رویدادهاکسب و کار برتر

در تصادف با اتباع خارجی، نرخ دیه و پرداخت آن چگونه تعیین و انجام می‌شود؟

نکاتی که در صورت تصادف با اتباع غیر ایرانی و پرداخت دیه نمی دانید!

در تمام کشورهای دنیا قوانین شهروندی و کشوری برای اتباع آن کشور و اتباع خارجی در تصادفات مغایرت دارد، ایران نیز از این قاعده جدا نیست. همانقدر که خود تصادف غیرقابل پیش بینی است اینکه از شانس مان با چه فردی هم تصادفی کنیم قابل حدس نیست. تصادف با اتباع خارجی؟ اصلاَ قانون تصادف با اتباع غیر ایرانی چیست؟

کشورمان ایران دارای اتباع مختلفی به ویژه از شرق و غرب آسیاست. اگر نگاهی به آمار و ارقان بیندازیم متوجه می شویم که چه درصد بالایی از اتباع کشور افغانستان، چین و … در میهن ما مشغول امرار معاش و کار هستند. حال سوال اینجاست که در تصادف با اتباع خارجی، نرخ دیه و پرداخت آن چگونه تعیین و انجام می‌شود؟

اینکه فرد مصدوم اتباع کدام کشور است، تفاوتی وجود ندارد. اگر او در تصادف خسارت های جانی و مالی دیده و دارای کارت تابعه باشد، بیمه باید خسارت را جبران کند. البته از آنجا که بیشتر اتباع خارجی کشور اهل کشور افغانستان هستند، از این رو نرخ تصادف با اتباع افغانستان بیشتر است؛ اما هیچ تفاوتی در بیمه آن‌ها وجود ندارد.

تصادف با اتباع غیر ایرانی

بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع  غیر ایرانی

همانطور که می دانید با داشتن بیمه شخص ثالث، زمانی که با شخص دیگری تصادف می کنید و آن‌ها نیز متضرر می شوند، بیمه ثالث به جبران خسارات وارده می ‌پردازد. در بیمه شخص ثالث راننده شخص اول است و شخصی که با آن تصادف می کنیم، شخص سوم یا ثالث است. این شخص سوم هم می تواند ایرانی باشد و هم غیر ایرانی. در واقع قانون تصادف با اتباع خارجی باید برای همه اجرا شود.

پوشش های بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع غیر ایرانی

مهم ترین این پوشش های بیمه شخص ثالث به شرح زیر هستند:

  • خسارت بدنی

در زمان تصادف با اتباع غیر ایرانی خسارت های بدنی مانند نقص عضو، فوت، هزینه های دارو و درمان ناشی از تصادف یا حادثه براساس نرخ دیه قابل جبران است.

  • خسارت مالی

یکی دیگر از مهم ترین و بهترین پوشش های بیمه شخص ثالث، جبران خسارت های مالی است که به وسیله نقلیه شخص سوم وارد می شود. به زبان ساده تر هرگونه خسارتی که به ماشین یا موتور شخص سوم در تصادف وارد می شود، بوسیله شرکت بیمه جبران خواهد شد.

قیمت بیمه شخص ثالث همراه با پوشش تصادف با اتباع غیر ایرانی تغییری می کند؟

خیر، قیمت بیمه شخص ثالث هرسال از سوی سازمان بیمه مرکزی اعلام می شود، به همین دلیل نمی توان عدد ثابت و دقیقی را برای آن اعلام کرد. موارد زیر بیشترین تاثیر را به صورت سالیانه روی قیمت بیمه شخص ثالث دارند:

  • تخفیف بیمه شخص ثالث
  • داشتن جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
  • تعهد مالی انتخابی
  • نوع و کاربری ماشین

به صورت کلی مبلغ حق بیمه با توجه به دیه مرد در ماه های حرام اعلام می شود. با توجه نوع کاربری خودرو مانند تاکسی یا آمبولانس به دلیل اینکه ریسک بیشتری دارند امکان افزایش نرخ نیز برای این دسته بیشتر وجود دارد. برای خرید بیمه شخص ثالث ارزان با بیشترین پوشش‌ها از سایت بیمه دات کام به لینک زیر مراجعه نمایید :
https://bimeh.com/thirdparty

بیمه اتباع خارجی

تاثیر تخفیف ها بر کاهش قیمت بیمه شخص ثالث

یکی از عواملی که می تواند بصورت موثر قیمت بیمه شخص ثالث را کاهش دهد، تخفیف ها است. معمولا شرکت‌های بیمه برای افرادی که به درستی رانندگی کنند و با اتفاقاتی مانند تصادف روبرو نشوند، برای تشویق تخفیفی را در نظر می گیرد؛ صاحب راننده در زمان تمدید می تواند از آن تمدید استفاده کند و نرخ بیمه شخص ثالث خود را کاهش دهد.

آیا بیمه شخص ثالث برای اتباع غیر ایرانی و ایرانی تفاوتی دارد؟

قطعا خیر، در تمامی بیمه‌های شخص ثالث شرکت‌های بیمه مختلف بیمه، هیچ بند و قاعده ای مبنی بر وجود تفاوت پوشش ها در تصادف با اتباع افغانی یا دیگر کشورها وجود ندارد و تمامی پوشش ها برای همه افراد از هر کشوری یکسان می باشد. در هر صورت شرکت های بیمه باید در زمان تصادف با این افراد نسبت به پوشش خسارات بصورت کامل وارد عمل شود.

آیا قیمت بیمه شخص ثالث برای برای تصادف با اتباع غیر ایرانی یا ایرانی فرقی دارد؟

خیر، قانون تصادف با اتباع خارجی تاثیری در قیمت اصلی بیمه نامه ندارد. شما چه بیمه نامه قسطی داشته باشید چه نقدی، چه بیمه نامه بلند مدت داشته باشید چه کوتاه، در زمان تصادف با اتباع غیر ایرانی هیچ تغییری در قیمت بیمه ثالث بوجود نمی‌آید. شما با داشتن برای مثال بیمه ثالث ۲۰۶ هیچ مبلغ اضافه تری را در زمان تصادف با افراد غیر ایرانی نباید پرداخت کنید. در صورت کارشکنی شرکت بیمه یا گذاشتن شرایط عجیب و غریب بهتر است با مسئول اصلی آن شرکت بیمه یا بیمه مرکزی تماس بگیرید

نحوه گرفتن خسارت بیمه ثالث برای افراد غیر ایرانی

در زمان تصادف با اتباع غیر ایرانی قطعا به گرفتن خسارت از شرکت بیمه تان نیاز پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید مبلغ پرداختی بیمه همان مبلغی باید باشد که برای تصادف با یک فرد ایرانی پرداخت می شود. برای انجام این پروسه باید مدارک زیر را همراه داشته باشید؛

  • کروکی تصادف
  • کروکی تایید شده پلیس راهنمایی رانندگی
  • گزارش های اضافی و تشریحی پلیس
  • رای مربوط به دادگاه تشکیل شده
  • کارت شناسایی افراد متضرر شده ( مجروح یا فوتی)
  • جواز و اجازه نامه کفن و دفن
  • گواهی فوت
  • پرونده پزشکی مربوط به بیمارستان
  • بیمه شخص ثالث دو طرف در تصادفات با خسارت مالی

تصادف با افراد غیر ایرانی، غیر قابل پیش بینی و احتمالی

امروزه که زندگی و اتفاق هایش بیش از پیش غیرقابل پیش بینی شده اند، تصادفات و حوادث مختلف نیز از گذشته بیشتر انتظارمان را می کشد. آینده را نه کسی می‌تواند پیش بینی کند و نه کسی آن را ببیند، به همین دلیل می بایست از همین الان به فکر بود و از قبل برای چنین شرایطی آماده بود.

اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارید، ممکن است با روبرو شدن با بیش از ۲۰ شرکت بیمه ابتدا کمی سردرگم شوید و فکر کنید چه کار پیچیده و سختی را در پیش دارید. اما این گونه نیست و می توانید با مراجعه به سایت های آنلاین بیمه ابتدا قیمت و شرایط همه شرکت های بیمه را باهم مقایسه کنید و ببینید کدام شرکت این بیمه نامه را قسطی نیز می فروشد.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/ )

دکمه بازگشت به بالا