خبرهای کلی

آیت الله سیدرضی شیرازی درگذشت

به گزارش اخبار اینترنتی، آیت الله حاج سید رضی شیرازی از مجتهدان و فیلسوفان برجسته تهران دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت. در سال های اخیر تعداد زیادی از پیروان ادیان و ملیت های مختلف (حدود 500 نفر از سال 1351 تا امروز) با استدلال های کلامی و فلسفی به دین اسلام و یافوس روی آورده اند.

استاد آقاسید رضی حضرت در سال 1307 (1345 هجری قمری) در نجف اشرف دیده به جهان گشود. نوه میرزای شیرازی بزرگ. پدرش آیت الله میرزا محمد حسین شیرازی نوه میرزای بزرگ شیرازی و مادرش دختر آیت الله محمدکاظم شیرازی – رضوان الله علیه – بود. استاد سید رضی با کتاب شرح لمعه علوم اسلامی مادر شیرازی را آموخت و اشعار حقوقی سید بحرالعلوم را از حفظ می خواند. میرزا محمدحسین از شاگردان آیت الله نائینی بود و درسی را فراتر از اصول استاد ایشان تدریس می کرد.

در سال 1338 برای تدریس در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) دعوت شد. در آن زمان اساتید بزرگی چون محمدعلی لواسانی، سید کاظم عصار، راشد، ترابی، سید محمود طالقانی، وحید گلپایگانی و شیخ ابوالفضل نجم آبادی در این مدرسه تدریس می کردند. او به عنوان جوان ترین معلم، قسمت اول شعر را تدریس کرد و پس از دستگیری سید محمود طالقانی، یک سال به جای آن به تدریس پرداخت.

در سال 1344 به درخواست سید احمد خوانساری برای اقامه جماعت وارد مسجد شفا شد که توسط سید حسین طباطبایی بروجردی در یوسف آباد تهران تأسیس شد. از آن پس امامت جماعت مسجد شفای تهران را بر عهده داشت و در خانه به تدریس علوم اسلامی پرداخت.

درس هایی از شرح منظومه: اشعار حکیم الهی، ملا هادی سبزواری (1212-1290 ه.ق.) در حکمت الهی و موضوعات مرتبط (بیت 1049) به قصیده الحکمه معروف است. اهل حکمت نیز با شرح جامعی که در آیات آمده است آشنا هستند. این کتاب مجموعه ای از توضیحات مورد نیاز برای درک سخنان سید رضی شیرازی و تک تک بیت های شعر است. انتشارات حکمت اولین بار در سال 1383 در دو جلد و در بیش از 2000 صفحه منتشر شد و به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

نگاه ناب: کتابی است که در سال 1350 برای تحکیم پایه های نسل جوان و رفع گره های معنوی آنها نوشته شده است. این اثر ارزشمند، عصری بدیع و استدلالی از اصول عقاید شیعه است و ده ها وجه دقیق علمی و فلسفی را در آن به نمایش می گذارد. نسخه اصلی این کتاب با عنوان «نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی» به زبان‌های اسپانیایی و عربی ترجمه شده است.

مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی): مجموعه سخنرانی های شفا که در مسجد برگزار می شود که پس از اجرا و تصحیح در 3 جلد با عنوان تفسیر، اخلاق و عقاید در مراقبت از اخبار منتشر شده است.

الاسفار عن الاسفار: مهمترین اثر الحکمة المتعلیه فی الاسفار العقلیه الاربعه صدرالمطلّهین (ملاصدرای شیرازی). شیرازی پیچیدگی های اسرار و آثار صدرالمتألهین به روشنی تبیین شد و زمینه شناخت صحیح مبانی کلامی و عرفانی را فراهم آورد.

از سیره علمی، حقوقی و فلسفی سید رضی شیرازی تاکنون 4 اثر به چاپ رسیده است:

1. حافظان شریعت: بینشی در سیره علمی و اخلاقی حضرت سید رضی شیرازی، بر اساس تلاش های جمشید ساعدی سمیرمی.

2- مجموعه زندگی نیاکان جلد 23: کتاب جلیقه ای است که توسط مرکز تحقیقات اسلامی صدا و سیما و با هدف معرفی چهره های برجسته علم و اندیشه تهیه و تهیه شده است.

3- از طریق معرفت: سلسله مصاحبه و تحقیق محمد رحیمی، گردآوری و نگارش مرتضی رسولی پور، حاوی خاطراتی از دوران تحصیل، ممنوعیت استعمال دخانیات و حوادث ظریف انقلاب اسلامی و مبارزات این کشیش فداکار و انقلابی. . .

۴- زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا و حکیم تن: مجموعه مقالات بزرگداشت سید رضی شیرازی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

او که از نوادگان میرزای شیرازی بود، چندین دهه امامت مسجد یوسف آباد حفا در تهران را بر عهده داشت. آقاسید رضی شیرازی در سال 1358 توسط گروهک فرقان کشته شد.

/ 6262

دکمه بازگشت به بالا