خبرهای کلیکسب و کار برتر

سفره عقد مدرن و کلاسیک

ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی

چیدن سفره عقد در مقابل عروس و داماد، هنگام جاری شدن خطبه عقد یکی از سنت های زیبای ایرانیان است. استفاده از سفره عقد مدرن و کلاسیک و نوع چیدمان آن بستگی به فرهنگ و قومیت در هر شهر دارد. بر روی سفره عقد اتاق عقد شیک اصفهان؛ وسایل سفره عقد و خوراکی های مختلفی استفاده می شود که هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند.

داخل انواع سفره عقد بایستی از لوازم و تجهیزات ضروری استفاده کرد تا سفره عقد در عین زیبایی و خاص بودن، ساده و جذاب نیز باشد. در انتخاب سفره عقد مهمترین عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد نوع و سبک آن است که دارای دو سبک مدرن و سنتی می باشد.

سفره عقد نیز مانند سفره هفت سین دارای ویژگی های مختلفی بوده و تشریفات عقد  متنوعی دارد. بسیاری از سالن های عقد و یا محضرخانه ها دارای سفره عقد آماده هستند. اما در صورت تمایل عروس و داماد می توانند متناسب با سلیقه خود چیدمان سفره عقد را انتخاب کنند. برای دیزاین سفره عقد در اصفهان می توان از افراد فعال در این زمینه استفاده کرد تا بهترین سفره عقد مدرن و کلاسیک را به سلیقه خودتان در مکان مورد نظر دیزاین کنند. تا انتهای این مقاله از مجموعه اصفهان جشن با ما همراه باشید.

چیدمان کلی سفره های عقد

سفره های عقد چه به صورت مدرن باشند و یا به شکل کلاسیک و سنتی، به صورت کلی دارای چیدمان خاصی هستند و بایستی در آنها از اجزا سفره عقد مختلفی استفاده کرد. انتخاب رنگ سفره عقد مدرن و کلاسیک، یکی از نکات مهمی است که بایستی با اجزای داخل سفره هماهنگ باشد.

در واقع جز اصلی و همیشگی مراسم های عروسی، سفره عقد و نوع چیدمان و تزیین آن است. انواع سبک های سفره های عقد دارای یک چیدمان کلی هستند که شامل مواردی مانند؛

قرآن، که وجود آن در انواع سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی ضروری است و نشانه مورد تایید بودن وصلت از طرف خداوند است و معمولا در بالاترین قسمت سفره و روبروی آینه قرار می گیرد. آینه نیز که نماد صافی و زلالی است در قسمت بالای سفره و روبروی عروس و داماد قرار می گیرد.

دو عدد شمعدان نیز که در دو طرف آینه قرار می گیرند، نشانه امید به روشنایی و گرمی میان عروس و داماد هستند. در برخی از سفره های عقد از جانماز و مهر و تسبیح به نشانه پایبندی عروس و داماد به دین اسلام استفاده می شود.

وجود تخم مرغ در سفره عقد نیز یک رسم دیرینه و کهنه در ایران است که نماد تداوم نسل و تولد است. فندق، گردو و بادام نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده انواع سفره عقد است که نوعی از میوه های بهشتی هستند و به منظور ایجاد برکت و توانمندی عروس و داماد در سفره استفاده می شوند.

اجزای دیگری مانند کاسه نبات، نقل، نان و پنیر، عسل، کله قند، گل، شیرینی، و میوه نیز در سفره عقد مدرن و سنتی به کار برده می شوند که هر کدام نماد و نشانه های خاصی دارند.

سفره عقد کلاسیک

سفره های عقد کلاسیک باغ محضر اصفهان ویژگی های خاص خود را داشتند. وسایل سفره به صورت عادی و با تزیینات معمولی چیده می شدند. یکی از این ویژگی ها وجود آینه و شعمدان است. جلوی آینه و شعمدان سجاده و قرآن پهن می کنند. سجاده با مهر و جانمازی که جلوی آینه و شمعدان پهن می شود، معمولا از جنس ترمه است. نبات را زعفرانی و اصل انتخاب می کنند.

نقل و سکه را در جام هایی اطراف آینه و شمعدان قرار می دهند. وقتی خطبه عقد جاری شد آن را بر سر عروس و داماد می ریزند. سکه ها غالبا به صورت جنس های پلاستیکی است و نمادی از روزی و پر پولی است. نقل هم برای شادکامی و شیرین کامی است.

برخی اجزای سفره عقد کلاسیک

در سفره های عقد 5 یا 14 یا 12 تخم مرغ قرار داده می شود. تخم مرغ نماد نسل و باروری است. امروزه نان و پنیر و سبزی را جدای از هم نمی گذارند و به صورت لقمه های کوچک تزیین شده در می آورند.

عسل برای مهر و محبت و نماد اولین تماس پس از جاری شدن صیغه عقد است. بدین ترتیب که خواهر داماد طرف عسل را به شکل آیینی دست عروس و داماد می دهند. آن دو با انگشت اشاره عسل را دهان هم می گذارند و به نوعی اولین برخورد فیزیکی با مهر و محبت میانشان انجام می شود.

سفره عقد مدرن

دیزاین کردن سفره عقد مدرن توسط طراحان مدرن انجام می شود؛ چون طرز چیدمان بسیار مهم است. گل آرایی، تنوع رنگ، نورپردازی و وسایل لوکس در سفره مدرن موجب زیبایی خیره کننده آن می شود. حلقه و جا حلقه ای هم باید در سفره قرار داده شود. آب و آینه نقش مهمی در این سفره ها دارند. شمع و گلبرگ، گل های زینتی نیز دیگر وسایلی است که طراحان مدرن از آن استفاده می کنند. سفره های عقد آکواریومی نیز جزو مدل های مدرن و جدید هستند.

ویژگی های سفره عقد مدرن

اجزای سفره عقد مدرن مانند اجزای سفره های کلاسیک هستند، با این تفاوت که در چیدمانی مدرن تر قرار می گیرند. مثلا میوه را در سبد حصیری دسته دار یا ظروف کریستالی قرار می دهند. لازم نیست که میوه داخل سفره را برای پذیرایی از مهمانان قرار دهیم. بدانیم که سبد صرفا تزیینی است و بهتر است تنوع آن از میوه های پذیرایی بالاتر باشد. آناناس با کاکل بلندش در وسط سبد و اطراف آن به ترتیب بزرگی انبه و موز و نارگیل و سیب و پرتقال و گلابی باشد. بهتر است اطراف آن را با خیار تزیین کنیم.

آینه و شمعدان غالبا از جنس نقره و برنز است. جای آن باید به گونه ای تعبیه شود که درست روبروی عروس و داماد باشد. عروس و داماد باید بتوانند خود را در آینه ببینند. جاهای خالی سفره را می توان با گل هایی که هارمونی رنگ را حفظ کند پر می کنند. بهتر است از گل سرخ یا رز استفاده کنیم. رز یا گل سرخ در همه کشورها نماد عشق است. معمولا در سفره های مدرن اکلیل زرد یا قرمز رنگ می زنند که در این میان اکلیل زرد طرفداران بیشتری دارد. فندق و گردو و بادام را به صورت خوشه هایی با اکلیل رنگ می زنند. البته رنگ نقره ای نیز طرفداران خودش را دارد و بی شک کسانی هم هستند که دوست دارند آن را به رنگ نچرال خود سر سفره داشته باشند.

شیرینی را در جعبه های کادویی مخروطی شکل تزیین می کنند. حداقل دو طبق از این جعبه های مخروطی باید وجود داشته باشد. در این جعبه ها باید شیرینی خشک قرار بگیرد. شیرینی تر برای پذیرایی مهمانان است و برای تزیین سفره ماندگاری ندارد و اصلا توصیه نمی شود و یا شاخه نبات که به عنوان نماد شیرین کامی در ازدواج قرار داده می شود، تزیین می شود و آن را به اشکال مختلف درمی آورند.

در سفره عقد مدرن در سالن عقد در کرج جانماز را با تور و ساتن درست می کنند. در گذشته اما بیشتر ترمه یا مخمل بوده است. تزیین تور و مروارید معمولا برای آن بکار می رود. برای داشتن مراسم عقدی زیبا و مدرن باید از طراحان مجرب برای سفره عقد مدرن استفاده کنید.

سفره عقد مدرن یا کلاسیک؟ انتخاب شما کدام است؟

حال دیگر با ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک آشنا شدید و زمان آن است که برای انتخاب بین این دو، به سلیقۀ خودتان رجوع کنید. هیچ یک از این دو مدل بر یکدیگر برتری ندارند و هرسبکی از مراسم، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد. بنابراین، تنها نکتۀ مهم، خواست شماست. برای ما بنویسید که شما کدام سبک از سفره عقد را بیشتر می‌پسندید؟ مراسمی سنتی با رعایت همه جزئیات کلاسیک مورد پسندتان است یا جشنی ساده و مدرن؟

دکمه بازگشت به بالا