سلامت و دانش

سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده به حساب وزارت بهداشت واریز شود

رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور گفت: با وجود اینکه خزانه دار دریافت 8 هزار میلیارد تومان از یک درصد کل مالیات فروش عمومی را تایید کرده است، اما دلیل آن این است که 5 تومان باقی مانده است. به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز نشده است دارو چیست؟

به گزارش رویداد برتر، نامه حسینعلی شهریاری به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به شرح زیر است:

– حضرت آیت الله آقای دکتر رئیسی

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام؛

این یکی از اصول ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در اصل ۲۹ آن آمده است که مسئولیت سنگین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ایرانیان را به عنوان یک حق همگانی و البته بر عهده دولت گذاشته است. قانونگذار با توجه به وظیفه اهداف این اصل و اصول مشابه تدوین شده در قوانین جاری کشور به وضوح نشان داده است که در بین قوانین مربوط به نظام سلامت، تعیین سهم این حوزه در قانون مالیات بر ارزش افزوده است. یکی نهایی هدف از این قانون که به چگونگی تأمین درآمد کشور از طریق اخذ مالیات، تأمین منابع مستمر و پایدار برای تأمین نظام بهداشتی و درمانی کشور به عنوان هدف مقدس امور کشور می پردازد.

آنها به ما یادآوری می کنند که عدم تامین مالی خدمات درمانی مضر است و نسل های آینده را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که رفاه معنوی و اقتصادی کشور عزیزمان در گرو جامعه ای پر از سلامت است. سپردن آن به صاحبان صلاحیت، نابودی آینده ای زیباست که در سایه همگامی دولت و ملت و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری ان شاء الله می تواند و خواهد بود.. قانونگذار آگاه است. از اهمیت این موضوع به وزارت درمان و آموزش پزشکی اطمینان داده است که وظایف بزرگ خود را انجام دهد و دوست ندارد برخلاف نص صریح قانون، سازمان برنامه و بودجه به خود اجازه این کار را بدهند. خرد سیستم درآمدی که در آن پنهان شده بود، هزینه های بهداشت و درمان را از تعادل خارج می کرد و فقط به سمت درآمدها می رفت و در پاسخ سکوت می کرد یا به بهانه ها و اعتراض هایی متوسل می شد که موجه به نظر می رسید اما در واقع با هدف در تضاد بود. اما آنچه می گذرد نه می تواند نمره قبولی در ترازوی قانون بدهد، نه کام بیماران را شیرین می کند و نه خانواده هایشان را از دستور مقام معظم رهبری که بیماران جز رنج بیماری رنجی نمی برند. . به نحو مطلوب و با توجه به منابع.

آقای رئیس جمهور، باید بگوییم که اگر این موضوع به کمیته تخصصی و نامه (پیوست) ریاست محترم مجلس به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی که وظایف این وزارتخانه و آن را مشخص کرده بود، ابلاغ نمی شد. ادارات تابعه، متاسفانه نه بهداشت، درمان و سم وزارت آموزش پزشکی، نه سازمان برنامه و بودجه، نه وزارت دارایی و نه وزارت امور اقتصادی و دارایی، هیچکدام مثل الان نبودند. مالیات های مختلف و واگذاری آنها به حوزه قانونی (وزارت بهداشت). البته اگر این مکاتبات و ملاقات ها و توبیخ ها و سخنرانی ها ضرورتی نداشت و درک مسئولین محترم مذکور مستقیماً به نیت ایشان با اهمیت موضوع اشاره می کرد، مصلحت بیشتری داشت، اما اکنون که توفیق حاصل شده است و اعضای محترم دولت که اهتمام خدمت نیز دارند تمام اختیارات را دارند و در جلسات مشترک با این کمیته بر اجرای قانون تاکید کردند آیا لازم است نظارت بر سطح پایین اجرا و در حسی برای چرخش به همان گوشه قبلی و اقتصاد سلامت درگیر بحران منابع مالی است؟

در این رابطه برخی مطالب و دستورات مفید حضرتعالی که به شرح ذیل می باشد، شایسته تذکر به نظر می رسد:

1. ابتدا در نامه تأمل برانگیز مورخ 22/05/1401 به شماره 243425 خطاب به خزانه دار ارشد با ذکر محل صدور رئیس سازمان محترم برنامه و بودجه، چهار (4) تلاش ودیعه ذکر شده است. . نامه از نظر حقوقی غیر اصولی و مغایر با متن قانون است (ماده 43 قانون مالیات بر فروش عمومی مصوب 1400/02/03) پرداخت صرفاً باید در قالب مقرر انجام شود.

2. ثانیاً علیرغم تایید خزانه دار محترم مبنی بر وصول 9 (9) همات از 1% باقی مانده مالیات فروش، علت این امر عدم پرداخت مابقی پنج (5) همات به وزارت می باشد. بهداشت، درمان به حساب شما. و تربیت پزشکی قابل تردید است و باید کاملاً روشن باشد، دلیل و انگیزه آن روشن شود.

3. علیرغم حکم قانون مبنی بر واریز 1% مالیات بر فروش در ماه، دلیل امتناع خزانه داری کل، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه چهارده و نیم (14.5) می باشد. مجموعه ها. هزینه های این قانون در قبض سال گذشته وزارت بهداشت چیست؟ تصریح می کنیم عدم پرداخت این مبلغ برای روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر نشان دهنده عدم اجرای خدماتی است که در قانون به عنوان حقوق بشر و حقوق مستضعفان و نیازمندان تعریف شده است. مردم و کسانی که از آن شکایت می کنند دلیل و عذر موجهی ندارند و باید. آنها در مقام جبران خسارت و استیفای حقوق خود قرار می گیرند.

گفتنی است از دیدگاه این کمیته به عنوان مرجع اصلی حسابرسی در حوزه سلامت، ورود دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی کشور در رابطه با این موضوع به معنای ورود به وظایف خود است. و این کمیته قطعا آنها را ملزم به انجام معاینات و بازرسی های کارشناسی می کند. در اسرع وقت اقدام کنید و گزارش مفصلی شامل هرگونه اقدام یا توصیه در این زمینه تهیه کنید.

از خداوند منان توفیق روز افزون شما را خواستارم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا