اقتصادیکسب و کار برتر

بیمه آتش سوزی انبار و تمامی نکات مهم آن

طی سال‌های اخیر، بیمه آتش سوزی اداری و بیمه آتش سوزی مغازه از جمله بیمه‌های بسیار محبوب در کشور بوده و دلیل آن هم واضح است؛ بدون این نوع بیمه، در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی، افراد مجبور می‌شوند تا علاوه بر پرداخت هزینه‌های آسیب به محل، هزینه‌های مربوط به کالاها و وسایل داخل آن را هم بپردازند. طبیعتا جبران چنین ضررهایی چه کوچک باشد، چه بزرگ، کار آسانی نیست. با خرید بیمه آتش سوزی اداری، تجاری و انبار، می‌توان تمامی محل‌های خدماتی، درمانی، آموزشی و غیره را بیمه کرد؛ از فروشگاه‌های مواد غذایی گرفته تا آموزشگاه‌ها و بیمارستان‌ها. با این حال، خرید یک بیمه آتش سوزی مناسب هم دشواری‌ها و جزییات خاص خود را دارد و نباید آن را ساده گرفت.

انواع بیمه آتش سوزی اداری و تجاری

به‌طور کلی بیمه آتش سوزی در چند دسته قابل تقسیم‌بندی است که از میان آن‌ها به جز بیمه منازل مسکونی، باقی موارد به‌عنوان بیمه آتش سوزی ساختمان اداری و تجاری قابل استفاده هستند:

بیمه انبار

بیمه انبار نوعی بیمه‌نامه است که انبار و کالاهای موجود در آن را در برابر خطرات مختلف مانند آتش‌سوزی، انفجار، سرقت، سیل و زلزله تحت پوشش قرار می‌دهد.

مزایای بیمه انبار:

  • جبران خسارات مالی در صورت بروز حادثه
  • آرامش خاطر برای صاحب انبار و صاحبان کالا
  • امکان جبران خسارات وارده به کالاها در کوتاهترین زمان
  • کمک به حفظ و تداوم فعالیت انبار

بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی

اگر مرکز صنعتی یا تولیدی را در اختیار دارید، یکی از ضروری‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی تهیه کنید. این نوع بیمه، واحد شما را علاوه‌بر آتش سوزی در مواردی مثل انفجار، برخورد صاعقه و غیره تحت پوشش قرار می‌دهد. در این نوع بیمه، می‌توان اجزای مرکز مورد نظر از جمله ساختمان‌ها، تاسیسات، وسایل و ماشین‌آلات، مواد اولیه، وسایل و وسایط نقلیه را مورد پوشش قرار داد.

Warehouse fire insurance and all its important points

بیمه آتش سوزی مراکز غیرصنعتی (انبارها، فروشگاه‌ها، پاساژها و…)

بیمه آتش سوزی اداری و تجاری برای مراکز غیرصنعتی زمانی استفاده می‌شود که محل مورد نظر شما به مشاغل غیرصنعتی تعلق داشته باشد. برای مثال، هر نوع فروشگاه، اداره‌، مرکز خرید، انبار و غیره می‌تواند در این شاخه قرار بگیرد. در زمان تهیه بیمه مراکز غیر صنعتی، کارشناس بیمه محل را به دقت بررسی می‌کند و بسته به این که هر واحد از ساختمان تا چه اندازه در مقابل آتش و مواردی از این دست ایمن‌سازی شده باشد، حق بیمه آن را تعیین می‌کند. در کنار این کار، ارزش کالاهای موجود در محل بیمه‌شده هم محاسبه می‌شود تا در صورت بروز حادثه، به دست آوردن مبلغ خسارت و همچنین پرداخت آن ساده‌تر باشد.

بیمه آتش سوزی شناور (اظهارنامه‌ای)

اگر موجودی داخل انباری که بیمه‌ می‎‌کنید در حال تغییر است و مبلغ قابل توجهی را هم شامل می‌شود، یکی از بهترین گزینه‌ها، بیمه آتش‌ سوزی شناور یا اظهارنامه‌ای است. در این نوع بیمه، شما در ابتدا حداکثر سرمایه‌ای که طی سال وارد انبار می‌شود را تخمین زده و به شرکت بیمه اعلام می‌کنید؛ با این کار، شرکت مبلغی را به‌عنوان «حق بیمه موقت» برای محل در نظر می‌گیرد که پرداخت آن به صورت ماهانه است.بعد از آن و در پایان سال بیمه‌ای، شرکت بیمه با محاسبه موجودی انبار طی هر ماه، مبلغ قطعی حق بیمه را مشخص می‌کند تا تسویه‌حساب صورت بگیرد. این نوع بیمه آتش سوزی اداری و تجاری به‌خصوص برای فروشگاه‌ها و پاساژها مناسب است.

بیمه آتش سوزی مرهوناتی

به طور خلاصه بیمه آتش سوزی مرهوناتی یا مرهونات بانکی، نوعی از بیمه آتش سوزی اداری و تجاری است که در آن شما دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی را بیمه می‌کنید که به دلیل گرفتن وام در گرو بانک باشد. در این صورت با وقوع حادثه به بانک به‌عنوان ذی‌نفع اصلی خسارت وارد نمی‌شود. «مرهون»، به معنای بودن در گرو است و از آنجا که با گرفتن وام شما وسایل را در گرو بانک می‌گذارید، چنین اسمی را به این نوع بیمه داده‌اند.

قیمت بیمه آتش سوزی اداری و تجاری

قیمت این نوع بیمه به موارد مختلفی مانند منطقه جغرافیایی، شهر، نوع ملک و سازه آن بستگی دارد. مثلا این که ملک روی گسل قرار داشته باشد یا خیر، روی قیمت بیمه تاثیر دارد. در حقیقت هر چیز که احتمال بروز خطر را افزایش دهد باعث بالا رفتن قیمت بیمه آتش سوزی اداره می‌شود.

«حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند». این فقط یه جمله معروف نیست؛ بلکه مصداق آن را بارها و بارها هم در اطرافیان خود و هم در اخبار و رسانه‌ها دیده‌ایم. به طور مثال همه ما در چند سال اخیر شاهد وقوع زلزله‌های پی‌درپی در شهرهای مختلف ایران بوده‌ایم؛ یا درباره آتش‌سوزی منازل، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، انبار و… از دهان دوست و آشنا شنیده‌ایم؛ پس در زمان وقوع این حادثه‌ها، به یک دستاویز محکم نیاز داریم تا بتوانیم بهتر و با آرامش بیشتری بحران را مدیریت کنیم و چه دستاویزی از بیمه محکم‌تر؟

خوشبختانه شرکت‌‌های بیمه روز به روز پوشش‌های خود را افزایش می‌دهند و شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید. یکی از انواع این بیمه‌ها بیمه آتش‌سوزی است. حتما در ذهن خود می‌گویید بیمه آتش سوزی چیست و چه کاربردی دارد؟ ما نه تنها به سوال ذهن شما در این مطلب پاسخ می‌دهیم، بلکه از پوشش‌ها و زیروبم این موضوع برایتان شفاف‌سازی می‌کنیم؛ با ما تا انتها همراه باشید!

بیمه آتش سوزی چیست؟

همانطور که می‌دانید، هر نوع بیمه‌ای یک سری پوشش‌ها و تعهدات دارد. به طور مثال از سلامت شما محافظت می‌کند؛ بیمه شخص ثالث از خودرو و جان شما در تصادفات و بیمه آتش‌سوزی از اموال شما در برابر حوادثی که ناشی از آتش‌سوزی باشد. در واقع این بیمه هیچ‌گونه تعهدی در برابر جان شما ندارد و صرفا تعهدات مالی را شامل می‌شود.

حالا که با مفهوم بیمه آتش‌سوزی، آشنا شدید بهتر است از این بیمه به سادگی گذر نکنید؛ خصوصا اگر فرد محتاطی هستید و ایمنی را اولویت زندگی خود قرار می‌دهید؛ حتما علامت سوال بزرگ و پررنگ ذهن شما در خصوص پوشش‌ها و تعهدات این بیمه است؛ نگران نباشید! ما نمی‌گذاریم هیچ سوال و ابهامی برای شما باقی بماند.

پوشش‌های بیمه آتش سوزی چیست؟

اینکه شما می‌دانید بیمه آتش سوزی چیست، خیلی خوب است اما کافی نیست! چون موضوع مهم درباره همه بیمه‌ها این است که با پوشش‌ها و تعهدات آن تمام و کمال آشنا شوید تا بتوانید درباره خریدن یا نخریدن آن بیمه‌ تصمیم بگیرید.

پوشش‌های بیمه‌ آتش‌سوزی به شرح زیر است:

پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی

در شرایطی که شما پوشش‌های اضافی این نوع بیمه را خریداری نکنید، می‌‌توانید از تعهد اصلی آن برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از حادثه آتش‌سوزی، بهره‌ ببرید؛ این ۳ تعهد عبارتند از:علاوه بر ۳ پوششی که ما ذکر کردیم، بیمه آتش‌سوزی پوشش‌ها و تعهدات دیگری هم دارد که شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه بالاتر، هرکدام از پوشش‌های دیگر را که به نظرتان مناسب است انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید بیمه آتش سوزی را در کنار سایر بیمه‌ها و به ور همزمان، به صورت اقساطی هم خریداری کنید که یک تیر و دو نشان است؛ هم اموال و دارایی خود را بیمه کرده‌اید و هم فشار مالی زیادی را احساس نمی‌کنید؛ ما در بخش‌های دیگر درباره بهترین روش انواع بیمه مثل بیمه خودرو، بیمه تکمیلی و… صحبت کرده‌ایم.

پوشش های اضافی بیمه آتش‌سوزی

حتما در کنار حادثه خطرساز و خطرناک آتش‌سوزی، حادثه زلزله را هم به کرات شنیده‌اید و دوست دارید از مزایای بیمه زلزله هم بهره‌مند شوید؛ پس اگر می‌پرسید پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی چیست؟ باید به شما بگوییم یکی از این پوشش‌ها بیمه زلزله است که مهم‌ترین آن هم تقریبا به حساب می‌آید؛

پوشش‌های اضافی این بیمه به شرح زیر است؛ با دقت مطالعه کنید.

  • آسیب‌های ناشی از زلزله و آتشفشان؛
  • آسیب‌های ناشی از سیل و طغیان رودخانه؛
  • آسیب‌های ناشی از خسارت سرقت منزل؛
  • آسیب‌های ناشی از شکست شیشه در اثر برخورد جسم خارجی با آن؛
  • آسیب‌های ناشی از ترکیدن لوله آب؛
  • آسیب‌های ناشی از برخورد جسم خارجی با ساختمان؛
  • آسیب‌های ناشی از طوفان و گردباد؛
  • آسیب‌های ناشی از سقوط هواپیما یا هلیکوپتر؛
  • آسیب‌های شدید ناشی از بارش برف، مثل ریزش سقف؛
  • آسیب‌های ناشی از نشست و رانش زمین؛
  • و…

حالا که با می دانید پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی چیست، وقت آن است که با انواع بیمه آتش‌سوزی هم به طور کامل آشنا شوید تا سطح دانش و سواد شما در این حیطه افزایش پیدا کند.

پیش از آنکه به سراغ ادامه مطلب برویم، لازم دانستیم که به شما یک توصیه مهم کنیم! اینکه از کنار هیچ بیمه‌ای به سادگی عبور نکنید؛ چرا که هر بیمه‌ای برای شما به نوعی امنیت را به ارمغان می‌آورد. از و بیمه بدنه که برای خودرو است گرفته تا همین بیمه آتش‌سوزی یا زلزله!

بیمه حوادث ساختمان

بیمه حوادث ساختمان، که به عنوان بیمه مسئولیت مدنی ناشی از عملیات ساختمانی نیز شناخته می‌شود، نوعی بیمه‌نامه است که خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حین عملیات ساختمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مزایای بیمه حوادث ساختمان:

  • جبران خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث
  • آرامش خاطر برای کارفرما، پیمانکار و مجریان پروژه
  • کمک به حفظ و تداوم فعالیت پروژه
  • جبران خسارات وارده به اشخاص ثالث در کوتاهترین زمان

انواع بیمه آتش سوزی

بیمه آتش‌سوزی شامل ۳ نوع است؛ سختش نکنیم! در واقع مکان‌هایی را که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، جزو انواع بیمه قلمداد می‌کنند.

  • بیمه منازل مسکونی: ساختمان، لوازم و تاسیسات منزل مسکونی تحت پوشش‌هایی که ذکر کردیم، قرار می‌گیرند؛
  • بیمه مراکز صنعتی: واحدهای تولیدی و کارخانجات که مواد اولیه و محتویات دارند، تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی مراکز صنعتی قرار می‌گیرد؛
  • بیمه مراکز غیر صنعتی: همه فروشگاه‌ها و مراکز تجاری، بیمارستان‌ها، اماکن عمومی، ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌های مواد غذایی و یا فروشگاه‌های پروتئینی، آموزشگاه‌ها، مراکز پخش دارو، تعمیرگاه‌ها و … تحت پوشش این بیمه هستند؛

بعد از شناخت هر ۳ نوع بیمه آتش سوزی، قصد داریم به سراغ چند نکته کاربردی و پر اهمیت در این حوزه برویم؛ پس همگام با ما تا انتهای مطلب بیایید!

۳  نکته مهم درباره بیمه آتش‌سوزی یا زلزله چیست؟

شما در حال حاضر فردی هستید که هم می‌دانید بیمه آتش سوزی چیست، هم می‌دانید تعهدات آن کدام است و هم انواع این بیمه را می‌شناسید؛ پس حتما مشتاقانه منتظر این هستید که از چم‌وخم ۳ نکته پر اهمیت درباره پدیده آتش‌سوزی و بیمه مربوط به آن مطلع شوید؛ موارد زیر را از دست ندهید!

  • اگر شما به عمد اموال تحت پوشش بیمه را آتش بزنید و موجبات آتش‌سوزی را فراهم کنید، نه تنها شامل پوشش‌های بیمه نمی‌شوید، بلکه تحت پیگرد قانونی هم قرار می‌گیرید و مجازات می‌شوید؛
  • در صورتی که شما سهوا در انبار خود موارد قابل اشتعال قرار داده باشید و ریسک مورد بیمه بالاتر رفته باشد، ممکن است بیمه‌ هزینه‌ای بابت خسارت ایجاد شده، تقبل نکند؛
  • مواردی مثل: طلا، اوراق بهادار، آثار هنری، فلزات قیمتی، نسخه‌های خطی-تاریخی و… شامل پوشش‌ها و تعهدات بیمه آتش سوزی نمی‌شوند؛

بعد از تمام موارد ذکر شده و سطح بالای معلومات و اطلاعات شما، تنها نکته ناگفته‌ای که وجود دارد، روش خرید این نوع بیمه است. ممکن است قصد داشته باشید چند بیمه را همزمان باهم خریداری کنید و از تمام پوشش‌های بیمه‌ها بهره‌مند شوید. طبیعی است که در چنین شرایطی هزینه شما بالا می‌رود و به نقدینگی بالایی نیاز پیدا خواهید کرد. در این صورت بهترین روش خرید اقساطی است. آن هم خریدی که هیچ چک و ضامنی نیاز نداشته باشد! پس بهتر است با دریافت یک و پرداخت اقساط آن به خرید همزمان بیمه‌های مختلف بپردازید.

دکمه بازگشت به بالا