خارجی

توافق اسرائیل و حماس بر سر قطعنامه شورای امنیت/ اولین نشانه‌های امیدبخش ظاهر می‌شوند

رسول سلیمی: در حالی شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد که که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نوار باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند. این قطعنامه هرگونه تغییر جمعیتی یا ارضی در غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو فلسطین را کاهش دهد، را رد میکند.

عصر دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع (روسیه) قطعنامه پیشنهادی آمریکا را تصویب کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان هشتمین سفر خود به خاورمیانه از زمان شروع جنگ غزه در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند.

توافق اسرائیل و حماس بر سر قطعنامه شورای امنیت/ اولین نشانه‌های امیدبخش ظاهر می‌شوند

این قطعنامه که سه فاز گام به گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است در مرحله نخست خواستار مبادله اسرا و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است.

بنابر متن این قطعنامه که آمریکا تهیه کرده و نخستین بار ۱۰ روز پیش جو بایدن از آن خبر داد، فاز دوم این قطعنامه شامل «پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها» است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از غزه عملی شود.

فاز سوم هم متمرکز بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه است از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه خواهد بود.

این قطعنامه تاکید می کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

در همین راستا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

چه آنکه ریاض المالکی، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه به یک ایستگاه رادیویی محلی گفته بود که تا کنون در این باره «سیگنال‌های مثبتی» دیده شده و امیدوار است که «این پیشنهاد پذیرفته شود».

توافق اسرائیل و حماس بر سر قطعنامه شورای امنیت/ اولین نشانه‌های امیدبخش ظاهر می‌شوند

در همین حال نماینده حماس گفته این گروه قطعنامه شورای امنیت را برای خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و آزادی گروگان‌ها می‌پذیرد. آنتونی بلینکن این را نشانه‌ای امیدبخش دانسته، اما گفته یحیی سنوار رهبر شاخه نظامی این گروه که هم اکنون در غزه علیه اسرائیل می جنگد نیز باید با آن موافقت کند.

روزنامه وال استریت جورنال در تازه‌ترین شماره خود در گزارشی اختصاصی نوشته است که سنوار تا کنون با آتش‌بس مطرح از سوی آمریکا موافقت نکرده است، چرا که نبردهای کنونی و شمار بالای قربانیان را به سود راهبرد و وجهه حماس تلقی می‌کند. او به نوشته این گزارش معتقد است که “اسرائیل در این جنگ بیش از فلسطینی‌ها بازنده است و حماس در پی درگیری‌های اخیر حالا در همان نقطه‌ای است که می‌خواستیم. “

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، با وجود استقبال از آزادی گروگان‌ها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «گزارش‌ها در مورد کشتار دوباره غیرنظامیان وحشتناک است» و تاکید کرد «حمام خون باید فورا پایان یابد».

311213

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا