خبرهای کلیکسب و کار برتر

آیا خرید ویلا در شمال به صرفه است؟

شمال کشور با شرایط آب و هوایی مساعد، دسترسی به دریا، وجود جنگل ها و مناظر پاک و زیبا برای بسیاری از سرمایه گذاران جذابیت خاصی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم به خصوص در سال های اخیر همیشه به فکر خرید ملک در شمال هستند. اما آیا خرید ویلا در شمال خوب است؟

اگر شما هم نمی‌پرسید که آیا خرید خانه در شمال خوب است یا نه، احتمالاً می‌خواهید به خرید ویلا در شمال به عنوان یک سرمایه‌گذاری و همچنین سرگرمی نگاه کنید. پس باید بدانید ویلایی که در شمال می خرید پتانسیل رشد دارد یا خیر؟ البته رشد قطعا چیزی فراتر از نرخ تورم است.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نکات مهمی که سرمایه گذاران در هر سرمایه گذاری از جمله خرید ملک در شمال به آن توجه می کنند را بدانیم. سپس به عوامل مهمی که در نحوه خرید ویلا در شمال تاثیر زیادی دارد اشاره می کنیم.

اگر این مقاله را تا انتها بخوانید متوجه خواهید شد که چرا و چگونه خرید ویلا در شمال ارزانتر است. پس تا آخر با ما باشید.

هزینه خرید ویلا در شمال چقدر است؟

اگر بخواهیم دلایل مقرون به صرفه بودن خرید ویلا در شمال را بسنجیم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. البته در نظر داشته باشید که برای هر فرد در خرید ویلا در شمال، ترکیبی از عوامل مختلف می تواند مهم باشد. اما آنچه در زیر توضیح داده می شود عواملی است که خرید ویلا در شمال را به یک گزینه سرمایه گذاری خوب و اقتصادی تبدیل می کند.

در زیر می توانید این عوامل را بخوانید.

آب و هوا و در دسترس بودن

شمال کشور آب و هوای بسیار خوبی دارد و بسیاری از شهروندان از شهرهای دور و نزدیک برای بسیاری از تعطیلات (به ویژه آخر هفته) به شهرهای شمالی سفر می کنند. همچنین در بقیه شهرهای کشورمان به ندرت می توان شرایطی مشابه شرایط آب و هوایی شهرهای شمالی با دسترسی به دریا و پوشش جنگلی یافت.

از طرفی نباید برای طراحی ویلا پیش ساخته فراموش کرد که دسترسی به منطقه شمال برای بسیاری از شهرها و مناطق شمال کشور بسیار آسان و مناسب است. به عنوان مثال، دسترسی به شمال کشور از شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، تبریز و سایر شهرها بسیار آسان است.

دسترسی راحت به شهرهای شمالی به یک مزیت قابل توجه برای این مناطق تبدیل شده است. زیرا دسترسی به سایر مناطق تفریحی مانند قشم و جزایر کیش در شمال امکان پذیر نیست.

ممکن است بپرسید چرا دسترسی اینقدر مهم است. پاسخ این است؛ دسترسی راحت، شرایط آب و هوایی مطلوب و طبیعت زیبا به طور مستقیم بر افزایش تقاضا تأثیر می گذارد. افزایش تقاضا برای خرید ملک در شمال، ارزش سرمایه گذاری در شمال را دو برابر می کند. زیرا با این عامل می توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت ملک در شمال از نرخ تورم و حتی بیشتر از اکثر مناطق کشور است.

همانطور که می بینید با خرید ویلا در شمال هم می توانید از آن استفاده شخصی کنید و هم به عنوان یک سرمایه گذاری سودآور نگاه کنید.

این تنها چیزی نیست که خرید ویلا در شمال را خوب و به صرفه می کند. در ادامه به بررسی سایر عوامل خواهیم پرداخت.

کمبود زمین در شمال

موضوع دیگری که بر سرمایه گذاری و پتانسیل خرید ویلا در منطقه شمال تأثیر می گذارد، کمبود زمین در این مناطق است. دو دلیل برای کمبود زمین در منطقه شمالی وجود دارد:

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، تقاضا برای خرید ملک در شمال افزایش می یابد و این به معنای کاهش مقدار زمین در شمال است.

محدودیت های قانونی و قانونی برای ساخت و ساز در برخی کاربری ها مانند زمین کشاورزی و زمین منابع طبیعی.

بنابراین طبیعی است که قیمت زمین و ملک در شمال کشور بیش از سایر مناطق افزایش یابد. چون تقاضا زیاد است و عرضه زمین در شمال کم است. این فرمول را که همیشه درست است فراموش نکنید.

افزایش تقاضا + کاهش عرضه = افزایش قابل توجه قیمت ها.

کمبود آب و مهاجرت به شمال

ایران همواره با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است. بسیاری از شهرهای مهم ایران مانند اصفهان در نقاطی از کشور قرار دارند که دسترسی مناسبی به منابع آبی ندارند. عموماً به دلیل کمبود آب و خشکسالی، مردم برخی شهرها برای همیشه به شهرهای شمالی کشور مهاجرت کردند.

به عنوان مثال می توان از مهاجرت از سیستان، سمنان، خراسان شمالی و شمالی به استان گلستان صحبت کرد که پس از خشک شدن دریاچه هامون و رودخانه هیرمند اتفاق افتاد. در چند سال گذشته افزایش خشکسالی و خشکسالی در برخی مناطق روند مهاجرت به سمت شمال کشور را افزایش داده است که اخیراً در سایر مناطق مرکزی و جنوبی کشور از جمله اصفهان و خوزستان مشاهده شده است. .

همانطور که می بینید جذابیت و مقرون به صرفه بودن شمال کشور، کمبود زمین در شمال و مهاجرت به دلیل تاثیر بحران آب، باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش ارزش ملک در این مناطق می شود. . بنابراین، خرید ملک در این مناطق می تواند بازده خوبی را در یک دوره زمانی به همراه داشته باشد.

علاوه بر آنچه تاکنون گفته شد، دلایل دیگری نیز وجود دارد که به پتانسیل رشد بیشتر مناطق شمالی کشور نسبت به بسیاری از کلانشهرها اشاره می کند. در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

مناطق شمالی در مقایسه با شهرهای بزرگ پتانسیل توسعه زیادی دارند

برخی از پایتخت های کشور مانند تهران یا مشهد دارای تراکم بسیار بالایی هستند. بنابراین بسیاری از واحدهای مسکونی در این مناطق نسبت به سایر مناطق از جمله شهرهای شمالی دارای متراژ کمتر و در واقع تراکم بیشتری هستند.

این واقعیت نشان می دهد که در شهر بزرگی مانند تهران مناطق مختلف کاملاً توسعه یافته است و به ندرت می توان منطقه ای با پتانسیل رشد و توسعه یافت.

املاک و مستغلات در تهران یا سایر مناطق پرجمعیت اغلب مطابق با تورم در بخش مسکن و کل کشور، قیمتشان افزایش می یابد. در واقع این مناطق به یک معنا از تراکم اشباع شده و فرصت کمی برای پیشرفت و توسعه وجود دارد.

این در حالی است که در شهرهای شمالی کشور همچنان تراکم نسبت به پایتخت های اصلی بسیار کم است. بنابراین در آینده احتمال رشد و توسعه بیشتر وجود دارد و بنابراین احتمال افزایش قیمت و همچنین رشد ناشی از نرخ تورم وجود دارد.

برای درک بهتر پتانسیل های توسعه صنایع مختلف می توانید مقاله “آیا خرید ملک سودآور است؟” را بخوانید خواندن

اشتباه نیست که از دل اعداد و ارقام و آمار برخی از حقایق را ثابت کنید تا مطمئن شوید که خرید یک قصر در شمال خوب است (از نظر مالی).

آمارها از افزایش قیمت ملک در شمال کشور چه می گوید؟

داده های آماری نشان می دهد که در سال های اخیر و در دوره رونق بازار مسکن، قیمت ملک در شهرهای شمالی کشور بسیار بیشتر از قیمت ملک در کلان شهرهایی مانند تهران افزایش یافته است.

بر اساس آمارها طی رونق اخیر بازار مسکن، قیمت ملک در تهران حدود 8 تا 9 برابر افزایش یافته است، در حالی که در شهرهای شمالی کشور حدود 15 برابر و در برخی مناطق 25 برابر شده است. نیز افزایش یافت

دکمه بازگشت به بالا