خبرهای کلی

پاسخ‌های علمی به شایعات عوارض واکسن

کارشناسان بیماری های عفونی می گویند اطلاعات نادرست نباید باعث تعلل و ترس از واکسیناسیون افراد شود. برای جلوگیری از شیوع بیماری باید واکسیناسیون انجام شود. گفته می شود علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد در محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد تا 3 روز یا گاهی بیشتر از عادی شدن واکسن ادامه دارد و معمولاً با مسکن برطرف می شود.

به گزارش رویداد برتر ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “فرایند واکسیناسیون علیه تاج سریعتر از قبل پیشرفت می کند و به همین دلیل افراد بیشتری عوارض جانبی محلی واکسن را تجربه کرده اند.” اگرچه هیچ گزارش مستندی از عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ناشی از واکسن وجود ندارد ، برخی از درد و مشکلات پس از تزریق شکایت کرده اند. عوارضی که برخی افراد را نسبت به واکسن شک می کند.

به گفته محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای ایالات متحده ، زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واکسن را گزارش کرده اند. در این مطالعه ، 15 نفر از 16 زن به طور کلی علائمی مانند سرماخوردگی پس از واکسیناسیون داشتند. مطالعات نشان می دهد که هورمونهای جنسی مانند استروژن و تستوسترون در ایجاد عوارض در زنان نقش دارند. در ابتدای مطالعه ، محققان کمیته هدایت واکسن کووید -19 ، وزارت بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود حداقل یک واکنش موضعی یا سیستمیک را در اولین روز پس از تزریق Astraznica ، Sinofarm ، Sputnik گزارش کردند. و 90 واکسن ، 6، ، 49.9، ، 83.9 and و 39.5. در مطالعه ای روی 186 بیمار بستری در کووید -19 پس از واکسیناسیون ، ترومبوآمبولی ریه تنها در یک مورد پس از تجویز سینوفارم گزارش شد. علاوه بر این ، واکنشهای موضعی و سیستمیک به واکسن در روزهای اول پس از تجویز آسترازنیکا بیشتر از انواع دیگر واکسنها و پس از آن واکسنهای اسپوتنیکوف ، سینوفارم و برکت است. این واکنش ها تا پایان هفته اول پس از واکسیناسیون کاهش می یابد.

عوارض جانبی نادر گزارش شده با Sinofarm

شایعاتی در مورد پیامدهای تزریق واکسن منتشر می شود که حاوی روایت نادرست و غیرممکن از یک رویداد است. یکی از آنها بهجت حسنی نژاد 78 ساله است که 17 روز پس از مصرف دوز دوم واکسن سینوفرم دچار سکته مغزی و حمله قلبی شد. اگرچه او و فرزندانش معتقدند سکته مغزی ناشی از واکسن بوده است ، اما پزشکان بیمارستان اصرار داشتند که مشکل وی ریشه عصبی دارد و ربطی به واکسن ندارد و اعضای خانواده دیگر تمایلی به واکسیناسیون ندارند.

علی مدرسی 71 ساله نیز سه روز پس از دریافت دوز دوم سینوفرم دچار سکته مغزی شد. با این حال ، دکتر به او گفت که این می تواند نتیجه تزریق باشد ، اما قطعاً این عارضه نادر است و در همه افراد رخ نمی دهد. این به دلیل بیماریهای زمینه ای است.

اکنون مینو مهرز ، متخصص بیماری های عفونی ، معتقد است که این واکسن توسط افرادی مشاهده می شود که اطلاعات غلط منتشر شده در فضای مجازی را تماشا می کنند و آنها را گیج کرده است. وی به همشهری گفت: “طبیعی است که افراد واکسن میلیونی داشته باشند. واکسنی که در ایران استفاده می شود اغلب سینوفرم است که یک ویروس نابود شده است. – بنابراین ، عوارض جانبی خاصی ندارد.

این متخصص بیماریهای عفونی به نکته دیگری اشاره می کند. همچنین پیش می آید که افراد قبل از تزریق واکسن به بیماری های خاموش مبتلا می شوند: “گاهی اوقات با تزریق واکسن ، بیماری افراد بدتر می شود ؛” بنابراین علت این اختلال ممکن است بیماری باشد و نه عوارض جانبی واکسن. “

عوارض جانبی واکسن تنها به سینوفارم محدود نمی شود. به گزارش مهرز ، آسترازنیکا همچنین در موارد بسیار نادر ، به ویژه در افراد زیر 50 سال ، با لخته شدن خون همراه بوده است. وی اما تاکید می کند که این عارضه به دلیل مصرف زیاد واکسن قابل توجه نیست.

هانیه یکی از اعضای کادر پزشکی است که 30 ماه پیش واکسن Astraznica را دریافت کرده است. او به همشهر می گوید که دوز اول واکسن روی اعصاب چشم تأثیر می گذارد اما در دوز دوم چنین عارضه ای را تجربه نکرد. به گفته وی ، بسیاری از همکارانش که واکسن مشابهی دریافت کرده اند نیز تب و لرز شدید ، بی حالی و خستگی شدید را تجربه کرده اند. اگرچه این عوارض جانبی طی چند روز برطرف می شود ، اما پرستار می گوید دیدن افرادی که چنین عوارضی دارند اغلب به این معنی است که آنها از واکسیناسیون می ترسند.

علائم سرماخوردگی پس از تزریق طبیعی است

کارشناسان می گویند علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد در محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد تا 3 روز یا گاهی بیشتر بعد از واکسیناسیون طبیعی است و معمولاً با مسکن برطرف می شود. بنابراین مردم نباید نگران باشند. “برخی از عوارض جانبی مانند لخته شدن خون و درد و تورم در ناحیه پاها نیز با مراجعه به پزشک قابل درمان است:” اگر فردی بعد از واکسیناسیون علائم شدیدی پیدا کرد. “این بدان معناست که او به کووید -19 مبتلا شده است و این موارد هیچ ارتباطی با واکسن ندارند.” او معتقد است که هنوز همه واکسن های ویروس دلتا مثر نیستند. حتی تأثیر Pfizer روی ویروس دلتا از 95٪ به 60٪ افزایش یافت.

اگرچه ورود برخی از واکسن ها مانند Pfizer و Maderna به ایران ممنوع است ، اما این واکسن ها به ویژه Pfizer چندین ماه است که به صورت غیرقانونی به ایران تزریق می شود. وزارت بهداشت تأکید می کند که اینها قاچاق هستند و تأیید نمی شوند و اکنون مهرز می گوید افرادی که به دنبال تزریق برخی واکسن های خارجی مانند Pfizer هستند و حتی می خواهند در بازار سیاه خرید کنند ، باید به موضوع واکسن توجه کنند. زنجیرهای سرد.. بسیار مهم است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به لخته شدن خون شود.

Astraznica ، عامل لخته شدن خون در زنان زیر 40 سال

از بین همه واکسن ها ، شایع ترین عوارض جانبی Astraznica گزارش شده است. مصطفی نوری زاده ، استاد دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه و دانشیار دانشگاه بیوتکنولوژی ایران به همشهر گفت: “این باعث ایجاد لخته خون می شود که خطرناک است ، اما چنین عوارضی نادر است.”

به گفته وی ، به منظور پیشگیری و کنترل این مشکل در کشورهای اروپایی ، به این نتیجه رسیدند که این عارضه بیشتر در افراد زیر 60 سال و به ویژه در زنان زیر 40 سال مشاهده می شود. علاوه بر این ، به دلیل تجویز واکسن ، خطر لخته شدن خون پس از اولین دوز بیشتر است. به همین دلیل ، هر فردی در هر سنی که مشکل پلاکت داشته باشد نباید Astraznica دریافت کند. وی با تأکید بر اینکه عوارض جانبی این واکسن ، مانند سایر واکسن ها ، تا 5 روز مانند سرماخوردگی طبیعی است ، می افزاید: “اگر فردی بین پنجم تا بیست سالگی علائمی مانند تاری دید ، درد قفسه سینه شدید یا سردرد شبه میگرنی داشته باشد. هشتمین روز واکسن “شما باید به پزشک مراجعه کنید و تعداد پلاکت های خود را در اسرع وقت بررسی کنید.”

نوری زاده اشاره می کند و تأکید می کند که اثربخشی واکسن به اندازه عوارض جانبی آن نیست. یعنی اگر واکسن عوارض جانبی نداشته باشد ، نباید تصور کرد که کار نمی کند. “هر فرد مبتلا به عفونت ناشی از واکسن نوعی ایمنی را در حافظه سلولی خود ذخیره می کند و در برخوردهای بعدی ، بدن را با همان عفونت از آن محافظت می کند و در برابر ویروس مصون است.”

به گفته مربی دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه ، بهتر است افراد نیم ساعت پس از واکسیناسیون حضور داشته باشند ، بنابراین در صورت حساسیت ، با کمک پزشک می توان آن را برطرف کرد. افرادی که به داروهایی مانند پنی سیلین حساسیت دارند می توانند با خیال راحت واکسینه شوند. واکسن های غیر فعال مانند برکت ، فخرا و نورا ، بهارات و سینوفارم عوارض جانبی کمتری دارند ، اما واکسن های اسپوتنیکوف و آسترازنیکا عوارض جانبی بیشتری دارند. این به این دلیل است که گفته می شود بخشی از پروتئین یا تاج ویروس در بدن ما تولید می شود و بدن ما به آن واکنش نشان می دهد ، که می تواند عوارض عادی را در برخی افراد ایجاد کند.

کمیته ملی تاج به مردم گزارش نمی دهد

محمدرضا هاشمیان ، متخصص مراقبت های ویژه در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی ، در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن تاج می گوید: “مطالعات نشان می دهد که عوارض جانبی واکسن فقط تا 45 روز طول می کشد. “در حال حاضر هیچ نظر قطعی در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن تاج وجود ندارد.”

به گفته هاشمیان ، واکسن می تواند مدتی در بدن بماند و سپس توسط سیستم ایمنی بدن ما از بین برود. بنابراین ، نباید از عوارض درازمدت آینده بترسید: تاکنون هیچ تحقیقی در مورد عوارض جانبی واکسن تاج و عملکرد جهش های ویروسی در ایران انجام نشده است. “البته یک ماه پیش کمیته عوارض جانبی واکسن تشکیل شد ، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد عوارض واکسن ارائه نکرده است.”

وی تأکید می کند که یکی از مشکلات اصلی در کشور این است که کمیته علمی تاج هنوز گزارش نهایی را منتشر نکرده است: “این بزرگترین اشتباه کمیته در عدم انجام مطالعات در این زمینه است ؛ در حالی که وظیفه دارد به ابهامات مردم پاسخ دهد و سوالات ؛ “آمار دقیق در مورد عوارض جانبی واکسن تاج در کشور”.

مردم به اطلاعات غیرعلمی توجه نمی کنند

این متخصص در بخش مراقبت های ویژه معتقد است که بسیاری از مردم از عوارض جانبی واکسن به دلیل اطلاعات نادرست منتشر شده در فضای مجازی می ترسند. وی افزود: مردم نباید به اطلاعات غیرعلمی تکیه کرده و بر اساس آنها عمل کنند. گزارش شده است که نباید بعد از تزریق واکسن از ویتامین ها استفاده کرد ، یا ممکن است در آینده خطرات زیادی برای کسانی که واکسینه شده اند وجود داشته باشد. برخی نشریات الکترونیکی یا کاغذی زرد رنگ و سایتهای مختلف غیر علمی نیز در ترویج چنین داده هایی بسیار مثر هستند. علاوه بر این ، مورد خاصی برای واکسن های مورد استفاده در ایران گزارش نشده است. این اطلاعات جعلی است که فقط مردم را نگران می کند. “

او می گوید: “افرادی که معمولاً به بسیاری از داروها حساسیت دارند می توانند قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.” “کسانی که به دوز اول حساسیت شدید دارند ، نباید دوز دوم همان واکسن را دریافت کنند.”

واکسیناسیون به این معنی نیست که شما آلوده نخواهید شد

کارشناسان بیماری های عفونی تأکید می کنند که اطلاعات دقیقی در مورد عوارض جانبی واکسن ها وجود ندارد ، اما همه آنها معتقدند که عوارض جانبی واکسیناسیون کمتر از بیماری کرون است. یکی از این متخصصان شروین شکوهی ، رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان لقمان است. وی گفت: “کمبود اطلاعات نباید باعث شود مردم در واکسیناسیون دچار تردید شوند.” واکسیناسیون باید متوقف شود تا اپیدمی متوقف شود. حتی واکسن Astraznica که گفته می شود باعث لخته شدن خون می شود ، در افراد بالای 50 سال قابل استفاده است. “

به گفته وی ، عوارض جانبی هر واکسنی به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی بدن است که عجیب نیست: “تزریق واکسن از بیماری جلوگیری نمی کند. در حال حاضر ویروس دلتا داریم ، اما واکسن ها علیه یک ویروس ساخته می شوند. شبیه به دلتا نیست ؛ “هدف واکسن کاهش مرگ و درگیری های شدید است.”

به گفته یک متخصص بیماری های عفونی ، هر واکسن کرونری فقط می تواند از درصد خاصی از عفونت کووید -19 جلوگیری کند. این نسبت نیز زیاد نیست. بنابراین تعجبی ندارد که فردی با وجود واکسیناسیون به این بیماری مبتلا شود. در کشورهای دیگر ، علیرغم اینکه تعداد زیادی از افراد واکسینه شده اند ، هنوز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. »

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا