جامعه

نمره مردودی شهروندان به زیبایی تهران/ چهره خاکستری شهر حاصل عملکرد سازمان «زیباسازی»

روان بسیاری از روانشناسان معتقدند که این شهر باید از نظر روحی ، روانی و بصری برای شهروندان مناسب باشد ، که بدون رنگ آمیزی شهری امکان پذیر نیست. این در حالی است که به گفته شهردار کلانشهر تهران رنگ دیگری به جز خاکستری ندارد.

پیروز حناچی به پست شهرداری در تهران اعتماد کرد ، شعار شهری برای همه ، که به اعتقاد بسیاری شعار و اصرار حناچی این بود که این شهر باید شهری غیر از منظره باشد و باعث تغییر رنگ پایتخت و مبلمان شهری از تیره به رنگ های دیگر شود. اما با گذشت بیش از دو سال از اداره آن ، تهران هنوز شهری دوستانه برای روح شهروندانش نیست.

شهردار تهران: رنگ شهر را عوض می کنم!

شهردار تهران پیش از این بارها به مسئله رنگ شهر اشاره کرده بود ، بنابراین معتقد بود که باید رنگ شهر تهران تغییر کند و از رنگ های روشن و زنده در این شهر استفاده شود. وی در بخشی از سخنان حناچی گفت: طبق آموزه های فرهنگی ، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. زیبایی باید برای شهروندان به شهر آورده شود.

وی افزود: شهرهای موفق دنیا نیز شهرهایی هستند که به عناصر زیبایی توجه دارند و عناصر زیبایی را می توان در همه جای این شهرها مشاهده کرد. امیدواریم بتوانیم تهران را زیباتر کرده و رنگ آن را تغییر دهیم.

پیروز حناچی ، شهردار تهران

حناچی تاکید کرد: اگر از هرکدام از شهروندان در مورد رنگ تهران س askال کنیم اولین رنگی که به ذهن می رسد خاکستری است. در واقع ، شهر تهران رنگ زیادی ندارد. ما سعی خواهیم کرد در این مدت با همکاری با کسانی که قلبشان برای شهر می تپد شرایط بهتری ایجاد کنیم.

انتظارات برآورده نشده است

با توجه به پنج بحران اصلی در نمای بصری در تهران در اوایل سال 1998 ، “بی رنگی” ، “استفاده از رنگ های سخت و نامناسب” و “رنگ آمیزی غیرحرفه ای نمای ساختمان توسط پیمانکاران و سازندگان” توسط شهرداری تهران مدیریت و نگهداری می شود. مطالعات انجام شده در منظر شهری در سالهای 1997 و 1998 نشان داد که در تهران ، نتیجه عکس استفاده از رنگ به دلیل سلیقه شخصی و تسلط علم باعث می شود شهروندان با علم و هنر نقاشی محیطی افسرده ، عصبی و تحریک پذیر شوند. به دلیل این هدف مهم مدیریت شهری تهران ، شهروندان از کمبود رنگ حتی در مناسبت های مختلف آیینی و فرهنگی ، به ویژه با شیوع اپیدمی تاج شهر ، شکایت دارند. بسیاری از شهروندان تهرانی انتظار داشتند که پایتخت با رنگ های جدید تزئین شود تا روحیه آنها را بیشتر تشویق کند. ویروس بالا رفت ، اما در شهر اتفاق نیفتاد.

عدم نصب به موقع تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر

علاوه بر عدم رنگ مناسب در شهر ، این موضوع که برخی از بیلبوردها به موقع در شهر قرار نگرفته اند مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته است. به عنوان مثال ، در تهران ، با شیوع بیماری ویروس کرونا قلب ، تابلوهای تبلیغاتی کمی در زمینه تقدیر از مراقبت های بهداشتی دیده می شود ، آرمین زارعیان ، رئیس هیئت پرستاری تهران ، در مقابل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه: “توجه معنوی به پرستاران داشته باشید ، به نظر من ، مدیریت شهری می تواند با توزیع برخی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر به رسمیت شناختن پرستار ، به تقویت روحیه این گروه كوشا كمك كند.

این نکته ی مهمی است این یکی از صد موضوعی است که رهبری شهر باید بر آن تأکید می کردند ، اما بسیاری از شهروندان بر این باورند که این موضوع کمتر مورد توجه سازمان زیباسازی قرار گرفته است و در این باره کار کمی صورت گرفته است.

تیترهایی که سوژه شبکه های مجازی شده اند!

جنبه دیگری که در غیاب اثربخشی سازمان زیباسازی نیاز به ذکر است ، عدم توجه به عناصر شهری است.

تجهیز سنگ مزارهای تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و حتی ورزشی کشور حداقل کاری است که یک سازمان زیباسازی کلانشهرها باید انجام دهد ، اما اخیراً این موضوع به سلیقه شهروندان این سازمان در ساخت برخی سنگ قبرها تبدیل شده است. واکنش های زیادی در فضای مجازی وجود داشت ؛ از اعتراض علی عطا ، یکی از اعضای شورای شهر ، به سوال همسر داوود رشیدی در مورد نحوه سفارش ساخت این امامزاده ها برای افراد ، و البته واکنش علی نصیریان مبنی بر اینکه امامزاده ها باید منعکس کننده خصوصیات و شخصیت افراد باشد ، نه فقط با درک نزدیک به چهره فرد مورد نظر ، می توانید عمق فاجعه در این منطقه را درک کنید.

برای درک بیشتر در این زمینه کافی است به سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت مراجعه کنیم که دوستان شهید سلیمانی با واکنش منفی به آنها واکنش نشان دادند و بسیاری را دچار تردید کردند.

البته این امر نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای کشور نیز اتفاق افتاد و ساردین هایی مانند سردار سلیمانی با موج حساس هموطنان روبرو شدند که در نتیجه این ساردین ها از مکان های عمومی جمع شدند.

زمینه هایی که به اسمشان شبیه نیست!

اگر به میدان حر ، میدان فردوس و میدان آزادی بروید و به نمادهای این میادین نگاه کنید ، می بینید که بین نام این میادین و نمادهای نصب شده در وسط میدان مطابقت وجود دارد ، اما این اتفاق در مهمترین میادین پایتخت از جمله جمهوری رخ می دهد. فضا ، از جمله واناک. فاطمی ، ولیعصر (عج) ، شهدا ، قیام ، خراسان و حتی میدان امام حسین (ع) به عنوان اصلی ترین و شلوغ ترین میدان شهری ، چنین واقعیتی به ذهن خطور نمی کند ، بلکه از نظر شکل ظاهری و بهبود منظر شهری بدن لوازم آرایشی و بهداشتی باید توجه بیشتری داشته باشد.

هرج و مرج در شهر نتیجه سو mis مدیریت است

در همین راستا ، سولماز حسینیان ، کارشناس برنامه ریزی شهری به خبرگزاری آنا درباره عدم فعالیت و عدم فعالیت سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: مطرح شد ، اما بیشتر پروژه ها کنار گذاشته شدند زیرا رهبران شهر در مورد کارهای استراتژیک فکر نمی کردند.

وی افزود: شهر تهران نیاز به یک برنامه استراتژیک دارد و ما نمی توانیم عناصر شهری را جداگانه ببینیم ، این موضوع از نظر روانشناسی ثابت شده است که محیط خارجی مربوط به روان شهروندان است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری ادامه داد: متأسفانه هیچ اقدام اساسی برای زیبایی در تهران انجام نشده است و یکی از اصلی ترین مشکلات این است که در دوره های اخیر مدیریت شهری ، پروژه های زیباسازی انجام شده که هزینه بر بوده و ضروری نبوده است.

حسینیان تأکید کرد: به طور کلی زیبایی شهر تهران باید رد شود زیرا زیبایی را در اقدامات موقت می بیند؛ به عنوان مثال شهردار تهران معتقد بود که شهر خاکستری است و به همین دلیل به برخی از هنرمندان پروژه هایی برای تغییر رنگ شهر داده شد ، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و بسیاری از شهر دچار آشفتگی شد.

باید تأکید کرد که سازمان زیباسازی نقش مهمی در زیباسازی شهر دارد که به نظر می رسد بیشتر در مناطق شمالی پایتخت متمرکز شده است تا جنوب تهران که باید تخصص بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام / 4148

دکمه بازگشت به بالا