اقتصادی

صنعت شکلات‌سازی از ابتدا تا کنون

رویداد برتر / خراسان رضوی تهیه شکلات یک فرآیند طولانی و پیچیده است ، اگرچه در طول سال ها تغییر کرده و ساده شده است. اصطلاح شکلات از کلمه آزتک “xocoatl” گرفته شده است و در اصل نوشیدنی تلخی بود که با استفاده از دانه های کاکائو درست می شد و نه به شکل شکلات مدرن بلکه به عنوان دارویی ارزشمند و تقویت کننده انرژی.

5300 سال پیش ، باستان شناسان آمازون ردپای اولین کاکائو را در ظروف سفالی مورد استفاده در فرهنگ باستانی مایو-چینچیپ در اکوادور کشف کردند. جوزف فرای مخترع اولین نسخه شکلات مدرن بود و اولین شیرینی تولید انبوه جهان خامه شکلات Fry در سال 1866 (قدیمی ترین مارک جهان) بود. دانه های کاکائو یکی از اجزای اصلی تولید شکلات است و آفریقای غربی حدود دو سوم دانه های کاکائو جهان را تولید می کند که 45٪ دانه های کاکائو از ساحل عاج است. بنیاد جهانی کاکائو (WCF) گزارش داده است که حدود 50 میلیون نفر به عنوان منبع تأمین معاش به تولید کاکائو و صنعت کاکائو وابسته هستند.

سه نوع غلاف کاکائو وجود دارد ، Krillo ، Forastro و Trinarity ، و آنها با استفاده از حدود 400 دانه کاکائو حدود 400 پوند شکلات درست می کنند. Creulo با طعم و مزه مغذی خود ، چربی بیشتری نسبت به غلاف با ارزش تر ، Forastro ، یک غلاف غنی و دلچسب دارد ، و Trinitario ترکیبی از دو غلاف دیگر است.

انواع شکلات

شکلات با نماد سپاسگزاری ، عشق و خوشبختی همراه است و به عنوان هدیه ای ارائه می شود که تقاضا برای محصولات را تحریک می کند و شامل انواع زیر است:

شکلات تلخ

هر شکلاتی که محتوای کاکائو آن 35٪ یا بیشتر باشد ، شکلات تلخ در نظر گرفته می شود و به طور قابل توجهی تلخ تر از شکلات شیری یا شکلات سفید است زیرا حاوی قند کمتری است.

شیر کاکائو

شکلات شیر ​​با افزودن شیر و معمولاً پودر شیر مطابق با دستورالعمل شکلات اصلی تهیه می شود و قبلاً فقط به صورت مایع در دسترس بود. با گذشت زمان ، سازندگان شکلات راهی برای ایجاد شکل سخت تری پیدا کرده اند.

شکلات سفید

شکلات سفید شکلات نیست زیرا حاوی مواد جامد کاکائو نیست. شکلات سفید در واقع از مشتقات شکلات بسیار شیرین و خامه ای است و از کره کاکائو ، شیر و شکر تشکیل شده است. البته ، شکلات سفید از نظر فنی شکلات نیست زیرا فاقد جامدات کاکائو است.

گران ترین شکلات ها

ترافل شکلاتی Chocopologie گرانترین شکلات در جهان است که توسط Fritz Knipschildt (سرآشپز و شکلات ساز دانمارکی) با قیمت 2600 دلار عرضه می شود و به صورت سفارشی ساخته می شود و باید در مدت هفت روز از خرید مصرف شود.

دومین برند شکلات گران قیمت در جهان Cadbury است که ویسپا با قیمت 1600 دلار تولید می کند. شکلات های خوشمزه در برگ طلای خوراکی واقعی پیچیده شده اند ، بنابراین بسیار گران هستند.

سومین شکلات گران قیمت در دنیا توسط DeLafee ، محصولی از برند DiLafee ، با استفاده از طلا ساخته می شود. این شکلات ها با استفاده از دانه های کاکائو اکوادوری ساخته می شوند و پوسته های طلایی خوراکی را زینت می دهند. لازم به ذکر است که 30٪ از مردم این شکلات را بصورت آنلاین تهیه می کنند.

صنعت شکلات چقدر ارزش دارد؟

در سراسر جهان ، فروش خرده فروشی شکلات در سال 2016 به 98.2 میلیارد دلار رسیده است که فروش خرده فروشی فقط در اروپای غربی 34.44 میلیارد دلار و 5.5 میلیارد دلار در برزیل است. پیش بینی شده است که در سال 2016 ، فروش شکلات در ایالات متحده فروش تقریبی 22 میلیارد دلار داشته باشد. با توجه به این آمار ، به نظر می رسد شکلات خرید و فروش خوبی در نظر گرفته شده است.

در سال 2017 ، صنعت در سراسر جهان حدود 103.28 میلیارد دلار تخمین زده شد و از آن زمان رشد کرده است. با گذشت سالها ، رشد بازار جهانی شکلات همچنان ادامه دارد. ارزش این صنعت تا سال 2024 161.56 میلیارد دلار تخمین زده شده است. انتظار می رود نرخ رشد مختلط سالانه (CAGR) بین سال های 2018 و 2024 حدود 7 درصد باشد. بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در جهان به مرور زمان درآمد خود را افزایش می دهند.

پیش بینی می شود درآمد جهانی بازار شکلات تا سال 2024 به 139.94 میلیارد دلار برسد و بین سالهای 2019 و 2024 ، بازار جهانی شکلات دارای نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 4.5 درصد خواهد بود. محققان می گویند صنعت شیرینی سازی و شکلات در سراسر جهان به رشد خود ادامه می دهد و ارزش بازار جهانی شیرینی و شکلات در سال 2026 به 187.05 میلیارد دلار خواهد رسید.

سالانه چه مقدار شکلات در جهان مصرف می شود؟

شکلات در سراسر جهان به طور گسترده ای مصرف می شود ، اما برخی از کشورها بیش از کشورهای دیگر شکلات مصرف می کنند. اول ، سوئیس بالاترین مصرف سرانه شکلات را در جهان دارد و برای اولین بار در قرن هفدهم شروع به ساخت شکلات کرد. این کشور اروپایی سالانه حدود 36.36 پوند شکلات مصرف می کند. با 13.13 13. در سال ، اتریش دومین مصرف شکلات در جهان است و پس از آن سوئیس و اتریش ، ایرلند با حدود 19.47 در سال و پس از آلمان و نروژ قرار دارند.

بیشتر کشورهای تولید کننده شکلات

صنعت شکلات با شرکت های بزرگ ، کوچک و متوسط ​​، انواع مختلف شکلات های فوق العاده را تولید می کند. چهار تولید کننده بزرگ شکلات در جهان عبارتند از ایالات متحده ، آلمان ، سوئیس و بلژیک. ایالات متحده بیشترین شکلات را در جهان و حدود 30 درصد شکلات جهان را تولید می کند ، در حالی که 35 درصد شکلات در قاره اروپا تولید می شود. این بدان معنی است که یک کشور تقریبا به اندازه کل قاره شکلات تولید می کند. جالب اینجاست که هیچ یک از تولیدکنندگان عمده شکلات منبع اصلی تولید کاکائو نیستند و هیچ یک از کشورهای تولید کننده کاکائو مرکز اصلی شکلات سازی نیستند.

ایالات متحده

ایالات متحده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان است و سازندگان شکلات ایالات متحده سالانه بیش از 20 میلیارد دلار خرده فروشی دارند. Hershey’s بزرگترین شرکت شکلات در آمریکای شمالی و یکی از معروف ترین مارک های شکلات در جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در پنسیلوانیا است و در سال 1894 توسط میلتون آشر تاسیس شد. Mars Incorporated ، یک شرکت شیرینی سازی ایالات متحده ، با فروش خالص 17.64 میلیارد دلار و پس از آن Mondelēz International با فروش خالص 14.862 میلیارد دلار ، یکی از بزرگترین تولید کنندگان جهان است. بیشتر شرکت های بزرگ شکلات سازی در ایالات متحده و جاهای دیگر دانه های کاکائو را از ساحل عاج در آفریقای غربی خریداری می کنند. سانفرانسیسکو تعداد قابل توجهی مغازه شکلات را در خود جای داده و یک مرکز بزرگ تولید شکلات در ایالات متحده است.

آلمان

تولیدکنندگان شکلات آلمان سالانه حدود 10 میلیارد دلار از این صنعت درآمد کسب می کنند و کلن اغلب پایتخت شکلات آلمان است. شرکت شکلات Stollwerck یکی از مشهورترین تولیدکنندگان شکلات در این کشور است و دارای کارخانه هایی در بلژیک و سوئیس است.

سوئیس

سوئیس به دلیل شکلات ها و تولیدکنندگان عمده شکلات مشهور است و تولید شکلات منبع مهم ثروت این کشور است. شهر زوریخ را اغلب پایه تولید شکلات می دانند. تولید شکلات در سوئیس به قرن 17 برمی گردد. از قرن نوزدهم تا پایان جنگ جهانی دوم ، صنعت شکلات سوئیس به شدت صادرات گرا بود. امروزه سوئیسی ها بزرگترین مصرف کننده شکلات در کشور خود هستند. در سال 2000 ، حدود 54٪ از شکلات کشور توسط سوئیسی ها مصرف شد. همچنین سوئیس با حدود 30 اِی در سال بیشترین سرانه مصرف شکلات در جهان را دارد و فروش سالانه شکلات 14 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

بلژیک

بلژیک به دلیل شکلات هایش شهرت جهانی دارد و مرکز اصلی تولید شکلات است. در بلژیک حدود 15 کارخانه شکلات سازی و بیش از 2000 مغازه شکلات فروشی وجود دارد. شکلات های بلژیکی سالانه حدود 12 میلیارد دلار به فروش می رسند. برای اطمینان از خلوص شکلات و جلوگیری از اتکا به چربیهای بی کیفیت از منابع خارجی ، قوانین بلژیک استفاده از حداقل 35٪ کاکائو خالص در تولید را الزامی می کند. صنعت شکلات سازی در فرآیند تولید و محصول ، صنعت را وادار به رعایت تکنیک های سنتی تولید می کند و بخش قابل توجهی از شرکت های شکلات سازی بلژیک بدون کمک تجهیزات مدرن و دستی تولید می شوند.

صادر کنندگان شکلات

در سال 2019 ، فروش جهانی صادرات شکلات از کشورها به 29.2 میلیارد دلار رسیده است. از سال 2015 ، ارزش کل صادرات شکلات به همه کشورهای صادرکننده به طور متوسط ​​13.9٪ افزایش یافته است. بیشترین ارزش شکلات در کشورهای اروپایی در سال 2019 بود: 7.21 میلیارد دلار ، یا حدود سه چهارم (74.3٪) از کل فروش شکلات ، در مقایسه با 13.4٪ در آمریکای شمالی ، 8.9٪ و 1.2٪ در آسیا. مثل مکزیک کارائیب در آفریقا 1.2 درصد و در اقیانوس آرام 0.9 درصد بود که توسط استرالیا و نیوزیلند رهبری می شد. در سال 2019 ، بیشترین ارزش دلاری صادرات شکلات مربوط به آلمان (16.9٪) ، بلژیک (10.9٪) و ایتالیا (7.3٪) بود که ایران در این رتبه بندی در رتبه 84 قرار دارد.

مزایای شکلات تلخ برای سلامتی و روند آینده بازار جهانی

فواید سلامتی مرتبط با محصولات شکلات و رشد کل بازار شیرینی سازی با شکلات تلخ ارتباط دارد. شکلات تلخ از نظر مواد مغذی و کاهش خطر بیماری های قلبی یک میان وعده سالم است. شکلات تلخ از مغز در برابر استرس و التهاب به ویژه در افراد مسن محافظت می کند و نقش مهمی در بیماری های تخریب عصبی مانند آلزایمر دارد. همچنین به گردش خون مغز کمک می کند و می تواند باعث بهبود تمرکز ، بهبود حافظه و تنظیم سطح اضطراب شود. مصرف 6 گرم در روز می تواند خطر حمله قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا و التهاب را کاهش دهد.

افزایش آگاهی مصرف کنندگان از مصرف شکر عامل اصلی جلوگیری از رشد بازار شیرینی سازی و شکلات است و محصولات قنادی قند را عامل اصلی بیماری هایی مانند چاقی و دیابت می دانند. با این حال ، این منجر به افزایش چشمگیر محصولات قنادی بدون قند شده است. تولید محصولات بدون شکر و کم کالری فرصتی بالقوه را در کل بازار شیرینی جات فراهم می کند. با این حال ، با در نظر گرفتن موارد فوق ، تقاضای جهانی به افزایش قابل توجهی در فروش دست یافت.

در سال 2018 ، بازار جهانی شکلات تلخ 46.29 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می رود CAGR با 7.95٪ افزایش به 71.71 میلیارد دلار در سال 2025 برسد. مهمترین عوامل در رشد جهانی شکلات خوراکی افزایش مصرف مواد مفید برای سلامتی ، افزایش ظرفیت هزینه ، تغییر طعم ، استفاده از نام تجاری و رشد شهری است.

بررسی اجمالی بازار شکلات جهانی 2020

بازار جهانی شکلات در سال 2019 به بیش از 130 میلیارد دلار رسیده است و گفته می شود CAGR تقریباً 5 درصد رشد کرده است.

بازار پررونق شکلات در سراسر جهان باعث رونق بازار جهانی کاکائو نیز شده است. طبق آمار ، 90٪ از دانه های کاکائو در جهان برای تهیه شکلات و تولید بیش از 4 میلیون تن شکلات در سال استفاده می شود. ساحل عاج با تولید سالانه 1.472 میلیون تن کاکائو بزرگترین کشور تولید کننده کاکائو در جهان است.

بزرگترین کارخانه های شکلات سازی جهان در سال 2020 ایالات متحده ، ایتالیا ، ژاپن ، سوئیس ، انگلستان و کره جنوبی است. در سال های اخیر ، شرکت های مطرح شکلات بیشتر تولید شکلات های سالم مانند شکلات های ارگانیک ، بدون قند و گلوتن را به مصرف کنندگان ارائه داده اند.

در سال 2019 ، بازار جهانی دانه کاکائو 8730.4 میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می رود تا پایان سال 2026 با افزایش CAGR 4.1٪ بین 2021 و 2020 به 11630 میلیون دلار برسد.

تأثیر بیماری Covid-19 در صنعت شیرینی سازی و شکلات

تأثیر جهانی ویروس کرونا به دلیل اپیدمی Covid-19 در بسیاری از کشورهای جهان قابل لمس است و به طور قابل توجهی بازار شیرینی سازی را در سال 2021 تحت تأثیر قرار می دهد ، اما به احتمال زیاد تا سال 2026 شاهد روند افزایشی خواهد بود.

منابع

لوازم جانبی 101. نت

investopedia.com

.history.com

worldstopexports.com

datamintelligence.com

blog.bizvibe.com

همسایهwebsj.com

mccourier.com

americanrodeo.com

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا