جامعهکسب و کار برتر

بیمه باربری چند نوع است؟

همه چیز درباره بیمه باربری را اینجا بخوانید

شرکتهای حمل‌ونقل‌ کالا مانند باربری حساس بار https://hasasbar.ir/  یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های بازرگانی و تجارت در سراسر جهان است. شاید به جرات بتوان گفت از قرون وسطی بازرگانان و تاجران به فکر بیمه کردن کالاهای خود افتادند. استفاده از بیمه باربری از همان دوران تا کنون به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های استفاده از بیمه تبدیل شده است.

معرفی انواع بیمه باربری

بیمه باربری چیست؟ این سوالی است که در ذهن مخاطبان بسیاری با خواندن تیتر مقاله به وجود می‌آید. در بیمه باربری بیمه‌گذاران با پرداخت حق بیمه و با توجه به پوشش و سقف تعهدات نوع بیمه انتخابی، خسارت‌های ناشی از حوادث برای کالاهای خود را دریافت می‌کنند.

بیمه باربری هم مطابق با پیشرفت روزانه جوامع بشری دچار تحولات و دگرگونی‌های عظیمی شده است. این روزها دیگر بیمه باربری فقط شامل حال یک حمل‌ونقل ساده کالا نمی‌شود بلکه انواع مختلف و طرح‌های تحت پوشش گوناگونی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد تجارت در مزرهای داخلی یا خارجی را دارید حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم انواع بیمه باربری را به‌طور تخصصی بررسی کنیم. در انتها نیز به مزایای استفاده از باربری اسلامشهر به شهرستان و شرایط بیمه آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

·         بیمه باربری براساس محدوده‌ تردد، نگران محدودیت‌های جغرافیایی نباشید

یکی از مهم‌ترین انواع بیمه باربری براساس مبدا و مقصد کالاهای در حال حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. در بیمه آسماری بیمه باربری خسارت‌های ناشی از حمل‌ونقل‌های داخلی، صادراتی، وارداتی و ترانزیت تحت پوشش قرار گرفته می‌شود.

·         بیمه باربری داخلی، خدمتی برای داخل مرزهای یک کشور

بیمه باربری به حمل‌و‌نقل کالاهایی تعلق می‌گیرد که مبدا و مقصد آن در داخل مرزهای کشور است. در بیمه باربری داخلی مدت اعتبار بیمه اهمیت بسیاری دارد. به حمل‌ونقل‌هایی که مدت اعتبار آن‌ها به پایان رسیده است خسارتی تعلق نمی‌گیرد.

·         بیمه باربری صادراتی، با خیال آسوده کالاهای خود را صادر کنید

بیمه باربری صادراتی متعلق به حمل‌و‌نقل‌ کالاهایی است که مبدا آن‌ها کشور ایران و مقصدشان یک یا چندین کشور خارجی است. بیمه باربری مربوط به کالاهای صادراتی اجباری بوده و هر صادر کننده‌ای ملزم به تهیه بیمه نامه است.

·         بیمه باربری وارداتی، توفیق اجباری برای کاهش خسارت‌های احتمالی

بیمه باربری وارداتی متعلق به واردات کالا از کشورهای خارج از ایران به داخل کشور است. تهیه بیمه باربری وارداتی برای همه واردکنندگان کالا واجب و ضروری است.

·         بیمه باربری ترانزیت، بیمه‌ای فراتر از مرزهای داخلی

مبدا و مقصد باربری ترانزیت خارج از مرزهای ایران است و کشور ما فقط در مسیر باربری قرار دارد. بیمه باربری تزانزیت هم به بیمه‌ای گفته می‌شود که مبدا و مقصد کالاهایی که از ایران عبور می‌کنند خارج از کشور ما باشد.

·         بیمه باربری براساس نوع وسیله نقلیه، خدمتی از زمین تا آسمان

بیمه باربری منطبق بر نوع وسیله نقلیه هم یکی دیگر از انواع بیمه باربری محسوب می‌شود. در حمل‌ونقل کالاهای وارداتی، صادراتی، ترانزیتی یا داخلی از وسایل نقلیه مختلفی از جمله: ماشین‌های سواری، وانت، کامیونت، قطار، قایق، لنج، کشتی و هواپیما استفاده می‌شود. به‌یاد داشته باشید که انتخاب نوع پوشش بیمه بر حسب نوع وسیله نقلیه متغیر است.

·         بیمه باربری براساس خطرهای تحت پوشش، معرفی انواع کلوزهای بیمه باربری

در گذشته‌های دور که بیمه باربری به وجود آمد فقط خطر حضور راهزنان یا آتش گرفت کالاها و سقوط آن‌ها در دریا وجود داشت. اما امروزه با توجه به تنوع وسایل نقلیه و شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل کالاها خطرات احتمالی بسیاری سر راه تارجران و بازرگانان وجود دارد. شرکت‌های بیمه‌گر با توجه به احتمال وقوع خطرهای گوناگون کلوزهای متعددی را برای پرداخت خسارت‌های وارده در نظر گرفته‌اند. هر کدام از پوشش‌های بیمه باربری با توجه به نوع طرحی که دارند به یک کلوز تبدیل شده‌اند و میزان خسارت در نظر گرفته شده با توجه به نوع پوشش به صاحبان کالا پرداخت می‌شود.

·         خطرات تحت پوشش کلوز C، یکی از ارزان‌ترین انواع بیمه باربری

کلوز C یکی از انواع بیمه باربری است که خسارت‌های زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

  1. آتش‌سوزی یا انفجار
  2. خطرات متعلق به حمل‌ونقل دریایی از جمله، به گل نشستن کشتی، برخورد کشتی به کف دریا، غرق یا واژگون شدن کشتی یا هر نوع شناوری در دریا، تصادف چندین کشتی یا شناور با هم، انداختن کالاها در دریا برای سبک کردن وزن شناور، تخلیه اضطراری کالاها در بندرهای دیگر
  3. خطرات متعلق به حمل‌ونقل‌های زمینی از جمله: خارج یا واژگون شدن از مسیر، راه یا ریل، تصادف با وسایل نقلیه دیگر
  4. فدا کردن کالاها
  5. خسارت‌های همگانی

·         خطرات تحت پوشش کلوز B، گامی فراتر از بیمه برای جبران خسارات

در کلوز B که یکی از انواع بیمه باربری به شمار می‌رود، کلیه خسارت‌های کلوز C تحت پوشش قرار می‌گیرد. علاوه‌بر خسارت‌های کلوز C در حوادث زیر هم در کلوز B تحت پوشش قرار می‌گیرند:

  • بلایای طبیعی از جمله، آتشفشان،‌صاعقه و زلزله
  • ورود آب دریا یا رودخانه به داخل کشتی یا هر شناور دیگری یا نفوذ آب به انبار، محفظه نگهداری از کالاها یا کانتینرها
  • سقوط کالاها به دریا از روی عرشه شناور یا کشتی
  • از بین رفتن یک یا چندین یا همه بسته‌های کالا در زمان بارگیری یا تخلیه

·         خطرات تحت پوشش کلوز A، کامل‌ترین نوع بیمه باربری

کلوز A یکی از کامل‌ترین انواع بیمه باربری است که خدمات کلوز‌های B و C را نیز تحت پوشش دارد. در کلوز‌ A به غیر از مفاد کلوز C و  B کلیه خسارت‌های وارده بر کالاها در هنگام حمل‌ونقل‌ تحت پوشش قرار می‌گیرند.

·         خسارت کلی، Total loss پوششی برای یک خسارت کلی

خسارت کلی یا Total loss برای زمان‌هایی است که کل کالاها در یک اتفاق مانند آتش‌سوزی، غرق یا مفقود شدن از بین می‌روند. درصورتی‌که نجات یا تعمیر کالاهای یک مرسوله قیمت بالاتری نسبت به ارزش اولیه داشته باشند تحت پوشش خسارت کلی قرار می‌گیرند.

بررسی بیمه باربری و انواع آن از منظری دیگر

بیمه نامه باربری پوششی است که به موجب ان بیمه گر متعهد می شود در مقابل در یافت حق بیمه از بیمه گذار چنانچه در جریان حمل کالا و در نتیجه وقوع خطرات بیمه شده کالا تلف شده یا دچار خسارت شود و یا بیمه گذار هزینه هائی را در ارتباط با این خطرات متحمل شود زیان وارده و هزینه های انجام شده را جبران نماید. در بیمه های باربری داخلی، مبدأ و مقصد در داخل کشور ایران می باشد. بیمه نامه های باربری داخلی را می توان به چند شکل صادر نمود:

الف) بیمه نامه های عمومی : در این قرارداد شرایط اصلی بیمه و رئوس کلی حقوقی و تعهدات طرفین مانند خطرات تحت پوشش، شیوه حمل معین می‌شود و با یک سرمایه بیمه‌ای معین ومشخص موافقت می‌گرددکه شامل حمل‌های متعددی می باشد و به همین دلیل، قرارداد تا زمانی که سرمایه توافق شده از طریق حمل های متعدد به پایان رسد دارای اعتبار می باشد.

یکی از منافع این نوع قراردادها و بیمه نامه ها در این است که برای حملهای مختلف نیاز به مراجعه بیمه گذار و صدور بیمه نامه از طرف بیمه گر نبوده و باعث کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت می شود .

ب) بیمه نامه با پوشش باز : یکی از محدودیتهائی که در روش بیمه نامه با شرایط عمومی وجود داشت این بود که بیمه گذار در ابتدا صدور بیمه‌نامه صدرصد حق بیمه یا درصد بالائی از حق بیمه را پرداخت می نمود .لذا این مشکل سبب شد که روش بیمه نامه با پوشش باز ارائه شود.

در بیمه نامه با پوشش باز با توافقی که بین ما و بیمه گذار انجام می‌شود هر یک هفته گواهی بیمه ازسوی بیمه سامان صادر می‌شود و حق بیمه متناسب با سرمایه های حمل شده از سوی بیمه گذار پرداخت می گردد. در واقع کلیه دفعات حمل کالا تحت پوشش قرار دارد و نیازی نیست که برای هر حمل پوشش جداگانه‌ای درخواست گردد. در ضمن چون مدت قرارداد معمولاً یکسال است، مذاکره و توافق مجدد در مورد آن ضروری نمی باشد.

ج ) بیمه نامه های ساده: بیمه نامه ای است که برای حمل کالای معینی صادر می شود و در آن مشخصات مورد بیمه طبق فرم پیشنهاد باربری در آن قید می گردد. لازمه صدور بیمه نامه های ساده حمل و نقل کالا این است که شما قبلاً از وضعیت مورد بیمه و چگونگی حمل آن اطلاع داشته و این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهید.

بیمه های باربری واردات – صادرات:

از سال 1982 به بعد شرایط بیمه نامه در سه کلوز A,B,C که اصولاً به نفع بیمه گذاران میباشد تعریف شده است.

تقسیم بندی بر مبنای نوع پوشش بیمه‌ای به این صورت می‌باشد:

1-بیمه با شرایط تمام خطر(All Risks )

2- بیمه با شرایط B

3- بیمه با شرایط C :

4- بیمه با شرایط خسارت کلی (Total Loss)

خطرات تحت پوشش کلوز C

این کلوز بجز بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7 موارد استثنائات، خساراتی را که منطقاً مرتبط با یکی از موارد ذیل باشد تحت پوشش قرار می دهد:

1)  آتش سوزی یا انفجار

2)  بگل نشستن و زمینگیر شدن ، برخورد باکف دریا ، غرق شدن ، یا واژگون شدن کشتی یا شناور

3)  واژگون شدن یا از خط خارج شدن وسیله حمل و نقل زمینی

4)  تصادم یا برخورد کشتی ، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی بغیر از آب

5)  تخلیه کالا در بندر اضطراری

6) فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی

7)  به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی

خطرات تحت پوشش کلوز B

این کلوز بجز بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7 موارد استثنائات، خساراتی که منطقاً مرتبط با یکی از موارد ذیل باشد تحت پوشش قرار می دهد:

1)  تمام خطرات تحت پوشش کلوز C

2)  تلف یا آسیب وارده به کالای مورد بیمه که علت آن یکی از موارد ذیل باشد :

       2-1) فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی

       2-2)به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی یا به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی

       2-3)ورود آب دریا ، دریاچه یا رودخانه به کشتی ، شناور ، محفظه کالا ، کانتینر ، لیفت وان یا محل انبار .

3)زلزله – آتشفشان یا صاعقه

4) تلف شدن کلی هربسته درکشتی یاشناور و یا تلف کلی هر بسته

لازم به ذکر است هم اکنون علاوه بر خطرات مندرج در فوق، خطرات:

– عدم تحویل یک بسته کامل کالا

– دزدی

– قلاب زدگی

– آبدیدگی

– روغن زدگی

– شکست و ریزش

– خسارات ناشی از کالاهای مجاور

نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد.

خطرات تحت پوشش کلوز A

بیمه باربری با کلوز A  کاملترین نوع بیمه حمل و نقل است و بیشتر برای کالاهای حساس و آسیب پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد .این بیمه کلیه خطرات به جزء بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7، را که موجب زیان و یا آسیب به مورد بیمه میگردد، تحت پوشش قرار می دهد .

بیمه باربری ترانزیت:

در بیمه باربری ترانزیت مبدأ و مقصد خارج از ایران می باشد، بطوریکه ایران در مسیر حمل قرارگیرد. هرگاه کالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل و یا از مرزهای کشور خارج شود، ترانزیت خاتمه یافته گردیده و گمرک میبایست تضمین دریافتی را تسویه نماید.

محاسبه نرخ حق بیمه

نرخ حق بیمه در بیمه‌های باربری متناسب با نوع کالا، وسیله حمل، مبدا و مقصد حمل، نوع بسته بندی، نوع پوشش بیمه و کلوز در خواستی بیمه گذار و….. متفاوت می باشد .

مراحل لازم جهت پرداخت خسارت

الف ) اعلام وقوع حادثه.

بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف مدت 5روز پس از اطلاع از وقوع خسارت بیمه گر را مطلع نماید.

ب ) بازدید از کالای خسارت دیده.

ج )- تهیه مدارک لازم جهت بررسی خسارت.

د ) حفظ حقوق بیمه گر در خصوص مورد بیمه اسیب دیده و حق جانشینی جهت بازیافت خسارت.

تیتر و عناوین این خبر مخفی کن
دکمه بازگشت به بالا