خبرهای کلی

سایه روشن سند راهبردی ایران و چین

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

علی آقام محمدی ، عضو شورای تشخیص مصلحت نظام ، درباره توافق استراتژیک ایران و چین گفت: “این یک توافق نیست بلکه نقشه راه است که استراتژی و دامنه منطقه را مشخص می کند.”

وی اضافه کرد: “هیچ قراردادی در این استراتژی منعقد نشده است زیرا قرارداد در مورد موضوعات مشخص است. جزئیات موجود در قرارداد باید مشخص باشد.”

سایه روشن توافق استراتژیک ایران و چین

آقام محمدی گفت: “احزاب استراتژیک داخلی این رابطه و استراتژی را به عنوان دیدگاه های بلند مدت جمهوری اسلامی تلقی می کنند ، اما ایالات متحده موضوع را از این نظر به شدت تفسیر می کند ، زیرا این سند نشان می دهد که ایران با قدرت اول آینده جهان رابطه برقرار کرده است. ” شخص ثالث با این توافق نامه وارد عمل شد ، از برنامه دفاع كرد و اجازه نداد كه كشور دیگری مداخله كند.

وی افزود: با این سند تحریم ها برداشته می شود ، بنابراین وزیر خارجه آمریکا بسیار عصبی است.

این عضو هدفمند افزود: “با بسته شدن استراتژی و روابط ، نقاط مهم تحریم ها بسته و برداشته می شود. با شروع چین این رابطه با ایران ، تحریم تسلیحاتی ایران برای ایالات متحده بسته خواهد شد.”

آقای محمدی افزود: “ایالات متحده نمی خواهد تحریم های ایران برداشته شود ، زیرا این سند تحریم ها را برداشته و نقشه راه مشترک بین ایران و چین بسیاری از برنامه های آمریکا را تضعیف می کند.”

وی افزود که توافق 25 ساله با چین فقط مربوط به خرید نفت و گاز نیست؛ بخش کوچکی از این خرید نفت و گاز است که ایران و چین در همه زمینه های اقتصادی درگیر هستند.

یک مسئله مهم در این رابطه این است که روابط اقتصادی و دفاعی بین دو کشور منسجم تر خواهد بود ، بنابراین هماهنگی بین ایران و چین می تواند منطقه را از دست ایالات متحده خارج کند و طرف خارجی نمی تواند در آن جایی که توافق ها حاصل شده باشد ، وارد کند. روابط بین دو طرف حفاظت شده.

وی افزود: “با این پیوندها ، ایران از ایالات متحده خارج می شود و هژمونی ایالات متحده در منطقه قطع می شود و نقشه آمریکا برای منزوی کردن ایران در حال شکست است.”

عضو شورای تحقیقات تجاری در مورد جابجایی جزیره کیش نیز گفت: این سند نقشه راه است و این خبر نتیجه تفکرات پهلوی است ، جمله ای آسان و سطحی.

وی افزود: هدف ایالات متحده این است که ایران نتواند در منطقه ای که آمریکایی ها ناامن شده اند ، ثبات خود را از دست داده و قادر به تغییر دولت خود است ، از منافع ملی خود دفاع نکند. ایالات متحده تاکنون بیش از 4000 نفر را به تحریم علیه ایران متهم کرده است. ایالات متحده در تلاش است تا خاور میانه را به دست بگیرد و مرکز اسرائیل شود ، بنابراین همه کشورها را مجبور کرده است اسرائیل را بشناسند ، منافع فلسطین را در نظر بگیرند و کرانه باختری را به اسرائیل تحویل دهند.

آقای محمدی گفت: “توافق بین ایران و چین منجر به شکست ایالات متحده خواهد شد که در منطقه بی نظیر خواهد بود.”

وی افزود: “توافقنامه استراتژیک 25 ساله ایران و باخین باعث تقویت روابط پولی بین ریال و یوان می شود و در عمل تحریم های آمریکا مؤثر نخواهد بود.”

آقای محمدی ادامه داد: “برخی بر این باورند که غرب همه توان است و از اعلام قدرت چین جلوگیری می کند و ایالات متحده را قدرت برتر خود می داند ، بنابراین تمایل جمهوری اسلامی ایران به چین ، هند و شرق مضر است.” برخی دیگر شرق را غیرقابل اعتماد می دانند ، در حالی که دیگران دموکراسی را فقط در ایالات متحده می بینند و معتقدند که هیچ دموکراسی در چین وجود ندارد و به همین دلیل تمایل بیشتری به ارزشهای غربی دارند.

وی افزود: نوع روابط بین ایران مهم است و توسعه روابط براساس منافع و منافع ملی است.

آقای محمدی گفت: “این سند 25 ساله از ده سال پیش در دست وی بود ، اما اجرای آن به تعویق افتاد زیرا نیاز به هماهنگی سازها بود که باید زودتر انجام می شد.”

دکمه بازگشت به بالا