کسب و کار برترورزش

برای افزایش سرعت در فوتبال چه کنیم؟

چطور در ورزش فوتبال به سرعت پیشرفت کنیم؟ (راهنمای افراد مبتدی-متوسط)

فوتبال محبوب ترین ورزش در تمام دنیاست. اگر بخواهید یک روز بعد از ظهر با دوستانتان فوتبال بازی کنید این کار خیلی ساده و سرگرم کننده به نظر میرسد؛ ولی وقتی پای ورزش حرفهای وسط میآید قضیه پیچیده میشود. تبدیل شدن به یک بازیکن خوب فوتبال فاکتورهای زیادی لازم دارد اما چیزی که برای هر فوتبالیستی ضروریست توانایی کنترل توپ و داشتن هوش و اطلاعات میدانی در بازی است. گلزنی، دفاع، پاس گل دادن و همه این احساسات شگرف شما را ترغیب میکند که هر چه بیشتر و بیشتر درگیر این ورزش فوق العاده شوید. این مطلب چکیده تجربه ده ها ساله چند مربی فوتبال معروف است که توسط ویکی هاو جمع آوری شده است.

جهت اطلاع از نتایج زنده کلیک کنید.

نتایج زنده ایران |نتایج زنده جدول

بخش اول: مهارت های مربوط به پا را افزایش بدهید

1-روی برخورد پایتان با توپ، پاس دادن، شوت زدن و دریبل کردن کار کنید. اولین برخورد شما با توپ بسیار مهم است و این همان مهارتیست که آمارتوها را از حرفهای ها جدا می کند. باید بتوانید به راحتی و با پاهایتان توپ را در زمین یا هوا متوقف کنید و روی آن مسلط شوید تا بتوانید حمله کنید. با استفاده از تکنیک های زیر باید بتوانید توپ را با تمام بدنتان و کاملا به دام بیندازید:

  • تمرین پاس کوتاه با بازیکن مقابل با یک تماس با توپ. اگر اولین تماس شما (با توپ)، حاصل یک پاس دقیق باشد، مدافعان سعی خواهند کرد تا توپ را از شما بگیرند. میتوانید این کار را با ضربه زدن توپ به دیوار هم تمرین کنید.
  • تمرین پاس هوایی به همتیمی یا سانتر توپ. شما باید در این تکنیک تنها با توپ، دو تماس داشته باشید یکی برای تثبیت توپ و تماس بعدی برای پاس توپ به همتیمی.
  • پاس دادن یا شوت کردن توپ در حین دویدن. از کسی بخواهید که در حال دویدن، توپی را به سمت شما پرتاب کند، سپس زمان اولین تماس خود را با توپ به گونهای تنظیم کنید تا بتوانید توپ را گرفته و آن را در دومین تماس، بدون از دست دادنش، پاس داده و یا شوت کنید.

 2- تمرین و تکرار تماس و برخورد نزدیک با توپ. هدف شما از تمرینهای بعدی که در ادامه آمده است، تنها سریعتر شدن شما نیست بلکه دقیقتر شدن شماست. شما باید بیاموزید تا توپ را با داخل پای خود، کنترل کنید تا بتوانید به خوبی توپ را دریبل کرده و آن را با دقت، پاس دهید. این تمرین را حداقل 100 بار با هر پای خود تکرار کنید.

  • توپ را با بغل یا بین دوپای خود نگه داشته و حرکت دهید، از داخل پا برای نگه داشتن توپ بین زانوهایتان و پاس به عقب و جلو استفاده کنید و تا جایی که میتوانید این کار را سریع انجام دهید.
  • توپ را به سرعت با روی پای خود (پنجه پا) پرتاب کنید و تا جایی که میتوانید گرفتن و پرتاب توپ را سریع انجام دهید. زمانی که در این کار، حرفهای شدید، سعی کنید که توپ را به آهستگی با پنجه پای خود غلت دهید، در این قسمت از تمرین، برروی دقت تماس خود با توپ تمرکز کنید.
  • پرتاب به داخل و خارج پا را تمرین کنید. از کف پای راست استفاده کرده و توپ را به سمت راست غلت دهید. تمام پای خود را برای این حرکت توپ، به سمت راست بچرخانید سپس از بغل پای خود برای پاس دادن توپ به پای چپ استفاده کنید. توپ را با کف پای چپ، کنترل کرده و آن را به سمت بیرون غلت دهید، این تمرین را با هردو پای خود به سمت جلو و عقب تمرین کنید.

3- حفظ توپ و حرکت با توپ را در حین دویدن تمرین کنید. اگر برای مدتی است که وارد این ورزش شدهاید، مسلما باید بدانید که چگونه باید در زمانی که توپ، ثابت است، شوت و حرکت کنید. اما در بازی واقعی، همه چیز متفاوت است، و تنها زمانی میتوانید در رقابت پیروز شوید که حرکت شما در زمین، دقیق و قدرتمند باشد. خوشبختانه این مهارت یک مهارت ساده است و میتوان آن را با تمرین (بتنهایی یا با همتیمی) کسب کرد. کافیست در تماس با توپ، به 75 درصد سرعت خود برسید و سپس شوت بزنید.

  • با افزایش مهارت، بر سرعت خود بیفزایید. زمانی که بتوانید سرعت کافی پیدا کرده، توپ را گرفته و آن را پاس داده و یا با آن حرکت کنید میتوانید به یک مدافع فوقالعاده تبدیل شوید.
  • مسیر توپ را از زوایای مختلف در حین دویدن از مرکز زمین دنبال کنید و برای این کار از کنارههای بدن خود استفاده کنید.
  • برروی مهارتهای پوزیشن خود کار کنید. برای مثال اگر یک مدافع هستید باید بتوانید مسیر توپ را تغییر دهید و توپ را تا جایی که میتوانید با سرعت از موقعیت خارج کنید تا فشاری که بر اثر یک مهاجم بر دروازه شما وارد شده است را از میان برید.

4- به پای مخالف یا غیرغالب خود هم توجه کنید. برای مثال اگر پاراست هستید، به افزایش توانایی پای چپتان هم توجه کنید. اینکه تا چه اندازه بر تواناییهای پای راست خود تسلط دارید مهم نیست مهم این است که برروی نقطه ضعف خود یعنی پای چپ هم تمرکز کنید برای مثال، یک مدافع میتواند براحتی و بسرعت زمانی که در مقابل شما قرار میگیرد نیروی خود را برروی پای مخالف یعنی پای چپ شما متمرکز کند پس نباید نیمی از بدن خودتان را (نیمه چپ) در زمان تمرین، حذف کنید- از تمرین کافی برروی نیمه مخالف بدنتان در حین تمرینات اطمینان حاصل کنید.

5- یاد بگیرید که با دقت و کنترل کافی، دریبل بزنید. باید به گونهای با توپ حرکت کنید گویی جزئی از بدن شماست. خودتان در یک موقعیت محدود (مانند محدوده پنالتی) قرار دهید و فقط در داخل این محدوده، دریبل بزنید و سرعت خود را با چرخشهای تند و توقفهای سریع، مدام تغییر دهید. از حرکات مختلف استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که از هردوپای خود استفاده کنید این کار را تا زمانی که خسته شوید ادامه دهید. هدف شما از این تمرین این است که بتوانید توپ را تا جایی که ممکن است در هر سرعتی که دارید از دست ندهید. باید کار را برای مدافعین تیم مهاجم سخت و سختتر کنید میتوانید تمرینات زیر را هم برای افزایش این مهارت انجام دهید:

  • موانعی را با چند پرچم، مخروط یا حتی با تیشرتهای رنگی مشخص کنید. سپس در این محدوده به صورت زیگزاگ حرکت کنید (در حالیکه با توپ در حال دریبل زدن هستید) و جهت خود را تا جایی که میتوانید با سرعت بالا بدون از دست دادن توپ، تغییر دهید.
  • البته چنین تمریناتی ممکن است در یک بازی واقعی بیفایده بنظر آید اما باعث میشود که تماس شما و حفظ توپ در شما افزایش یابد و موجب میشود که در حین دویدن، توپ را در فاصلهای نزدیکتر به خود نگه دارید. باز هم به خاطر داشته باشید که با هردوپای خود تمرینات را انجام دهید، طول تماستان با توپ را حفظ کنید، موانع حرکتی محکم، کوچک و بلندتر باعث میشود که تماس با توپ و حفظ توپ، سختتر شود.
  • بررروی حرکات و تکنیکهای پیشرفته کار کنید که البته این تکنیکها به کنترل دقیقتر توپ هم نیاز دارند و از ابزارهای جدید تهاجمی در بازیها استفاده کنید.

6- یاد بگیرید که در مناطق مختلف، توپ بزنید تا بتوانید با چرخشها و ضربات مختلف، آشنایی پیدا کنید. ببینید که در کجا و چگونه، ضربه شما به توپ، مسیر آن را تغییر میدهد، بخاطر سپارید که یک بازیکن فوقالعاده، کنترل فوقالعادهای هم برروی توپ دارد. چه یک مهاجم باشید یا یک مدافع، یاد بگیرید که چه ضرباتی باعث میشود که گزینههای شما در هر نقطه از زمین برای کنترل توپ، افزایش یابد.

  • پاسهای کوتاه و دقیق معمولا در محدوده پاهای شما رخ میدهد. حتی سانترهای دقیق و تاحدی کوتاه هم میتواند با چنین پاسهایی زده شوند.
  • ضربه محکم به توپ در خارج از یک سوم زمین موجب انحراف ناخواسته توپ میشود بنابراین سعی کنید از ضرباتی با زاویه مورب برای ضربه زدن استفاده کنید.
  • میتوانید از پاسهای بلند برای دور کردن و جلوگیری از تعقیب توپ استفاده کنید در چنین موقعیاتی (تعقیب سریع توپ) از ضربات چرخشی پرهیز کنید چراکه ممکن است توپ در دست تیم مقابل قرار گیرد.
  • از کناره و روی پای خود برای پاسهای بلند قوسی استفاده کنید چنین ضرباتی برای داشتن سانترهای دقیق، مناسب هستند.

بخش دوم: هوش فوتبالی تان را افزایش دهید

1- دفاع نفر به نفر در هر جایی از زمین، میتواند مفید باشد. از مهاجمان گرفته تا بازکینان خط میانی، همگی به دفاع فردی در حین بازی نیاز دارند. بنابراین در تمرینات از یک یار تمرینی استفاده کرده و بازی یک به یک را آغاز کنید سعی کنید که توپ را در حالیکه طرف مقابل سعی دارد آن را از شما بگیرد حفظ کنید و او را تحت فشار قرار دهید. در چنین تمرینات نفر به نفری، نکات زیر را بخاطر سپارید:

  • حالت خمیده و انعطاف پذیر به خود بگیرید و پاهای خود را برروی توپ، دولا کنید. زانوها در چنین حالتی باید حالت خمیده داشته باشند (و نه صاف) تا بتوانند به شما امکان تغییر سریع موقعیت و داشتن واکنش سریع را بدهند.
  • به بدن خود زاویه دهید به طوریکه یک پایتان جلوتر از پای دیگر، قرار داشته باشد چنین موقعیتی باعث میشود که مهاجم در طرف دیگر شما قرار گیرد (چنین موقعیتی موجب حفظ توپ میشود). مهاجم تیم مقابل را مجبور کنید که در طرفین شما قرار گیرد و او را به یکسو برانید اجازه ندهید که در مقابل شما قرار گیرند و جهت حرکت آنها را شما تعیین کنید.
  • به کمر بازیکن برای پیشبینی حرکت او نگاه کنید تا غافلگیر نشوید. کمر شما مرکز ثقل شماست و این قسمت از بدن به طور کلی نشان میدهد که موقعیت بعدی حرکت به کدام جهت خواهد بود مگر اینکه لیونل مسی باشید (و اصلا نتوان حرکت بعدی شما را پیشبینی کرد). اینکه جهت کمر را به سرعت تغییر داد کار غیرممکنی است (برعکس پاها) بنابراین میتوانید از این علامت و شاخصه برای تشخیص حرکت بعدی حریف مقابلتان به عنوان یک مدافع استفاده کنید.

2- در تمامی بازی حواستان باشد که چشمانتان را کاملا باز نگه دارید به خصوص زمانی که توپ در اختیار شماست. بازیکنان عالی همیشه تمام زمین را تحت سیطره خود دارند به خصوص زمانی که توپ در اختیار آنهاست. این نکته را تمرین کنید چون کنترل توپ با چشمان بسته (هرچند برای زمانی کوتاه) کار سختتری است. اما یاد بگیرید که از قسمت پایینی منطقه دید خود برای پایش تمامی زمین استفاده کنید، این مهارت موجب میشود تا شما به یک بازیکن بهتر و باهوشتر تبدیل شوید.

  • یاد بگیرید که سر خود را در حین بازی بالا نگه دارید.

3- در حین بازی مرتبا با بازیکنان دیگر صحبت کنید و تیم خود را راهنمایی کنید. بازکینان حرفهای همیشه در حال صحبت کردن با همتیمیهایشان هستند مثلا توپو پاس بده به من، موقعیت من خوبه، من به کمک احتیاج دارم و مکالمات اینچنینی که دائما در حین بازی از این بازیکنان شنیده میشود و دلیل خوبی هم دارد. فوتبال یک بازی تیمی است نه یک بازی انفرادی، در چنین بازیهایی، بازیکنان حرفهای و فوقالعاده میدانند که یک تیم چند روح هست در یک بدن که باید این جسم واحد به مدت 90 دقیقه، به صورت واحد عمل کند تا بتواند بهترین عملکرد را کسب کند. در تمرینات سعی کنید که لیدر تیم باشد و با بازیکنان دیگر در حین بازی صحبت کنید. مکالمات مهمی که در حین بازی باید گفته شوند شامل موارد زیر است.

منبع : sofascore.com

دکمه بازگشت به بالا