جامعه

نیکبخت واحدی:استقلال برای وعده قهرمانی نکونام باید تیم خوبی ببندد/ باشگاه‌ها در این بازار برای حفظ بازیکنانشان باید دزدی کنند!

در گفت و گو با آنا

نیکبخت واحدی:استقلال برای وعده قهرمانی نکونام باید تیم خوبی ببندد  باشگاه‌ها در این بازار برای حفظ بازیکنانشان باید دزدی کنند!

بازیکن سابق استقلال گفت: من را ببخشید که چنین حرفی می‌زنم ولی باشگاه‌ها برای حفظ بازیکنانشان باید یا دزدی کنند یا اینکه سقف بودجه را دور بزنند.

علیرضا نیکبخت واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد اینکه استقلال در فصل نقل و انتقالات دو بازیکن جذب کرده و با دو بازیکن هم تمدید کرده، اظهار کرد: باید دید نظر سرمربی در فصل نقل و انتقالات چیست و می‌خواهد با کدام بازیکنان تیم را برای فصل بعد ببندد. به نظرم در فصل جدید استقلال باید به شکلی بسته شود که بتواند وعده جواد نکونام را برای رسیدن به قهرمانی عملی کند. هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان مالک جدید باشگاه، این قدرت را دارد که تیمی آماده را روانه مسابقات کند و البته در تمامی مسائل از جمله جذب بازیکن، استقلال نیاز دارد تیمی کامل و بدون نقص باشد.

هیچ جای دنیا سقف بودجه و قرارداد وجود ندارد

وی در واکنش به این موضوع که فوتبال ایران تنها در زمینه بالا رفتن قیمت بازیکنان حرفه‌ای شده و در زمینه زیر ساخت و امکانات رشد قابل توجهی نداشته، تصریح کرد: مقصر چنین اتفاقی که بازیکنان نیستند. مقصر دست اندرکاران هستند. قیمتی برای عقد قرارداد به بازیکن پیشنهاد داده می‌شود و هیچ بازیکنی بدش نمی‌آید قیمت او بالاتر برود. مشکل از بازیکن نیست، از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. هیچ جای دنیا سقف بودجه و قرارداد وجود ندارد. بازیکنان بر اساس معیار‌های تعریف شده و کیفیتی که دارد، قیمت گذاری می‌شود. هر بازیکنی در فوتبال هر پولی می‌گیرد حقش است، چون بیمه و آینده‌ای ندارد. نمونه اش لئوناردو پادوانی که آسیب نخاعی دید و فوتبال را برای همیشه کنار گذاشت، بعد از این اتفاق چه کسی حامی او شد؟

باید دست دلالان را از فوتبال کوتاه کرد 

بازیکن سابق استقلال خاطرنشان کرد: ما در فوتبال‌مان پشتوانه سازی نکردیم. مقصر هم باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال هستند که آکادمی‌ها فعالیت کافی را نداشت و در زمینه بازیکن سازی خیلی ضعیف کار شد. در گذشته فولاد خوزستان، سپاهان، پیکان و ملوان خیلی در تولید بازیکن مؤثر عمل می‌کردند، اما آنها هم دچار افت جدی شدند. به ندرت شاهد این بودیم که تک ستاره‌هایی معرفی شدند ولی این مقدار کم، جوابگوی نیاز فوتبال ما نبوده است. از طرفی باید دست دلالان را از فوتبال کوتاه کرد و بازیکن نقش اصلی را ندارد. کدام بازیکن بدون مدیر برنامه با باشگاهی قرارداد می‌بندد. مدیران باشگاه‌ها در زمان انعقاد قرارداد، خواسته ایجنت‌ها را نپذیرند. رقابت کاذب هم میان باشگاه‌ها ایجاد نشود تا قیمت یک بازیکن نجومی و غیر واقعی شود.

قیمت تعدادی از بازیکنان کاذب است

وی افزود: الان بهترین بازیکن لیگ را نمی‌توان با سقف قرارداد حفظ کرد، مرا ببخشید ولی برای حفظ او باید دزدی کرد یا اینکه سقف بودجه را دور زد که در هر دو صورت تخلف است. باید با ساختن تیم‌های پایه، نسل قوی ساخت تا باشگاه‌ها برای حفظ بازیکنان شاخص ناچار به پرداخت پول زیرمیزی نشوند. صددرصد موافق هستم که قیمت تعدادی از بازیکنان کاذب است. بازیکنی که پیشنهاد از چند باشگاه داشته باشد، توسط مدیر برنامه خود به دنبال دریافت بیشترین مبلغ است. بیشترین رقابت هم میان تیم‌های مدعی است که متمول هستند و برای آنکه تیمی قوی ببندند، به بسیاری قیمت‌ها رضایت می‌دهند.  

نیکبخت واحدی در مورد اینکه نسل دهه ۶۰ و ۷۰ اگر الان بازی می‌کردند، چه قیمتی داشتند، عنوان کرد: نمی‌توان روی ستاره‌های آن زمان قیمت گذاشت. علی جباری، علی پروین، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، فرهاد مجیدی و … قابل قیمت گذاری نبودند و نیستند. البته آنها به اندازه‌ای که حق‌شان بود در زمان فوتبال خود درآمد داشتند.  

دکمه بازگشت به بالا