خبرهای کلی

موسیقی با حافظه ما چه می‌کند؟

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما حافظه گفتار را بهبود می بخشد و تمرکز را افزایش می دهد. علاوه بر این، استرس یکی از مهم ترین عوامل فراموشی است و موسیقی می تواند با کاهش استرس به یادآوری اطلاعات کمک کند.

به گزارش رویداد برتر عصر ایران او نوشت: “اگر به موسیقی شاد گوش دهید، بهتر و شادتر خواهید بود.” با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس بهتری خواهید داشت. به علاوه، پخش و زمزمه آهنگ عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

حافظه انسان عاملی است که آن را از سایر موجودات زنده متمایز می کند. انسان به کمک حافظه توانست اطلاعات نسل های گذشته را به نسل های آینده منتقل کند و انقلاب های علمی و صنعتی را ابداع کند. همه برای تقویت حافظه و افزایش قدرت به خاطر سپردن و به خاطر سپردن اطلاعات تلاش می کنند. موسیقی یکی از عواملی است که در بهبود حافظه تاثیر بسزایی دارد.

موسیقی چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

1. خاطرات را زنده می کند

موسیقی محرکی است که در بسیاری از رویدادهای زندگی ما وجود دارد. ما در تولدها و عروسی ها موسیقی می شنویم و در مراسم ترحیم نوحه های آهنگین. می توان گفت موسیقی در بسیاری از لحظات زندگی ما در هم تنیده شده است و آهنگ ها و ملودی هایی که در لحظات مختلف زندگی می شنویم سرنخ هایی برای یادآوری آن لحظات در آینده است.

2. حافظه گفتار و تمرکز را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما حافظه گفتار را بهبود می بخشد و تمرکز را افزایش می دهد. علاوه بر این، استرس یکی از مهم ترین عوامل فراموشی است و موسیقی می تواند با کاهش استرس به یادآوری اطلاعات کمک کند.

3. بخش مهمی از شخصیت ما است

به عنوان یک نوجوان، بیشتر احتمال دارد که به موسیقی مورد علاقه خود در قرون وسطی گوش دهید تا اینکه یک کتاب را دوباره بخوانید یا فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید. از آنجایی که نوجوانی یکی از مهم ترین دوره های رشد شخصیت انسان است، می توان به رابطه موسیقی و خاطرات مهم زندگی پی برد.

4. به بیان احساسات کمک می کند

موسیقی راهی برای انتقال احساسات است. هر آهنگی می تواند احساسات را در ما برانگیزد. گوش دادن به یک آهنگ و درگیر شدن با احساساتی که این آهنگ در ما ایجاد می کند، یادآوری خاطرات به ویژه خاطرات مثبت را تسریع می کند و آنها را از قفسه های غبارآلود خاطره برجسته می کند.

5. قدرت تکلم را باز می گرداند

سمت چپ مغز انسان در گفتار نقش دارد. گاهی اوقات این ناحیه در اثر سکته مغزی یا آسیب مغزی آسیب می بیند و فرد توانایی تکلم خود را از دست می دهد. مطالعات نشان داده است که آواز خواندن باعث تسریع بازگشت گفتار به این افراد می شود، زیرا آواز خواندن مربوط به سمت راست مغز است و بیمار می تواند به تدریج توانایی صحبت کردن خود را از طریق آواز به دست آورد.

موسیقی چگونه به یادآوری خاطرات کمک می کند؟

1. استرس را کاهش دهید

موسیقی برای درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی توصیه می شود. استرس با ایجاد افکار منفی بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و فرد را از تفکر صحیح باز می دارد. استرس اغلب محرک اصلی فعالیت هایی مانند مطالعه و ورزش است و موسیقی در این موقعیت های استرس زا باعث آرامش می شود.

2. بهبود خلق و خو

گوش دادن به موسیقی شاد روحیه شما را بهبود می بخشد و شما را شاد می کند. با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس بهتری خواهید داشت. به علاوه، پخش و زمزمه آهنگ عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

3. ذهن خود را آزاد کنید

با دنبال کردن ریتم آهنگ می توانید فوکوس را افزایش دهید. مغز ما با یک ریتم مشخص و متناوب کار می کند. وقتی کارهایی مانند خواندن را انجام می دهید که نیاز به تمرکز دارد، اگر به ریتم موسیقی مورد علاقه خود توجه کنید و روی آن تمرکز کنید، قابل پیش بینی تر و بازتر خواهید بود.

4. افزایش آگاهی

برخی از سبک های موسیقی هوشیاری را افزایش داده و به مغز انرژی می بخشد. آهنگ هایی از این دست معمولاً با ریتم آهسته شروع می شوند و سپس سرعت می گیرند. اشعار این آهنگ ها معمولا حاوی عبارات مثبت نیز می باشد. اگر در اوایل روز یا زمانی که احساس خستگی می کنید به این آهنگ ها گوش دهید، می توانید مغز خود را برق دهید و احساس خوبی داشته باشید.

5. اوقات فراغت معنوی

زمانی را که صرف گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود می کنید به عنوان پاداش و زمان استراحتی که بعد از کار یا مطالعه نیاز دارید، مشاهده کنید. آرامش ذهن و تثبیت اطلاعات جدید به دست آمده در حین کار از مزایای این چند دقیقه استراحت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا