خارجی

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره برجام برگزار شد

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره برجام برگزار شد

نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران و توافق هسته‌ای ایران برگزار شد.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تسهیل اجرای این قطعنامه توسط مالت را ستایش و خواستار احیای دیپلماسی هسته ای با ایران شد.

او در عین حال با تکرار ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد که اقدامات ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را نمی توان از رویدادهای منطقه ای جدا کرد.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و از آن ابراز تاسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا “از عدم تداوم اطلاعات” با توجه به عدم همکاری ایران، به “پیامدهای منفی” اعمال تحریم های آمریکا پس از خروج از برجام اشاره و اذعان کرد که این تحریم ها مانع پیشرفت ایران نشده است.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین خواهان احیای دیپلماسی هسته‌ای شد و با توافق تسلیحاتی میان روسیه و ایران به دلیل جنگ اوکراین مخالفت کرد.

آمریکا: متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم

«رابرت وود» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ایران را به انجام اقدامات عمدی جهت جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران که هیچ‌ هدف غیرنظامی ندارد، متهم کرد.

نماینده آمریکا همچنین اعلام کرد که آمریکا متعهد به انجام همه کارها و اقدامات لازم جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود.  این دیپلمات آمریکایی همچنین خواهان اتحاد شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با «فعالیت‌های بی‌پروای ایران» شد.

اکوادور خواستای گفتگوی شفاف در مسیر دستیابی به نتیجه ای مثبت شد 

سفیر و نماینده اکوادور در سازمان ملل نیز در این نشست  از علاقه اتحادیه اروپا برای احیای برجام استقبال کرد و خواهان گفتگوی شفاف به عنوان در این مسیر به سمت دستیابی به یک نتیجه مثبت شد. نماینده اکوادور بر استقلال و یکپارچگی تیم‌های تکنیکی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ساخت  مجدد پل‌های ارتباطی جهت اجرای برجام تاکید کرد.

ابراز نگرانی ژاپن درباره دسترسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی 

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت  بر تنش‌های موجود که به شکل جدی بر سیستم نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی تاثیر گذاشته است، اشاره کرد و گفت که این تنش‌ها سبب شده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت عمده ارتباط خود را با تحولات در برنامه هسته‌ای ایران از دست بدهد.

نماینده ژاپن از ایران خواست تا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تضمین کند. او همچنین به دیدارهای اخیر با مقامات ارشد ایران اشاره کرد و گفت که در این دیدارها نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

چین: آمریکا در سیاست های تحریمی علیه ایران تجدید نظر کند 

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست از برجام بعنوان « دستاورد بزرگ» یاد کرد و گفت که باید هرچه زودتر احیا شود. 

این دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل گفت که یک خاورمیانه بحران زده نیازمند پیروی از برجام است.

نماینده چین از اتحادیه اروپا خواست تا نقش هماهنگ کننده خود را اجرا کند.  نماینده چین همچنین روابط تجاری با ایران را به عنوان یک مشوق جهت احیای برجام مطرح کرد و از آمریکا خواست تا در اجرای سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران تجدید نظر کند.

نماینده چین همچنین خواستار رویکردهای سازنده شد و از تعدادی از کشورها خواست تا مسئله غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را به عنوان بهانه‌ای جهت مطرح کردن سایر مسائل و نگرانی‌ها در مورد رفتار ایران استفاده نکنند.

دکمه بازگشت به بالا