خبرهای کلیکسب و کار برتر

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است

چه غذا‌هایی برای درد سیاتیک مفید است، تاثیر مواد غذایی برای کاهش درد

علت سیاتیک و کمردرد معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی موارد، علت درد حتی بدون فشرده‌سازی دیسک، تنها به خاطر ایجاد التهاب ناشی از کار بیش‌ازحد یا قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است. گاهی اوقات دارو‌های ضدالتهابی برای درمان توصیه می‌شود.

آنچه می‌خورید نیز می‌تواند در کاهش التهاب در بدن شما نقش داشته باشد و به همین دلیل این سؤال ایجاد می‌شود که چه غذا‌هایی برای درد سیاتیک مفید است؟ البته باید توجه داشته باشید که اگر با انجام مراقبت‌های خانگی بعد از چند روز مانند استفاده از غذا‌های مقوی و ، مسکن‌ها، کیسه آب سرد و گرم و … بهبودی حاصل نشد یا درد بدتر شد حتماً در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب برای درمان سیاتیک مراجعه کنید.

چگونه علت درد سیاتیک را تشخیص دهیم؟

علائم و دلایل سیاتیک در هر فرد متفاوت است و به شرایط ایجاد کننده آن بستگی دارد.برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد که آیا اخیراً آسیب‌دیده‌اید؟ خصوصاً در ناحیه‌ای که احساس درد دارید. علاوه‌بر این سؤالاتی در مورد اینکه چه مواردی درد شما را تسکین داده و یا آن را تشدید می‌کند و این درد از کجا و چگونه آغاز شده است، نیز ممکن است از شما بپرسد.

پزشک برای تشخیص علت درد در بیمارانی که با درد کمر و انتشار آن در پاها احساس ناتوانی و ضعف می‌کنند آن‌ها را معاینه می‌کند.

در معاینه فیزیکی قدرت عضلات و رفلکس شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا برخی حرکات کششی یا خاص را انجام دهید تا تشخیص دهد که با کدام فعالیت درد شما بیشتر خواهد شد. بدین منظور پزشک از بیمار می‌خواهد حرکت زیر را انجام دهد.

حتما بخوانید: آدورامین

بیمار باید روی انگشتان یا روی پاشنه پا راه برود، همچنین چمباتمه بزند و سعی کند از این حالت بلند شود تا میزان فشار وارد شده روی عصب سیاتیک مشخص شود.

یکی دیگر از شیوه‌های ارزیابی وضعیت جسمانی بیمار به این صورت است که بیمار به پشت روی تخت دراز بکشد و پزشک یکی از پاهای او را بلند کند. درصورتی‌که درد کمر و پاها ناشی از آسیب عصب سیاتیک باشد، با انجام این حالت درد تشدید می‌شود.

بعد از معاینه فیزیکی بیمار، لازم است از آزمایش‌های تشخیص دقیق هم استفاده شود. عکسبرداری رادیولوژی و تصویربرداری بهترین شیوه‌ها برای تشخیص علت درد سیاتیک هستند.

تصویربرداری به پزشک اجازه می‌دهد تا با مشاهده ستون فقرات شما علت سیاتیک را تشخیص داده و راه‌های مناسب درمان را اعمال کند. اشعه ایکس ستون فقرات ، ام آر آی و رایج‌ترین تصویربرداری است که برای تشخیص آسیب این عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصص شما ممکن است میلوگرام CT برای شما تجویز کند که طی آن یک رنگ خاص به ستون فقرات شما تزریق شده و به پزشک کمک می‌کند تا تصاویر واضح‌تری از نخاع و اعصاب شما مشاهده کند.

درد سیاتیک در لگن و پای چپ

روش‌های درمان سیاتیک

هدف از درمان سیاتیک کم کردن درد و افزایش دامنه حرکتی بیمار است. به همین دلیل شیوه‌های مختلفی برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد زیر بهترین شیوه‌های درمانی برای سیاتیک است.

با تشخیص آسیب‌دیدگی این عصب، پزشک راه‌های درمان را برای شما در نظر خواهد گرفت و نکاتی را برای تسکین درد و درمان این بیماری به شما گوشزد خواهد کرد.

بهترین قرص برای درد سیاتیک |چه چیزی برای دیسک گردن مفید است

شما باید تا آنجایی که ممکن است به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. دراز کشیدن در رختخواب یا پرهیز از فعالیت‌های روزانه می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.

۱. دارو درمانی برای درد سیاتیک

داروهایی که برای درمان درد عصب سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل داروهای غیر استروئیدی و شل کننده‌های عضلانی هستند.

داروهای غیر استروئیدی سیاتیک

داروهای شل کننده عضلات برای درد سیاتیک

داروهای شل کننده عضلات  مانند متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین باعث می‌شوند میزان فشاری که عضلات به عصب سیاتیک وارد می‌کند کم شود و درد و ناراحتی کمتر شود.

در مواردی که داروهای غیر استروئیدی  و شل کننده‌های عضلانی نمی‌تواند درد را تسکین دهد، پزشک از مسکن قوی برای درد سیاتیک استفاده می‌کند. همچنین برای درد سیاتیک چه بخوریم داروهای ضد مانند گاباپنتین و پرگابالین که انتقال درد به نخاع را کم می‌کند هم در درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نکته‌ی با اهمیت این است که این داروها هم باید تحت نظر پزشک مصرف شوند، زیرا مصرف خودسرانه و کاهش انتقال درد ممکن است در آینده عوارضی مانند فلج برای بیمار ایجاد کند.

بهترین آمپول برای درد سیاتیک چیست؟

اگر به دنبال زدن امپول به عصب سیاتیک هستید؛ تزریق کورتیکواستروئید‌ها در اطراف ریشه عصبی می‌تواند التهاب و درد اعصاب تحریک شده را از بین ببرد. البته با توجه به اینکه کورتون‌ها عوارض جانبی زیادی دارند، لازم است تزریق‌ها پشت سر هم و در یک بازه‌ی زمانی طولانی نباشد.

پماد برای سیاتیک برای تسکین درد خود از پمادهای موضعی مانند متیل سالیسیلات، منتول، سالاسیلات ترولامین، کپسایسین و کانابیدیل (CBD) می‌توانید استفاده کنید. اما توصیه می‌کنم قبل از استفاده از هر دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کرده و طبق دستور اقدام کنید.

۲. درمان خانگی سیاتیک

  • تسکین درد سیاتیک با کمپرس سرد: شما می‌توانید از کیسه‌های یخ موجود در بازار خریداری کنید یا حتی از بسته‌های سبزیجات منجمد استفاده کنید. کیسه یخ یا بسته سبزیجات منجمد شده را در حوله‌ای بپیچید و به مدت ۲۰ دقیقه، چندبار در روز روی قسمت آسیب‌دیده بگذارید که به کاهش تورم و تسکین درد شما کمک خواهد کرد.
  • کمپرس گرم: از کیسه‌های آبگرم یا پدهای گرم نیز می‌توانید استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که برای کاهش تورم در چند روز اول از یخ استفاده کنید و بعد از دو یا سه روز از روش کمپرس گرم استفاده کنید. اگر همچنان درد دارید بهتر است از هر دو کمپرس سرد و گرم به ترتیب به مدت چند روز از هرکدام استفاده کنید.
  • کشش آرام کمر: کشش آرام کمرتان نیز می‌تواند مفید باشد. برای یادگیری حرکات کششی مؤثر در درمان سیاتیک از فیزیوتراپیست یا یک مربی آموزش دیده کمک بگیرید. انواع ورزش برای درمان سیاتیک مانند یوگا وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای تسکین درد خود بهره‌مند شوید. البته برای استفاده از حرکت بهتر است حتماً با متخصص خود مشورت کنید.
  • ورزش منظم: هرچه بیشتر فعالیت کنید، اندورفین بیشتری از بدن شما آزاد می‌شود. اندورفین مسکنی است که توسط بدن ساخته می‌شود. بهتر است با فعالیت‌های سبک و بدون خطر مانند شنا و دوچرخه ثابت، شروع به ورزش برای درمان سیاتیک کنید. با کاهش درد یک برنامه ورزشی منظم شامل ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی برای خود تنظیم کنید. یک برنامه کامل بدین صورت می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات و درد کمر را در آینده کاهش دهد.
  • درمان سیاتیک با سرکه سیب: حدود یک ساعت قبل از خواب، به یک سطل آب گرم، مقداری سرکه سیب و یک فنجان نمک را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. سپس پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ظرف قرار دهید و بعد آن‌ها را با حوله خشک کنید. توجه داشته باشید که پاها در تمام طول شب باید گرم بمانند. همچنین صبح روز بعد، هرگز با پای برهنه روی زمین نایستید یا راه نروید. با تکرار ۳ تا ۴ مرتبه در هفته به دلیل خاصیت ضدالتهابی سرکه سیب، کاهش چشمگیری در درد خواهید داشت.
دکمه بازگشت به بالا