سلامت و دانش

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش شفاف و به نقل از نیواطلس دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از انجام آزمایشات روی کودکان و تکامل راه حل های آنها، نتایج امیدوارکننده ای را گزارش می کنند.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین برنامه تلفن همراه پانکراس مصنوعی قابل دانلود برای درمان دیابت نوع 1 رونمایی کردند. مانند سایر فناوری‌های لوزالمعده مصنوعی در دست توسعه، هدف آن پر کردن پانکراس در بیماران دیابتی است که بدن آنها دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای جذب گلوکز از خون نیست.

برنامه CamAPS FX آنها با استفاده از یک مانیتور و پمپ گلوکز، با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای تشخیص زمانی که به انسولین نیاز دارد و هورمون را تحویل می دهد، کار می کرد. مطالعه جدیدی که اخیراً منتشر شده است با هدف بررسی اثرات این فناوری بر روی کودکان خردسال مبتلا به دیابت نوع 1 است که به دلیل فعالیت نامنظم و مصرف غذا و همچنین نیاز به انسولین، درمان آنها دشوار است.

در این مطالعه 74 کودک 1 تا 7 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 از سیستم پانکراس مصنوعی CamAPS FX به مدت 16 هفته استفاده کردند.

سپس آنها 16 هفته دیگر را صرف فناوری موجود می کنند، به نام پمپ درمانی حسی، که در آن والدین سطح قند خون فرزندشان را کنترل می کنند و دوز انسولین خود را به صورت دستی تنظیم می کنند.

این به دانشمندان اجازه داد تا این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله، می‌گوید: «بر اساس تجربیات گذشته، سیستم CamAPS FX پیش‌بینی‌هایی درباره آنچه ممکن است رخ دهد، ارائه می‌کند. این سیستم به کودک شما می آموزد که به چه میزان انسولین در روز نیاز دارد و چگونه این مقدار در ساعات مختلف روز تغییر می کند. سپس سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم به جز هنگام صرف غذا کاملاً خودکار است، بنابراین نیازی به نظارت دائمی والدین نیست.

به طور کلی، زمانی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را روی سطح گلوکز تعیین شده می گذراندند که حدود 9 درصد یا 125 دقیقه بیشتر از روش های فعلی است. علاوه بر این، سطوح گلوکز بالا برای کمتر از یک چهارم مشاهده شد که 9 درصد کمتر از گروه درمان معمولی بود.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر جولیا ور، نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: «کودکان نوپا به تغییرات در سطح قند خون بسیار حساس هستند. قند خون بالا می تواند عواقب بالقوه پایداری برای رشد مغز داشته باشد. علاوه بر این، درمان دیابت در این گروه سنی یک چالش بزرگ است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم CamAPS FX را در کودکان بسیار خردسال در طی چند ماه نشان می دهد و توسط والدین “تغییر پذیر” رتبه بندی می شود. این فناوری از طریق برخی از مراکز بهداشتی در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد بیشتری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا