کسب و کار برترهنر و فرهنگ

مراحل چاپ کتاب در انتشارات فروغ سیمرغ

مراحل چاپ کتاب چگونه است؟

1.  نگارش کتاب

نوشــتن يك مهارت اســت و يادگيرى آن مثل هــر مهارت دیگر نياز به تمرين و ممارســت دارد. اما تمرین وقتي موثر خواهد بود كه مبتني بر اصول و قواعد درســت باشــد. ايــن اصول را مي توان بــا مطالعه ی نمونه هاي موفق در رشــته های مختلــف آموخت و در آثار خود به كار بســت. فرآيند نگارش از نظر هينز به پنج گام اصلي تقسيم مي شود كه عبارتند از:

  • شكل گيري تدريجي
  • برنامه ريزي و آماده سازي
  • تهيه پيش نويس اوليه
  • ويرايش پيش نويس
  • بازبيني و ارائه

2.  آماده سازی اولیه

در این مرحله مواردی چون ویرایش، تایپ و صفحه آرایی و ویراستاری کلی انجام می شود. فایل کتاب باید در این مرحه آماده گردد. صفحه آرایی با توجه به سایز کتاب که عبارت اند از (جیبی، رقعی، وزیری و رحلی) انجام می شود که غالبا کتاب های شعر در سایز رقعی و کتاب های علمی در سایز وزیری چاپ می شوند.

3.  دریافت شابک

شابک یک شناسه ی منحصر سیزده رقمی برای هر کتاب است. که برای امتیازات دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. معمولا ناشران شابک را به صورت گروهی از اداره ی شابک دریافت می کنند و افرادی که مایل هستند خودشان کتابشان را چاپ کنند، خودشان شابک را دریافت می کنند و ناشر کتاب می شوند.

4.  دریافت فیپا (فهرست نویسی کتابخانه ملی)

بعد از درج شابک در شناسنامه کتاب، پرینت صفحه آرای شده به همراه سی دی و فرم درخواست فیپا به کتابخانه ی ملی تحویل داده می شود، که 1 هفته الی 10 روز زمان می برد. کلیه اطلاعات فیپا در صفحات اولی کتاب درج می شود و بعد کتاب در اختیار نویسنده قرار می گیرد تا از هر لحاظ بررسی شود و اگر مشکلی نداشت وارد مرحله بعد می شود.

5.  دریافت مجوز چاپ

پرینت کتاب به همراه سی دی برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد تحویل داده می شود و با توجه به موضوع 1 هفته الی 2 ماه مجوز کتاب صادر می شود. و اگر مواردی نیازمند اصلاح باشد به اطلاع نویسنده می رسد و بعد از انجام اصلاحات مجوز صادر می شود.

6.  چاپ و صحافی

پس از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال می شود، معمولا در کتاب های تیراژ بالای 1000 جلد از چاپ افست و برای کتاب های زیر 1000 جلد از چاپ دیجیتالی استفاده می شود.

7.  دریافت مجوز پخش

پس از چاپ کتاب، ناشر موظف است چند نسخه از آن را به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول که معمولا 2 روز طول می کشد فرآیند چاپ کتاب به پایان می رسد. باید در نظر داشت امتیازات دانشگاهی بدون دریافت اعلام وصول فاقد وجاهت قانونی هستند.

8.  تجدید چاپ

در صورتی که ناشر بخواهد کتابی را مجدد چاپ کند و در کتاب تغییراتی اعمال نشده باشد، مجوز چاپ بدون نیاز به طی دوباره مراحل فوق و تنها با اخذ مجوز ارشاد صادر می شود. از فواید چاپ کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اشتراک گذاشتن افکار و ایده ها
  • دستیابی به شأن و جایگاه اجتماعی
  • ثبت آثار و جلوگیری از سرقت ادبی
  • ایجاد اعتماد به نفس و و حرکت به سوی پیشرفت
  • ارتقای شغلی
  • تقویت رزومه علمی و تحصیلی

برای چاپ کتاب چه مدارکی لازم است؟

درحال حاضر کتاب‌های بسیار مختلفی در زمینه‌های متنوع در کشور به چاپ می‌رسند و افراد از این کتاب‌ها نیز برای مطالعه و تحقیق و دیگر امور استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که وجود کتاب‌های مفید و کاربردی یکی از لازمات برای پیشرفت و آگاهی بیشتر در امور مختلف است. چاپ کتاب‌های مختلف بسیار مهم است که توسط نویسندگان ماهر و متخصص اتفاق می‌افتد. همچنین می‌‌توان گفت که نویسندگانی که قصد چاپ کتاب در زمینه‌های مختلف را دارند، باید این موضوع را در نظر داشته باشند که برای چاپ کتاب چه مدارکی لازم است؟ و شرایط چاپ کتاب چیست؟ آگاهی از این موارد کمک بسیار زیادی به  افراد برای چاپ کتاب بهتر می‌کند.

نویسندگان با در دست، داشتن مدارک مورد نیاز جهت چاپ کتاب، می‌توانند مراحل گوناگون چاپ کتاب را بهتر و در زمان کمتری سپری کنند و کتاب خود را سریع تر به چاپ برسانند. اگر شما هم با این سوال که برای چاپ کتاب چه مدارکی نیاز است؟ و هزینه چاپ کتاب چقدر می باشد؟ مواجهه شده‌اید می‌توانید با خواندن ادامه این متن به سوال خود پاسخ مناسبی بدهید.

معرفی و شناسایی برخی از مدارک مورد نیاز برای چاپ کتاب

نویسندگانی که در زمینه‌های گوناگون اقدام به نوشتن کتاب کرده‌اند، برای به چاپ رسیدن کتاب خود و همچنین مشاهده نتیجه کار خود، باید اقداماتی را انجام دهند تا بتوانند کتاب خود را به بهترین شکل به چاپ برسانند. علاوه بر آن برای چاپ بهتر کتاب نویسندگان باید مدارک مورد نیاز را به صورت کامل جمع آوری کنند تا بتوانند در زمان مناسب و توسط یک انتشارات خوب امر چاپ کتاب را انجام دهند.

انتشارات فروغ سیمرغ یکی از بهترین انتشارات ایران است که شما می توانید چاپ کتاب خود را به ما بسپارید، فقط کافیست با کارشناسان با تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید. از جمله مدارک مورد نیاز برای چاپ کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آماده کردن پرینت نهایی از کتاب نوشته شده توسط نویسنده به صورت چاپ شده و مناسب و همچنین آماده کردن صفحه عنوان، شناسنامه اثر و فیپا
  • آماده کردن لوح فشرده کتاب به صورت cd و همچنین فایل pdf با حجم مناسب ۱۵ مگابایت. این فایل باید حاوی تمامی صفحات کتاب و صفحات مهم کتاب مانند عنوان، شناسنامه و فیپا باشد.
  • اگر در بخش نام نویسند از لقب‌های گوناگون مانند دکتر، مهندس، استاد و… استفاده کردید، باید مدرک معتبر برای این اقدام ارائه دهید. این مدرک را در بخش اول فایل pdf قرار داشته باشد.
  • به همراه داشتن کپی کارت ملی نویسنده کتاب لازم است.
  • در دست داشتن شماره شابک برای چاپ کتاب
  • به همراه داشتن کپی و یا فهرست نویسی قبل از فیپا، با آدرس کتابخانه ملی
  • پرکردن و همچنین به همراه داشتن فرم مجوز پیش از چاپ کتاب به شکل تایپ شده و مناسب
  • به همراه داشتن و ارائه معرفی‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مورد نظر برای نویسندگان و مولفان ساکن شهرستان امری ضروری است.
  • نویسندگان این امکان را دارند تا برای تهیه فرم‌های گوناگون جهت چاپ کتاب به سایت زیر مراجعه کنند http://ketab.farhang.gov.ir
  • بعد از گرفتن مجوز های مورد نیاز جهت چاپ کتاب، ارائه طرح جلد مناسب برای کتاب مورد نظر که مورد تایید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی باشد، لازم و ضروری است.

تمامی مراحل چاپ کتاب در فروغ سیمرغ؛ بهترین انتشارات ایران به صورت آنلاین انجام می شود.

برای چاپ کتاب‌های مختلف به چه مجوز‌هایی نیاز است؟

در پاسخ به این سوال که برای چاپ کتاب به چه مدارکی نیاز است؟ باید گفت که نویسندگان برای چاپ کتاب‌های گوناگون  خود، نیاز به مدارک بسیار مختلفی دارند که بخشی از این مدارک را نیز مجوزها تشکیل می‌دهند که نویسنده باید آن‌ها را پیش از اقدام برای چاپ کتاب و بعد از آن تهیه کنند. به طور کلی می‌توان گفت که برای چاپ کتاب دریافت سه نوع مجوز ضروری و لازم است. از جمله این مجوز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

شابک

یکی از مجوزهای مهم و ضروری که مسیر چاپ کتاب را برای نویسندگان راحت‌تر می‌کند تهیه مجوز شابک از خانه کتاب است. در این هنگام انتشارات موردنظر فهرستی از شابک‌های صادر شده دارد که این توانایی را دارد که هر کدام از این شابک ها را به یک کتاب جدید اختصاص دهد. پس می‌توان گفت که ناشران ماهر که دارای فعالیت قانونی هستند، شماره شابک های گوناگون را در دست دارند و این امکان را دارند که پس از آماده شدن کتاب مورد نظر شماره شابک را به آن کتاب اختصاص دهند. می‌توان گفت که تهیه شماره شابک برای چاپ کتاب نیاز به صرف زمان زیادی ندارد و نویسندگان به راحتی می‌توانند آن را پس از اتمام و آماده شدن کتاب موردنظر تهیه کنند.

فیپا

می‌توان گفت که نویسندگان می‌توانند فیپا را از سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند. برای تهیه این مجوز نیاز است که نهایتا ۳۰ درصد از متن کتاب نویسند به همراه شابک اختصاص یافته به کتاب و همچنین مشخصات و مدرک شناسایی نویسند به کتابخانه ملی ارسال گردد. می‌توان گفت که افراد برای گذراندن این مرحله از تهیه مجوز نیاز به بازه زمانی یک هفته تا ده روز دارند تا کتابخانه ملی فیپا یا همان شناسنامه کتاب را برای نویسنده صادر کند.

این شناسنامه دارای اطلاعات و مشخصات کامل کتاب، مانند سرشناسنامه یا همان نویسنده اصلی، نویسندگان فرعی، شماره شابک کتاب،رده بندی کنگره‌ای کتاب و… است. در این‌ هنگام نویسنده کتاب این امکان را دارد تا با مراجعه به سایت کتابخانه ملی و با جستجوی نام کتاب و نویسنده آن، کتاب خود را به شکل آنلاین در سایت این کتابخانه مشاهده کند.

مجوز ارشاد

در این مرحله متن کتاب و همچنین شناسنامه تهیه شده برای کتاب به همراه جلد مناسبی برای آن آماده هستند. در این هنگام یک نسخه کامل از کتاب به شکل پرینت شده به اداره فرهنگ و ارشاد ارسال می‌شود و اداره ارشاد کتاب ارسال شده را با توجه به شناسنامه آن بررسی می‌کند و متن کتاب را نیز با دقت زیادی مطالعه می‌کند. بعد از گذراندن این مراحل در صورتی که اداره ارشاد، مجوز را برای کتاب موردنظر صادر کند، انتشارات موردنظر می‌تواند کتاب را در شمارگان مشخص شده به چاپ برسانند.

    شناخت و داشتن آگاهی از مدارک مورد نیاز برای چاپ کتاب، سبب پیشرفت روند چاپ کتاب می‌شود.

نویسندگانی که اقدام به چاپ کتاب می‌کنند معمولا با این سوال که برای چاپ کتاب چه مدارکی نیاز است؟  روبه رو می‌شوند. اطلاع داشتن از این موضوع سبب می‌شود تا نویسندگان بتوانند مدارک مورد نیاز را جمع آوردی کنند و روند چاپ کتاب خود را در زمان کمتری انجام دهند. مدارک مورد نیاز برای چاپ کتاب شامل انواع مختلف مجوزها و همچنین مدارک شناسایی  نویسنده و یا نویسندگان کتاب است که با استفاده از روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. بنابراین اگر شما نیز می‌خواهید کتاب خود را در زمان کمتر و با بهترین کیفیت به چاپ برسانید، بهتر است اطلاعات خود را  درباره این که برای چاپ کتاب چه مدارکی نیاز است؟  افزایش دهید.

برگرفته از: انتشارات فروغ سیمرغ

دکمه بازگشت به بالا