استفاده از فن های کف: این هم یک روش تا مطمئن دیگر است که باز هم نمیتوان حرکت هوای آلوده را به طور کامل کنترل کرد و خارج کرد
  3. سیستم اگزوز: یک روش بسیار مناسب برای از بین بردن آلاینده ها و جلوگیری از انتشار گازهای مضر و آلاینده ها در محیط هایی کارگاهی

نکته بسیار مهم که در استفاده از هواکشصنعتی وانتخابآنبایددرنظر داشت ، وجود میزان هوای کافی برای ورود و جایگزینی هوای آلوده خارج شده از سیستم می باشد که اگر خلاف این باشد محیط داخل دچار معرض فشار منفی می شود و این مسئله بسیار برای کارگران داخل این محیط ها مضر می باشد.

بطوریکه با توجه به شرایط محیطی و ابعاد کارخانه ها ودرنظرگرفتنفشاراستاتیکازهواکشهایصنعتیمتفاوتاستفادهمیشود:

در محیط هایی با فشاراستیک پایین از مدل های دایرکت درایو استفاده می شود و در محیط های فشار استاتیک بالا که دمای آن بالاتر از 50 درجه می باشد از هواکش بلت درایو استفاده می شود. اگر دمای محیط هوا کمتر از 40 درجه باشد از مدل پروانه فن برج خنک کننده استفاده می شود. از فن های گریز از مرکزدر جایی که دمای بالا و فشار استاتیک بالا دارند استفاده می شود و از مزیت این فن ها نسبت به فن های دیگر صدایکماینفنمیباشد.

مشخص کردن میزان هوا دهی و افت فشار فن

تعیین میزان دبی فن یا ظرفیت هوا دهی جت فن و اگزاست فن، یکی از مهمترین بخش های انتخاب تجهیزات تهویه است. برای تعیین دبی و یا میزان هوادهی، باید از گزارش مشاور طراحی تهویه استفاده کرد. اگر میزان هوادهی فن و هواکش صنعتی بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، قیمت تجهیزات تهویه بسیار بالا خواهد رفت و مصرف برق نیز زیاد می گردد.

در نقطه مقابل اگر جت فن، اگزاست، ساپلای یا هواکش خریداری شده از میزان مورد نیاز کمتر باشد، بعد از مدت کوتاهی به دلیل بالارفتن غلظت آلاینده صنعتی، باید فن های جدید خریداری کرد که هزینه و قیمت سیستم تهویه را به شدت زیاد می کند. علاوه بر این به خاطر فشار زیاد و مداوم بر روی سیستم تهویه، موتور الکتریکی فن ها سریعتر خراب خواهد شد.

تعیین فشار عملکرد جت فن، هواکش یا اگزاست نیز مورد بسیار مهمی در انتخاب سیستم تهویه است. اشتباه بسیار رایج در مورد فن و همچنین پمپ، در نظر گرفتن فشار حداکثر به جای فشار عملکرد است. فشار حداکثر یک فن یا هواکش زمانی بدست می آید که دبی هوا برابر صفر باشد. برای همین انتخاب یک هواکش صنعتی مثل جت فن باید از روی منحنی عملکرد انجام شود. با استفاده از منحنی عملکرد هوا کش یا فن، می توان متوجه شد در دبی و افت فشار مشخص چه نوعی از فن و با چه توان موتوری باید استفاده شود.

نتیجه می گیریم که از برج خنک کننده برای کاهش دمای آب در گردشِ سیستم‌های تهویه مطبوع آب خنک و فرآیندهای صنعتی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود؛ در انتها به بررسی ویژگی‌های انواع برج خنک کننده مدارباز، مداربسته، مکعبی و دایره‌ای، مشخصات فنی و بهترین قیمت خرید پکینگ برج خنک کننده آنها پرداختیم

دکمه بازگشت به بالا