خبرهای کلیکسب و کار برتر

مشخصات فنی و شیمیایی

برای آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (MSDS) ابتدا به موارد زیر می پردازیم.
بسیاری از موادی که در آزمایشگاه استفاده می کنیم به صورت بالقوه خطرناک است، مخصوصاً در شرایطی همچون دمای زیاد، فشار و یا زمانی که با ماده های دیگر ترکیب می شوند.
دو پارامتر اصلی برای شناسایی علائم “خطر شیمیایی” وجود دارد. برگه اطلاعات ایمنی مواد MSDS و لیبل های شیمیایی که در ادامه به یکی از آنها یعنی MSDS اشاره می کنیم.

MSDS چیست؟

MSDS در سایت های تولید کننده مواد شیمیایی گاها با SDS نشان داده می شود.

آیا MSDS باید حتما 16 قسمتی باشد؟

در اکثر کشورهای دنیا از MSDS های 16 قسمتی استفاده می‏ شود. این MSDS ها 16 دسته‏ بندی مجزا دارند. بسته به نیاز و بسته به تشخیص کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‏ ای، ممکن است تعدادی از اجزای آن را کم یا زیاد کنند. کم یا زیاد کردن اجزای یک MSDS تا حدود زیادی بستگی به گروهی دارد که قرار است از آن استفاده نمایند.

فایده MSDS چیست؟

وجود برگه اطلاعات ایمنی در کنار ماده مورد نظر، اطلاعاتی در اختیار مصرف کننده قرار می دهد که مصرف کننده با آگاهی از ماهیت آتی ماده مزبور، قادر خواهد بود از خطرات و ضایعات ناشی از استفاده، جابجایی و انبارش نادرست آن در امان باشد. بدین ترتیب که اطلاعات مندرج در MSDS هر ماده ای بیانگر این است که نحوه صحیح استفاده از آن باید چگونه باشد، در چه درجه حرارت و چه نوع محیطی باید نگهداری شود، در انبارش و جابجایی آن چه نکات ایمنی باید رعایت شود و در صورت بروز خطر نحوه مقابله با عوارض آن ماده چگونه خواهد بود.

چه اطلاعاتی از طریق MSDS ارائه می شود؟

قوانین ایمنی و بهداشت در هر کشور و صنعتی متفاوت می باشد و بر حسب آن ممکن است MSDS های متفاوتی مشاهده کنیم.

1- اطلاعات کلی محصول

نام محصول، نام تولید کننده آن، کد محصول، فرمول شیمیایی ماده، اطلاعات تماس تولید کننده و شماره و آدرس اورژانسی.

2- شناسایی خطرات

در این قسمت خطراتی که هنگام استفاده از محصول ممکن است شما را تهدید کند یا مواردی که مصرف کننده باید قبل از مصرف به آن توجه داشته باشد و رعایت کند (معمولا بر روی برچسب محصول درج می شود) ذکر می شود.
عمده خطرات ماده که ممکن است شامل خورندگی، سوزانندگی، آلوده کنندگی، سمیت و… باشد.

3- ترکیب محصول (اجزای خطرناک محصول)

در این بخش اجزای تشکیل دهنده محصول خصوصاً اگر ماده خطرناکی در ترکیب محصول باشد با ذکر درصد و بقیه اطلاعات لازم ذکر می شود.

4- کمک های اولیه

در این قسمت در مورد اقدامات درمانی اولیه در صورت بروز مشکل بر حسب مورد توضیحات کوتاهی داده شده است.
شامل مخاطرات موادی است که در هنگام تماس فرد را از نظر بیماری زایی تحدید می نماید.
الف) تماس پوستی
ب) تماس تنفسی
ج) تماس گوارشی

5- اطلاعات مربوط به خطرات آتش سوزی یا انفجار محصول و اطفاء آن

در این بخش اطلاعاتی در مورد مقابله با آتش سوزی یا انفجار در محل نگهداری یا مصرف محصول داده شده است.
پس از مشخص شدن عامل بالقوه آتش زایی باید روشهای اطفاء آن نیز لحاظ شود. در مشخص کردن روش اطفاء حریق به کار بردن وسیله اطفاء مناسب بسیار اهمیت دارد. وسیله حفاظت فردی مناسب نیز باید برای آتش نشانان تعریف شود.

6- اطلاعات واکنش پذیری (در صورت انتشار در محیط)

در صورتی که ماده ناخواسته در محیط منتشر شود اطلاعات لازم برای برخورد با آن و خطرات ممکن و اینکه توسط چه ماده ای خنثی گردد، در اختیار ما می گذارد.

7- روش حمل و انبار کردن

نحوه نگهداری مواد بسیار اهمیت دارد زیرا بعضی از مواد چنانچه در فاصله مشخصی از همدیگر قرار داده نشوند می توانند از طریق واکنش های شیمیایی تولید حریق، انفجار، خورندگی، سوزانندگی و… نمایند.

8- اطلاعات حفاظتی هنگام کار و تماس با ماده

در این بخش مواردی که هنگام کار و تماس با ماده توسط کاربر باید رعایت شود ذکر شده است.

– کنترل های فردی (استفاده از لوازم حفاظت فردی)
– کنترل های بهداشتی
– کنترل های زیست محیطی

9- خواص فیزیکی و شیمیایی

این قسمت شاید بعد از بررسی نام و کد محصول و تاریخ انتشار مدرک، مهم ترین بخش مربوط به فروشنده کالا باشد. زیرا معمولا مشتریان با شرایط ایمنی و نگهداری کالاهایی که مورد مصرف همیشگی آنهاست آشنا هستند به جز در موارد خاص و سوالات آن ها در مورد اعداد مربوط به دمای نگهداری، فشار و … است که برای هر ماده متفاوت و مختص آن ماده است.

الف ) فیزیکی: شکل ظاهری (جامد ، مایع، گاز )، رنگ، بو …
ب) شیمیایی: نقطه جوش – نقطه ذوب، خواص انفجاری، فشار بخار، دانسیته، چگالی ویژه، دمای احتراق، قابلیت انحلال، PH و …

دمای جوش ماده – که در اینجا برای مثال برای فشار 1013 پاسکال دمای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد ذکر شده است.

نقطه انفجار – دمایی است که محصول می تواند بدون تغییر در خاصیت فیزیکی و شیمیایی در محیط دوام آورد. اگر دما بالاتر از این باشد امکان انفجار یا تغییر در خواص ماده وجود دارد. معمولاً این دما با دمای دیگ های ترکیب و آماده سازی محصول چک می شود. در برخی موارد شرایط و محیط نگهداری ممکن است متفاوت باشد و برخی خریداران شرایط خاصی را تقاضا دارند و این مورد چک می شود.

فشار بخار – در دمای خاصی فشار بخار ماده ارائه می شود. این عدد برای چک کردن با فشار محیط نگهداری و فشاری که در هنگام آماده سازی ترکیب در دیگ ها وجود دارد ارائه می شود. معمولاً در رنج مورد نیاز مصرف کننده و به صورت استاندارد ارائه می شود.

مفتول مسوار در قطرهای 0.5 الی 10 میلیمتر بصورت کلاف ، شاخه و قرقره ای با کیفیت و قیمت مناسب مفتول مسوار تولید و عرضه می گردد.

Density

چگالی، دانسیته یا وزن مخصوص ماده – که ممکن است در مواردی برای چک کردن همخوانی این ماده با مواد دیگر موجود در ترکیب مورد سوال باشد.

همچنین اطلاعاتی راجع به شکل ظاهری ماده، رنگ و بو، فاز پایدار در دمای محیط (جامد، مایع، گاز) و … در این بخش ذکر می شود.

10- پایداری و واکنش پذیری

در این قسمت پایداری یا ناپایداری شیمیایی محصول در شرایط مختلف و همین طور میزان و شرایط واکنش پذیری ماده با دیگر مواد حاضر در محیط یا بدن انسان ذکر شده است که در مواردی ممکن است خطرناک باشد و اصول ایمنی هنگام استفاده باید رعایت شوند.

از نظر انتشار و پخش شدن ماده در محیط مورد اهمیت قرار دارد.

1- گازها به صورت نشت کردن و اسپری شدن در محیط انتشار می یابند.
2- جامدات به صورت ذرات معلق در محیط انتشار می یابند.
3- مایعات از طریق نشت کردن، بخار شدن در محیط انتشار می یابند.

واکنش گرما زا: در اثر تماس با مواد دیگر یا فعل و انفعالات داخلی خود به خود تولید حرارت نموده که چنانچه حرارت از حد تعریف شده اشتعال زایی فراتر رود تولید حریق یا انفجار می نماید.

ب) واکنش گرماگیر: ماده با جذب حرارت از منبع خارجی تولید حریق یا انفجار می نماید.

واکنش : 1- تجزیه 2- ترکیب

9-1: شریط اجتناب: فعالیت های که باید از آنها دوری جست مثل (دور نگه داشتن تینر از حرارت)
9-2: مواردی که باید از آن پرهیز کرد: ناسازگاری ماده با مواد یا شرایط خاص می تواند تولید خطر نماید.
9-3: خطرات تجزیه محصول: ماده به چه موادی قابل تجزیه می باشد.

الف) خطرات شیمیایی
ب) خطرات حریق
ج) خطرات پرتوزایی

11- اطلاعات سم شناسی

اثرات بهداشتی و سمی ماده یا محصول در این قسمت ذکر شده است و در مواردی ذکر می شود که ماده سمی و خطرناک بوده و نیاز به رعایت موارد خاصی باشد. شماره ثبت اثرات سمی ماده شیمیایی برای دسترسی سریع به اطلاعات بیشتر در مورد اثرات سمی آن ماده شیمیایی در این قسمت قرار می گیرد.

الف) شدت سمی بودن * سمیت حاد * سمیت مزمن

ب) اثرات سم

نکته: LD50 (دوز کشنده 50 درصد) LC50 (غلظت کشنده 50 درصد)

11- تجزیه حرارتی:

الف) خطرات شیمیایی
ب) خطرات حریق
ج) خطرات پرتوزایی

12- اطلاعات زیست محیطی

در این بخش اثراتی که ممکن است ماده بر طبیعت و محیط زیست داشته باشد به تفکیک ذکر شده است. در صورت انتشار در محیط با چه ماده ای خنثی می شود و راه خنثی کردن ماده و نحوه برخورد با پیامدهای زیست محیطی و فردی آن چیست.

13- ملاحظات مربوط به دفع ماده (به عنوان زباله)

در این بخش نکات مربوط به دفع ماده در طبیعت با محیط کار به عنوان زباله ذکر شده است و همچنین اثراتی که ممکن است روی محیط زیست داشته باشد. برای مثال این اسانس نباید در آب ریخته شود.

14- اطلاعات مربوط به حمل و نقل

در این بخش اطلاعات مربوط به حمل ماده و بسته بندی، همچنین مواردی که در ایمنی حمل باید رعایت شود یا اثرات زیست محیطی در صورت حمل نادرست و … ذکر شده است. کد مربوط به حمل و نقل ماده شیمیایی برای دسترسی سریع به اطلاعات مربوط به ایمنی حمل و نقل آن ماده شیمیایی نیز در این قسمت قرار می گیرد.

الف) جاده ای (کامیون، وانت، اتومبیل شخصی و…)
ب) هوایی (هواپیما، بالن…)
ج) دریایی (کشتی، قایق و…)
د) راه آهن (قطار، و…)

15- اطلاعات قانونی

پیشنهادات برای برخورد ایمن با ماده
محدودیت های استفاده و کاربرد ماده

الف) محدودیت های زیست محیطی
ب) محدودیت های فردی

16- ملاحظات

در این قسمت نیز اطلاعات اضافی و تکمیلی ذکر می شود که توصیه می شود مصرف کننده مطالعه نماید.

پیشنهادات برای برخورد ایمن با ماده
محدودیت های استفاده و کاربرد ماده

الف) محدودیت های زیست محیطی
ب) محدودیت های فردی

تفاوت MSDS با برچسب روی ماده شیمایی چیست؟

MSDS تا حدود زیادی با برچسب ایمنی روی بسته بندی ماده شیمیایی متفاوت است. یک برچسب ایمنی ممکن است مواردی کلی را در مورد خطرات بالقوه یک محصول یا ماده شیمیایی خاص بیان کند در حالی که MSDS اطلاعات جامع تر و کامل تری را عنوان می کند. در حقیقت MSDS می تواند به عنوان یک رفرنس برای تهیه برچسب ایمنی مواد نیز به کار رود. به طور کلی می توانیم بگوییم که MSDS بدین منظور تهیه می شود که خطرات یک محصول را بیان کند و به ما بگوید که روش ایمن کار با آن محصول چگونه است.

چه کسی مسئول تهیه MSDS می باشد؟

کلیه تولیدکنندگان مواد شیمیایی بایستی به هنگام عرضه آن ماده MSDS آن را نیز ارائه نمایند. وارد کنندگان مواد شیمیایی نیز بایستی MSDS ماده وارداتی را از تولیدکننده مطالبه نمایند و صرفا موادی را به کشور وارد کنند که دارای MSDS باشد. توزیع کنندگان مواد شیمیایی نیز مکلف به عرضه MSDS ماده به مشتری می باشند. در داخل سازمان ها نیز مدیریت ارشد مسئول فراهم ساختن امکانات و شرایط لازم جهت تهیه و انتشار MSDS و قرار دادن آن در اختیار استفاده کنندگان می باشد. تهیه و تایید فنی MSDS بر عهده کارشناسان ایمنی و بهداشت سازمان می باشد.

آیا نیاز است تمام اطلاعات موجود در یک MSDS را بدانیم؟

اصولا لازم نیست. چیزی که بسیار مهم است زمان درست استفاده از یک MSDS است. قبل از استفاده از یک محصول یا ماده شیمیایی خاص، زمان درست استفاده از یک MSDS است. این فرهنگ باید برای کارمندان یک سازمان جا بیفتد که قبلا استفاده از هر ماده شیمیایی و یا محصول خاصی و حتی قبل از فروش آن به تولید کنندگان، ترکیبات ماده، شرایط نگهداری و ترکیب آن و همچنین خطرات آن را بشناسند و بدانند در شرایط مختلف چگونه در مقابل آن واکنش دهند.

آیا استفاده از یک MSDS قدیمی مجاز است؟

در کشوری مثل کشور کانادا، قوانین ایمنی و بهداشت این کشور MSDS های با قدمت بیش از 3 سال را قبول ندارد.

ویدئوی تصویری آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) با کلیک بر روی فیلم زیر:

هود (فیوم) شیمیایی چیست ؟

مشخصات هود شیمی یا یکی از اصلی ترین اقلام موجود در آزمایشگاه  برای امنیت سلامت کارکنان و فضای آزمایشگاه و از مهم ترین ارکان استاندارد یک آزمایشگاه است . از هود شیمیایی برای خارج کردن گازهای سمی تولید شده در محیط آزمایشگاه استفاده می شود . هود های شیمیایی برای میکروبیولوژیست ها  مناسب نیستند و استفاده از آن برای شخص آزمایش کننده خطرناک است . در ادامه به بررسی مشخصات فنی هود شیمی می پردازیم.

برای خرید هود شیمی درمانی می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

هود شیمی چیست؟

هود شیمی که به آن هود شیمیایی نیز گفته می شود به عنوان میزکار در آزمایشگاه های شیمی جهت کنترل بخارات سمی و عوامل خطرناک حاصل از آزمایشات و محافظت از تکنسین آزمایشگاه در برابر بخارات سمی و گازهای متصاعد شده از ترکیب مواد شیمیایی استفاده می شود.

نحوه عملکرد هود شیمیایی به چه صورت است؟

هود شیمی ( هود شیمیایی) یکی از تجهیزات اساسی آزمایشگاه ها می باشد که شامل محفظه ای با پنج طرف محصور است. عملکرد کلی هود شیمیایی بسیار ساده است. هوا از جلوی محفظه ورودی به داخل کشیده می شود و به همراه هوای داخل محفظه و بخارات سمی حاصل از آزمایش به بیرون از محفظه هود فرستاده می شود.

هوای شامل بخارات سمی یا به محیط خارجی فرستاده می شود و یا پس از تصفیه به داخل آزمایشگاه باز میگردد. همین عمل موجب می شود که هودهای شیمیایی به دو نوع تقسیم شوند اما اساس کار آنها مشابه هم است.

انواع هود آزمایشگاهی

  1. هود میکروبی : یا هود میکروبی در محیط های میکروبیولوژیکی استفاده می شود که محیط مناسبی را از طریق تهویه هوا  برای کشت سلول ، بافت و تومور فراهم می کند .
  2. هود کانوپی : هود های کانوپی به صورت دیواری یا سقفی ارائه می شوند و با نصب بالای فرایند های شیمیایی ، بخارات ناشی از انجام عملیات را به بیرون منتقل می کند .
  3. هود مفصلی یا بازویی : این نوع هود ها به دلیل داشتن بازو یا مفصل قادرند در محیط آزمایشگاه جابجا شوند .
  4. : از پرکاربرد ترین هودهای مورد استفاده در محیط آزمایشگاهی است که مواد سمی درون آزمایشگاه را به بیرون انتقال می دهد . در این مقاله قصد داریم هود شیمی و   مشخصات فنی آن را مورد بررسی قرار دهیم .

انواع هود شیمیایی

هودهای شیمیایی به دو دسته بدون کانال و دارای کانال تقسیم می شوند که در اثر آزمایشگاه ها از نوع کانال دار استفاده می شود .

تفاوت هود شیمی کانال دار و هود شیمی بدون کانال :

مشخصات هود شیمی ، هود شیمی کانال دار به سیستم تهویه مطبوع ساختمان متصل است . این عمل سبب می شود که هوای آلوده داخل آزمایشگاه از ساختمان خارج شده  و از بازگشت مجدد هوای آلوده به داخل آزمایشگاه اطمینان حاصل شود . مزیت هود شیمی کانال دار نسبت به هود شیمی بدون کانال  این است که سیستم تهویه مطبوع ، هوای آلوده را از ساختمان خارج می کند که این امر موجب می شود که ذرات خطرناک دوباره به محل کار بازگردانده نشوند .

هود شیمی بدون کانال ، از طریق یک دمنده هوای تصفیه شده را و سیستم تصفیه داخلی، فیلتر می کند و دوباره به گردش در می آورد . هود های شیمی بدون کانال از یک سیستم تصفیه دو مرحله ای تشکیل شده اند که از یک فیلتر کربن برای مهار بخار استفاده می کنند . برای مشاهده به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

مشخصات هود های شیمی

ابعاد هود های شیمی به طور معمول به شرح زیر است :

  • طول : 210 سانتی‌متر ، عرض : 100 سانتی‌متر ، عمق : 65 سانتی‌متر .
  • طول : 210 سانتی‌متر ، عرض : 120 سانتی‌متر ، عمق : 65 سانتی‌متر .(هود با کمد نگهداری) و ساده (بدون کمد نگهداری) :combi مشخصات فنی هود های شیمی
  • اتاقک هود دارای ارتفاع 107 سانتی متر وعمق داخلی حدود 62 سانتیمتر است .
  • عمق بیرونی 85 سانتی متر و ارتفاع حدود 220 سانتی متر است .
  • دارای کاپ سینک اپوکسی مقاوم در برابر مواد شیمیایی می باشد .
  • مقاوم بودن در برابر انفجارهای داخل اتاقک هود با داشتن شیشه از جنس پلکسی .
  • rpm 1450  با دورAC- دارای فن سانتریفیوژ
  • اتریش ، لامپ ها ساخت فرانسه ،کلیدهای فرمان ساختSchyller- پریزهای برق ساخت ایتالیا می باشد .
  • جنس بدنه خارجی هود ، از ورق فولادی 5/1 میلیمتری با پوشیده شده با رنگ کوره ای الکترواستاتیک که در برابر مواد شیمیایی  مقاوم است . با ضخامت 0/8 میلیمتر مقاوم در برابرمواد شیمیایی و ساختhpl- جنس بدنه داخلی هود ،کشور آلمان می باشد .
  • دارای چراغ ضد بخارات اسیدی
  • شیرهای گاز و آب مورد استفاده در هود شیمی، ساخت اسپانیا با روکشی مقاوم در برابر مواد شیمیایی .

تفاوت هود شیمی با جریان هوای ثابت و متغیر

مشخصات ، مقدار یکسانی از هوا بدون در نظر گرفتن موقعیت در محافظ ، توسط هودهای با جریان  هوای ثابت ، تخلیه می شوند ، این در حالی است که سیستم های جریان هوای متغیر ، مقدار هوای خارج شده از هود را با توجه به باز شدن در محافظ تغییر می دهند .

جریان هوای ثابت بهترین انتخاب برای کاربردهای خاص مثل جوشاندن اسیدها ، می باشد چراکه کاهش حجم هوا باعث ایجاد گرما در داخل هود خواهد شد . همچین جریان هوای متغیر برای هودشیمی کانال دار مفیدتر از هود شیمی بدون کانال می باشد .

کاربرد هود شیمی (شیمیایی)

محافظت از شخص آزمایش‌کننده ، نمونه ها و فضای آزمایشگاه از کاربرد های مهم هود شیمیایی است . هود شیمیایی گاز‌های‌آلوده آزمایشگاه را با مکش زیاد گرفته و سپس گاز‌ها را به فضای‌ بیرون‌ می‌فرستد و یا گاز‌ها را تصفیه‌ کرده و دوباره به فضای آزمایشگاه وارد می‌کند.

نحوه ساخت هود شیمی به نحوی است که از کاربر آزمایشگاه و دیگر افراد حاضر در آزمایشگاه از آسیب های احتمالی آزمایشات خطرناک حفظ کند. هود شیمی ( هود شیمیایی) یک میز کار به همراه یک مکنده قوی است که می تواند بخارات حاصل از آزمایش را به خارج از محیط انتقال دهد.

نکات مهم استفاده از هود شیمیایی

  1. سرویس های دوره ای از مهم ترین نکات برای بالا بردن بهره وری و استفاده طولانی از هود شیمیایی است .
  2. کاهش هزینه ها و انرژی یکی از نقش های اساسی هود شیمی است .
  3. در هود های شیمیایی به دلیل مصرف پایین انرژی از هوای قابل سنجش در تهویه استفاده می شود ، تنظیم مقدار خروجی هوا توسط هود شیمی تنظیم می شود.

اجزای اصلی سازنده هود شیمی

  • در قسمت بالایی هود شیمی قسمتی به نام مجرای خروج بخار همراه با فن مخصوص هودهای شیمی وجود دارد .
  • در های شفاف محافظ در قسمت جلویی هود شیمی نصب شده اند . این درها جلوی نشت بخارات به خارج از هود را گرفته و همچنین در برابر حرات و انفجار احتمالی مقاوم هستند .جنس این درها از پلکسی گلاس است ، شفافیت این مواد همانند شیشه است اما نسبت به شیشه مقاومت بالاتری دارند .
  • نصب لامپ روشنایی در محفظه اصلی.
  • جنس بدنه هود شیمی از فولاد ضد خوردگی و ضد زنگ است.
  • شیر گاز ، آب و سینک مخصوص روی خود نصب شده است.
  • کف هود شیمی از سنگ های مقاوم در برابر مواد اسیدی پوشانده شده است.
  • کنترل دستگاه که تنظیمات دستگاه به وسیله ی آن انجام می گیرد.

هنگام خرید هود شیمیایی به نکات زیر توجه کنید :

  • قدرت مکش فن : میزان گاز‌های تولید شده در فضا و فاصله هود با قدرت مکش فن در تناسب است .
  • اندازه هود شیمیایی :  اندازه محیط آزمایشگاه باید با هود شیمی هماهنگ باشد .
  • شکل ظاهری : ظاهری هدهای شیمی شامل کابینت می‌باشد و هنگامی که در آن را باز می‌کنید به راحتی می توانید به فضای درونی آن دسترسی داشته باشید .
  • تجهیزات کابین : سایز کاپ سینک ، نور و پریز ها هم در عملکرد هود شیمی تاثیرگذار است .
  • تعدادفیلتر ها : حساسیت موادی که آزمایش می‌شوند با تعداد فیلتر‌های هود شیمیایی در ارتباط است . جنس بدنه هود شیمیایی باید در برابر مواد خورنده و شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد و دچار تغییرات ظاهری سریع نشود به همین منظور از سرامیک ضد اسید برای مقاوم کردن هود در برابر مواد اسیدی استفاده می کنند .
  • به تمامی دستورالعمل ها و استانداردهای ایمنی در هنگام کار با هود شیمی توجه کنید .
  • از نگهداری و قرارگیری هرگونه حلال و مواد آزمایشگاهی در فضای زیرین هود پرهیز کنید .
  • توصیه می شود در محیط هایی که بر روی مواد رادیواکتیو  و یا تجزیه پذیر آزمایش می کنند از هود شیمی استفاده نکنید .

مزایای استفاده از هود ضد اسید چیست؟

  • ایجاد ایمنی برای کاربر و دیگر افراد آزمایشگاه
  • ایجاد ایمنی برای خود آزمایش
  • ایجاد ایمنی برای محیط زیست
  • محافظت در برابر انفجارها و واکنش ها
  • سبک های متنوع برای تنظیمات مختلف آزمایشگاه

توصیه هایی برای نگهداری از هود شیمیایی:

این دستگاه می تواند به صورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالیانه تعمیر و نگهداری شوند. تعیین زمان نگهداری و تعمیرات با توجه به سیستم نگهداری و تعمیرات آزمایشگاه تعیین می شود اما ما به عنوان تولید کننده هود شیمی در زیر مواردی را بیان می کنیم:

بررسی های روزانه : در مورد بررسی های روزانه هود ضد اسید ، ناحیه کار هود ضد اسید برای ذخیره مواد و سایر انسدادهای قابل مشاهده بصری بازرسی می شود.

بررسی های هفتگی و ماهانه : در بازرسی دوره ای هود شیمی ، سرعت خروج بخارات معمولا با فشار سنج یا باد سنج اندازه گیری می شود. هودهای شیمیایی معمولا دارای سرعت متوسط خروج بخارات ۱۰۰ فوت در دقیقه در دهانه ۱۸ اینچ هستند.

هود صنعتی چیست؟

با توجه به این موضوع که در زمان انتخاب سیستم های تهویه با توجه به احتساب میزان افت فشار حاصله از کانال کشی و اهمیت جمع آوری مواد ، بخار و یا ذرات در یک نقطه جهت ایجاد تهویه مناسبتر استفاده از هود صنعتی نکته بسیار مهمی است.

نکته حایز اهمیت در این موضوع در نظر گرفتن اینکه هود صنعتی به تنهایی به هیچ عنوان نقش مکنده را ایفا نمیکند. بسیار مهم و اساسی است زیرا بعضا دیده شده با توجه به استفاده از هود به تنهایی مکشی انجام نگرفته و مجموعه دچار مشکل گردیده است.

قیمت هود شیمی

برند ، ابعاد و سایز هود ، مدل ، رنگ ، کیفیت بدنه و نوسانات ارزی ، کانال دار یا بدون کانال بودن در تعیین قیمت هود شیمی تاثیرگذار است . شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فرمواد  شیمیایی چیست ؟

علم شیمی را علم تبدیل مواد به همدیگر تعریف می کنند و این مواد را اصطلاحا مواد شیمیایی می نامند. مواد شیمیایی  از طریق پیوندهای شیمیایی اتم ها و مولکول ها ساخته می شوند. ماهیت پیوندهای شیمیایی ، حالت فیزیکی مواد شیمیایی را به شکل های جامد، مایع، گاز توضیح می دهد. انواع پیوندهای شیمیایی که در تشکیل مواد شیمیایی شرکت می کنند عبارتند از:

پیوندهای کووالانسی

پیوندهای یونی

پیوندهای فلزی

نیروهای واندروالسی

پیوندهای نوسانی و…

مواد شیمیایی در زندگی روزمره ما و در صنایع مختلف کاربردهای زیادی برای تولید محصولات در جوامع بشری دارد. وجود مواد شیمیایی در مقیاس های کلان باعث به وجود آمدن صنایع شیمیایی گردید و خرید و فروش مواد شیمیایی توسعه فراوانی یافت. ساخت انواع محصولات شیمیایی از مواد شیمیایی از طریق فرمولاسیون و فرآوری شیمیایی صورت می پذیرد. این فرآورده ها هم به صورت کالاهای مصرفی و هم به صورت مواد واسطه جهت انجام اصلاحات شیمیایی و فیزیکی بیشتر و تولید کالاهای مصرفی به کار می روند. حدود یک چهارم از کل مواد شیمیایی تولیدی، در ساخت سایر مواد شیمیایی به مصرف می رسند. لذا صنایع شیمیایی از این نظر که بهترین مصرف کننده فرآورده های خود می باشد بی همتا است.

مهندسان شیمی، شیمیدانان، مؤسسان شرکت ها، مدیران و بازرگانان در ساخت مواد شیمیایی دخیل هستند. مهندسی شیمی و شیمی صنعتی باید برای سود دهی فرآیند اهمیت خاصی قائل باشد، زیرا بدون داشتن سود هیچ بنگاه تجاری قادر به ادامه کار نیست. مشخصه فعالیتهای شیمیایی ، تغییرات سریع در روشهاست که این امر به طور دائم به تغییرات بزرگ در هزینه های انرژی می انجامد . ولی گاه هزینه تولید مواد شیمیایی تنها به اندازه 10% افزایش یابد. در حدود سال 1910 هنگامی که استادان انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) دریافتند که مهندسی مکانیک و شیمی هیچ کدام به تنهایی نمی توانند رهیافتهای مناسبی برای طراحی واحدهای صنعتی شیمیایی ارائه کنند، مهندسی شیمی به صورت رشته جداگانه پا به عرصه گذاشت. آنان عملیات فیزیکی لازم برای ساخت مواد شیمیایی را به صورت عملیات واحد (انتقال حرارت، مکانیک سیالات، تقطیر، صاف کردن، و …) مشخص نمودند. اگرچه این عملیات واحد در ابتدا تا حد زیادی توصیفی بودند اما این موضوع مورد بررسی های بسیاری واقع شدند و اکنون می توانند به همراه روشهای ریاضی عمیق از آنها برای پیش بینی طراحی واحدهای صنعتی استفاده کرد. جهت تولید مواد شیمیایی روشهای فیزیکی و شیمیایی مورد مطالعه قرار میگیرند، روشهای پایه ای شیمیایی که در این مقاله جهت تولید مواد شیمیایی وجود دارند عبارتند از:

1-تولید مواد شیمیایی به روش آب زدایی

2- تولید مواد شیمیایی به روش آبکافت

3- تولید مواد شیمیایی به روش آرماتیک شدن یا حلقه ای شدن

4- تولید مواد شیمیایی به روش آسیل دار شدن

5- تولید مواد شیمیایی به روش آمونیاک کافت

6- تولید مواد شیمیایی به روش احتراق

7- تولید مواد شیمیایی به روش استری شدن

8- تولید مواد شیمیایی به روش اکسایش

9- تولید مواد شیمیایی به روش الکل کافت

10- تولید مواد شیمیایی به روش برقکافت

11- تولید مواد شیمیایی به روش پلیمریزاسیون

12- تولید مواد شیمیایی به روش تبادل یونی

13- تولید مواد شیمیایی به روش تجزیه دوگانه

14- تولید مواد شیمیایی به روش تخمیر

15- تولید مواد شیمیایی به روش تشکیل سیلیکات

16- تولید مواد شیمیایی به روش کراکینگ

17- تولید مواد شیمیایی به روش تکلیس

18- تولید مواد شیمیایی به روش خنثی شدن

19- تولید مواد شیمیایی به روش دی آزو دار شدن و جفت شدن

20- تولید مواد شیمیایی به روش سولفوردار و سولفات دار شدن

21- تولید مواد شیمیایی به روش قلیایی شدن

22- تولید مواد شیمیایی به روش احیاء

23- تولید مواد شیمیایی به روش کربوکسیل دار شدن

24- تولید مواد شیمیایی به روش معیان

25- تولید مواد شیمیایی به روش نیترودار شدن

26- تولید مواد شیمیایی به روش فیشر تروپش

27- تولید مواد شیمیایی به روش هالوژن  دار شدن

28- تولید مواد شیمیایی به روش هیدروژن دار شدن

29- تولید مواد شیمیایی به روش هیدروژن زدایی

30- تولید مواد شیمیایی به روش هیدروفرمیل دار شدن

خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی معمولا به همراه دو برگه اطلاعات فنی ماده شیمیایی و برگه اطلاعات ایمنی ماده شیمیایی صورت میگیرد.

برگه اطلاعات فنی TDS و برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی MSDS توسط شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی تدوین شده و در خرید و فروش مواد شیمیایی مصرف کنندگان از آنها استفاده می کنند.

مواد شیمیایی برای یک کارخانه تولیدی دارای کاتالوگ محصولات نیز می باشد که در خرید و فروش مواد شیمیایی اطلاعات خلاصه ای از تمام محصولات شرکت سازنده در داخل آن درج می شوند.

مطالعه بیشتر:

وش ما در در تماس باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا