هنر و فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مفاهیم وحدت‌بخش در گنجینه اشعار سعدی نهفته است

رویداد برتر/فارس در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم بزرگداشت سعدی تأکید شده است که مفهوم وحدت‌بخش و در عین حال نیاز ضروری انسان سرگشته معاصر، در گنجینه ابیات سعدی نهفته است.

محمد مهدی اسماعیلی امشب، ۳۱ فروردین پیامی به مراسم بزرگداشت سعدی در شیراز ارسال کرد که این پیام در مراسم مذکور قرائت شد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت.

از سال سوم دبیرستان که دیباچه گلستان را خواندم و در همان روزگار با همه لذت آن را به حافظه سپردم علاقه و ارادت خویش را بدو احساس نمودم .از دلخوشی‌های آن ایام تا به امروز ،حضور در اول اردیبهشت ماه جلالی در شیراز پر رمز و راز و ترنم اشعار شیخ اجل، سعدی شیرین سخن بوده است:

اول اردیبهشت ماه جلالی                 

بلبل گوینده بر منابر قضبان

بر گل سرخ از نم اوفتاده لالی           

همچو عرق بر عذار شاهد غضبان

سخن از مشرف‌الدین مصلح‌بن عبدالله سعدی شیرازی، سخن از چهره‌ تابناک و درخشان تاریخ ادبیات ایران است که به زبانی فصیح و بیانی بلیغ، بوستان و گلستانی از حکمت، ادب و فرهنگ ایران اسلامی را به یادگار باقی نهاده است که همچنان مردمان نیکوسرشت را در گستره‌ای عظیم و فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی به تفرجی دیگربار فرا می‌خواند.

از شاعر اندیشمند سرد و گرم چشیده روزگار، همین بس که در سرلوحه اندیشه حقوق بشری به یاد آوریم:

بنی آدم اعضای یکدیگرند                                 

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار                             

دگر عضوها را نماند قرار

و به راستی مفهوم وحدت‌بخش و در عین حال نیاز ضروری انسان سرگشته معاصر در گنجینه نهفته این ابیات، همانا کلید رهایی‌بخشی است که منادی صلح پایدار و زیست ایمن او خواهد بود.

تغزل انسانی- الهی غزل‌های سعدی بزرگ، حکایت عاشق دلباخته‌ای است که با گذر از هستی ِ فردی نابقا، دست به آفرینش آثاری می‌زند که همچون نقشی پایدار به کهن روزگاران درازآهنگ باقی خواهد ماند تا از رهگذر آن صاحبدلان فرهیخته، در این مزرع پاک فلک خوشه‌های اندیشه و معرفت برچینند.

و اینک با ابراز قدردانی بسیار از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این همایش خجسته که نام و یاد شیخ اجل سعدی شیرازی را همچنان زنده نگاه می‌دارند و با پوزش و تاسف بسیار از اینکه به رغم شوق وافر برای بودن در چنین آئینی ، توفیق حضور نیافته‌ام، امیدوارم به فضل الهی که همچنان این نشست‌ها و پیوست‌ها برای بزرگداشت چنین حکیمی عظیم و بزرگوار ادامه و استمرار پیدا کند و در جهت شناساندن افکار و اندیشه‌های بلند ایشان به همه جهانیانی که امروزه تشنه چنین معارف عمیقی هستند و همچنین جوانان و نوجوانان قرین توفیق بسیار باشد.

انتهای پیام

نشر علوم هنری

با استفاده از ابزارهای زبانی، شما را به دنیای تخیل و هنر می‌برم.
دکمه بازگشت به بالا