خبرهای کلی

مساله خنثی‌سازی تحریم‌ها – رویداد برتر

طبق بیانیه رهبر عالی ، جمهوری اسلامی ایران دو گزینه برای تحریم دارد. اولین گزینه اعتماد به ظرفیت ها و توانایی های داخلی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که راهی برای “خنثی سازی و غلبه بر تحریم ها” است. احتمال دوم این است که ایالات متحده و اروپا به “لغو” تحریم ها اعتماد کرده و امیدوارند ، که البته بارها اعمال شده و موفقیت آمیز نبوده است.

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1 + 5 که در نهایت منجر به توافق هسته ای (برجام) شد ، منجر به لغو تحریم های بزرگ در حوزه های نفت ، دارایی و بانکداری شده است. این هدف نه تنها با خروج ایالات متحده به دست آمد ، بلکه منجر به تحریم های جدید شد. کشورهای اروپایی علی رغم وعده های خود قادر به مواجهه با سیاست یکجانبه ترامپ نبودند و یا مایل نبودند و اجازه دادند تحریم ها برداشته شود. اکنون برای خوش بینان روشن شده است که هدف غربی ها ، هم ایالات متحده و هم اروپا ، جلوگیری از توسعه اقتصادی ایران و تبدیل شدن به یک مدل منطقه ای است ، علی رغم تفاوت روش شناختی.

از طرف دیگر ، اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی فراوان برای فرار از تحریم ها ، هرچند دشوار ، به بهبود تولید منجر شد و زمینه را برای افزایش تولید فراهم کرد. به لطف مقاومت ملی و تمایل به تقویت اقتصاد ، ایران امروز از واردکننده بنزین به یک صادر کننده تبدیل شده است ، درآمد صادرات غیرنفتی به سطح بی سابقه ای رسیده و بسیاری از محصولات کشاورزی ، صنعتی و پزشکی مانند گندم ، دارو ، فولاد و پتروشیمی ها خودکفا هستند. یا در مسیر خودکفایی است. ایران در صنعت نظامی و تولید سلاح های بازدارنده با هدف تأمین امنیت در خلیج فارس ، دریای عمان و کشورهای همسایه بدون وابستگی به نیروهای فرامنطقه ای به قدرت شماره یک منطقه تبدیل شده است. در تولید صلح آمیز انرژی هسته ای نیز پیشرفت زیادی حاصل شده است. این نتایج نشان می دهد که یک تلاش عمده برای خنثی سازی قدرت داخلی برای خنثی سازی تحریم ها ، تقویت پایه های تولید و اقتصاد کشور و اجرای دقیق رویکرد اقتصاد مقاومتی موثر است و ثبات اقتصادی و سیاسی ایجاد می کند. در این حالت دشمنان با دیدن بی تأثیر بودن فشار اقتصادی ، به تدریج از تحریم ها کنار می روند.

امروز ، مقامات عالی رتبه در سه قدرت کشور با پیروی از دستورات رهبر عالی ، کم و بیش به سمت لغو تحریم ها حرکت کرده و با کارشناسانی صحبت می کنند که همچنان به مذاکره با ایالات متحده علاقه مند هستند و به اروپا اعتماد دارند. آنها یادآوری می کنند که در بعضی مواقع اجرای تصمیم رژیم به موضوعاتی مانند بالکان ، افغانستان ، عراق و برنامه هسته ای محدود می شد. در تمام این مذاکرات ، ایالات متحده با روحیه ای استکبارستیزی عمل می کرد و حتی ایران را محور شر می خواند. کشورهای اروپایی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف با ایران خصمانه بوده اند و در کاخ سفید بوده اند. این کشورها دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند و امروز لغو تحریم ها در دست آنها است. آیا دشمن می تواند کشور را معلق کند؟ هر ایرانی وطن دوست که به تعالی و پیشرفت ایران علاقه مند باشد ، به این سوال پاسخ منفی می دهد.

امیدوارم با تجربه ، وحدت و همبستگی گذشته ، مسئولان نظام اهداف اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها را دنبال کنند تا انتظارات رهبر عالی را برآورده کنند.
البته افزایش سه قوه که نیاز رهبر عالی انقلاب است و تلاش برای کاهش اختلافات و ایفای نقش رسانه ها به منظور حفظ صلح اقتصادی و ایجاد فضای امیدوارکننده در کشور می تواند هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کند.

دکمه بازگشت به بالا