دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور در واقع یک موتور ژنراتور است که از دو قسمت اصلی موتور دیزل و دینام (ژنراتور) تشکیل شده است و می توان از آن برای تولید برق در مقیاس های مختلف با استفاده از سوخت دیزل استفاده کرد. در ادامه، اجازه دهید اجزای اصلی ژنراتور را بررسی کنیم.

دیزل ژنراتور

موتور دیزل

موتور دیزل یک موتور احتراق داخلی است، یعنی احتراق با تزریق هوا به سیلندر انجام می شود و موتور شروع به کار می کند. همانطور که از نام آن پیداست، سوخت اصلی یک موتور دیزل، گازوئیل، سوخت فسیلی است و احتراق و عملکرد موتور دیزل با موتورهای بنزینی یا گازی متفاوت است. همه موتورها شافتی دارند که با روشن شدن موتور شروع به چرخش می کند و اگر آن را به دینام وصل کنیم دیزل ژنراتور ساخته ایم.

ژنراتور

به بیان ساده، دینام وسیله ای است که انرژی مکانیکی چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این کار توسط دو قسمت اصلی یک دینام انجام می شود: سیم پیچ ثابت و سیم پیچ دوار. نحوه عملکرد یک دینام در تصویر زیر به وضوح قابل مشاهده است. اما همانطور که در بالا گفتیم. دینام به شفت موتور متصل است. و این اتصال به سیم پیچ دوار اجازه می دهد تا بچرخد. از چرخش این سیم پیچ دوار در داخل سیم پیچ ثابت، نیروی الکترومغناطیسی ایجاد می شود که می توان از آن برای بدست آوردن انرژی الکتریکی یا الکتریکی در خروجی استفاده کرد.

قطعات دیزل ژنراتور (دیزل ژنراتور)

دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل و ژنراتور با انواع لوازم جانبی متصل به یکدیگر است. این لوازم جانبی عبارتند از:

آن را بردارید

لباس ها

عایق صدا

سیستم های کنترل

سوئیچ های اضطراری

سیستم تولید گرما

سیستم راه اندازی و پشتیبان گیری خودکار

موتور ژنراتورها می توانند 1 تا 20 کیلو ولت آمپر (هاوا) برق قابل استفاده برای منازل، مغازه ها، ادارات کوچک و مجتمع های اداری و صنایع بزرگ تا 2000 کیلو ولت آمپر (2 مگاوات) تولید کنند. یک ژنراتور 2000 کیلوولت آمپر را می توان در یک اتاق کوچک ایزوله قرار داد. ژنراتورهای 5 مگاواتی برای نیروگاه های کوچک استفاده می شود که می توان از چندین مجموعه ژنراتور برای آنها استفاده کرد. ژنراتورهای بزرگ به صورت جداگانه به محل نصب منتقل می شوند، جایی که مونتاژ و تجهیزات کمکی به آنها اضافه می شود.

بیایید دیزل ژنراتور را بهتر بشناسیم

دیزل ژنراتورهای کوچک تا 250 کیلو ولت نه تنها برای تولید برق اضطراری، بلکه برای تامین توان لازم در دوره های پرمصرف یا متناوب یا زمانی که ژنراتورهای بزرگ کمبود دارند، استفاده می شوند. کشتی ها و بسیاری از وسایل نقلیه زمینی بزرگ مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتورها استفاده می کنند تا نه تنها نیروی روشنایی بلکه نیروی محرکه مورد نیاز خود را نیز تامین کنند. با کمک پایه های برقی می توانید علاوه بر استفاده مناسب تر از فضا، حرکتی یکنواخت تر و قدرتمندتر داشته باشید. پیشرانه الکتریکی قبل از جنگ جهانی اول در کشتی ها استفاده می شد و در طول جنگ جهانی دوم بهبود یافت. ژنراتورهای برق بر اساس استاندارد و حداکثر ظرفیت تولید و توان تولید و کیلووات درجه بندی می شوند و با توجه به نوع مصرف برای تولید برق پیوسته یا اضطراری انتخاب می شوند.

چرا دیزل ژنراتورها بهتر هستند؟

امروزه با پیشرفت و توسعه زندگی بشر، نیاز به انرژی بیش از گذشته شده است و نیاز به منابع انرژی داریم که سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلندمدت خود را در نظر گرفته و سرمایه گذاری را در بهترین حالت تضمین کنند. بنابراین، یک ژنراتور با قیمت مناسب، هزینه نگهداری کم و عمر مفید مورد نیاز است. با در نظر گرفتن این پارامترها می توانیم دیزل ژنراتور را انتخاب کنیم.

دلیل انتخاب بیشتر دیزل ژنراتورها نسبت به ژنراتورهای گاز طبیعی است

در انتخاب ژنراتورها عوامل زیادی مانند تامین و ذخیره سازی سوخت، شرایط کار و تامین بار و غیره تاثیر دارند. و همچنین حمل و کار آسان تر آن.

به طور کلی دیزل ژنراتورها به دلیل مواد خاصی که از آن ساخته شده اند و فرآیند ساخت ساده تر و همچنین عملکرد آسان و کندتر قطعات آنها کمتر خسته می شوند. در نتیجه به محض بروز خستگی، زندگی آنها به پایان می رسد. در مورد ژنراتورهای گازی هزینه اولیه خرید بسیار بالاست و تنها سود اقتصادی برای مصرف کننده تامین آسان سوخت است.

مصرف سوخت دیزل ژنراتور

پارامترهای مختلفی بر مصرف سوخت دیزل ژنراتور تأثیر می گذارد. اما به طور کلی میزان مصرف معمولاً به پارامترهایی مانند اندازه دیزل ژنراتور و بار آن بستگی دارد و بر این اساس می توان تقریبی از مصرف به دست آورد.

دیزل ژنراتورها به طور متوسط ​​190 گرم تا 220 گرم گازوئیل در هر کیلووات ساعت مصرف می کنند. این مقدار به ارتفاع از سطح دریا، دمای محیط، رطوبت نسبی محیط، طول عمر دیزل ژنراتور و البته کیفیت دیزل مصرفی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر از یک دیزل ژنراتور 100 کیلوواتی با بار متوسط ​​0 کیلو وات استفاده می کنید، میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در ساعت است.

نمودار مصرف سوخت دیزل اندازه ژنراتور و قدرت ژنراتور را با هم مقایسه می کند. توجه داشته باشید که این جدول به عنوان روغن موتور دیزل در زمان ساخت دستگاه تقریبی و تقریبی است و دقیق نیست. به دلیل عوامل مختلف، میزان سوخت مصرفی در ژنراتور کاهش یا افزایش می یابد.

انواع دیزل ژنراتور و اجزای آنها

دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی به انرژی الکتریکی قابل استفاده تبدیل می کند. این دستگاه برای تامین برق مصرفی در زمان قطع برق و جلوگیری از وقفه در فعالیت های روزمره یا فعالیت های تجاری در نظر گرفته شده است.

دیزل ژنراتورها را می توان در انواع پیکربندی های الکتریکی و فیزیکی برای استفاده در مناطق مختلف استفاده کرد. در این مقاله، نحوه عملکرد دیزل ژنراتور، اجزای اصلی آن و نحوه عملکرد آن به عنوان منبع اولیه انرژی الکتریکی در محیط های مسکونی و صنعتی را بررسی می کنیم.

اجزای دیزل ژنراتور

ژنراتور موتور

دینام

سیستم های سوخت (مخازن)

تنظیم کننده ولتاژ

سیستم های خنک کننده و اگزوز

سیستم های روغن کاری

شارژر باطری

صفحه کنترل

مجموعه / قاب اصلی (شاسی)

دکمه بازگشت به بالا