خبرهای کلی

کلاف سردرگم اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه اصلی امشب رویداد برتر درباره مالیات خانه های خالی گفت: مردم گلایه دارند که چرا برای کنترل گرانی مسکن، خانه خالی نمی دهند. ”
وی افزود: در گذشته اعداد مالیاتی عامل بازدارندگی خانه های خالی نبود، بنابراین مجلس یازدهم به دنبال یافتن راه هایی برای شناسایی خانه های خالی و اعطای مالیات بازدارنده بود.
طغیانی گفت: مالیات خانه های خالی برای تنظیم مقررات است و دولت از خانه های خالی درآمدی ندارد.
مهدی طغیانی گفت: سامانه املاک و مسکن و ثبت نام در آن جدی گرفته نشد. اگر همه افراد در این سیستم ثبت نام نکنند، یافتن خانه های خالی دشوار است. زیرا قانون مبتنی بر خوداظهاری است.
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ملی افزود که این قانون ضمانت اجرا دارد اما مبنای آن خوداظهاری است.

مشخصات مالک و ملکی که باید مشمول مالیات شود باید مشخص باشد
علی رستم پور – مدیرکل امور مالیاتی و تنظیم مقررات سازمان مالیاتی گفت: ۳۷۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه به ما گزارش شده و وزارت راه و شهرسازی موظف شده آمار آن را بررسی کند.
وی افزود: انبوه قوانین مالیات مسکن خالی یکی از مشکلاتی است که اجرای این قوانین را با مشکل مواجه کرده است.
رستم پور گفت: قوانین مالیاتی قبلی مانع از خالی ماندن خانه ها نشد و به همین دلیل قانون جدید تصویب شد.
مدیرکل دفتر مقررات و نظارت سازمان مالیاتی افزود: مشخصات مالک و اموال مشمول مالیات نیاز به شفاف سازی دارد و با مشخص شدن این دو قسمت، فرم مالیاتی صادر می شود.

به خانه های خالی رسیدیم/ اساس خود اظهاری است
اصلانی مدیرکل دفتر مسکن نیز درباره عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: بر اساس قانون مصوب دولت تاریخ خوداظهاری در پایان سال جاری اعلام شد. دسامبر. وی ادامه داد: در قوانین قبلی مبنای خوداظهاری مالکان نبود، بلکه بر اساس قانون جدید خوداظهاری بود، در قانون قبلی پیامک برای مالکان ارسال می شد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: به دلایلی APEH نمی تواند استفاده واقعی یا خالی بودن اطلاعات موجود در سامانه املاک و مسکن را شناسایی کند.
وی افزود: آمار یک میلیون و 170 هزار خانه خالی را به سازمان مالیاتی ارسال کرده ایم، مشکل این است که اطلاعات ارسالی براساس خوداظهاری مالکان نیست.
مدیرکل سازمان مسکن گفت: داده های موثق در مورد خانه های خالی در هفته های آینده به دست خواهد آمد.

دکمه بازگشت به بالا