افزایش جذب بازدیدکننده با انتخاب رنگ درست در طراحی دکوراسیون غرفه

تأثیر رنگ ها در طراحی غرفه های نمایشگاهی : روانشناسی و کاربردها

توی هر نمایشگاه بزرگی که شرکت کنی اولین چیزی که نگاهت رو می گیره غرفه هاست بعضی ها رنگارنگ و پر زرق و برق بعضی ها ساده ولی جذاب شاید فکر کنی که این ها سلیقه ایه و رنگ غرفه ها هیچ تاثیری نداره اما اشتباه می کنی! رنگ ها در واقع تأثیر زیادی روی ذهن و احساسات ما می ذارن و انتخاب درست اون ها می تونه یک غرفه رو به مرکز توجه تبدیل کنه تو این مقاله می خوایم با هم نگاهی به تاثیر رنگ ها در طراحی غرفه های نمایشگاهی بندازیم و ببینیم چطور می شه از این ابزار قدرتمند برای جذب بیشتر بازدیدکننده ها استفاده کرد.

دکوراسیون |نمایشگاه

رنگ ها و روانشناسی پشتشون

رنگ ها توی ذهن ما معناهای مختلفی دارن و هر کدوم می تونن احساسات خاصی رو به وجود بیارن استفاده از این اصول روانشناسی رنگ ها می تونه به برندها کمک کنه تا پیام خودشون رو به بهترین شکل منتقل کنن.

  • قرمز : رنگی که انرژی قدرت و هیجان رو القا می کنه قرمز باعث جلب توجه فوری می شه و به خوبی برای برندهایی که دنبال ایجاد هیجان و فوریت هستن کاربرد داره.
  • آبی : نماد اعتماد امنیت و حرفه ای بودن برندهایی که می خوان اعتمادسازی کنن معمولاً از آبی استفاده می کنن.
  • سبز : رنگ طبیعت آرامش و رشد برای برندهایی که با طبیعت و محیط زیست سر و کار دارن بهترین انتخابه.
  • زرد : شادی خوش بینی و نشاط رو القا می کنه یادت باشه استفاده زیاد از زرد می تونه باعث ایجاد استرس بشه.
  • بنفش : لوکس و سلطنتی برندهای مرتبط با مد زیبایی و ثروت از این رنگ استفاده می کنن تا حس گران قیمت بودن رو به مخاطب القا کنن.

تجربه شخصی من از طراحی غرفه نمایشگاهی

تجربه خود من از طراحی غرفه نمایشگاهی برمی گرده به زمانی که برای یک نمایشگاه تکنولوژی با چند تا از همکارا قرار شد غرفه ای برای یکی از استارتاپ ها طراحی کنیم من فکر می کردم انتخاب رنگ ها چیزیه که باید در آخرین مرحله بهش فکر کرد و اهمیت زیادی نداره اما وقتی طراحی نهایی شد فهمیدم اشتباه کردم.

ما برای استارتاپمون که در حوزه انرژی های نو فعالیت داشت یه طرح ساده با ترکیب رنگ های آبی و سفید انتخاب کردیم فکر می کردیم این رنگ ها حرفه ای و جذاب به نظر میاد اما بعد از چند روز متوجه شدیم که خیلی از بازدیدکننده ها به غرفه ما توجه نمی کنن دلیلش؟ طراحی بیش از حد ساده و رنگ هایی که توی اون شلوغی نمایشگاه به چشم نمی اومد.

دکوراسیون |نمایشگاه

مشکلات و چالش های انتخاب رنگ درست

انتخاب رنگ مناسب خودش یه چالش بزرگه به خصوص وقتی که باید بین خواسته های تیم طراحی رنگ برند و حس کلی که می خوای منتقل کنی تعادل برقرار کنی چند تا مشکل اساسی که ما باهاش مواجه شدیم این ها بودن :

  1. ناهماهنگی با برند : درسته که آبی و سفید رنگ های زیبا و آرامش بخشن ولی برای یه استارتاپ نوآورانه توی حوزه انرژی اصلاً مناسب نبودن رنگ های مناسب تری مثل سبز یا نارنجی می تونست بهتر با پیام ما هماهنگ باشه.
  2. غرق شدن در میان دیگران : استفاده از رنگ های بی روح و خنثی باعث شد غرفه ما توی نمایشگاه گم بشه و به چشم نیاد این تجربه بهم یاد داد که باید جرات داشته باشیم و رنگ هایی انتخاب کنیم که باعث جلب توجه بشن.
  3. استفاده از رنگ های نامناسب برای احساسات مدنظر : قرار بود حس هیجان و نوآوری رو منتقل کنیم ولی رنگ های انتخابی ما بیشتر حس خنثی و آرامش رو ایجاد می کردن استفاده از رنگ های قرمز یا نارنجی می تونست حس بهتری منتقل کنه.

 

کاربرد عملی رنگ ها در طراحی غرفه

حالا که با تأثیر رنگ ها آشنا شدیم بیایید ببینیم چطور می تونیم این اصول رو توی طراحی غرفه های نمایشگاهی پیاده کنیم.

  • استفاده از رنگ های برند : مهم ترین نکته اینه که رنگ های اصلی برندتون رو توی طراحی غرفه بگنجونید این کار باعث می شه که برند شما در ذهن مخاطب ها موندگار بشه و لوگو و هویت بصری تون تقویت بشه.
  • ایجاد کنتراست : یکی از اشتباهات بزرگ ما این بود که همه چیز رو با رنگ های مشابه طراحی کردیم ایجاد کنتراست (تضاد رنگی) باعث می شه بخش های مهم غرفه مثل محل لوگو یا پیام اصلی بهتر به چشم بیاد.
  • تمرکز بر احساسات : وقتی بدونید چه احساسی رو می خواید به بازدیدکننده ها منتقل کنید انتخاب رنگ خیلی راحت تر می شه برای مثال اگه می خواید حس اعتماد و حرفه ای بودن رو منتقل کنید از رنگ های آبی و سفید استفاده کنید اما اگه هدفتون جلب توجه و ایجاد هیجان باشه رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی بهتر جواب می دن.
رنگ پیام روانشناختی کاربرد در نمایشگاه ها
قرمز انرژی هیجان فوریت مناسب برای غرفه های جلب توجه و تبلیغات سریع
آبی اعتماد حرفه ای بودن امنیت مناسب برای برندهای مالی یا تکنولوژی
سبز طبیعت رشد آرامش مناسب برای شرکت های محیط زیستی یا کشاورزی
زرد شادی خوش بینی برای ایجاد حس خوش آمدگویی و جلب توجه
بنفش لوکس ثروت سلطنتی برندهای مد زیبایی و لوکس

 

رنگ ها در کنار نورپردازی

نورپردازی بخش مهمی از طراحی غرفه است حتی بهترین ترکیب رنگ ها هم اگه با نورپردازی نامناسب همراه باشه به چشم نمیاد ما یاد گرفتیم که نورپردازی باید طوری باشه که رنگ های غرفه بیشتر به چشم بیان برای مثال استفاده از نورهای ملایم و سفید می تونه غرفه های رنگارنگ رو متعادل کنه در حالی که نورهای رنگی می تونن فضا رو گرم تر و جذاب تر کنن.

دکوراسیون |نمایشگاه

نتیجه گیری

در نهایت چیزی که یاد گرفتم اینه که رنگ ها فقط جنبه زیبایی ندارن انتخاب درست رنگ ها می تونه پیام شما رو به طور ناخودآگاه به بازدیدکنندگان منتقل کنه و اون ها رو به غرفه تون جذب کنه پس دفعه بعد که قصد طراحی غرفه ای رو دارید حتماً به روانشناسی رنگ ها توجه کنید و فقط به سلیقه شخصی تون اکتفا نکنید.

شرکت آسا با 14 سال سابقه درخشان در طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی و دارای گرید A در غرفه سازی، به همراه تیمی حرفه ای و مجرب و عضویت رسمی در انجمن صنفی غرفه سازان تهران، همراهی مطمئن و دقیق برای حضور موفق شما در نمایشگاه ها است.
با مشاوره کارشناسان مجرب آسا، می توانید تجربه ای ارزشمند و موثر برای برند خود در نمایشگاه ها ایجاد کنید. کافی است با تیم آسا تماس بگیرید یا از طریق واتس اپ و تلگرام پیام ارسال کنید. متخصصین آسا از ابتدا تا انتهای پروژه با شما خواهند بود.

Site: https://www.justasa.com

Telegram: t.me/Asa_expo

Instagram: Instagram.com/asaexpo

Aparat: aparat.com/justasa.com

TEL: +989121148658

پرسش و پاسخ

  1. چه رنگی برای غرفه مناسب تره؟

    بستگی به پیام شما داره برای جلب توجه و هیجان رنگ های قرمز و نارنجی پیشنهاد می شه برای اعتمادسازی و حرفه ای بودن آبی مناسبه.

  2. آیا نورپردازی روی رنگ ها تأثیر داره؟

    بله نورپردازی می تونه تأثیر زیادی روی نمایش رنگ ها بذاره نور مناسب می تونه رنگ ها رو زنده تر و جذاب تر نشون بده.

  3. استفاده از چند رنگ توی طراحی غرفه پیشنهاد می شه؟

    استفاده از بیشتر از ۳ رنگ اصلی ممکنه باعث شلوغی بشه بهترین کار اینه که روی رنگ های برندتون تمرکز کنید و حداکثر از ۲ یا ۳ رنگ مکمل استفاده کنید.

‫20 دیدگاه ها

  1. همیشه فکر می کردم انتخاب رنگ برای غرفه فقط سلیقه ایه ولی بعد از خوندن این مطلب فهمیدم چقدر مهمه ما برای غرفه مون از رنگ های خنثی استفاده کرده بودیم و اصلاً جلب توجه نکرد دفعه بعد حتماً سراغ رنگ های جذاب تر می رم.

  2. واقعا رنگ ها تأثیر عجیبی دارن ما یه بار از رنگ بنفش برای غرفه مون استفاده کردیم و به طرز شگفت آوری بازدیدکننده ها رو به سمت خودش جذب کرد! فکر نمی کردم انقدر تو ذهن بمونه.

  3. رنگ های تیره برای غرفه های کوچک چطورن؟ ما توی یه نمایشگاه از رنگ مشکی استفاده کردیم و به نظر نمی اومد که توجه زیادی جلب کرده باشه شاید بهتر بود از رنگ های روشن تری استفاده می کردیم؟

  4. توی غرفه ای که ما طراحی کردیم از قرمز استفاده کردیم چون می خواستیم حس هیجان و انرژی منتقل کنیم ولی انگار زیادی تند شده بود! بازدیدکننده ها خیلی زود خسته می شدن فکر می کنم باید تعادل بهتری ایجاد می کردیم.

  5. استفاده از رنگ های برند همیشه یه چالش بزرگ بوده برای ما چون رنگ برندمون سبز و سفید هست توی نمایشگاه های بزرگ زیاد به چشم نمیاد شما پیشنهادی برای حل این مشکل دارید؟

  6. رنگ بندی غرفه مون اصلاً درست درنیومده بود از زرد استفاده کردیم که حس شادی و خوش بینی بده ولی بیشتر شبیه غرفه بچه ها شده بود نورپردازی هم مشکل داشت کاش قبل از نمایشگاه این مقاله رو خونده بودم.

  7. از نظر من رنگ آبی بهترین انتخاب برای غرفه های تجاری و حرفه ایه یه حس اعتماد و امنیت ایجاد می کنه ما اینو توی آخرین نمایشگاه استفاده کردیم و خیلی خوب جواب داد.

  8. ما یه بار یه غرفه کاملاً سفید و مینیمال داشتیم که اصلاً توجه کسی رو جلب نکرد این مطلب بهم یاد داد که استفاده از رنگ های تندتر و برجسته تر می تونه تفاوت بزرگی ایجاد کنه.

  9. ما توی آخرین نمایشگاه از ترکیب آبی و خاکستری استفاده کردیم ولی زیاد به چشم نمی اومد فکر می کنم برای دفعات بعد باید رنگ های جسورانه تری مثل قرمز یا نارنجی امتحان کنیم کسی تجربه ای داره؟

  10. یه مشکلی که ما داشتیم این بود که رنگ غرفه مون توی نورپردازی مناسب نشون داده نمی شد استفاده از نورهای سرد باعث شد رنگ های گرممون بی روح بشن خیلی مهمه که به نورپردازی هم توجه بشه.

  11. همیشه فکر می کردم رنگ زرد خیلی خوبه ولی بازدیدکننده ها می گفتن که چشم هاشون خسته می شد به نظر شما استفاده از رنگ های ملایم تر مثل آبی یا سبز می تونه بهتر باشه؟

  12. خیلی جالبه که چطور استفاده از رنگ ها می تونه تأثیر روانی روی بازدیدکننده ها داشته باشه دفعه بعد حتماً برای غرفه مون یه رنگ خاص و استراتژیک انتخاب می کنیم تا بهتر به چشم بیاد.

  13. ما همیشه از رنگ های خنثی برای غرفه هامون استفاده می کردیم ولی الان که فکر می کنم شاید بخاطر همین بود که بازدیدکننده هامون کم بودن باید حتماً یه بازنگری توی طراحی غرفه هامون داشته باشیم.

  14. از تجربه استفاده از نورپردازی مناسب برای غرفه ها چیزی نگفتید؟ ما توی آخرین نمایشگاهمون از نور زرد استفاده کردیم و رنگ ها اصلاً درست نشون داده نمی شدن به نظرتون نور سفید بهتره؟

  15. غرفه ای که ما توی آخرین نمایشگاه داشتیم از ترکیب رنگ قرمز و زرد استفاده کرده بود که نتیجه اش یه فاجعه بود! یه چیزی بین مک دونالد و تابلوی خطر! کاش قبلش بیشتر مطالعه کرده بودیم.

  16. استفاده از رنگ بنفش توی غرفه ما باعث شد برندمون یه حس لوکس بودن پیدا کنه هرچند کمی گرون دراومد ولی نتیجه ش فوق العاده بود و بازدیدکننده ها جذب غرفه شدن.

  17. از اونجایی که کار ما مربوط به تکنولوژیه همیشه از رنگ آبی استفاده می کردیم ولی انگار دیگه تو نمایشگاه های بزرگ این رنگ خیلی تکراری شده و زیاد جلب توجه نمی کنه به نظرتون باید تغییرش بدیم؟

  18. ما از رنگ سبز استفاده کردیم چون محیط زیستی هستیم ولی توی نورپردازی مناسب نبود و انگار زیادی کدر به نظر می رسید حتماً باید توی نورپردازی دقت بیشتری کنیم.

  19. ما از رنگ سبز استفاده کردیم چون محیط زیستی هستیم ولی توی نورپردازی مناسب نبود و انگار زیادی کدر به نظر می رسید حتماً باید توی نورپردازی دقت بیشتری کنیم.

  20. واقعا فکر نمی کردم انتخاب رنگ انقدر مهم باشه همیشه دنبال طرح های پیچیده بودم ولی الان می فهمم شاید با یه تغییر ساده توی رنگ ها می شه نتیجه خیلی بهتری گرفت.

دکمه بازگشت به بالا