خبرهای کلیکسب و کار برتر

چرا ریشه فرش ها بعد از شستشو زرد می شوند؟

3 علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

در صورتی که فرش را در خانه شسته‌اید و با زردی ریشه‌ها مواجه شدید، برای رفع زردی ریشه فرش با ما همراه باشید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد بسیاری از شستن فرش در خانه منصرف شوند، علاوه بر سخت بودن روند شستشو، زرد شدن ریشه‌ها و گاهی خود فرش بعد از شستشو است؛ علت زرد شدن ریشه فرش به عوامل مختلفی بستکی دارد؛ عده‌ای بر این باورند که فرش را به خوبی نشسته‌اند؛ اما این تصور تا حدودی اشتباه است، برای جلوگیری از زرد شدن ریشه تنها لازم است هنگام شستشو به چند نکته که در این مطلب از گفته می‌شود توجه داشته باشید.

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو چیست؟

برای بسیاری از ما ایرانی‌ها تمیزی خانه و شستشو فرش‌ها حداقل یکبار در سال، به یک سنت تبدیل شده است؛ از سوی دیگر بسیاری از افراد که شرایط لازم برای شستن فرش در خانه را دارند، دوست دارند که فرش‌ها را خودشان در خانه بشویند؛ اما در صورتی که شستشو فرش اصولی نباشد، باعث زرد شدن ریشه و خود فرش می‌شود؛ اصولا بعد از آنکه فرش به طور کامل خشک می‌شود، زردی قسمت‌های مختلف در فرش مشخص می‌شود؛ عواملی که باعث ایجاد رنگ زرد در فرش می‌شوند عبارتند از:

استفاده از شوینده نامناسب

از مهم‌ترین علت زرد شدن ریشه فرش، استفاده از شوینده نامناسب است؛ این بدان معنا است که نباید از هر مدل شوینده‌ای برای فرش استفاده کرد؛ چرا که بافت هر فرش متفاوت است و  حتی نوع کثیفی فرش نیز، می‌تواند در انتخاب شوینده مناسب تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر روی فرش روغن ریخته و می‌خواهید آن را بشویید باید از شوینده قوی‌تری استفاده کنید.

عدم غبار زدایی از علت زرد شدن ریشه فرش

ممکن است بسیاری از افراد به این نکته توجه نداشته باشند که باید قبل از شستشو، فرش را به خوبی جارو و غبارزدایی کرد. بنابراین لازم است که بعد از جارو زدن فرش، آن را روی دیوار آویزان کرده و مانند قدیم با چوب گرد و غبار فرش را خارج کنید. در صورتی که اکنون این روش نادیده گرفته می‌شود و همین عامل باعث می‌شود که فرش بعد از شستشو زرد شود.

آبکشی اشتباه فرش علت زرد شدن ریشه فرش

در صورتی که از شوینده مناسب برای شستشو فرش استفاده کرده‌اید اما بازهم ریشه‌های فرش زرد شد، در این صورت احتمالا فرش را به خوبی آبکشی نکرده‌اید. بنابراین برای به دست آمدن نتیجه مطلوب‌تر هنگام شستن فرش در خانه، لازم است حین آبکشی از وسیله‌ای مانند پارو استفاده کنید تا مواد شوینده و آب به طور کامل از درون فرش خارج شود؛ در غیر این صورت بعد از خشک شدن فرش، با زرد شدن ریشه‌ها مواجه خواهید شد. در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعد از پهن کردن فرش، به هیچ وجه روی آن آب نگیرید.

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم؟

در صورتی که بعد از رعایت کردن نکات بالا بازهم شاهد زرد شدن فرش بودید، نیازی به شستشوی دوباره آن نیست؛ چرا که خودتان به راحتی می‌توانید با ترکیب چند ماده، زردی را از بین ببرید. در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که هنگام استفاده از روش‌های خانگی برای از بین بردن زردی فرش، ابتدا از ترکیباتی استفاده کنید که خاصیت اسیدی کمی دارند؛ در صورتی که به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، از محلول قوی‌تر استفاده کنید.

استفاده از ترکیب آب و نمک و سرکه

بعد از آنکه علت زرد شدن ریشه فرش را فهمیدید، برای از بین بردن زردی فرش، می‌توانید از ترکیب آب، نمک و سرکه استفاده کنید. برای استفاده از این محلول در ابتدا درون یک ظرف مناسب، دو قاشق نمک و دو قاشق سرکه سفید را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج یا پارچه تمیز، محلول را روی محل زرد شده بزنید تا شاهد تاثیر شگفت‌انگیز آن برای از بین بردن زردی ریشه‌ها باشید.

محلول جوش شیرین و سرکه

ایجاد محلولی از سرکه و جوش شیرین نیز می‌تواند، زردی ریشه فرش را از بین ببرد؛ برای تهیه این محلول مانند ترکیب بالا در یک ظرف مناسب دو قاشق جوش شیرین و دو قاشق سرکه سفید را با نیم لیتر آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمال، محلول را به قسمت‌های زرد شده بزنید و در نهایت با یک پارچه دیگر به خوبی روی محل مورد نظر بکشید تا مواد از فرش خارج شود. چنانچه می‌خواهید انواع لکه را از روی پاک کنید این مطلب را بخوانید.

فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل شناخته می‌شود؛ اما به علت استفاده زیاد از آن‌ها بعد از مدتی به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بعد از شستشوی فرش‌ها خصوصاً در روش شستشوی سنتی، ایجاد می‌شود، زرد شدن ریشه فرش است که می‌تواند ظاهر و زیبایی آن را تحت تأثیر قرار دهد.

زردی ریشه فرش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در اگر برای رفع آن راه‌حلی در نظر نداشته باشید، طول عمر فرش آسیب دیده و به آن آسیب جدی وادر می‌شود. برای اینکه هزینه‌های خود را کاهش داده و به یک فرش جدید نیاز پیدا نکنید، مواردی که در این مقاله برای رفع زردی ریشه فرش عنوان کرده‌ایم را در نظر داشته باشید.

اگر فرصت ندارید و یا به هر دلیلی نمی‌توانید در خانه فرش‌هایتان را بشویید و به دنبال یک هستید که بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. ما با به‌کارگیری به‌روزترین ابزار و فناوری‌های روز دنیا و همچنین استفاده از دانش و تخصص افراد حرفه‌ای در این زمینه به دنبال آن هستیم که رضایت شما را به بهترین شکل جذب کنیم.

به صورت کلی برای زرد شدن ریشه فرش دلایل متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم نگهداری مناسب و تردد زیاد است. زمانی که فرش به صورت مستمر در معرض آلودگی‌ها و گرد و غبار قرار بگیرد، به مرور زمان لکه گرفته و نخستین مکانی که این لکه‌ها نمایش پیدا می‌کنند در ریشه‌های فرش است. ازآنجایی‌که معمولا ریشه فرش سفید است، برای جلوگیری از زرد شدن آن‌ها لازم است از کاورهای محافظتی استفاده کرده و به صورت مداوم آن‌ها را جارو کشید.

«اصلی‌ترین دلیل زرد شدن ریشه‌های فرش، مربوط به زمان بعد از شستشو است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد

بهترین روش‌های رفع زردی ریشه فرش

با وجود تمامی صحبت‌هایی که تا اینجا کردیم، در بسیاری از موارد، مراقبت و نگهداری مناسبی از فرش‌ها انجام شده و به صورت مستمر نیز آن‌ها را جارو می‌کشیم، اما باز هم ریشه‌های فرش دچار تغییر رنگ و زردی می‌شود. در چنین مواقعی لازم است که از روش‌ها، راهکارها و مواد مختلفی برای حل مشکل استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌های رفع زردی ریشه فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شستشوی دوباره فرش

چنانچه زرد شدن ریشه فرش‌ها در اثر استفاده از مواد شوینده نامناسب و غیر استاندارد بوده و گرد و غبار به بافت فرش نفوذ کرده است، می‌توان فرش را مجددا شستشو داد تا مشکل برطرف شود.

«برای شستشوی مجدد فرش حتماً باید مواردی همچون آبکشی و خشک‌کردن به خوبی رعایت شود

پیشنهاد مطالعه: اتحادیه قالیشویی هر شهر در ابتدای هر سال، تعرفه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، تا مشتریان بتوانند با بهترین کیفیت خدمات مناسبی دریافت کنند. اگر می‌خواهید با تهران آشنا شوید، می‌توانید به وبلاگ ما مراجعه کنید.

۲. استفاده از محلول سرکه و آب نمک

سرکه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین مواد تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده خانگی شناخته شود که کاربردهای متعددی دارد. بسیاری از لکه‌های موجود بر روی فرش، مبل، خوشخواب و… می‌توانند به‌سادگی با استفاده از سرکه از بین بروند. برای رفع زردی ریشه فرش نیز می‌توانید ابتدا محلولی از سرکه و آب نمک ساخته و سپس با استفاده از یک دستمال توری تمیز و مناسب، ریشه‌ها را با آن تمیز کرد.

به یاد داشته باشید که محلول باید ترکیبی از ۱.۵ لیتر آب، ۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۲ قاشق سرکه باشد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید بیش از حد، از محلول استفاده کنید. در نهایت نیز باید با استفاده از یک دستمال تمیز ریشه‌ها را تمیز و خشک کرده و با جاروبرقی، الیاف و ریشه فرش را به حالت اولیه خود برگردانید.

۳. استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین

جوش شیرین نیز از جمله موادی است که کاربردهای متعددی داشته و از قدرت تمیزکنندگی و ضدعفونی بالایی نیز برخوردار است. در این روش باید ۲ قاشق جوش شیرین را با ۲ قاشق سرکه و نیم لیتر آب مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال سفید، به آرامی روی ریشه‌های فرش بکشید به‌گونه‌ای که باعث شل شدن آن‌ها نشود.

این کار باید تا زمان تمیز شدن و روشن شدن ریشه‌ها ادامه پیدا کند. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز، ریشه‌ها را خشک کرده و اجازه دهید که ۲۴ ساعت در حال خود بماند تا کاملاً خشک شود. در نهایت نیز با استفاده از جاروبرقی ریشه‌ها را به حالت اولیه خود برگردانید.

۴. استفاده از شوینده‌هایی با اسیدیته پایین

استفاده از مواد مختلفی همچون شامپوفرش، صابون و پودرهای دستی که قدرت اسیدیته کمی دارند نیز می‌تواند یکی از راهکارهای اصلی رفع زردی ریشه فرش بعد از شستشو باشد. در این روش ابتدا باید مواد شوینده را در داخل آب ولرم ترکیب کرده و سپس با کمک یک اسفنج یا ابر تمیز کف ایجاد شده را روی ریشه‌های فرش بمالید تا به‌خوبی تمیز شوند. توصیه می کنیم از بین بردن زردی فرش با وایتکس را امتحان نکنید مگر در موارد خاص.

«برای این کار نباید از آب سرد استفاده کنید و بعد از اتمام کار نیز فرش را حتما در معرض هوای آزاد خشک کنید

۵. رفع زردی ریشه فرش با استفاده از پارچه مرطوب

در بسیاری از موارد نیازی به استفاده از هیچ ماده تمیزکننده و شوینده‌ای نیست. شما می‌توانید برای رفع زردی ریشه فرش از یک پارچه مرطوب تمیز استفاده کرده و ریشه‌های فرش را تمیز و روشن کنید.

پیشنهاد: خدمات را می‌توانید با بهترین کیفیت از ما بخواهید! همچنین برای دریافت مشاوره قالیشویی با شماره تماس بگیرید.

استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای رفع زردی ریشه فرش

چنانچه هیچ کدام از روش‌ها و راهکارهای عنوان شده برای از بین بردن زردی ریشه فرش کارساز نبود و یا افراد مهارت لازم برای انجام این کار را نداشتند، می‌توانید از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنید. این شرکت‌ها با برخورداری از نیروهای متخصص، دستگاه‌های بروز و مواد شوینده استاندارد و مخصوص می‌توانند بدون کوچک‌ترین آسیب و خسارتی فرش‌ها را به حالت اولیه خود برگردانند.

راه‌های جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستشو

برای آنکه فرش‌ها بعد از شستشو دچار زردی و تغییر رنگ نشوند، لازم است که از قبل اقدامات مختلفی انجام شود؛ در حقیقت برای برطرف کردن هر مشکلی باید ریشه و اساس مشکل را پیدا کرد. به صورت کلی علت اصلی زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو، وجود گرد و غبار و آلودگی‌های مختلف در بافت فرش است که با آب به ریشه فرش چسبیده و تمیز نمی‌شوند.

«بهترین و مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل این است که به صورت مرتب از جاروبرقی استفاده کنید تا آلودگی‌ها و گرد و غبار به داخل بافت فرش نفوذ نکنند

جمع‌بندی نهایی

یکی از مشکلات رایجی که بعد از شستشوی فرش‌ها خصوصاً در زمان استفاده از روش‌های سنتی مشاهده می‌شود، زرد شدن ریشه‌های فرش است که می‌تواند جذابیت و زیبایی آن را تحت تأثیر قرار بدهد. این مشکل می‌تواند دلایلی همچون باقی ماندن زردابه در بافت فرش، عدم آبکشی مناسب، عدم خشک‌کردن مناسب و… داشته باشد. در این مقاله باهم بررسی کردیم که چرا ریشه های فرش زرد می شود و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده، برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا