اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه ایفا می کند، مهمترین منبع تامین مالی درآمد عمومی در اکثر کشورهای توسعه یافته و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای سیاست های مالی و هدایت اقتصادی است. . اهداف کلان اقتصادی برو

به گزارش رویداد برتر، روزنامه فرهیختگان نوشت: اقتصاددانان می گویند برای دستیابی به اهداف کلان و پیگیری اقدامات دولت، داشتن یک نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد به نظام مالیاتی موثر نیاز است. یک سیستم مالیاتی بهینه و کارآمد که منجر به اجرای سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و تامین مالی و حتی هدایت اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی، توسعه می شود. نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت توزیع درآمد بین طبقات و بخش های مختلف اقتصادی جامعه. اما آمارهای عمومی مالیاتی ایران نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از درآمد مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که یا در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند یا از دولت و بخش خصوصی حقوق می‌گیرند. چیزی که در این میان فراموش می کنند مالیات پرداختی تاجران در بازارهای غیرمولد، کار آزاد و کار پول ساز است. کسانی که ثروت زیادی جمع کرده اند و بدون هیچ مشکلی از پرداخت مالیات فرار کرده اند. در این گزارش به پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده پرداخته‌ایم که برخلاف همه همکلاسی‌هایشان که در بخش دولتی از حقوقشان کسر می‌شود، قوانین مالیاتی دولت را در مطب‌ها و … رعایت نمی‌کنند. بر اساس گزارش دیوان، 65 درصد از 155572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، کلاهبرداران مالیاتی هستند. این در حالی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی 23000 میلیارد مالیات در هشت ماهه اول سال جاری پرداخت کرده اند.

پزشکان 2 سال است که دستگاه کارتخوان نصب نکرده اند

دوشنبه 4 شهریورماه 93 مدیرکل مقررات و نظارت سازمان مالیاتی از پزشکانی که هنوز دستگاه کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند خواسته است تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. علی رستم پور در گفت و گو با رسانه ملی گفت: الزام ثبت نام دستگاه کارتخوان از 12 مردادماه به 15 شهریور 98 تغییر کرده است. بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی از شهریور و اول مهرماه 1377 اعمال و محاسبه می شود. مدیرکل مقررات و امور مالیاتی کشور گفت: تاریخ ثبت کارتخوان در دفتر نه تنها با آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان تغییر کرد، بلکه بلاتکلیفی فنی و زیرساختی اتصال به نظام مالیاتی نیز تغییر کرد. نظارت اضافه شد. از سازمان مالیاتی رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی و حسابرسی ندارند، افزود: پیش از این برخی مطب ها از دستگاه کارتخوان استفاده می کردند اما هنوز شرایطی فراهم نشده بود که اطلاعات حساب بانکی خود را به عنوان فروشگاه در سیستم مالیاتی وارد کنند. مدیرکل تنظیم و نظارت بر برون سپاری سازمان مالیاتی گفت: پایانه به محل کار..» از اول مهرماه هر کلینیک و مطب باید دارای دو علامت مالیاتی و کد بارکد بر روی رسید باشد.

حدود 27 ماه از موعد مقرر سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما بررسی های میدانی خبرنگار «فرهیختگان» نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و ارگان ها قانون را دور زده و با ارائه نکردن دستگاه کارتخوان، از مشتریان درخواست ویزیت می کنند. و برای سایر خدمات با کارت، با کارت یا نقدی پرداخت کنید یا با برنامه های تلفن همراه پرداخت کنید.

65 درصد از مشاغلی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

در پی ابلاغیه های مختلف سازمان مالیاتی که نه تنها جامعه پزشکی بلکه سایر ادارات اعم از وکلا و مشاوران خانواده را ملزم به ثبت نام در سامانه مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی می کرد، مشمول پرداخت مالیات بر اساس تبصره 6 (ک) شد. ) قانون بودجه 2009.

متعاقباً سازمان امور مالیاتی در دستورالعمل مورخ 30 اردیبهشت 1388 کلیه مراکز بهداشتی و درمانی اعم از مؤسسات دولتی، خصوصی و دولتی را به منظور ایجاد یکنواخت برای اجرای تبصره (6) (ک) بودجه شناسایی کرد. قانون مصوب 1388 سازمان ها، نیروهای مسلح، موسسات خیریه و شرکت های دولتی موظف به اجرای تبصره (6) (ک) قانون مذکور هستند.

اما ظاهراً فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و کلینیک‌های سرپایی تحت تأثیر این تکلیف قانونی قرار نگرفت و در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ قانون‌گذار مجدداً این بخش را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی کرد. این تکلیف قانونی در بند (ز) قانون بودجه 1399 آمده است. طبق آن بند قانونی «کلیه دارندگان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام سلامت ایران و سازمان نظام‌های دامپزشکی ایران و دامپزشکی. سازمان ایران کلیه افراد شاغل در موسسات حقوقی اعم از وکلا و مشاوره حقوقی و خانواده موظفند طبق مقررات مندرج در بند ۲۱ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب اصلاحات و الحاقیه های بعدی از پایانه فروشگاه استفاده کنند. “

ابلاغ این قوانین مالیاتی در حالی است که بررسی های دیوان محاسبات از استخراج بند (ز) قانون بودجه سال 1399 نشان می دهد که تا پایان سال 1399 از مجموع 155572 نفر شاغل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، فعالیت های دامپزشکی از میان پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی، تنها 54 هزار و 490 نفر ثبت نام کردند و کد رهگیری دریافت کردند و 101 هزار و 82 نفر حتی به سامانه مراجعه نکردند. در آن گزارش کسر بودجه، دیوان محاسبات مالیاتی پرداخت نمی کند، ثبت نام در سامانه مالیاتی پرداخت نمی کند و شاید کسانی در این ادارات باشند که کد رهگیری دریافت کرده اند اما به دلایلی از مالیات فرار می کنند. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش دیوان، 65 درصد از مشاغلی که کسب درآمد می کنند فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی در برخی استان ها 80 درصد است

دیوان گزارش می دهد که 24247 نفر از 101082 نفری که در سیستم مالیاتی ثبت نام نکرده اند در تهران زندگی می کنند که بنا بر گزارش ها یکی از سودآورترین ها در کشور بوده است. فارس با هفت هزار و 560 نفر، اصفهان با 6 هزار و 178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5 هزار و 100 نفر، آذربایجان شرقی با چهار هزار و 667 نفر، البرز با چهار هزار و 166 نفر و خوزستان با سه هزار و 555 نفر در رتبه دوم هشتم قرار دارند. اما از نظر نسبت و درصد، دیوان گزارش می دهد که نسبت جامعه پزشکی بخش خصوصی، وکلا و مشاوران خانواده تا پایان سال 1399، اگرچه به طور متوسط ​​65 درصد از این ذی نفعان در سراسر کشور در نظام مالیاتی ثبت نشده اند. بالاترین بود. می توان گره خورد. بعد از این محدوده؛ 87.7 درصد شاغلان سه اتحادیه مذکور در کهگیلویه و بویراحمد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار دارند. ایلام 76.8 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 73، زنجان 72.7، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان با 71.5 درصد و کرمان 70.4 درصد در رتبه های دوم و دهم این سه رده در رتبه های دوم و دهم قرار دارند. . در تهران فرار مالیاتی 67.2 درصدی اگرچه کمتر از استان‌های مذکور است، اما از میانگین کشوری 65 درصدی بالاتر است. این در حالی است که در تهران درآمد این مشاغل چندین برابر سایر استان ها از جمله استان های محروم است.

39000 پزشک فرار مالیاتی

بر اساس آمار استناد به دیوان و به نقل از سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال 1399، 46505 نفر از 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی در نظام مالیاتی ثبت شده اند. بیش از 39000 نفر از آنها ثبت نام نکردند. این گزارش تنها حاوی آمار مشخصی از جامعه پزشکی و جزئیات فرار مالیاتی وکلا، وکلا و مشاوران خانواده است که طبق تبصره 6 (ز) قانون بودجه ملزم به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند. 1399. این محاسبات ناشی از عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی آن طبقات بوده است.

یکی از وکیلی که می گوید وکلایی که در سیستم مالیاتی ثبت نام نکرده اند بعید است که در فعالیت های وکالت شرکت کنند. زیرا طبق قانون در یک سال اخیر وکلا باید از سازمان مالیاتی کد رهگیری دریافت می کردند و ادامه کار وکالت بدون پرداخت مالیات امکان پذیر نیست. وی البته تاکید می کند که مبالغ پرداختی در حال حاضر بر اساس خود اظهاری وکیل است و کیفیت و کمیت مالیات های پرداختی وکلا قابل بحث است، اما به هر حال هرکسی که می خواهد در این صنف کار کند باید آن را تهیه کند. کد رهگیری از سازمان مالیاتی

امسال مودیان حقوق و دستمزد 23000 میلیارد تن پرداخت کردند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی کافی است وکلای دادگستری و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی بدانند که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه نخست سال جاری ( به استثنای گمرک). عوارض) 192,350 میلیارد تن مالیات. بر اساس این گزارش، از این میزان حدود 75 تریلیون گوجه فرنگی معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات و حدود 70 تریلیون گوجه فرنگی معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور است. اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور، معادل 39 تریلیون گوجه فرنگی، مربوط به مالیات بر درآمد است. این پایه درآمد مالیاتی عمومی شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش دولتی، مشاغل، املاک و مستغلات و سایر درآمدها است. سازمان امور مالیاتی کشور گزارش داد که در 8 ماهه امسال، کل مالیات پرداختی کارکنان بخش دولتی و خصوصی در این مدت 23 هزار و 243 میلیارد گوجه فرنگی بوده که 12.1 درصد از کل مالیات را شامل می شود. درآمد مالیات ایالتی و بیش از 2.6 معادل مالیات بر ثروت بر دلالان، ارز، طلا، سهام، دلالان خودرو و سایر دلالان. بر این اساس، کمترین میزان درآمد مالیاتی کشور مربوط به پایه مالیاتی، مالیات بر دارایی است که کمتر از 8.8 میلیارد تومان بوده و معادل 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی است.

65 درصد از مشاغلی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا