لرستان قطب باستان‌شناسی غرب آسیا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

لرستان قطب باستان‌شناسی غرب آسیا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، جبرئیل نوکنده در سخنانی با اشاره به قدمت ۱۰۰ هزارساله مردم لرستان از دوران پارینه‌سنگی تاکنون، اظهار داشت: دره خرم‌آباد توسط باستان‌شناسان بین‌المللی کاوش شده و قدمت آن از نظر علمی ثابت شده است.

وی اضافه کرد: جهان باستان‌شناسی، خرم‌آباد را باتوجه‌به تاریخ و میراث بشر و بر اساس قدمت و دیرینه تاریخی آن به‌خوبی می‌شناسد.

رئیس‌کل موزه ملی ایران با اشاره به وجود آثار تاریخی کشف شده در دره خرم‌آباد و جای‌جای لرستان، افزود: در موزه ملی ایران و بسیاری از موزه‌های پرمخاطب جهان، اشیای لرستان در میان اشیای پربازدید قرار داشته و برای همه علاقه‌مندان موردتوجه و خاص است.

نوکنده در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ شیء تاریخی در موزه قلعه فلک‌الافلاک، بیان داشت: ۸۰ قلم آثار موزه ملی برای بهبود موزه خرم‌آباد به این مجموعه تاریخی انتقال دائمی شد و این اشیای حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسان صاحب‌نام ایران و جهان بوده‌اند.

وی لرستان را قطب باستان‌شناسی در غرب آسیا دانست و گفت: لرستان با قدمت و تاریخ کهن خود توانسته است نام باستان‌شناسی را در جای‌جای جهان به نمایش بگذار و من نیز در مقطع دکترا در کشور آلمان توسط استاد سوزان پلاک ۲ واحد باستان‌شناسی لرستان را گذرانده‌ام.

رئیس‌کل موزه ملی ایران، ادامه داد: حدود پنج هزار اثر لرستان در موزه ملی ایران وجود دارد که همیشه در میان پربازدیدهای این موزه قرار داشته‌اند.

نوکنده، گفت: ۸۳۷ موزه در کشور وجود دارد که حدود ۲۷۰ موزه تحت‌نظر وزارت میراث است و مابقی تحت پوشش نهادهای فرهنگی دیگر است.

دکمه بازگشت به بالا