سلامت و دانشکسب و کار برتر

بازی های مخصوص کودکان اوتیسم

بازی با لگو، خانه سازی، پازل، بازی با توپ، بازی‌های کارتی، شن و ماسه، خمیر بازی و… از جمله بازی‌هایی هستند که برای کودکان اوتیسم مناسب اند. تشخیص لباس مرد عنکبوتی اصلی از فیک بسیار ساده است . بازی برای کودکان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین نیازها به شمار می‌رود و به عبارتی شغل یک کودک، بازی کردن است. کودکان اوتیسم ویژگی‌های خاصی داشته و همچنین نیاز‌های ویژه‌ای دارند. به طور معمول کودکان اوتیسم در بازی‌هایی که سایر کودکان انجام می‌دهند، درگیر نمی‌شوند و به نظر می‌رسد که به دنبال جذابیت‌های دیگری هستند. در این مطلب شما را با انواع بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم آشنا می‌کنیم.

کاردرمانی حیطه‌ای است که از بازی‌های متنوع و جذابی برای بهبود وضعیت و شرایط جسمی، حسی، ذهنی، درکی، رفتاری و… کودک اوتیسم استفاده می‌کند .وقتی کودکان لباس مرد عنکبوتی اصلی را میپوشند ، احساس متفاوتی از جلوه و جذابیت دارند که از زندگی عادی آن‌ها جدا می‌شود.. بازی‌ها علاوه بر نقشی که در جنب و جوش و فعالیت‌های فیزیکی کودک دارند، از لحاظ روانی، اجتماعی، ذهنی و حسی نیز می‌توانند تأثیرات مثبت بسیار زیادی را بر کودک بگذارند. در ادامه برخی از انواع بازی‌های مناسب برای کودکان اوتیسم را نام می‌بریم.

کودکان اوتیسم به طور معمول نیازهای ویژه‌ای دارند که باید از راه‌های مختلفی برآورده شوند. بهترین زمان برای برآورده کردن نیازهای ویژه کودکان اوتیسم، هنگام بازی کردن است. کودکان اوتیسم معمولا از لحاظ حسی، درکی، رفتاری و… دچار مشکلاتی هستند که با استفاده از بازی‌های مختلف می‌توان برای درمان آن‌ها اقدام کرد. به علاوه بازی زمان بسیار مناسبی برای یادگیری کودکان اوتیسم بوده و با استفاده از آن می‌توان نکات بسیار مهمی را به او آموزش داد. در ادامه از انواع بازی برای کودکان اوتیسم را نام می‌بریم.

بازی با کارت

امروزه انواع بسیار زیادی از کارت‌های آموزشی و جذاب برای کودکان طراحی شده و می‌توان از آن‌ها برای اهداف بسیار متنوعی استفاده کرد. در بازی‌های کارتی معمولا مفاهیم زیادی از جمله اشیاء، میوه‌ها، رنگ‌ها، مشاغل، مکان‌ها و… آموزش داده می‌شوند. لباس شخصیت کارتونی پسرانه ، به کودکان احساس تعلق به یک شخصیت محبوب را می‌دهد و آن‌ها را به جهان فانتزی فرا می‌خواند.. کاردرمانی می‌تواند با استفاده از کارت‌ها و از طریق تکنیک‌های خاصی این مفاهیم را به کودکان اوتیسم آموزش داده و همچنین از باری با کارت برای کودکان اوتیسم به منظور بهبود توجه، تمرکز، تقویت حافظه، افزایش تحمل کاری و… استفاده کند.

پازل برای کودکان اوتیسم

پازل‌ها انواع بسیار متعددی داشته و از انواع بسیار ساده تا بسیار پیچیده موجود بوده و برای اهداف مختلفی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گاهی اوقات می‌توان از پازل برای بهبود دید فضایی، بهبود مهارت‌های شناختی و حتی آموزش برخی مفاهیم به کودکان اوتیسم استفاده کرد. پازل‌ها را می‌توان برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف انگشتان کودک مورد استفاده قرار داده و همچنین می‌توان کارت‌هایی با طرح‌های جذاب برای افزایش تحمل کاری و توجه و تمرکز کودک اوتیسم به کار برد.در تهیه پازل‌ها برای کودکان اوتیسم باید به تعداد تکه‌های پازل، اندازه تکه‌های پازل و همچنین طرح و نقش آن توجه کرد. کاردرمانی پازل‌های مناسب را با توجه به نیازهای هر کودک انتخاب کرده و با توجه به مشکلات کودک اوتیسم از آن‌ها برای درمان بهره می‌برد.

بازی با توپ برای کودکان اوتیسم:بازی‌های بسیار متنوعی را می‌توان با استفاده از توپ‌ها انجام داد. توپ‌ها معمولا برای کودکان اوتیسم جذابیت خاصی داشته و کاردرمانی می‌تواند با استفاده از توپ در اندازه‌های مختلف پروسه درمانی جذاب و لذت بخشی را برای کودک اوتیسم پیگیری کند. بسته به اینکه توپ را در چه بازی‌ای استفاده می‌کنیم، می‌توانیم اهداف متفاوتی را برای کودک اوتیسم دنبال کرده و همچنین برای درمان بسیاری از مشکلات اقدام کرد.از توپ‌های بزرگ می‌توان برای تحریکات حسی مانند تحریک لمسی و تحریک وستیبولار استفاده کرده و همچنین از توپ‌های متوسط برای بهبود مهارت‌های دستی دو طرفه، هماهنگی چشم و دست، هماهنگی چشم و پا و… استفاده کرد.

بازی‌های شاد به همراه موسیقی:موسیقی می‌تواند کودک اوتیسم را با خود همراه کرده و توجه و تمرکز او را جلب کند. کودکان اوتیسم معمولا با آهنگ‌های شاد انس گرفته و با آن‌ها می‌رقصند. از موسیقی‌های شاد می‌توان برای جلسات گروهی و انفرادی کاردرمانی برای کودکان اوتیسم استفاده کرد که در آن ممکن است اهداف متفاوتی دنبال شود.این بازی‌ها علاوه بر بهبود وضعیت اجتماعی و عاطفی کودک می‌تواند برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت او مانند راه رفتن، پریدن، دویدن و… نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان از نواختن آلات موسیقی نیز برای اهداف درمانی در کودکان اوتیسم بهره گرفت که در هماهنگی حرکات، افزایش توجه و تمرکز، بهبود مهارت‌های اجتماعی، پرورش خلاقیت و… استفاده کرد.

لگو و خانه سازی:لگوها از جمله پرطرفدارترین بازی‌های کودکان در سراسر جهان هستند. لگو و خانه سازی تجسم فضایی کودک را بهبود بخشیده و همچنین در فعالیت‌های گروهی مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی کودک را بهبود می‌بخشد. لگو و خانه سازی مهارت‌های حرکتی ظریف کودک را تقویت کرده و همچنین تحمل کاری و تمرکز کودک اوتیسم را بهبود می‌بخشد.همانطور که می‌دانیم یکی از مشکلات اغلب کودکان اوتیسم این است که توانایی تمرکز طولانی مدت بر روی یک فعالیت را ندارند. بازی‌هایی مانند لگو و خانه سازی که باید طبق یک الگوی خاص انجام شده تا در نهایت یک شکل خاص تشکیل شود، باعث افزایش تحمل کاری کودک می‌شود.

بازی با شن و ماسه:شن و ماسه یکی از بازی‌هایی است که در کودکان اوتیسم به وفور مورد استفاده قرار گرفته و مزایای زیادی را برای آن‌ها دارند. بسیاری از کودکان اوتیسم دچار مشکلات حس لمسی هستند که می‌تواند به صورت بیش حسی یا کم حسی وجود داشته باشد. شن و ماسه تحریکات لمسی لذت بخشی را برای کودک فراهم می‌کند که کاردرمانگر با استفاده بهینه از آن برای تعدیل حسی کودک استفاده می‌کند. بازی با شن و ماسه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که در طی آن‌ها اهداف خاصی دنبال شده و یا کاملا بدون هدف بوده و صرفا بر اساس خلاقیت کودک اوتیسم پیش برود.

کاردرمانی و بازی درمانی برای کودکان اوتیسم:کودکان طیف اوتیسم از لحاظ ذهنی، حسی، رفتاری، اجتماعی و… دارای ویژگی‌های خاصی بوده که بهترین روش برای بهبود وضعیت آن‌ها استفاده از بازی درمانی است. کاردرمانی با استفاده از بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم به آن‌ها کمک می‌کند تا نی، شبیه بقیه بچه‌ها بازی نمی‌کنند. آن‌ها تفاوت‌هایی دارند که شاید برای پدرومادرها نگران‌کننده باشند. اما این تفاوت‌ها هرچه که هستند، کودک به بازی و سرگرمی نیاز دارد. چه بهتر که این بازی‌ها، تأثیر مثبتی بر یادگیری و توسعه مهارت‌های آن‌ها هم داشته باشند. در این مقاله رسش، ده بازی برای کودکان اتیسم معرفی می‌کنیم که غوغا می‌کنند!

بهترین بازی برای کودکان اوتیسم چیست؟وقتی پای یافتن بهترین فعالیت و بازی برای کودکان اوتیسم به میان می‌آید، برخلاف آنچه شاید به نظر برسد، گزینه‌های زیادی داریم. لباس مرد آهنی سیاه ، یک انتخاب محبوب برای تمامی فصول و مراسم خاص مانند تولد یا مهمانی‌های تم دار است.باید سراغ فعالیت‌هایی برویم که در عین جذاب بودن، فواید جسمی و روحی هم برای کودکان داشته باشند. از قطعه‌های لگو یا همان خانه‌سازی گرفته تا بازی‌های رومیزی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی‌های آموزنده زیادی هستند که به یادگیری، رشد و تفریح کودکان اوتیسم کمک می‌کنند. این فعالیت‌ها و بازی‌ها می‌توانند روی بهبود توانایی ارتباطی، رشد مهارت‌های اجتماعی و ایجاد هماهنگی حرکتی کودکان، تأثیر قابل‌توجهی بگذارند.

بهترین بازی برای کودکان اتیسم آن‌هایی هستند که در کاهش اضطراب و استرس، ایجاد حس موفقیت و افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها هم نقش دارند.بازی می‌تواند فرصتی برای پیوند بیشتر با اعضای خانواده و اطرافیان فراهم کند. کودکان اتیسم با شرکت در فعالیت‌ها و بازی‌های مؤثر، می‌توانند در عین رشد مهارت‌ها و ایجاد علایق جدید، نقاط قوت خودشان را هم پرورش بدهند.در ادامه این مقاله بلاگ رسش، ده بازی جذاب و مؤثر برای کودکان اوتیسم را به شما معرفی می‌کنیم. اما دوست داریم از تجربه‌های شما هم یاد بگیریم.پس اگر تجربه‌ای در زمینه بهترین فعالیت و بازی برای کودکان اتیسم دارید، لطفا زیر همین مقاله، با ما و سایر پدرومادرهایی که به‌دنبال راه‌حلی برای این مسئله هستند× در میان بگذارید.

بازی جذاب و مؤثر برای کودکان اوتیسم:پیدا کردن فعالیت و بازی مناسب برای کودکان اتیسم همیشه برای پدرومادرها چالش‌برانگیز است. اما گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند با نیازهای فردی هر کودکی هماهنگ شوند.از بازی‌های رومیزی گرفته تا فعالیت‌های بدنی، هنری، و صنایع دستی، هر کودکی فرصت‌های خودش را دارد. این‌ها ده مورد بهترین هستند که به رشد مهارت‌های شناختی، فیزیکی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کنند.بازی درمانی می‌تواند سرشار از تحریکات حسی مختلف بوده و همچنین در آن‌ها برای آموزش مفاهیم مختلف به کودک اوتیسم استفاده کرد. یکی از مشکلات شایع در کودکان اوتیسم جدایی از اجتماع است که برای بهبود آن در کاردرمانی از جلسات بازی گروهی برای کودکان اوتیسم استفاده می‌شود که در آن کودک قوانین اجتماعی، ارتباطی، عاطفی و رفتاری را یاد گرفته و به صورت عملی آموخته‌های خود را به کار می‌برد.

دکمه بازگشت به بالا