خبرهای کلی

کُردها در قفقاز؛ از کردستان سرخ تا بحران قره‌باغ

برخی از رسانه ها از حضور برخی نیروهای کرد در درگیری ، در درجه اول در جبهه ارمنستان علیه آذربایجان خبر می دهند و بسیاری از رسانه ها و اتاق های فکر حضور نیروهای عرب عربی سنی رادیکال مرتبط با جریاناتی مانند داعش و القاعده را گزارش می دهند. و … در جبهه آذربایجان علیه ارمنستان ، گزارش شده است که آنها توسط ترکیه به آنجا فرستاده شده اند ، بنابراین از برخی جهات و بدیهی است بازار جنگ های نیابتی قره باغ ، مانند گذشته در عراق و اکنون در سوریه ، لیبی و یمن بله ، گرم باشید! اما در مورد تاریخ کردها با قفقاز و قره باغ چه می توان گفت؟

کردهای خاورمیانه و قفقاز از نظر تاریخی هستند

از نظر تاریخی ، کردها حداقل در طول 2000 سال در منطقه قفقاز و بیشتر آذربایجان کنونی حضور داشته اند. از این نظر ، دو نظریه عمدتاً کلی هستند. سایر گروههای قومی و زبانی نیز حضور داشتند! نظریه دوم ، که نظریه غالب تر است ، ورود کردها به ایران را برای مهاجرت انبوه آریایی ها در 3-4 هزار سال پیش محاسبه می کند و کردها عمدتا در جغرافیای کنونی خود به شکل مادها زندگی می کنند. اساس تقویم کردی امروز بر این نظریه استوار است و به همین دلیل ریشه تقویم کردی در زمان تاجگذاری دیاکو ، بنیانگذار مادها ، 2720 سال قبل از امروز است.

کردستان سرخ در اتحاد جماهیر شوروی

اما آخرین حضور جدی و رسمی کردها در منطقه قفقاز به شکل وحدت سیاسی را می توان به استقرار نظام شوروی بازگرداند. بین سالهای 1923 و 1929 ، تحت رهبری لنین ، یک واحد سیاسی به نام کردستان سرخ در منطقه امروز قره باغ کوهستانی با مرکزیت لاچین تشکیل شد.

کردهای قفقاز تحت سلطه استالین

با روی کار آمدن استالین ، که سیاست قومی خاصی را در قالب طراحی موزاییکی پیچیده از گروه های قومی در تمام جمهوری های شوروی و فشارهای مسکو و لابی های دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان را دنبال کرد ، استالین به زودی دستور انحلال کردستان سرخ را صادر کرد. بین دو جمهوری دیگر تقسیم شد. بسیاری از کردهای ساکن در این منطقه نیز به سیبری و جمهوری های قزاقستان ، قرقیزستان ، ازبکستان و تا حدودی تاجیکستان تبعید شده اند. این جابجایی اجباری و تغییرات جمعیتی قره باغ کوهستانی در طول جنگ جهانی دوم با واقعیت نژاد کردهای آریایی با آلمانی ها تشدید شد. پس از جنگ ، بسیاری از کردهایی که به هر طریقی در منطقه باقی مانده و یا از تبعید گریختند و به وطن خود بازگشتند ، با سیاستهای سختگیرانه هویت ایروان و باکو روبرو شدند و مجبور شدند تا نیم قرن هویت خود را تغییر دهند!

در این منطقه کردها اکثراً مسلمان یا ایزدی بودند. در ارمنستان ، دولت مرکزی در درجه اول از یسوعیانی که خود را کرد نمی نامیدند اما خود را جدی با ریشه هند باستان می دانستند حمایت کرد!

در جمهوری آذربایجان اوضاع با کردهای آن طرف مرز نیز به همین منوال است ، که به دلیل شرایط و سیاستهای هویت مدار باکو ، بسیاری از آنها مجبور شده اند به مرور بر هویت کردی خود تأکید کنند.

جنگ سرد و مسئله کردها

اما از سال 1984 ، با آغاز جنگ داخلی بین ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به رهبری عبدالله اوجالان ، رقابت بین دو بلوک در شرق و غرب ، حضور ترکیه در کمپ غربی و سیاست چپ و انقلابی مسکو از شرایط موجود برای افزایش فشار بر یکی از متحدان استراتژیک ناتو استفاده کرد و از پشتیبانی تدارکاتی ، مالی ، عقیدتی و تبلیغاتی پ ک ک استفاده کرد. به نظر می رسد ارمنستان یکی از اصلی ترین گلوگاه های کمک و مبادلات بین ترکیه و همسایه جغرافیایی آن ترکیه و برخی مناطق کردنشین است.

آذربایجان – ارمنستان و کردها

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور ارمنستان و آذربایجان در قفقاز ، مسائل ارضی و بحران های قبلی بین کشورهای مختلف منطقه دوباره تشدید شده است. با این حال ، از سال 1988 ، نوعی درگیری نظامی بین دو طرف بر سر قره باغ کوهستانی وجود دارد. در طی این دهه ، ترکیه ادعا کرد که سیاست خود را در حمایت از پ ک ک ادامه داده و همچنین حداقل یک پایگاه نظامی در اختیار آنها قرار داده است (ایروان تکذیب شد).

ما همچنین شاهد تبلیغاتی در آذربایجان هستیم که از زمان ورود قره باغ به کنترل نظامی ارمنستان در دهه 1990 ، کردها را علیه ارامنه در منطقه تحریک کرده است. با این وجود ، در سالهای اخیر به دلیل عدم توازن قدرت و تقویت جمهوری آذربایجان در پی فروش نفت و گاز و همچنین گسترش روابط با غرب و اسرائیل ، این تبلیغات کاهش یافته است. حمله اخیر آذربایجان ، که خواستار بازپس گیری مناطق اشغالی خود در قره باغ است ، باید در همان عدم تعادل به نفع باکو دیده شود ، در این صورت نباید هویت کرد را به عنوان یک کارت و وسیله فشار تحریک کند. در ارمنستان نیست!

طی سال 2017 ، در جریان همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان ، شاهد برخی اظهارات غیررسمی رئیس جمهور یا برخی مقامات در ایروان در حمایت از استقلال در شمال کردستان عراق بودیم. البته این دفاع ها هرگز مثر نبوده اند.

قره باغ و بحران کردها

در جریان درگیری های اخیر در بحران قره باغ ، همانطور که گفته شد ، برخی از مطبوعات ، عمدتا نزدیک به ترکیه و جمهوری آذربایجان ، اخبار و بعضا تصاویر حضور نیروهای نظامی کرد در میان ارامنه علیه آذربایجان را منتشر کردند. به نظر نمی رسد این نیروهای نظامی یا شبه نظامی حتی به تعداد قابل توجهی باشند! در میان آنها کردهای بومی منطقه وجود دارد ، دیگران احتمالاً اعضای پ.ک.ک هستند. تنها چیزی که حضور کردها در این منطقه را توجیه می کند درگیری منطقه ای بین ترکیه و کردهای تحت حمایت پ.ک.ک است ، چه در ترکیه ، شمال سوریه یا شمال عراق (قندیل) و این طبیعی است. از طرف دیگر ، در جبهه هایی که ترکیه در یک طرف مبارزات است ، در طرف دیگر نیز حضور خواهد داشت که البته به نظر نمی رسد حضور بسیار قدرتمند و موثری داشته باشد.

حکومت اقلیم کردستان سیاست خاصی را در این زمینه دنبال نکرد و سیاست کلی آن تأکید بر بازداشت در متن دیپلماسی عمومی دولت عراق بود. بنابراین باید گفت که اخیراً در قره باغ کوهستانی بحرانی رخ داده است و عدم حضور کردها ، حداقل تاکنون ، تأثیر و عملکرد زیادی در این بحران نداشته است!

لازم به ذکر است که اردشیر پشنگ محقق برجسته مسائل کرد در روابط بین الملل است و در فصل شانزدهم کتاب ، به عنوان یکی از نویسندگان کتاب “ایران و جمهوری های قفقاز جنوبی” ، قبلاً با کردهای قفقاز سر و کار داشته است.

310311

دکمه بازگشت به بالا