خارجی

گاردین: راه آمریکا از شورای امنیت جدا می‌شود

به گزارش گاردین دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تحریم ها علیه ایران را که عموماً در حوزه تجارت اسلحه هستند ، از امشب فعال دانسته و تهدید کرده است که اقدامات جدیدی را اتخاذ می کند.

تحریم ها پس از توافق چند جانبه ژوئیه 2015 درباره برنامه هسته ای ایران برداشته شد. ایالات متحده در سال 2018 از توافق خارج شد ، اما تابستان گذشته به طور ناگهانی ادعا کرد که برای لغو تحریم ها به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد باقی مانده است.

با این حال ، 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد استدلال ایالات متحده مبنی بر اینکه واشنگتن طرف توافق 2015 نیست و حق استفاده از مکانیزم ماشه را رد کرد.

از این نظر ، تاریخ امشب برای بسیاری از اعضای سازمان ملل بی معنی است و نسبتاً نادیده گرفته می شود.

الیوت آبرامز ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا ، گفت که دستور اجرای جدید برای اقدام جدید ایالات متحده در روز دوشنبه صادر می شود. کارشناسان معتقدند ایالات متحده احتمالاً شرکت ها و کشورهایی را که تحریم های تسلیحاتی سنتی علیه ایران را نقض می کنند تحریم کند.

الی گرانمایه ، کارشناس شورای امور خارجه گفت: “من فکر می کنم آنچه فردا خواهیم دید این است که سیاست تحریم های آمریکا در حال پایان است زیرا مکانیسم ماشه ای قرار دادن ایران در صحنه بود.” منزوی سیاسی … که این اتفاق نیفتاده است.

در همین حال ، تریتا پارسی ، بنیانگذار و رئیس شورای ملی ایران و آمریکا ، می گوید رویکرد سختگیرانه کاخ سفید این است که ایران را مجبور به اقدام کند ، حتی اگر ترامپ در ماه نوامبر انتخاب نشود ، برجام قابل نجات نیست. بودن

وی در مصاحبه ای با گاردین یادآوری کرد؛ برای این قشر خاص (مبارز) که به ترامپ نامه می نویسد ، این چند هفته اخیر است که آنها می توانند هر اقدامی انجام دهند. [علیه ایران] و بنابراین آخرین عکس را ذخیره نکنید.

به گزارش ایرنا ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در پایان ماه مه 2016 کشور خود را از شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. سپس کلیه تحریم های لغو شده توسط این توافق نامه را به ملت ایران بازگرداند. این قانون بین المللی را نقض کرد و قطعاً قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را تصویب کرد.

در ماه های اخیر ، ایالات متحده تلاش کرده است تحریم تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت تمدید کند ، که در ماه اکتبر منقضی می شود ، اما موفق نشد.

در همین حال ، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می کند که واشنگتن ماه گذشته در نامه ای به شورای امنیت ، قطعنامه 2231 شورای امنیت را فعال کرد. مکانیسم تحریک تصمیم گیری آن.

اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست شورا تأکید کردند که مکانیزم تحریک کننده فعال نشده است. زیرا ایالات متحده دیگر در برجام شرکت نمی کند.

دیان دژانی ، رئیس وقت شورای امنیت سازمان ملل ، در ماه آگوست گفت: “با توجه به مخالفت 13 نفره با درخواست ایالات متحده برای ایجاد مکانیزم ماشه ای علیه ایران ، هیچ اجماعی وجود ندارد و نمی توان اقدامی دیگر انجام داد.” عبدو آباری ، رئیس جدید شورای امنیت نیجریه ، این موضع را تکرار کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا