خبرهای کلی

باید نظام مالیاتی و بانکی هوشمند شکل بگیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

فرهاد دژپسند ، وزیر اقتصاد و دارایی در برنامه اصلی امشب گفت: “وضعیت مالیات پیچیده است ، اما اقدامات اساسی برای هوشمند سازی آن برداشته شده است.”
وی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی به صورت حرفه ای و داخلی ، افزود: سیستم پولی ، خدمات بانکی و … نیازهای خاص خود را دارند و این بحث وقت گیر است.
دژپسند گفت: “نباید دقت را فدای سرعت کرد. اصلاح سیستم پولی باید با دقت طراحی شود ، همه جوانب را بررسی کند و همه آسیب ها را از بین ببرد.”
به گفته وی ، ما باید بانکداری هوشمند را شکل دهیم و افزود: سیستم بانکی در حال پوست اندازی است.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دوره های مختلف اقتصادی پس از انقلاب گفت: در دوره های مختلف تأثیرات مختلف و متفاوتی وجود داشت ، بنابراین یک دوره را نمی توان با دوره قبل مقایسه کرد زیرا سیستم با پدیده های مختلفی مانند جنگ توسعه می یابد و دوره های مختلفی وجود دارد. ” آنها ملاقات می کنند و آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. متغیرهای کلان نیز بر اقتصاد تأثیر می گذارند. رشد نقدینگی ما در سال 1964 کمتر بود ، اما تورم در سال 1965 به 25 درصد رسید. به همین دلیل نمی توان سال 65 را با سالهای گذشته مقایسه کرد. از ظرفیت های اضافی اقتصاد در سال های 1366 و 1367 استفاده شد و روند رشد اقتصادی با روند قبل از این دوره متفاوت است. پس از جنگ ، ما در برخی پایه ها ، مانند خاک ، آب و خطوط برق رشد قابل توجهی داشتیم.
دژپسند همچنین زمان انتخاب هیئت مدیره سهام خصوصی را اضافه کرد: انتخابات هیئت مدیره شرکت های خصوصی سهام استانی بین 13 تا 27 ماه در رجب برگزار می شود.
وی همچنین در مورد سیاست دولت در بورس گفت: ما شاخص های مختلفی در بورس داریم. ممکن است در بعد رسانه ای شاخص مهمی به نظر برسد ، اما اینگونه نیست. تمام شاخص ها باید در نظر گرفته شوند.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای اینکه بازار سهام عمق بیشتری پیدا کند ، ورودی ها باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرند. پذیرش و عرضه مهم است. در صورت کامل بودن مدارک ، ظرف یک ماه در بورس اوراق بهادار پذیرفته می شود.
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: ما خدمات ارائه داده ایم. به عنوان مثال می توان به افزایش سرمایه ، مالیات ، نمادها ، ابزارهای مالی اشاره کرد. امروز همه ابزارهای مالی تعریف شده اند.
دژپسند افزود: فرهنگ مالکیت سهام در کشور رشد کرده است. ما یک انجمن الکترونیکی در بورس سهام ایجاد کرده ایم.
وی اظهار داشت: هرکس وارد بازار سرمایه شود کوتاه به نظر نرسد ؛ بورس بی ثبات است.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه قیمت ها در بورس اوراق بهادار البته دارای نوسان است ، افزود: در بورس دو موضوع ارزش سرمایه و سود سرمایه وجود دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی همچنین درباره ضرر و زیان برخی از افراد در بورس گفت: سهام داشتن مثل خرید سکه و طلا نیست ؛ نباید به طور خلاصه به بورس فکر کرد.

دژپسند افزود: بازار سهام برای خریدار بهتر از بازار طلا است. سهامداران نباید تمام سهام خود را در یک سبد قرار دهند.
فرمود: درخت اول ترکیبی است. اگر ارزش موجودی یک قسمت کاهش یابد ، قسمت دیگر این کاهش یا از دست دادن را جبران می کند.
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: نوسانات اخیر بورس طبیعی نبود و بیشتر ناشی از تحولات خارجی بود.
دژپسند همچنین در مورد مالیات گفت: مالیات تابعی از بخشهای دیگر مانند هزینه است. بعضی اوقات باید به صنعت ساختمان توجه کنیم. یا شرایط بیماری. بیماری کرونا ویروس قلب فقط یک بیماری نیست. شرایط خاص در این شرایط ، ما مالیات بسیاری از بخش ها را بخشیده یا به تأخیر انداخته ایم.
وی گفت: “مالیات برق در سال 1998 عادی بود ، اما در سال 1999 شرایط ویژه ای حاکم بود. شرایط کرونا ویروس قدرت مالیات را در سال 1400 تغییر می دهد.
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: بسیاری از مشاغل پر بازده یا بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند. در حالات کرونا ویروس ، عملکرد کرونا ویروس متفاوت است.
دژپسند تأکید کرد ، “یک سیستم مالیات هوشمند باید توسعه یابد و مراحل اساسی مالیات هوشمند برداشته شود.”

دکمه بازگشت به بالا